Tomb Raider – jämför Xbox One- med PS4-versionen

Robot
Tomb Raider – jämför Xbox One- med PS4-versionen
Medlem
Tomb Raider – jämför Xbox One- med PS4-versionen

Grafikmässigt var det ingen större skillnad dock märktes FPS-skillnaden till fördel för PS4. Är det verkligen så stor skillnad på hårdvaran att PS4:an kan skyffla i stort sett den dubbla mängden bildrutor kontra xbonen?

Medlem

Det verkar som dom fegat med xboxen och låst frameraten så vi vet inte skillnaden. Sen är frågan varför dom gjort så.

Medlem

Förmodligen inte, då PS var nere runt 35 någon gång..
Såg inte att X1 flyttade sig alls..

Medlem
Skrivet av Miindz:

Grafikmässigt var det ingen större skillnad dock märktes FPS-skillnaden till fördel för PS4. Är det verkligen så stor skillnad på hårdvaran att PS4:an kan skyffla i stort sett den dubbla mängden bildrutor kontra xbonen?

Minnet är mer än dubbelt så snabbt i PS4an, testa att klocka ner grafikminnet i en dator till hälften och titta vad det gör med frameraten

Medlem

vet inte riktigt vad som är bäst.. solida 30 fps hela tiden eller när det går mellan 45-60 var 4 sekund..

hmh..

Medlem

Eftersom youtube kör alla sina klipp i 30 fps så misstror jag alla som säger att de ser stor skillnad. Klipp i 60fps som visas i 30 fps kommer se lite annorlunda ut än klipp som naturligt är 30 fps men de kommer knappastse bättre ut.

Tror en del kommer föredra en stabil 30 fps över en hoppande 45-60 fps.

Medlem

Solid 60 FPS my ass. Dom borde ha låst båda versionerna på 30 FPS, för det var fan långt i från stabilt på PS4.

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Det verkar som dom fegat med xboxen och låst frameraten så vi vet inte skillnaden. Sen är frågan varför dom gjort så.

Troligen för att fluktuationerna i FPS är betydligt mer märkbara vid olåst läge i den versionen.

Medlem
Skrivet av Miindz:

Grafikmässigt var det ingen större skillnad dock märktes FPS-skillnaden till fördel för PS4. Är det verkligen så stor skillnad på hårdvaran att PS4:an kan skyffla i stort sett den dubbla mängden bildrutor kontra xbonen?

Youtube är cappad till 30 bilder per sekund. Så jag tvivlar på att man kan se någon skillnad på den här videon.

Edit:
Såg nu att Kassler redan skrivit detta.

Medlem
Skrivet av Miindz:

Grafikmässigt var det ingen större skillnad dock märktes FPS-skillnaden till fördel för PS4. Är det verkligen så stor skillnad på hårdvaran att PS4:an kan skyffla i stort sett den dubbla mängden bildrutor kontra xbonen?

Komprimeringen på youtube är så hård att du inte kan stanna en bild och se skillnad. Väldigt suddiga bilder för att man ska kunna märka ut detaljer i scener som rör på sig snabbt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Solid 60 FPS my ass. Dom borde ha låst båda versionerna på 30 FPS, för det var fan långt i från stabilt på PS4.

hellre att fpsen droppar lite då o då med 60fps än låst 30fps. fattar inte varför 60fps inte är standard än.

Medlem
Skrivet av starbuckxks:
Skrivet av Bojkott:

Solid 60 FPS my ass. Dom borde ha låst båda versionerna på 30 FPS, för det var fan långt i från stabilt på PS4.

hellre att fpsen droppar lite då o då med 60fps än låst 30fps. fattar inte varför 60fps inte är standard än.

När du är van vid 60 fps och den droppar ner till 40 kommer det kännas hackigt och du måste vänja om dig. Därför är en stabil fps som inte hoppar upp eller ner mycket bättre än en som gör det.

En som spelar på PC och kan något om att få flyt i spel lägger alltid en cap just över minimum fps för att slippa drops som förstör upplevelsen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

jag märker ingen större skillnad mellan 60-45fps när jag lira pc men så är jag lite konsolskadad oxå


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Avstängd

Lägg märke till att detta är Cut-scene jämförelser.
Denna länk visar FPS jämförelse under gameplay.
http://www.youtube.com/watch?v=UzuT0uA9snE

Lite oroväckande att X1 till och med är nere och nosar på 18FPS i något skede.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av starbuckxks:
Skrivet av Bojkott:

Solid 60 FPS my ass. Dom borde ha låst båda versionerna på 30 FPS, för det var fan långt i från stabilt på PS4.

hellre att fpsen droppar lite då o då med 60fps än låst 30fps. fattar inte varför 60fps inte är standard än.

När du är van vid 60 fps och den droppar ner till 40 kommer det kännas hackigt och du måste vänja om dig. Därför är en stabil fps som inte hoppar upp eller ner mycket bättre än en som gör det.

En som spelar på PC och kan något om att få flyt i spel lägger alltid en cap just över minimum fps för att slippa drops som förstör upplevelsen.

Lets agree to disagree. more FPS to the people!

Medlem

Gud vad dålig grafik, på båda konsolerna.

Medlem

Svårt o ha en ssikt då måste man ju ha båda konsollerna för rättvis jämförelse, Men ja ps4 sägs vara mer kraftfull.

Sen om det spelar roll eller märks av spelaren är ju frågan.

Kör cod på xbox one som jag fattat det är låst till 30fps o inte märker jag några fps drops eller annat som kan störa.

Vilket är ett klassigt spel där man märker av om man har problem med frameraten.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av starbuckxks:
Skrivet av Bojkott:

Solid 60 FPS my ass. Dom borde ha låst båda versionerna på 30 FPS, för det var fan långt i från stabilt på PS4.

hellre att fpsen droppar lite då o då med 60fps än låst 30fps. fattar inte varför 60fps inte är standard än.

60 stabila FPS borde vara standard, och detta hade dom kunnat åstadkomma på båda konsolerna om dom drog ner lite på grafiken. Jag tycker inte att det är okej att det hoppar mellan 60 och 30, då kan man lika gärna ha det låst vid 30. Efter ett tag så vänjer sig ögat vid stabila 30, men frame drops är svårt att vänja sig vid, speciellt när det kan vara så mycket som 50% eller mer, sånt märker man lätt.

Inaktiv
Skrivet av DrAg00nEn:

Lägg märke till att detta är Cut-scene jämförelser.
Denna länk visar FPS jämförelse under gameplay.
http://www.youtube.com/watch?v=UzuT0uA9snE

Lite oroväckande att X1 till och med är nere och nosar på 18FPS i något skede.

Medans Xboxen satt stabilt i sitt tak på 30fps, så studsade ps4:an omkring runt 45fps i större delen av det klippet.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

När du är van vid 60 fps och den droppar ner till 40 kommer det kännas hackigt och du måste vänja om dig. Därför är en stabil fps som inte hoppar upp eller ner mycket bättre än en som gör det.

Större delen av alla spel kör med varierande frame rate. De som påstår att en dropp från 60 till 40 skulle kännas hackigare än en stadigt lägre frame rate på 30 är nog samma personer som säger att guldpleterade HDMI-kablar ger bättre bild än icke guldpleterade

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Lägg märke till att detta är Cut-scene jämförelser.
Denna länk visar FPS jämförelse under gameplay.
http://www.youtube.com/watch?v=UzuT0uA9snE

Lite oroväckande att X1 till och med är nere och nosar på 18FPS i något skede.

Det som är mest oroväckande är att Sony fanboys kommer tro att PS4 är över tre gånger så kraftfull som Xbone och använda detta som argument i det fjantiga konsolkriget.

Medlem
Skrivet av twilek:
Skrivet av marcus8958:

När du är van vid 60 fps och den droppar ner till 40 kommer det kännas hackigt och du måste vänja om dig. Därför är en stabil fps som inte hoppar upp eller ner mycket bättre än en som gör det.

Större delen av alla spel kör med varierande frame rate. De som påstår att en dropp från 60 till 40 skulle kännas hackigare än en stadigt lägre frame rate på 30 är nog samma personer som säger att guldpleterade HDMI-kablar ger bättre bild än icke guldpleterade

Fast nu droppade det ju ner till 32. Så om man inte märker av så pass kraftiga frame drops, varför inte bara låsa FPSen till 30? Eller är 32>30 den magiska passagen mellan totalt flyt och lagg?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Fast nu droppade det ju ner till 32. Så om man inte märker av så pass kraftiga frame drops, varför inte bara låsa FPSen till 30? Eller är 32>30 den magiska passagen mellan totalt flyt och lagg?

Varför skulle man låsa den till 30 när den aldrig går under 32? Framedrops blir framförallt problem när de hamnar under den accepterade rangen för vad ögat uppfattar, vilket är en bit under 30fps, enda anledningen till att jag ser att man låser frameraten är just att man får peakar som sedan orsakar just sådana drops. Och jag antar att det just är därför de valt att låsa Xbox-versionen, annars skulle de nog låtit den varit olåst också.

Medlem
Skrivet av twilek:
Skrivet av Bojkott:

Fast nu droppade det ju ner till 32. Så om man inte märker av så pass kraftiga frame drops, varför inte bara låsa FPSen till 30? Eller är 32>30 den magiska passagen mellan totalt flyt och lagg?

Varför skulle man låsa den till 30 när den aldrig går under 32? Framedrops blir framförallt problem när de hamnar under den accepterade rangen för vad ögat uppfattar, vilket är en bit under 30fps, enda anledningen till att jag ser att man låser frameraten är just att man får peakar som sedan orsakar just sådana drops. Och jag antar att det just är därför de valt att låsa Xbox-versionen, annars skulle de nog låtit den varit olåst också.

Du kanske inte känner av ett dropp från 60 till 30, men vi är många som känner av det. Och nej det är inte något som vi bara inbillar oss. Folk påstår även att det inte är någon skillnad på 60Hz och 120Hz, att det bara är en fjantig inbillning då ögat tydligen inte kan uppfatta mer än 60 FPS. Jag märker direkt när ett spel inte är inställt på 120Hz (vissa är låst till 60Hz), jag märker när FPSen droppar från 120 till 60, och jag märker när den droppar från 60 till 30. Dock blir det mer uppenbart ju längre ner man kommer.

Jag personligen hade hellre föredragit stabila 30 FPS i stället för 60 på ena stället för att sen droppa ner till 30 så fort man kommer ut ur en grotta och sen kanske stiga upp till 50, också håller det på så hela spelet.

Medlem

Nej jag säger då det.det va bättre för när man kunde titta på skrotnisse på svt 1 eller 2 då hade man en jämn och fin och stabil bilduppdatering


signatur

Names are for friends,so i don`t need one.

Medlem
Skrivet av twilek:
Skrivet av Bojkott:

Fast nu droppade det ju ner till 32. Så om man inte märker av så pass kraftiga frame drops, varför inte bara låsa FPSen till 30? Eller är 32>30 den magiska passagen mellan totalt flyt och lagg?

Varför skulle man låsa den till 30 när den aldrig går under 32? Framedrops blir framförallt problem när de hamnar under den accepterade rangen för vad ögat uppfattar, vilket är en bit under 30fps, enda anledningen till att jag ser att man låser frameraten är just att man får peakar som sedan orsakar just sådana drops. Och jag antar att det just är därför de valt att låsa Xbox-versionen, annars skulle de nog låtit den varit olåst också.

60fps är det som ögonen uppfattar, det är just därför som 3D teknik i spel (Nvidia 3D vision) kräver minst 120Hz skärm för att bilden inte ska hacka.


signatur

One shot One kill [OSOK]

ZF
Medlem

noterade mest att Laras T var jämnskitigare på XBO.

det kanske är trenden för maskinen, lite mindre variation.

Medlem

4:08 Gubben har olika färg på håret :/

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Du kanske inte känner av ett dropp från 60 till 30, men vi är många som känner av det. Och nej det är inte något som vi bara inbillar oss. Folk påstår även att det inte är någon skillnad på 60Hz och 120Hz, att det bara är en fjantig inbillning då ögat tydligen inte kan uppfatta mer än 60 FPS. Jag märker direkt när ett spel inte är inställt på 120Hz (vissa är låst till 60Hz), jag märker när FPSen droppar från 120 till 60, och jag märker när den droppar från 60 till 30. Dock blir det mer uppenbart ju längre ner man kommer.

Jag personligen hade hellre föredragit stabila 30 FPS i stället för 60 på ena stället för att sen droppa ner till 30 så fort man kommer ut ur en grotta och sen kanske stiga upp till 50, också håller det på så hela spelet.

Då vill jag tyvärr göra dig besviken och säga att du har vetenskapen emot dig. Ett enskilt öga kan nämligen bara uppfatta och analyzera upp till 12 bilder per sekund. Eftersom vi har två ögon och dessa uppfattar bilden individuellt så kan man uppfatta upp till ungefär 24 bilder per sekund. Och just på grund av att bilderna processas individuellt per öga så uppfattas högre framerates som mer smooth än lägre eftersom det då är mindre risk att samma bild behöver processas av båda ögonen. Därför är det alltid att föredra att hålla en så hög framerate som det bara går, och 32 är högre än 30. Notera dock att det handlar om sannolikhet, och om du har otur så kan dina ögon ändå processa samma bild trots högre framerate, dock blir sannolikheten mindre ju högre framerate man har. Ju närmare 24 bilder du kommer ju större risk för att bilden inte ska kännas lika smooth, däremot kommer du inte kunna uppfatta något lag förän du når under 24 bilder per sekund och du tvingas processa samma bild två gånger. Och så länge man kan hålla frameraten stadigt så högt över just 24 bilder per sekund som bara går så kan du räkna med att speltillverkarna också ser till att göra det. Det är med största säkerhet inte en slump att Xbox:en just har sin lägsta dipp på just 24fps.

En för hög framerate för hårdvara kan dock innebära att man får processorpeakar som sedan resulterar i allt för stora dippar i FPS som hamnar under gränsen för vad ögat kan uppfatta som lag. Därför väljer man ofta att kapa frameraten vid ett maxvärde så den aldrig ska hamna under detta.

När det kommer till progressive scan (dvs 60Hz vs 120Hz) så är det en annan historia. Där handlar det om ögats möjlighet att uppfatta skillnader mellan mörkt och ljust. Om man har en frekvens på mindre än 50Hz så uppfattar nästan alla människor att bilden blinkar. Upp till runt 100Hz kan dock hjärnan uppfatta skilnader. Vid 100Hz och över så når man dock gränsen för hur för vad ögat kan uppfatta.

Sedan finns det ju alltid audiofiler, videofiler och elalergiker som påstår sig kunna höra, känna och se skillnader, trots att ingen någonsin lyckats vetenskapligt bevisa att de har rätt. Jag tycker dock spelföretagen gör helt rätt i att inte lyssna på dem så länge de inte lyckas bättre att övertyga vetenskapen om sina superkrafter Men just i det här fallet har ju dessa personer tur, för här kan de ju välja Tomb Raider till Xbox One

Skriv svar