"Det händer inte här... Det är de där asiaterna"

Medlem
"Det händer inte här... Det är de där asiaterna"

Jaså? Är det så?

Förklara då varför det i Danmark är tradition att slakta mängden av utrotningshotade delfiner i en ceremoni för att "visa att man är vuxen/mogen".

Ja, vilket moget beteende. Havet färgas rött när delfinernas gråtande skrik av smärta ekar genom viken. Mängder med folk tittar på. Barn. Familjer. Släktingar. Man skrattar och firar.

Denna praxis är Japanerna också väldigt duktiga på, då med monetär motivation. Jag vet helt ärligt inte vilket som är värst. Oavsett vilket, så måste detta få ett slut!

Vi lever i en värld där vi borde veta bättre och där man inte blir en bättre människa eller mer mogen genom att slå en krok eller yxa i en delfin. Tvärt om. Man blir ett motbjudande monster av självisk natur, utan några synliga tecken för empati eller sympati.

#blogg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
"Det händer inte här... Det är de där asiaterna"

Åh fy fan. Allvar? Gör de sån här skit i Danmark???


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jepp. Visst känns det bra att veta att vi är civiliserade i västvärlden?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Inte Danmark utan Färöarna, som inte ens räknas till EU. Fungerar i princip som Storbritannien och Australien...

Dom här bilderna har cirkulerat förut också, nu har dom dykt upp på Facebook igen. Folk borde idag veta att mat kommer från djur och växter, inget konstigt. Det som Färöarna gör påminner en del om vårt svenska kräftfiske och nej, man gör det inte bara som en ceremoniel handling som bildtexterna brukar skriva...
Ganska snabbt och effektivt sätt att avliva dom på, hade man jagat på traditionellt vis med harpuner hade skadeskjutningen varit ett stort problem, nu fångar man dom med en krok för att sedan med en kniv eller yxa hugga av nacken. Nej, dom är inte utrotningshotade. Jakten är mer som vårt kräftfiske med bestämmelser och tider. Långfenade grindvalar uppskattas till ungefär 200 000 individer och ungefär 500-1200 jagas varje år. Vår svenska älgstam uppgår till 300-400 000 och ca 80-100 000 skjuts varje år...

Så, nej, det är inte så hemskt som det ser ut. För visst ser det ganska horribelt ut, jag själv skulle inte delta i det trots att jag jagar, fiskar och är uppväxt på bondgård, men när man granskar det hela ser man en annan sida. Någon måste dö för att en annan ska få mat, oavsett om det är en gös, ko eller morot...

Medlem

Grindadrap - ingen kul grej. Det är grindvalar som går detta grymma öde till mötes på Färöarna.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Hm, jag fick informationen från en kille som normalt sett brukar ha väldigt bra info osv.

Synd att det blev så mycket missförstånd denna gång.

Oavsett så är det synd att det ska behöva gå till som det gör. Bra att det är så avsevärt mycket bättre än vad informationen jag först fick sa då!

Tack för rättelsen, ska sprida den vidare!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Fy fan vilka empatilösa svin.

Edit: tog bort lite text för att slippa tjafs angående olaga hot...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Sålänge djuret i fråga inte är utrotningshotat och köttet tas tillvara så ser jag inte problemet. MakkeK förklarade det bra.
På internet klagas det högt och ofta när liknande bilder läggs ut och dagen efter går samma person och köper köttfärs på Ica och dunjackor från Canada Goose.

Snarare bra att dom faktiskt dödar djuret själv och får se hur det går till - om dom nu faktiskt äter det senare.
Är det bara "glädjejakt" ser jag ingen större mening i det.

Medlem

Nej precis, nu visade det sig vara okej jakt på ett djur som inte är utrotningshotat, där de slipper lida och allt tas omhand. Det var tyvärr inte de uppgifterna jag fick inledningsvis, men ibland är det svårt att veta.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Ändock, man har lärt sig något nytt idag!

Medlem
Skrivet av MakkeK:

Inte Danmark utan Färöarna, som inte ens räknas till EU. Fungerar i princip som Storbritannien och Australien...

Dom här bilderna har cirkulerat förut också, nu har dom dykt upp på Facebook igen. Folk borde idag veta att mat kommer från djur och växter, inget konstigt. Det som Färöarna gör påminner en del om vårt svenska kräftfiske och nej, man gör det inte bara som en ceremoniel handling som bildtexterna brukar skriva...
Ganska snabbt och effektivt sätt att avliva dom på, hade man jagat på traditionellt vis med harpuner hade skadeskjutningen varit ett stort problem, nu fångar man dom med en krok för att sedan med en kniv eller yxa hugga av nacken. Nej, dom är inte utrotningshotade. Jakten är mer som vårt kräftfiske med bestämmelser och tider. Långfenade grindvalar uppskattas till ungefär 200 000 individer och ungefär 500-1200 jagas varje år. Vår svenska älgstam uppgår till 300-400 000 och ca 80-100 000 skjuts varje år...

Så, nej, det är inte så hemskt som det ser ut. För visst ser det ganska horribelt ut, jag själv skulle inte delta i det trots att jag jagar, fiskar och är uppväxt på bondgård, men när man granskar det hela ser man en annan sida. Någon måste dö för att en annan ska få mat, oavsett om det är en gös, ko eller morot...

Tack för ett utförligt svar!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Tycker det är för jävligt ändå. Ät grönsaker istället.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Stag:

Hm, jag fick informationen från en kille som normalt sett brukar ha väldigt bra info osv.

Synd att det blev så mycket missförstånd denna gång.

Oavsett så är det synd att det ska behöva gå till som det gör. Bra att det är så avsevärt mycket bättre än vad informationen jag först fick sa då!

Tack för rättelsen, ska sprida den vidare!

Inget fel att visa bilderna, jag gillar inte det frosseri det ser ut att vara, även inhemska på Färöarna har tydligen börjat ifrågasätta det hela. Inte för att det egentligen påverkar grindvalarnas population men det känns ändå som att det inte riktigt är "för eget bruk" som man slaktar så många. Jag ser inget fel i att ha det som en tradition men mängden valar jämfört med folket på stranden känns lite som frosseri. Vet dock inte hur mat-traditionen ser ut, lär vara mycket får och fisk och med tanke på att dom största landlevande vilda djuren är en och annan råtta och någon inplanterad hare så kanske en val känns lockande, för mig känns det fel men så har inte vi val här annat än något enstaka besök.

Det är bra att ifrågasätta detta så länge man förstår bakgrunden också. Många bara delar bilden men man bör ta en stund och kolla upp det, ibland stämmer det, ibland inte. Jag som är faktanörd brukar dessutom hitta något annat intressant att läsa också... som att av en ren händelse blev öarna kristna år 999...så antagligen härstammar det här med blodorgier från det.........

Se gärna dokumentären "Oceans", köpte den på bluray för att ha på tv:n när familjen var över något år sedan. Tur såg jag på den kvällen innan... Väldigt visuell och vacker utan en massa prat. Häftiga scener med fartyg i storm och sen från ingenstans singlar en haj ner mot botten utan fenor... sen blev det i klass med bilderna här ovan. Som sagt, tur att jag såg den själv innan min lilla systerson såg det...

Medlem

Jag är en av represtanterna för Sea Shepherd i Sverige, och jobbar mycket mot dessa typer av aktivitet, och därför är jag lite sur på mig själv för att jag inte faktakollade (även om min källa normalt sett är väldigt pålitlig, så blir det ju ibland fel, såklart)


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Jag är en av represtanterna för Sea Shepherd i Sverige, och jobbar mycket mot dessa typer av aktivitet, och därför är jag lite sur på mig själv för att jag inte faktakollade (även om min källa normalt sett är väldigt pålitlig, så blir det ju ibland fel, såklart)

Skam på torra land! Hehe


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Heuheuheu!

All jokes aside, om någon är sugen på att bli aktiv inom Sea Shepherd behöver jag folk till nytt kapitel.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

KoP
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Fy fan vilka empatilösa svin.

Edit: tog bort lite text för att slippa tjafs angående olaga hot...

Så vad gör detta värre än alla MILJONTALS kossor som årligen slaktas bakom stängda dörrar för att sedan hamna i din burgare?

Örk, avskyvärt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av SID 6.7:

Fy fan vilka empatilösa svin.

Edit: tog bort lite text för att slippa tjafs angående olaga hot...

Så vad gör detta värre än alla MILJONTALS kossor som årligen slaktas bakom stängda dörrar för att sedan hamna i din burgare?

Så vitt jag vet har ingen sagt att detta är värre eller inte. Det är precis lika avskyvärt.


signatur

Everybody needs help.

KoP
Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av KoP:
Skrivet av SID 6.7:

Fy fan vilka empatilösa svin.

Edit: tog bort lite text för att slippa tjafs angående olaga hot...

Så vad gör detta värre än alla MILJONTALS kossor som årligen slaktas bakom stängda dörrar för att sedan hamna i din burgare?

Så vitt jag vet har ingen sagt att detta är värre eller inte. Det är precis lika avskyvärt.

Det jag menade var att man aldrig hör om hur hemskt det är för alla grisar och nötkreatur som dagligen slaktas. Men visas det bild på någon eskimå som klubbar ihjäl en säl då jävlar är det synd om den lilla söta sälen.

Det blir ju så för att folk kastar glas i stenhus (jag vänder på devisen). Det är lättare att klaga på andra än att ändra på företeelser i det egna ledet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar