Blir Game of Thrones bättre?

Medlem
Blir Game of Thrones bättre?

Efter mycket tjat från omgivningen så har jag äntligen skaffat HBO Nordic för att kolla på alla deras serier som är så populära nuförtiden. Jag har kollat på på de två första avsnitten av True Detective och jag blev fast direkt. Jag kan knappt vänta tills att nästa avsnitt släpps imorgon.
Likadant är det med Black Sails som hade premiär idag i Sverige. Som det fan av boken Skattkammarön som jag är så är det oerhört spännande att se storyn om Kapten Flint och gänget innan boken.

Däremot så har jag problem med Game of Thrones. Jag har kollat på tre avsnitt än så länge, men jag har ännu inte sett vad som är så storslaget och bra med serien som alla säger. Om man tar bort fantasymiljön så är handlingen i stort sett identisk med vilken tv-såpa som helst. Jag skulle lika gärna kunna sitta och glo på Glamour istället...

Blir serien bättre, eller fortsätter den på samma spår och är helt enkelt inte för mig?

Medlem

Gillar du den inte från början så är det nog kört. Ja intriger, sex & fantasy är väl bäst som beskriver den, och en go glad humoristisk dvärg.

Medlem

Riktigt sugen på en HBO-prenumeration också, men har de tagit bort Vikings från HBO Nordic?

OT: Fastnade själv efter första avsnittet. Helt rätt för mig.

Medlem

Serien är ju rätt okay, men det är ju mest bröst, drama och snö. Böckerna är däremot värre.

Enligt mig, så blir den inte bättre, nej.

Ingen aning om varför folk hypar den så mycket.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Serien är ju rätt okay, men det är ju mest bröst, drama och snö. Böckerna är däremot värre.

Enligt mig, så blir den inte bättre, nej.

Ingen aning om varför folk hypar den så mycket.

Vad mer vill man ha? Tycker den politiska intrigen är utmärkt och dessutom ligger serien rätt nära böckerna. Serien blir absolut bättre, du bör åtminstone se färdigt säsong 1 innan du avgör. Tycker det är jävligt skönt med en serie (böcker) där allt inte är svart och vitt och där även karaktärer med ett starkt ethos förlorar.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:
Skrivet av Arkaith:

Serien är ju rätt okay, men det är ju mest bröst, drama och snö. Böckerna är däremot värre.

Enligt mig, så blir den inte bättre, nej.

Ingen aning om varför folk hypar den så mycket.

Vad mer vill man ha? Tycker den politiska intrigen är utmärkt och dessutom ligger serien rätt nära böckerna. Serien blir absolut bättre, du bör åtminstone se färdigt säsong 1 innan du avgör. Tycker det är jävligt skönt med en serie (böcker) där allt inte är svart och vitt och där även karaktärer med ett starkt ethos förlorar.

Inte vågat se serien ännu då jag är ett massivt fan av böckerna och läst de första fyra flera gånger för att inte få en potentiellt sämre bild på hjärnan som ska påverka läsupplevelsen...

Det som jag tycker är bra är författaren har i stort sett skitit i alla oskrivna regler och normer som finns om berättande av historier, som att de goda alltid segrar i slutändan och liknande. Och sen att det egentligen inte finns någon huvudperson som man med säkerhet kan säga kommer överleva, eftersom serien följer så otroligt många människor och familjer i den världen.


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem
Skrivet av Sergeant Jonsson:

Det som jag tycker är bra är författaren har i stort sett skitit i alla oskrivna regler och normer som finns om berättande av historier, som att de goda alltid segrar i slutändan och liknande. Och sen att det egentligen inte finns någon huvudperson som man med säkerhet kan säga kommer överleva, eftersom serien följer så otroligt många människor och familjer i den världen.

Absolut, men samtidigt så har han lyckats skildra politisk intrig som spänner över många, många personer som dessutom får allt mer djup tills dess att de blir bragta om livet, något som ingen annan fantasyförfattare lyckats med i samma uträckning.

Medlem

Om mycket bröst och sex är ditt problem så har dom dragit ner på det mycket på senare säsonger

Medlem

Jag började själv titta på serien alldeles nyligen. Tyckte första avsnitten var lite sega, men det är ju lite för att alla karaktärer och paraleller ska presenteras. Som någon ovan nämnde så är lite av det oförutsägbara något jag gillar. Man vet inte alltid vem som kommer dö härnäst och det är svårt att hitta en protagonist att hålla på. De flesta har nåt smuts i sig...

Gillar man inte tyngden, mörkret och de många hoppen mellan karaktärer kan det bli svårt att gilla den. Jag är inne på säsong två och tycker fortfarande att varje cliffhanger är lika spännande.

Medlem

Måste bara få in den här underbara videon appropå Game of thrones.

Medlem

Denna tråd har nu fått mig att skaffa ett HBO-konto.
Jag har blivit rekommenderad GoT, men gillar inte piratkopiering, så det är skönt att få reda på ett bra sätt att se serien.
De andra serierna verkar också intressanta, så 79 spänn i månaden är ingen stor summa att offra.

Medlem
Skrivet av redruM:

Vad mer vill man ha? Tycker den politiska intrigen är utmärkt och dessutom ligger serien rätt nära böckerna. Serien blir absolut bättre, du bör åtminstone se färdigt säsong 1 innan du avgör. Tycker det är jävligt skönt med en serie (böcker) där allt inte är svart och vitt och där även karaktärer med ett starkt ethos förlorar.

Jag får helt enkelt ta och kolla på mer avsnitt. Förhoppningsvis så lossnar det sig för mig och jag börjar gilla det, för "vuxen" fantasy är en av mina favoritgenrer. The witcher är en bokserie och spelserie som verkar höra till samma genre, och de spelen och böckerna är några av mina favoriter.

Skrivet av returpack:

Denna tråd har nu fått mig att skaffa ett HBO-konto.
Jag har blivit rekommenderad GoT, men gillar inte piratkopiering, så det är skönt att få reda på ett bra sätt att se serien.
De andra serierna verkar också intressanta, så 79 spänn i månaden är ingen stor summa att offra.

Det var precis så jag tänkte med när jag skaffade mitt. Många riktigt bra serier för ett billigt pris. Om det bara kunde finnas tillgängligt för Ps3 så skulle det vara perfekt

Skrivet av zobino:

Om mycket bröst och sex är ditt problem så har dom dragit ner på det mycket på senare säsonger

Jag har inget emot det. Det jag menade med att det var lite "såpaaktigt" var alla dessa intriger och hur de framför sina små planer.

Skrivet av 73mpl4R:

Riktigt sugen på en HBO-prenumeration också, men har de tagit bort Vikings från HBO Nordic?

Jag ser inte Vikings någonstans i spellistorna, så jag tror inte att det finns tillgängligt. Men vem vet, det kanske kommer. Black Sails är inte en HBO-serie, men den visas ju där

Medlem

Om jag var du skulle jag iallafall se första säsongen innan du bestämmer dig, jag vet många som inte fastnar innan dem sett flertalet avsnitt. Jag tycker personligen att det är en underbar serie.

Har läst alla böckerna också, och det blir inte sämre...

phi
Medlem

Om du inte är intresserad av en mognare, mörkare och djupare fantasystory i ett långsamt tempo med en massa politiska intriger så kommer inte Game of Thrones att bli bättre oavsett hur många avsnitt du än kollar på.

Serien och framför allt böckerna tilltalar en mer mogen målgrupp som är ute efter mer än en hjärndöd och förutsägbar serie med endimensionella karaktärer.

Enligt mig är det en av de bästa serierna som jag kollat på hittills och då har jag ändå läst böckerna och var väldigt skeptiskt innan jag började kolla på serien.

Se åtminstone hela första säsongen innan du bestämmer dig ifall Game of Thrones är något för dig eller inte.

Medlem

Jag får också mycket tjat på om att jag skall se game of thrones, som att man MÅSTE ha sett den liksom, jag fattar inte heller vad grejen är. Det är nästan som att formeln, lotr+mycket mer seriös+mer riktig politik(?) är sänt från himlen och det måste bara vara bra? Dessutom är den väl ganska otrevlig och våldsam?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Game of Thrones är en väldigt seg serie, med mycket politik, ja som alla skriver, men den blir imo bättre och bättre. Svårt att slita sig ifrån, och gud vad jag fick ont i magen efter första säsongen. Eller man får ju typ hela tiden ont i magen. Jag brukar oftast rycka på axlarna när folk dör i serier och filmer, men här lyckas dom mer än en gång få mig att få ont i magen, serien är absolut inte förutsägbar som många andra serier och filmer är. Som folk skriver, du vet aldrig vem som dör. I filmer och serier i vanliga fall så när någon huvudperson är nära att dö så VET man att det inte kommer hända. Här? Not so much, om någon verkar vara nära att dö så kan det mycket väl hända, ibland händer det, ibland inte. Men utöver det så gör Tyrion Lannister enbart serien värd att titta på

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag får också mycket tjat på om att jag skall se game of thrones, som att man MÅSTE ha sett den liksom, jag fattar inte heller vad grejen är. Det är nästan som att formeln, lotr+mycket mer seriös+mer riktig politik(?) är sänt från himlen och det måste bara vara bra? Dessutom är den väl ganska otrevlig och våldsam?

Tål man inte död och blod så är det ingen serie att titta på nej

Medlem

Som det redan sagts är GoT en seg serie att komma in i om man förväntar sig action nonstop,
det är mycket politik ,dramatik handling och man får lära sig känna alla karaktärer etc.
Men visst fasen finns det mycket action men inte i varje avsnitt , det kan vara några scener i ett avsnitt, sen nästan hela avsnittet nästa avsnitt.

Tål man inte utdragen bra handling så är denna serie inte för dig

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Hipshot:

Jag får också mycket tjat på om att jag skall se game of thrones, som att man MÅSTE ha sett den liksom, jag fattar inte heller vad grejen är. Det är nästan som att formeln, lotr+mycket mer seriös+mer riktig politik(?) är sänt från himlen och det måste bara vara bra? Dessutom är den väl ganska otrevlig och våldsam?

Tål man inte död och blod så är det ingen serie att titta på nej

Jag har inga problem med död och blod, jag gillade slutet av rambo 4 liksom. Men det är inte vad jag menar heller, jag menar mera som att, jag slutade få lust att spela gta5 helt, när jag hörde att man inte kan skippa tortyrscenen (sedan om man faktiskt kan det är en annan sak).


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Hipshot:

Jag får också mycket tjat på om att jag skall se game of thrones, som att man MÅSTE ha sett den liksom, jag fattar inte heller vad grejen är. Det är nästan som att formeln, lotr+mycket mer seriös+mer riktig politik(?) är sänt från himlen och det måste bara vara bra? Dessutom är den väl ganska otrevlig och våldsam?

Tål man inte död och blod så är det ingen serie att titta på nej

Jag har inga problem med död och blod, jag gillade slutet av rambo 4 liksom. Men det är inte vad jag menar heller, jag menar mera som att, jag slutade få lust att spela gta5 helt, när jag hörde att man inte kan skippa tortyrscenen (sedan om man faktiskt kan det är en annan sak).

Äh den är inte så hemsk, det är ju bara en AI man torterar. Men så hemsk är inte game of thrones (kan minnas fel, men om så är fallet så vet man ju att dom inte blir torterade på riktigt)

Medlem

True Detective är sagolikt bra (so far)!
Vad gäller GoT så skulle jag rekommendera böckerna framför serien.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv

Har ny säsong av Game of Thrones börjat?


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

Jag tyckte de första 5 GoT avsnitten var sisådär. Men det blir bättre så jag tycker du definitivt borde se några till avsnitt.

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Har ny säsong av Game of Thrones börjat?

Kommer i mitten på April om jag kommer ihåg rätt.

Gillar serien mycket och håller på att läsa böckerna nu. Har dock svåra problem att fatta vem som är vem ibland. Det är ju så FÖRBANNAT mycket namn att hålla reda på.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Har ny säsong av Game of Thrones börjat?

6:e april startar fjärde säsongen.

För att svara på ämnet: En vis person kallade en gång serien för Sopranos i Midgård, och det är en hyfsad beskrivning. Till skillnad från de flesta fantasyserierna med en ond och en god sida kan man anta att de flesta i GoT är mer eller mindre svinaktiga. Om du gillar Borgias eller The Tudors så kommer du med största sannolikhet fastna för GoT. Att den är seg i början beror på ett persongalleri som Tolstoj skulle vara avundsjuk på. Martin skriver varje kapitel med hänvisning till en speciell person i serien och därför hoppar den ganska duktigt mellan olika karaktärer och platser. Detta leder till att det stora skeendet rör sig rätt långsamt framåt eftersom det finns så många olika fronter.

Jag har sett bättre serier, men välproducerad fantasy är extremt sällsynt, så mitt kritiska öga behöver både linser och glasögon. Därför ser jag varje avsnitt minst ett par gånger, vilket jag antar är det bästa betyget man kan ge


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Hmmm….känner mig som tvärt emot men jag tycker första säsongen var lysande men säsong två var riktigt tråkig och jag tappade allt intresse.
Har inte ens orkat börja se säsong tre, det kommer nog ett sug framöver hoppas jag.

Lite offtopic men ang HBO, min personliga favoritserie är då Deadwood
Tyvärr fick det inget riktigt slut utan bara dog efter säsong 4, men skådespelare manus och stämning är på absoluta topp!
Lite mycket svordomar för den som inte tål sådant, men bakom dem ligger en extremt välskriven dialog.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar