House and Sky project

Medlem
House and Sky project

Projekt lät sjukt ambitiöst inser jag nu... men titeln får stå. Jag gjorde i alla fall ett minitest idag med min XPRO1. En rätt så underexponerad bild och en något överexponerad bild. Det var dags att testa hur mycket information man kan rädda i filerna från kameran. Jag har skjutit i RAW och använt mig av Raw Converter för att göra justeringarna. I båda bilderna har jag använt mig av ND-filter som är en funktion i raw-konverteraren. Jag har även dragit i kontrast, skuggor, upplättnad, mättnad och högdagar för att skapa en mer behaglig och välexponerad fil.

På inget sätt är detta vetenskapligt eller särskilt välgjort. I ärlighetens namn uppfanns projektet här hemma efter att jag laddat in bilderna. Så de är inte fotograferade i syfte att agera modeller för just ett sådant här test. Men de duger rätt gott för att visa på potentialen i RAW-filer.

För den som inte är så insatt är jag alltså ute efter att ta fram information i det som har blivit för mörkt och likadant ta tillbaka detaljer och färger ur de områden i bilden som blivit alleles för ljus (utfrätta).

före

efter

före

efter

Vad gör ni en fredagkväll? Nu ska jag nyttja min Apple-TV!!! halleluja helg!

#blogg

Medlem
House and Sky project

Ser lite HDR-igt ut, fast det räcker med en bild?

Medlem
Skrivet av JurgenRapp:

Ser lite HDR-igt ut, fast det räcker med en bild?

Effekten kommer av att jag lyfter fram en massa detaljer ur skuggorna. Det är ungefär samma som med HDR fast jag bara gör en delar av det jobbet och inte lika noggrant. I HDR jobbar man ju med flera exponeringar och kan därför plocka fram mer exakt korrekt exponering ur flera olika grader av exponering... ehm... typ.

Själv tycker jag det är lite knepigt med HDR och ser sällan HDR-bilder som jag personligen gillar. Det finns ingen naturlig miljö som erbjuder HDR-ljus och därför tycker jag effekten gör att bilderna ser overkliga ut. I mitt tycke inte snyggt.

1
Skriv svar