Arnroths krönika – Välkommen till ett uppfuckat år

KoP
Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Bennii:

Indieutvecklarna är pionjärer därför att dom saknar resurser och utvecklar spel i små team utifrån en kärleksfull inställning till sin konst, snarare än en vision om att bli rika. Vad händer när en indieutvecklare släpper en succé och börjar dra in miljontals dollar varje månad i intäkter, kanske ombildas till aktiebolag, får investerare och nya ägare?

När indieutvecklarna växer, riskerar vi då inte att bara skapa en ny jätte med samma inställning till utveckling och intäkter som jättarna idag? Indie kan definieras som liten, självstyrd utan ekonomisk uppbackning från utomstående investerare, ofta inriktade på lite smalare produkter. När indiespelen säljer bättre än AAA-titlarna och drar in minst lika mycket pengar, kan det då fortfarande definieras som indie? Och var drar vi gränsen?

Huruvida dagens indiespelsutvecklare är pionjärer eller ej, det vette sjutton.

Jag skulle nog hellre påstå att historien upprepar sig själv med hur det var i spelbegynnelsen med små utvecklarteam på 1-3 personer.

Sen kommer givetvis en del av dessa indiespelmakare att växa till giganter.

Även Electronic Arts var pluttar en gång i tiden, dock så fokuserade dom på att hjälpa dessa garageutvecklare att få ut sina spel till massorna (spel som idag kan liknas vid indiespel).

Många av dessa independent studios växte med hjälp av skjutsen som EA gav dem. Vilka indieutvecklare då kan man fråga sig?

Interplay, Westwood, Dynamix, m.m.

Just där ligger min poäng. Ta Minecraft som exempel. Minecraft kallas ofta för indie. Minecraft säljer miljontals exemplar. Är det då en smal produkt? Mojang drar in miljontals dollar och dess grundare är en förmögen man. Är Mojang då en garageutvecklare? Så frågan är väl egentligen: Vad är indie? Och när blir indie mainstream?

Hmm.. jag skulle anta att en indie utvecklare slutar vara indie då dom lägger sig under kniven ifrån en annan utgivare.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bennii:

Just där ligger min poäng. Ta Minecraft som exempel. Minecraft kallas ofta för indie. Minecraft säljer miljontals exemplar. Är det då en smal produkt? Mojang drar in miljontals dollar och dess grundare är en förmögen man. Är Mojang då en garageutvecklare? Så frågan är väl egentligen: Vad är indie? Och när blir indie mainstream?

Indie, som i independent, det vill säga oberoende.

"Independent video games (commonly referred to as indie games) are video games created by individuals or small teams generally without video game publisher financial support."

Från http://en.wikipedia.org/wiki/Indie_game

Jo, jag vet vad definitionen av indie är, men jag köper den inte rakt av och jag tycker inte man kan tolka den som svart eller vit.

Ta till exempel "oberoende" och "without video game publisher financial support". Bethesda är en oberoende spelutvecklare som publicerar sina egna spel (alltså ingen ekonomisk backup från en större utgivare). Så enligt den delen av din definition är Elder Scrolls Skyrim ett indiespel.

Medlem
Skrivet av Syrfid:

Väl skrivet och välskrivet. Du är definitivt något på spåren. Då jag följer Starbreeze nog så har de redan implementerat mycket av den strategi du skriver om. Jag har tröttnat på PD2 men jag noterar att det kommer patcher i ett oändligt flöde och direktkontakten med fan-basen är direkt och okonstlad. De testar och vågar misslyckas för att i nästa patch lyckas. Fler sådana studior hoppas jag på i framtiden.

snälla vad betyder p2d ? jag hatar akronymrer ^^

Skrivet av pippen1001:
Skrivet av Syrfid:

Väl skrivet och välskrivet. Du är definitivt något på spåren. Då jag följer Starbreeze nog så har de redan implementerat mycket av den strategi du skriver om. Jag har tröttnat på PD2 men jag noterar att det kommer patcher i ett oändligt flöde och direktkontakten med fan-basen är direkt och okonstlad. De testar och vågar misslyckas för att i nästa patch lyckas. Fler sådana studior hoppas jag på i framtiden.

snälla vad betyder p2d ? jag hatar akronymrer ^^

Jag är på din sida där, akronymer är folkets fiende; Payday 2. Vilket jag klurade ut för att det stod Starbreeze innan

Medlem
Skrivet av pippen1001:
Skrivet av Syrfid:

Väl skrivet och välskrivet. Du är definitivt något på spåren. Då jag följer Starbreeze nog så har de redan implementerat mycket av den strategi du skriver om. Jag har tröttnat på PD2 men jag noterar att det kommer patcher i ett oändligt flöde och direktkontakten med fan-basen är direkt och okonstlad. De testar och vågar misslyckas för att i nästa patch lyckas. Fler sådana studior hoppas jag på i framtiden.

snälla vad betyder p2d ? jag hatar akronymrer ^^

Förlåt mig. Payday 2 precis som Herr Arnroth skriver

eld
Medlem
Skrivet av Bennii:

Ta till exempel "oberoende" och "without video game publisher financial support". Bethesda är en oberoende spelutvecklare som publicerar sina egna spel (alltså ingen ekonomisk backup från en större utgivare). Så enligt den delen av din definition är Elder Scrolls Skyrim ett indiespel.

Bethesda är dock en publisher i sig själv och kollar man på strukturen i företaget så ägs även bethesda av zenimax (även om dessa skapades tillsammans med varandra)

I stora drag handlar det dock alltid om att kunna utveckla spel utan att några slags yttre viljor, vare sig det handlar om pengar eller yttre styrande, en total självständighet.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

Så välkommen till att fantastiskt men uppfuckat spelår!

Jo man tackar, man tackar

Ska helt klart bli intressant att se hur spelmarknaden kommer att utvecklas det kommande året och framåt.

Skrivet av Kleptoman:

Vårda språket. Du behöver inte skriva sådana ord i titeln bara för att få uppmärksamhet. Försök att skriva en bra artikel istället, du får hela FZ att se ut som en amatör sida.

Din åsikt är noterad, och avförd som rent nonsens. Tack för din medverkan.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Theo B:

En bra summering Arnroth! Däremot hade du kunnat skriva lite om kickstarter och Star Citizen, de är enorma faktorer i 2014 som spelår.

Jo alltså, men krönikan var sååååå lång ändå. Valde bort Kickstarter och Greenlight eftersom det finns rätt mycket att säga om det; för det är långt från särskilt enkelt längre. Att göra en bra Kickstarter kostar massor, med osäker utgång. Samma på Greenlight nu. Det är intressant och bra, men lite för komplicerat - alltså för att tryckas in här. Men absolut, jag håller med om att det är ännu en faktor i det hela.

Fast greenlight kostar knappat något och det är en mycket säkrare utgång där, speciellt nu.

Men, man kan ju inte jämföra de heller så klart, kickstarter är ju för att få in pengar, greenlight är för att komma in på steam.

I teorin är Greenlight gratis, men om du inte har slipad produkt och jobbar med sociala media osv är det grymt svårt att få grönt ljus. Har snackat med flera utvecklare om detta; i praktiken betyder det alltså måste ta sitt spel väldigt långt innan man kan få det grönljusat, plus måste ägna sig åt pr. Det senare nåt många indiesar är väldigt dåliga på. Alltså Greenlight är inte dåligt, det är bara inte så lätt och indievänligt som det kan verka vid en första anblick. Å andra sidan har Valve sagt att Greenlight som vi känner det idag kommer att försvinna och bara bli en naturlig del av Steam; vad det betyder vet vi inte, men jag tror att de själva är medvetna om problemen...

Jag tänker att jag skriver, så du vet att det finns undantag, att vi gick genom greenlight utan några problem, utan att ha gjort någon reklam öht utanför den utvecklingstråden jag körde på tig-source, vi hade strax efter nyår sålt över 250k units då.

Jag känner mig som en idiot genom att säga det där, eftersom jag vet att nästan alla indieutvecklare som också är få går genom kval bara för att folk skall veta att de ens gör ett spel och vi gjorde ett spel lite loy på sådär under 8 månader. Folk mailar och frågar hur vi har gjort reklam och vilka vi pratar med - många av de där mailen är obesvarade...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Din bästa krönika Thomas utan tvekan. Brukar gilla dina krönikor överlag men i den här tog du upp många viktiga punkter som både skrämmer mig samt får mig att se fram emot 2014 som spelår. Skräckblandade känslor så att säga:) Tack för en väldig intressant krönika.

Medlem

Riktigt bra krönika Thomas! Tackar vi för.
Jag tror att det kommer bli riktigt tufft för många utvecklare/utgivare att känna sin kundbas framöver allt eftersom spelarna blir allt fler och mer differentierade. Dragon Age spelen ser jag som ett tydligt exempel på det här. Bägge två bra spel men borde inte ha tillhört samma serie, då de är riktade till två helt olika spelargrupper.

Medlem

Jag tror att det kommer att bli mer vanligt att utvecklare skapar communityn kring sina spel för skapa diskussioner kring spelet och ge spelarna en möjlighet att ge feedback direkt till utvecklaren. Bra exempel som existerar idag är Eugen Systems och deras forum kring Wargame serien och svenska Paradox vars forum har blivit lite av en gigant på senare år.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Bennii:

Indieutvecklarna är pionjärer därför att dom saknar resurser och utvecklar spel i små team utifrån en kärleksfull inställning till sin konst, snarare än en vision om att bli rika. Vad händer när en indieutvecklare släpper en succé och börjar dra in miljontals dollar varje månad i intäkter, kanske ombildas till aktiebolag, får investerare och nya ägare?

När indieutvecklarna växer, riskerar vi då inte att bara skapa en ny jätte med samma inställning till utveckling och intäkter som jättarna idag? Indie kan definieras som liten, självstyrd utan ekonomisk uppbackning från utomstående investerare, ofta inriktade på lite smalare produkter. När indiespelen säljer bättre än AAA-titlarna och drar in minst lika mycket pengar, kan det då fortfarande definieras som indie? Och var drar vi gränsen?

Huruvida dagens indiespelsutvecklare är pionjärer eller ej, det vette sjutton.

Jag skulle nog hellre påstå att historien upprepar sig själv med hur det var i spelbegynnelsen med små utvecklarteam på 1-3 personer.

Sen kommer givetvis en del av dessa indiespelmakare att växa till giganter.

Även Electronic Arts var pluttar en gång i tiden, dock så fokuserade dom på att hjälpa dessa garageutvecklare att få ut sina spel till massorna (spel som idag kan liknas vid indiespel).

Många av dessa independent studios växte med hjälp av skjutsen som EA gav dem. Vilka indieutvecklare då kan man fråga sig?

Interplay, Westwood, Dynamix, m.m.

Just där ligger min poäng. Ta Minecraft som exempel. Minecraft kallas ofta för indie. Minecraft säljer miljontals exemplar. Är det då en smal produkt? Mojang drar in miljontals dollar och dess grundare är en förmögen man. Är Mojang då en garageutvecklare? Så frågan är väl egentligen: Vad är indie? Och när blir indie mainstream?

Har ni sett bilderna från Mojangs Stockholmskontor så ligger ordet garage väääldigt långt borta....
Sen är det svårt att generalisera men är man fler än tio utvecklare som sitter i ett designerkontor och har sålt mer än 1 miljon ex av sitt spel har man nog växt ur garaget rent bildligt också...

Lite mer OT så hoppas jag att 2014 blir året då det släpper för WiiU. Visst är den sämre rent prestandamässigt än 4/One men det är fortfarande en bra konsol för lite yngre spelare och de underbara tillfällen då man kan dela spelandet med sina barn. Det gillar iallafall jag. (Sen är det också ända tillfället som dom blir sura för att jag tar deras svamp, tänk om det var så vid middagen också!)

ZF
Medlem

TLCNBB: "Allt är exakt som det var förra året, och de 50 innan dess."

Skrivet av pippen1001:

snälla vad betyder p2d ? jag hatar akronymrer ^^

borde betyda pay today, alltså som det var förr, motsatsen till f2p.

Medlem

Bra läsning, bockar och bugar här!


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Ja, intressanta tankar. Så det jag vet är att 2014 kommer att bli ett intressant spelår.
Vad som också är intressant är vad Nintendo kommer att komma med.

T. Arnroth du rättade Kleptoman för det du tyckte var dålig svenska, så då får väl jag som oinvald i svenska Akademien rätta dig; AAA skrivs AAA men uttalas trippel a. M K?!


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem
Skrivet av Gamer 24-7:

Ja, intressanta tankar. Så det jag vet är att 2014 kommer att bli ett intressant spelår.
Vad som också är intressant är vad Nintendo kommer att komma med.

Mario Kart 8, kom igen, vill ha nu!

Skrivet av Gamer 24-7:

T. Arnroth du rättade Kleptoman för det du tyckte var dålig svenska, så då får väl jag som oinvald i svenska Akademien rätta dig; AAA skrivs AAA men uttalas trippel a. M K?!

Var nog mer för att säga åt honom att inte pinka i motvind.

Medlem
Skrivet av s3ng:

Sebbe Stax som fixat rubriken eller?

Han slog den gul och blå

Nä förlåt nu var jag rasistisk =(

Medlem

Innan man börjar med domedagsprofetiorna här.

Finns det några siffror som visar att det går sämre för den traditionella spelmarknaden än tidigare och att det är F2P marknaden som äter andelar av den? Journalister började skriva om den traditionella PCns undergång och att surfplattorna skulle ta över. Visst gick det trögt ett tag men i år har tex marknaden för PC ökat med ca 90%.

För övrigt så anser jag att ordet Indie är överskattat.

12
Skriv svar