Installera Skyrim från skiva.

Medlem
Installera Skyrim från skiva.

Hallå.

Så jag tänkte spela lite Skyrim igen för det va länge sedan. Jag har skiva som jag vill installera ifrån men steam tvnigar mig att ladda ner det ändå. Visst det är väl inte så farligt. Jo, 5gb på en 8mb/s lina tar för lång tid och jag orkar inte vänta några timmar. Så jag har provat alla möjliga grejer jag hittat på google så som köra från setup på skivan, köra Windows Key + R och välja rätt directory och installera från cd-läsaren. Hur som helst slutar det ändå att steam vill ladda ner det.

Hur fan kommer jag ifrån detta ?

Medlem
Skrivet av zn0r:

Hallå.

Så jag tänkte spela lite Skyrim igen för det va länge sedan. Jag har skiva som jag vill installera ifrån men steam tvnigar mig att ladda ner det ändå. Visst det är väl inte så farligt. Jo, 5gb på en 8mb/s lina tar för lång tid och jag orkar inte vänta några timmar. Så jag har provat alla möjliga grejer jag hittat på google så som köra från setup på skivan, köra Windows Key + R och välja rätt directory och installera från cd-läsaren. Hur som helst slutar det ändå att steam vill ladda ner det.

Hur fan kommer jag ifrån detta ?

Om du installerar via skiva så funkar det inte genom steam sålänge du inte installerar det via steam, alltså laddar ner det. Du borde kunna undvika detta genom att installera via skivan och sen starta upp via ikonen som borde skapas på skrivbordet, om det inte skapas så kan du alltid gå dit du installerade spelet. Där letar du efter .exe filen och startar via den.

Om det är steam overlay du vill ha och vill visa dina kompisar att du spelar skyrim så kan även detta fixas genom att öppna steam och kolla nere till vänster så borde det stå "ADD A GAME", om du nu har det på engelska som jag, och sedan trycker du på "Add non steam game och sen letar du genom listan och ser om skyrim finns med, om inte så trycker du på browse och sen går du dit du installerade skyrim och väljer .exe filen. Då får du skyrim i din library och kan starta det via steam.
Hoppas detta var till någon hjälp.

Medlem

Det fungerar visst.

Skyrim är Steam-exklusivt, vilket innebär att du inte kan installera det utanför Steam. Du kan således inte installera Skyrim utan att lägga till det i Steam, om du inte använder någon form av hack för att separera det.

Starta Steam, sätt i skivan och börja installationen. Det bör/kommer vara en Steam-ikon i nedre högra hörnet om jag inte minns fel, för att visa att det är en Steam-install.

Steam kommer oavsett behöva tanka en hel del filer som patchar.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Det fungerar visst.

Skyrim är Steam-exklusivt, vilket innebär att du inte kan installera det utanför Steam. Du kan således inte installera Skyrim utan att lägga till det i Steam, om du inte använder någon form av hack för att separera det.

Starta Steam, sätt i skivan och börja installationen. Det bör/kommer vara en Steam-ikon i nedre högra hörnet om jag inte minns fel, för att visa att det är en Steam-install.

Steam kommer oavsett behöva tanka en hel del filer som patchar.

Det börjar installera från skivan. Kanske 1.5gb, sen så står det typ att det är klart och jag får trycka på finish, sen börjar den tanka hela spelet från Steam istället.

Medlem

Låter som att den laddar ner en patch eller något?
Går det att säga till steam att inte göra det?


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Ibland fattar inte Steam att du vill installera från skivan. Du kan manuellt välja skivan som installationsmedia om du vill. Följande guide förklarar hur:
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=5357-FSQM...

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ibland fattar inte Steam att du vill installera från skivan. Du kan manuellt välja skivan som installationsmedia om du vill. Följande guide förklarar hur:
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=5357-FSQM...

Detta har jag provat och den går ändå över till att vilja ladda ner. Tack i alla fall

Medlem

Jag ger upp, låter det ladda ner

Tack för tips och dylikt.

Medlem
Skrivet av Stag:

Det fungerar visst.

Skyrim är Steam-exklusivt, vilket innebär att du inte kan installera det utanför Steam. Du kan således inte installera Skyrim utan att lägga till det i Steam, om du inte använder någon form av hack för att separera det.

Oh fan, det var med än jag visste.

Medlem
Skrivet av zn0r:
Skrivet av Bennii:

Ibland fattar inte Steam att du vill installera från skivan. Du kan manuellt välja skivan som installationsmedia om du vill. Följande guide förklarar hur:
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=5357-FSQM...

Detta har jag provat och den går ändå över till att vilja ladda ner. Tack i alla fall

Ok, jag noterade nu att du skrivit det men jag läste lite slarvigt.

Det knepet funkar vanligtvis.

Medlem

Jag installerade skyrim från skiva för 2 dagar sedan. Möttes av en patch på 9.5 gb. Inga problem! Detta fixar mitt 250 kb/s internet av på en natt

STEAM installerar spelet från skiva, men vad många inte tänker på är att det drar ned uppdateringen samtidigt, så det kan verka som om det laddar ned hela spelet från nätet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

STEAM installerar spelet från skiva, men vad många inte tänker på är att det drar ned uppdateringen samtidigt, så det kan verka som om det laddar ned hela spelet från nätet.

Enligt min erfarenhet så tankar den per default ner från steam över att installera från skivan, men hey, det kanske bara är för mig. -mind you, jag har aldrig försökt att återinstallera nått som jag redan har på steam med skiva..

EDIT omformulerade inlägget och fick Stag's svar att se lite skumt ut


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Om det är dina erfarenheter, och du inte vet det som fakta, kanske du borde undvika saker som "STEAM installerar i regel INTE". Det får det att framstå som väldigt säkert.

Alla gånger jag har satt i en skiva med ett Steam-spel och öppnat installern så har den installerat direkt till Steam utan omsvep. Helt enkelt för att spelen är Steam-exklusiva. Var ska det ta vägen annars?

Jag provade just med Orange Box, Skyrim, Call of Duty Black Ops och Borderlands 2. Alla tre öppnade sina respektive installers, vilka i sig öppnade Steam och dess installer utan att jag behövde använda några "knep".

Två bilder infogade i inlägget som visar vilken typ av installers som öppnas.

Angående Skyrim specifikt så kan det vara så att den installerar lite från skivan, därefter tankar en bit patchar, sen installerar lite från skivan igen, osv. Dvs att den installerar patchar löpande istället för en klunga. Har varit så med vissa andra spel.

Summa summarum: Det installerar från skiva som det ska, men patcharna är större än innehållet från skivan vilket kan få det att se ut som att skivans installation inte fungerade. Har du då dessutom DLC osv som inte finns på skivan blir det ännu mer.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar