Arnroths krönika – Välkommen till ett uppfuckat år

Robot
Arnroths krönika – Välkommen till ett uppfuckat år

2014 blir ett rekordår för spelbranschen. Det blir också rörigt, stökigt och oförutsägbart, menar Arnroth.

#battlefield-4, #candy-crush-saga, #clash-of-clans, #dayz, #gta-v-2, #hay-day, #microsoft, #minecraft, #nintendo, #rust, #sony, #titanfall, #tomb-raider


Medlem
Arnroths krönika – Välkommen till ett uppfuckat år

Jag tror själv att indiestudiorna har en väldigt positiv inverkan på spelbranschen. De stelbenta jättarna vågar inte satsa friskt på nya IP's utan håller sig till sina etablerade varumärken. Sen gör indiestudios underbara spel som gör att de som har djupare fickor kan göra liknande spel, fast som är "bättre".

2014 blir intressant, inte minst för Watch_Dogs släpps


signatur

I drank what?

Medlem

Tror osäkerheten ligger i EA's, Activision och Take-two's stabilitet om de stora jättarna börjar falla kan lite frisk reform ske när riskkapitalbolagen tappar greppet om spelutgivarna.

Medlem

Väl skrivet och välskrivet. Du är definitivt något på spåren. Då jag följer Starbreeze nog så har de redan implementerat mycket av den strategi du skriver om. Jag har tröttnat på PD2 men jag noterar att det kommer patcher i ett oändligt flöde och direktkontakten med fan-basen är direkt och okonstlad. De testar och vågar misslyckas för att i nästa patch lyckas. Fler sådana studior hoppas jag på i framtiden.

Medlem

Bra krönika Thomas. Tack.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

bara det nya dragon age blir bra så e jag nöjd med 2014

Skrivet av Syrfid:

Väl skrivet och välskrivet. Du är definitivt något på spåren. Då jag följer Starbreeze nog så har de redan implementerat mycket av den strategi du skriver om. Jag har tröttnat på PD2 men jag noterar att det kommer patcher i ett oändligt flöde och direktkontakten med fan-basen är direkt och okonstlad. De testar och vågar misslyckas för att i nästa patch lyckas. Fler sådana studior hoppas jag på i framtiden.

Det är ju ett utmärkt exempel på en sak som de stora bolagen har svårt med; skulle tro att många studior knappt ens får prata med spelarna direkt, alltså utvecklare prata fritt med spelaren.

Skrivet av skogsvilden:

Tror osäkerheten ligger i EA's, Activision och Take-two's stabilitet om de stora jättarna börjar falla kan lite frisk reform ske när riskkapitalbolagen tappar greppet om spelutgivarna.

Tror kanske också en nyckel ligger i mindre produktioner, vilket ger mindre risker, vilket kanske kan göra det lättare för dem att våga lite mer? Tror det finns många som vill, men inte får eller törs också.

Medlem

Indieutvecklarna är pionjärer därför att dom saknar resurser och utvecklar spel i små team utifrån en kärleksfull inställning till sin konst, snarare än en vision om att bli rika. Vad händer när en indieutvecklare släpper en succé och börjar dra in miljontals dollar varje månad i intäkter, kanske ombildas till aktiebolag, får investerare och nya ägare?

När indieutvecklarna växer, riskerar vi då inte att bara skapa en ny jätte med samma inställning till utveckling och intäkter som jättarna idag? Indie kan definieras som liten, självstyrd utan ekonomisk uppbackning från utomstående investerare, ofta inriktade på lite smalare produkter. När indiespelen säljer bättre än AAA-titlarna och drar in minst lika mycket pengar, kan det då fortfarande definieras som indie? Och var drar vi gränsen?

Medlem

En bra summering Arnroth! Däremot hade du kunnat skriva lite om kickstarter och Star Citizen, de är enorma faktorer i 2014 som spelår.

Medlem

Skriva en bra krönika kan herr Arnroth. Gillar det mesta som han skriver, ja förutom när det kommer till hela fadderullet med genus/jämställdhet osv

Skrivet av Theo B:

En bra summering Arnroth! Däremot hade du kunnat skriva lite om kickstarter och Star Citizen, de är enorma faktorer i 2014 som spelår.

Jo alltså, men krönikan var sååååå lång ändå. Valde bort Kickstarter och Greenlight eftersom det finns rätt mycket att säga om det; för det är långt från särskilt enkelt längre. Att göra en bra Kickstarter kostar massor, med osäker utgång. Samma på Greenlight nu. Det är intressant och bra, men lite för komplicerat - alltså för att tryckas in här. Men absolut, jag håller med om att det är ännu en faktor i det hela.

Skrivet av Bennii:

Indieutvecklarna är pionjärer därför att dom saknar resurser och utvecklar spel i små team utifrån en kärleksfull inställning till sin konst, snarare än en vision om att bli rika. Vad händer när en indieutvecklare släpper en succé och börjar dra in miljontals dollar varje månad i intäkter, kanske ombildas till aktiebolag, får investerare och nya ägare?

När indieutvecklarna växer, riskerar vi då inte att bara skapa en ny jätte med samma inställning till utveckling och intäkter som jättarna idag? Indie kan definieras som liten, självstyrd utan ekonomisk uppbackning från utomstående investerare, ofta inriktade på lite smalare produkter. När indiespelen säljer bättre än AAA-titlarna och drar in minst lika mycket pengar, kan det då fortfarande definieras som indie? Och var drar vi gränsen?

Jag tycker dina tankar och farhågor är högst berättigade.

Skrivet av Qvisten:

Skriva en bra krönika kan herr Arnroth. Gillar det mesta som han skriver, ja förutom när det kommer till hela fadderullet med genus/jämställdhet osv

Vi har ett komplicerat förhållande alltså

KoP
Medlem
Skrivet av Bennii:

Indieutvecklarna är pionjärer därför att dom saknar resurser och utvecklar spel i små team utifrån en kärleksfull inställning till sin konst, snarare än en vision om att bli rika. Vad händer när en indieutvecklare släpper en succé och börjar dra in miljontals dollar varje månad i intäkter, kanske ombildas till aktiebolag, får investerare och nya ägare?

När indieutvecklarna växer, riskerar vi då inte att bara skapa en ny jätte med samma inställning till utveckling och intäkter som jättarna idag? Indie kan definieras som liten, självstyrd utan ekonomisk uppbackning från utomstående investerare, ofta inriktade på lite smalare produkter. När indiespelen säljer bättre än AAA-titlarna och drar in minst lika mycket pengar, kan det då fortfarande definieras som indie? Och var drar vi gränsen?

Huruvida dagens indiespelsutvecklare är pionjärer eller ej, det vette sjutton.

Jag skulle nog hellre påstå att historien upprepar sig själv med hur det var i spelbegynnelsen med små utvecklarteam på 1-3 personer.

Sen kommer givetvis en del av dessa indiespelmakare att växa till giganter.

Även Electronic Arts var pluttar en gång i tiden, dock så fokuserade dom på att hjälpa dessa garageutvecklare att få ut sina spel till massorna (spel som idag kan liknas vid indiespel).

Många av dessa independent studios växte med hjälp av skjutsen som EA gav dem. Vilka indieutvecklare då kan man fråga sig?

Interplay, Westwood, Dynamix, m.m.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Bennii:

Indieutvecklarna är pionjärer därför att dom saknar resurser och utvecklar spel i små team utifrån en kärleksfull inställning till sin konst, snarare än en vision om att bli rika. Vad händer när en indieutvecklare släpper en succé och börjar dra in miljontals dollar varje månad i intäkter, kanske ombildas till aktiebolag, får investerare och nya ägare?

När indieutvecklarna växer, riskerar vi då inte att bara skapa en ny jätte med samma inställning till utveckling och intäkter som jättarna idag? Indie kan definieras som liten, självstyrd utan ekonomisk uppbackning från utomstående investerare, ofta inriktade på lite smalare produkter. När indiespelen säljer bättre än AAA-titlarna och drar in minst lika mycket pengar, kan det då fortfarande definieras som indie? Och var drar vi gränsen?

Huruvida dagens indiespelsutvecklare är pionjärer eller ej, det vette sjutton.

Jag skulle nog hellre påstå att historien upprepar sig själv med hur det var i spelbegynnelsen med små utvecklarteam på 1-3 personer.

Sen kommer givetvis en del av dessa indiespelmakare att växa till giganter.

Även Electronic Arts var pluttar en gång i tiden, dock så fokuserade dom på att hjälpa dessa garageutvecklare att få ut sina spel till massorna (spel som idag kan liknas vid indiespel).

Många av dessa independent studios växte med hjälp av skjutsen som EA gav dem. Vilka indieutvecklare då kan man fråga sig?

Interplay, Westwood, Dynamix, m.m.

Just där ligger min poäng. Ta Minecraft som exempel. Minecraft kallas ofta för indie. Minecraft säljer miljontals exemplar. Är det då en smal produkt? Mojang drar in miljontals dollar och dess grundare är en förmögen man. Är Mojang då en garageutvecklare? Så frågan är väl egentligen: Vad är indie? Och när blir indie mainstream?

Medlem
Skrivet av Bennii:

Just där ligger min poäng. Ta Minecraft som exempel. Minecraft kallas ofta för indie. Minecraft säljer miljontals exemplar. Är det då en smal produkt? Mojang drar in miljontals dollar och dess grundare är en förmögen man. Är Mojang då en garageutvecklare? Så frågan är väl egentligen: Vad är indie? Och när blir indie mainstream?

Indie, som i independent, det vill säga oberoende.

"Independent video games (commonly referred to as indie games) are video games created by individuals or small teams generally without video game publisher financial support."

Från http://en.wikipedia.org/wiki/Indie_game

ELF
Medlem

På tal om hur snabbt Steam har vuxit. Någon som vet hur snabbt gog har vuxit sen de öppnade upp portarna?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Theo B:

En bra summering Arnroth! Däremot hade du kunnat skriva lite om kickstarter och Star Citizen, de är enorma faktorer i 2014 som spelår.

Jo alltså, men krönikan var sååååå lång ändå. Valde bort Kickstarter och Greenlight eftersom det finns rätt mycket att säga om det; för det är långt från särskilt enkelt längre. Att göra en bra Kickstarter kostar massor, med osäker utgång. Samma på Greenlight nu. Det är intressant och bra, men lite för komplicerat - alltså för att tryckas in här. Men absolut, jag håller med om att det är ännu en faktor i det hela.

Fast greenlight kostar knappat något och det är en mycket säkrare utgång där, speciellt nu.

Men, man kan ju inte jämföra de heller så klart, kickstarter är ju för att få in pengar, greenlight är för att komma in på steam.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Systemet felbevisar sig självt, marknaden säger att det är ganska ekonomiskt riskfritt att släppa spel som redan har fungerat, call of duty tex, det är en sak som lockar investerare, och aktieägare, som inte vet ett skit om spel. Som är ute efter en sak, profit.

Många "indie" utvecklare gör mer nytänkande spel, tar en risk, och kommer ut på toppen, för att hör och häpna, det är ju nya upplevelser vi vill ha.

Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Theo B:

En bra summering Arnroth! Däremot hade du kunnat skriva lite om kickstarter och Star Citizen, de är enorma faktorer i 2014 som spelår.

Jo alltså, men krönikan var sååååå lång ändå. Valde bort Kickstarter och Greenlight eftersom det finns rätt mycket att säga om det; för det är långt från särskilt enkelt längre. Att göra en bra Kickstarter kostar massor, med osäker utgång. Samma på Greenlight nu. Det är intressant och bra, men lite för komplicerat - alltså för att tryckas in här. Men absolut, jag håller med om att det är ännu en faktor i det hela.

Fast greenlight kostar knappat något och det är en mycket säkrare utgång där, speciellt nu.

Men, man kan ju inte jämföra de heller så klart, kickstarter är ju för att få in pengar, greenlight är för att komma in på steam.

I teorin är Greenlight gratis, men om du inte har slipad produkt och jobbar med sociala media osv är det grymt svårt att få grönt ljus. Har snackat med flera utvecklare om detta; i praktiken betyder det alltså måste ta sitt spel väldigt långt innan man kan få det grönljusat, plus måste ägna sig åt pr. Det senare nåt många indiesar är väldigt dåliga på. Alltså Greenlight är inte dåligt, det är bara inte så lätt och indievänligt som det kan verka vid en första anblick. Å andra sidan har Valve sagt att Greenlight som vi känner det idag kommer att försvinna och bara bli en naturlig del av Steam; vad det betyder vet vi inte, men jag tror att de själva är medvetna om problemen...

Medlem

Vårda språket. Du behöver inte skriva sådana ord i titeln bara för att få uppmärksamhet. Försök att skriva en bra artikel istället, du får hela FZ att se ut som en amatör sida.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Det är intet för intet som Gabe Newell har en förmögenhet på drygt 1,5 miljarder kronor. Jag skådar framtiden och ser flugor i våra plånböcker, dvs. om vi ska spela spel hela tiden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Kleptoman:

Vårda språket. Du behöver inte skriva sådana ord i titeln bara för att få uppmärksamhet. Försök att skriva en bra artikel istället, du får hela FZ att se ut som en amatör sida.

Ok, om du lovar att vårda språket i kommentarerna. Det heter amatörsida, inte amatör sida...

(För övrigt bestämmer inte jag rubriken)

Skrivet av walter_iego:

Det är intet för intet som Gabe Newell har en förmögenhet på drygt 1,5 miljarder kronor. Jag skådar framtiden och ser flugor i våra plånböcker, dvs. om vi ska spela spel hela tiden.

Är det inte dollar till och med?

Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av walter_iego:

Det är intet för intet som Gabe Newell har en förmögenhet på drygt 1,5 miljarder kronor. Jag skådar framtiden och ser flugor i våra plånböcker, dvs. om vi ska spela spel hela tiden.

Är det inte dollar till och med?

Jo, det måste det vara, så det är ett par kronor till.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Ook
Bibliotekarie (UU)

Tack för trevlig helgläsning! Synd som påpekas att crowdfunding som källa till spel inte nämns då det om något "skulle" kunna omkullkasta spelindustrin. Broken Age och Banner Saga bådar gott på det nya spelåret och nyligen släpttes Divinity Original Sin!

Hoppas du kommer med en krönika där 2014 års planerade Crowdfundingspel nämns! Kickstarter och Greenlight förtjänar sin egen krönika! Förutom Star Citizen så är Double Fine's andra kickstarterspel Massive Chalice planerat att släppas i september, Pillars of Eternity (Project Eternity) planerat i april men troligen kommer det senare, Torment: Tides of Numenera i december, Among the Sleep någon gång under 2014, Armikrog i juli (skaparna av the Neverhood), Satellite Reign i december, (spirituell uppföljare till Syndicate Wars). Wasteland 2 och Planetary Annihilation kommer så småningom gå ur sina beta/early access faser.

AAA titlarna som de stora bjässarna släpper är personligen inte lika intressanta som ovannämnda crowdfundingspel. Fler crowdfundingspel är också att vänta!

Skrivet av Ook:

Tack för trevlig helgläsning! Synd som påpekas att crowdfunding som källa till spel inte nämns då det om något "skulle" kunna omkullkasta spelindustrin. Broken Age och Banner Saga bådar gott på det nya spelåret och nyligen släpttes Divinity Original Sin!

Hoppas du kommer med en krönika där 2014 års planerade Crowdfundingspel nämns! Kickstarter och Greenlight förtjänar sin egen krönika! Förutom Star Citizen så är Double Fine's andra kickstarterspel Massive Chalice planerat att släppas i september, Pillars of Eternity (Project Eternity) planerat i april men troligen kommer det senare, Torment: Tides of Numenera i december, Among the Sleep någon gång under 2014, Armikrog i juli (skaparna av the Neverhood), Satellite Reign i december, (spirituell uppföljare till Syndicate Wars). Wasteland 2 och Planetary Annihilation kommer så småningom gå ur sina beta/early access faser.

AAA titlarna som de stora bjässarna släpper är personligen inte lika intressanta som ovannämnda crowdfundingspel. Fler crowdfundingspel är också att vänta!

Jo, det var ungefär så jag funderade; att crowdfunding var lite för komplicerat för att också få plats här. Du kan se ett tidigare svar här om Steam Greenlight, som ju är nån slags kusin till Kickstarter, fast man värvar röster mer än pengar. Tror för övrigt Kickstarter håller på att förändras lite, men, som sagt, det är nog en egen krönika Vi får se, den kanske kommer...

Medlem

Sebbe Stax som fixat rubriken eller?

Medlem

Jag hoppas och tror att du har fel angående detta citat.

"Blir ett spel poppis kan de fortsätta utvecklingen och sälja nya delar och nytt innehåll, räckte det för spelarna med en tre, fyra eller fem timmar lång upplevelse kan de gå över till ett nytt spel."

Det värsta som hänt spelbranschen är att spelen blir kortare och kortare. Mass Effect serien är ju ett bevis på detta, Jag tror jag klockade in någonstans kring 60 timmar på ME2 första genomspelningen utan dlc. ME3 tog knappt 30, inräknat dag 1 dlc.

12
Skriv svar