Robot
Blackguards

De tyska utvecklarna Daedalic kliver bort från sina trogna peka och klicka-äventyr för att istället pröva vingarna med ett strategiskt rollspel riktat mot de hårdhudade genrefansen.


Medlem
Blackguards

någon som har spelat detta spel än..
lite sugen på höra vad en vanlig spelare har o säga om det

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Bamia:

någon som har spelat detta spel än..
lite sugen på höra vad en vanlig spelare har o säga om det

Återkommer imorgon med åsikt.

Medlem
Skrivet av Bamia:

någon som har spelat detta spel än..
lite sugen på höra vad en vanlig spelare har o säga om det

Vad är Mattias? Är han en ovanlig spelare?

Edit:
Skämt åsido, jag fattar vad du menar.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Bamia:

någon som har spelat detta spel än..
lite sugen på höra vad en vanlig spelare har o säga om det

Återkommer imorgon med åsikt.

ok tack

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Bamia:

någon som har spelat detta spel än..
lite sugen på höra vad en vanlig spelare har o säga om det

Vad är Mattias? Är han en ovanlig spelare?

ja jag litar inte riktigt på recensioner... ;)=

Jag såg det igår på STEAM, men grafiken är för deprimerade för mig. Allt är för mörkt...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag har spellett papper och penna varianten av The Dark Eye och det har väldigt enkla regler och det lider inte av "vifta utan att kunna träffa en lada inifrån" syndromet som detta spel verkar göra.

Dessutom verkar detta spel väldigt mörkt och dystert, utspelar det sig i Dark Eyes vanliga kampanjvärld Aventuria?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skrivet av Bamia:

någon som har spelat detta spel än..
lite sugen på höra vad en vanlig spelare har o säga om det

Har spelat detta sedan första akten släpptes på Early Access. Mattias recension sammanfattar min uppfattning av spelet precis. Rubriken är nästan det som sätter fingret på innehållet bäst "släcker törsten" om man saknar att spela något i genren.

Det marknadsförs som RPG men skulle hellre vilja kalla det strategi - det märks att det är byggt utifrån ett PNP-rpg. Mellan striderna utspelar sig handlingen i korta cut-scenes, på en (visserligen snygg) 2D karta och i peka-klicka stadsmotiv. Du springer alltså aldrig omkring och styr bara gubbarna direkt under striderna, (vilka det visserligen finns gott om). Det känns väldigt mycket som ett single-player PNP med grafik och dåliga röstskådespelare istället för medspelare.

En solid trea och jag är nöjd med köpet, men inget för den som inte är supersugen på en lång rad av turordningsbaserade strategitunga strider.

Medlem

Har spelat det rätt länge nu och det är väldigt roligt. Varje strid är handbyggd för extra intressanta utmaningar! Storyn är inte så kul, men dialog är riktigt skön med humoristiska undertoner. Är ganska hardcore men ytterst njutbart. Inget konsoltrams, här krävs det tanke och inget handhållande. Trevlig grafik och musik gör upplevelsen komplett!

Medlem

tack ska nog köpa det idag för att jag vill släcka min rpg törst plus att man har något o göra i helgen

k3m
Medlem

har prövat detta och tyckte mycket om det. det jag undrar över är hur buggigt spelet är nu?

Medlem

Europa Universalis om igen

Medlem

"Inte särskilt nybörjarvänligt "
är inte direkt ett minus ... det är helt enkelt inte ett spel för casuals med andra ord ...

Medlem
Skrivet av k3m:

har prövat detta och tyckte mycket om det. det jag undrar över är hur buggigt spelet är nu?

Jag har spelat det i 15timmar plus något (det har stått på utan att jag spelat också) och jag har inte upplevt någon bugg ännu. Det verkar inte heller vara så på spelets forum. Det funkar dessutom bra att alt+tab och göra annat när man vill.

Tekniskt är det därmed ingen fara. Dessutom är spelet riktigt underhållande om man nu ställer sig in på att det inte är ett RPG i Skyrim-stil.

k3m
Medlem
Medlem

Känns rätt intressant, speciellt om man redan har gått genom skärselden med tidigare schwarze auge-spel såsom de från Sir-tech...

Synd faktiskt att det inte var ett spel i den stilen istället, tror den där motorn hade fungerat väl för det. Det var ju liknande upplägg på slagfälten, om än mindre skala.

1
Skriv svar