Våldsamma ungdomar pga "Datorspel"

Medlem
Våldsamma ungdomar pga "Datorspel"

Godmorgon!
tittar på nyhetsmorgon(tv4) och ännu en gång drar de upp resonemanget att ungdomar som spelar Datorspel har en betydligt större risk att vara våldsamma.
Argumentet var "Vi ser en stark koppling. Våldsamma ungdomar tycker ofta om Datorspel"

jag blir så trött på detta resonemang och medias/samhället sätt att hitta källan till att folk är våldsamma och självklart är det Datorspelen som de aldrig har spelat som är boven.

så, nu fick jag det ur mig, nu ska jag käka frukost.
sen ska jag gå ut och slå lite folk för att jag spelade datorspel igår och är helt hjärndöd.

Medlem

Jag smällde till 15 personer på käften och snodde en bil påväg till jobbet. För det gör jag alltid efter att jag spelat GTA 5 kvällen innan


signatur

M'kay?

Medlem

Enligt FBI är en majoritet av alla seriemördare i USA troende kristna. Det är nog bäst att vi förbjuder kyrkor i Sverige eftersom religion uppenbarligen gör folk till seriemördare.

Medlem

Äsch jag brukar inte lägga så stor vikt vid dessa utspel. Forskning är många gånger väldigt ensidigt och alla typer av resultat kan dyka upp.

T.ex. så är det rätt så intressant att titta på vem som beställt forskningen.

Videovåldsdiskussionen och hårdrocksdiskussionen var också ganska hård på sin tid. Om 20 år så kommer det vara något annat som förstör dagens ungdom.

Men visst, det är tröttsamt.


signatur

The Emperor protects.

Medlem
Skrivet av Phaeton:

Äsch jag brukar inte lägga så stor vikt vid dessa utspel. Forskning är många gånger väldigt ensidigt och alla typer av resultat kan dyka upp.

T.ex. så är det rätt så intressant att titta på vem som beställt forskningen.

Videovåldsdiskussionen och hårdrocksdiskussionen var också ganska hård på sin tid. Om 20 år så kommer det vara något annat som förstör dagens ungdom.

Men visst, det är tröttsamt.

Just vem som beställt undersökningen brukar vara avgörande för resultatet, precis som du nämner. Det finns lika många undersökningar som visar att mediavåld inte har någon effekt på hur våldsamma vi är.

Efter Columbine-massakern var det till exempel ett antal spelutvecklare som blev stämda för att ha påverkat förövarna och orsakat massakern. För att genomföra ett sådant dåd som Columbine så måste du ha en psykisk störning som tar bort vissa spärrar i ditt medvetande. Spelvåld skapar inte psykiska störningar, men om du redan är psykisk sjuk kan du säkert hämta inspiration från spel. Men du kan lika gärna drivas att begå våldsbrott av andra anledningar som att busschauffören ger dig fel växel, eller att reavaran är slut på ICA (Chapman påstås ha skjutit John Lennon pga ungdomsromanen Räddaren i nöden.). Det är alltid någon del av vår populärkultur som får agera syndabock. Om det sen är Elvis sexiga höftrörelser eller spelvåld varierar med tiden.

Hur många gamers finns det i världen? Hur stor andel av gamers begår våldsbrott?

Medlem

Jag kommer ihåg när det var Power Rangers som gjorde att barn/ungdomar blev våldsamma.

Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=GozCeiNcQMA

Aftonbladet/Expressen-prenumeranter. Behöver man säga mer?

Medlem
Skrivet av Lepracy:

Jag kommer ihåg när det var Power Rangers som gjorde att barn/ungdomar blev våldsamma.

Glöm inte Teletubbies som gjorde barn homosexuella.


signatur

The Emperor protects.

Medlem
Skrivet av Phaeton:

Glöm inte Teletubbies som gjorde barn homosexuella.

haha ja just det, urlöjligt

Medlem

Problemet med diskussionen är inte att forskningen är ensidig eller kommer fram till otydliga resultat utan att det blåses upp på t.ex. Nyhetsmorgon.

Som en som spelat en hel del genom åren så blir det väldigt tröttsamt att sitta vid fikabordet på jobbet och höra hur någon sitter och förklarar hur senaste skolskjutningen eller Anders Behring Breivik insprirerats eller tränat med tvspel. Eftersom de hört det på nyheterna eller läst det i en tidning så måste det ju vara sant. Jag vet folk som gärna spelat t.ex. CoD och Battlefield som slutat med motiveringen att de hört på tv att det inte är bra för en.

Vi som spelar mycket vet att spelen inte gör oss alla till massmördare osv. men så länge som det är den bilden som ges av gammelmedia så kommer vi alltid att behöva försvara oss och det kommer aldrig att bli en lika accepterad hobby som att idrotta, läsa, jaga, samla frimärken eller pilla naveln.

/ LordDaimos

Medlem

Detta har varit på tapeten många gånger förut och jag säger samma sak som förut:

Att skylla på datorspelen är att ta den lätta vägen ut och blunda för de problem som egentligen är roten till våldet.

Det har varit samma visa år efter år, men tydligen så lär sig folk inte. När kassettbanden kom var den "amerikansk skräpmusik som förstörde svenska ungdomar". När VHS kom så hette det att det var "amerikanska action-filmer" som var boven i dramat och när TV- och datorspelen började öka i populäritet så glömde man fort bort både musik och film som man tidigare utmålade som källan till allt otäckt. "Datorspel gör ungdomar våldsamma" blev det, trots att det knappt finns forskning i området. Nästan så att man tror att dom som säger sådant bara är tecknikhatare som vill kasta skit på den nyaste elektroniken...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Vi som spelar mycket vet att spelen inte gör oss alla till massmördare osv. men så länge som det är den bilden som ges av gammelmedia så kommer vi alltid att behöva försvara oss och det kommer aldrig att bli en lika accepterad hobby som att idrotta, läsa, jaga, samla frimärken eller pilla naveln.

Jag har aldrig känt behovet att försvara mig mot något som Aftonbladet eller Nyhetsmorgon säger. Statistik är alltid tveeggad och slutsatser kan fattas utifrån statistik som inte är annat än antaganden. Skapar våldsamma spel psykopatiska massmördare eller dras psykopatiska massmördare till våldsamma spel? Tolka statistiken hur du vill, Nyhetsmorgon gör sin tolkning och glömmer presentera den andra sidan av myntet. Inte så otippat eftersom dom alltid gör det.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av LordDaimos:

Vi som spelar mycket vet att spelen inte gör oss alla till massmördare osv. men så länge som det är den bilden som ges av gammelmedia så kommer vi alltid att behöva försvara oss och det kommer aldrig att bli en lika accepterad hobby som att idrotta, läsa, jaga, samla frimärken eller pilla naveln.

Jag har aldrig känt behovet att försvara mig mot något som Aftonbladet eller Nyhetsmorgon säger. Statistik är alltid tveeggad och slutsatser kan fattas utifrån statistik som inte är annat än antaganden. Skapar våldsamma spel psykopatiska massmördare eller dras psykopatiska massmördare till våldsamma spel? Tolka statistiken hur du vill, Nyhetsmorgon gör sin tolkning och glömmer presentera den andra sidan av myntet. Inte så otippat eftersom dom alltid gör det.

Anledningen till att man inte skall läsa Aftonbladet är att det är skitjournalistik som inte strävar efter sanning, utan för att skapa rubriker och generera annonsintäckter. (Visst, de andra vill såklart också tjäna pengar men dom gör det inte på samma skrupellösa sätt som AB.)

Det stämmer att man kan vinkla statistik för att få fram "olika sanningar" ur samma rådata. Men man kan också söka efter samband som egentligen inte finns. "Han spelar datorspel och är våldsam, därför är han våldsam för att han spelar datorspel" har ungefär samma vetenskapliga tygnd som resonemanget "När jag gick ut så regnade, därför regnar det för att jag gick ut.".

Bara för att två saker inträffar samtidigt så behöver det inte betyda att de två sakerna har med varandra att göra. Men det är Aftonbladet i ett nötskal. "En svart person fick en käftsmäll, då måste han ha fått käftsmällen för att han var svart" - "Rasistattack!", "Hatbrottsskadalen". Breivik spelade CoD och sedan skjöt folk: "datorspel gör dig till massmördare!". En vegan fick sin bil punkterad, då måste hon fått däcken sabbade för att hon var vegan. osv osv.

Otroligt att folk fortfarande klassar Aftonbladet som "nyhetstidning".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av LordDaimos:

Vi som spelar mycket vet att spelen inte gör oss alla till massmördare osv. men så länge som det är den bilden som ges av gammelmedia så kommer vi alltid att behöva försvara oss och det kommer aldrig att bli en lika accepterad hobby som att idrotta, läsa, jaga, samla frimärken eller pilla naveln.

Jag har aldrig känt behovet att försvara mig mot något som Aftonbladet eller Nyhetsmorgon säger. Statistik är alltid tveeggad och slutsatser kan fattas utifrån statistik som inte är annat än antaganden. Skapar våldsamma spel psykopatiska massmördare eller dras psykopatiska massmördare till våldsamma spel? Tolka statistiken hur du vill, Nyhetsmorgon gör sin tolkning och glömmer presentera den andra sidan av myntet. Inte så otippat eftersom dom alltid gör det.

Så om någon sitter och snackar skit om din hobby (då menar jag inte att du själv läser en artikel utan att folk du känner om umgås med sitter och pratar om det) och säger att den gör normala ungdomar till mördare och annat så sitter du hellre tyst än försöker att informera dom om att dom har fel? Eller vägrar du bara att delta i diskussionen?

/ LordDaimos

Medlem

Men sen att majoriteten av spelarna inte är aggressiva betyder bara då att dom döljer det? Säger ju sig självt att psylopater och aggressiva människor gillar våldsamma spel och filmer, det säger ju faktiskt mer om personerna än om spelen. Har tv4 föresten missat undersökningen som kom fram till att man inte blir aggressiv av spel?

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Har tv4 föresten missat undersökningen som kom fram till att man inte blir aggressiv av spel?

Som jag skrev tidigare så handlar mycket om att godtyckligt plocka ut det som stödjer det som man själv vill "bevisa", sedan att det finnas studier som säger emot tar man inte med. TV4 är inte mycket bättre än AB när det kommer till den biten. Märker dom att det bli liv i luckan av dessa "larmrapporter" så kommer dom fortsätta med det tills saken har blivit utredd och motbevisad så att det inte går att sitta och prata om hur "spelen förvrider våra barns hjärnor" utan att folk idiotförklarar dom. (AB skulle väl fortsätta ett tag efter det också...)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag begriper inte vad som är så svårt att förstå att film och spel så klart kan ha en inverkan på människor både på gott och ont.
Dagligen matas vi med media som påverkar oss, inte bara hur vi uppfattar världen, men även oss själva.
Varför skulle på något vis film/spel vara undantaget den regeln ?
Det finns exempelvis ett filmklipp på de här CoD klanerna som lirar i någon tournament. Dessa killar beter sig som jag vet inte vad och bakom dem står flinade män av olika åldrar och verkar bli lite små heta över den aggressiva tonen i rummet. Det råder ingen tvekan om att det finns människor där ute som påverkas mer än andra och att förbjuda just dom att spela är tämligen omöjligt. Däremot kan man fråga sig, behöver vi andra som inte påverkas på detta sättet verkligen så mycket grafiskt våld i spel för att ha roligt ?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Kan man inte bara lägga ner den här forskningen och diskussionerna? Blir ju ändå bara överkörda när det gäller....

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag begriper inte vad som är så svårt att förstå att film och spel så klart kan ha en inverkan på människor både på gott och ont.
Dagligen matas vi med media som påverkar oss, inte bara hur vi uppfattar världen, men även oss själva.
Varför skulle på något vis film/spel vara undantaget den regeln ?
Det finns exempelvis ett filmklipp på de här CoD klanerna som lirar i någon tournament. Dessa killar beter sig som jag vet inte vad och bakom dem står flinade män av olika åldrar och verkar bli lite små heta över den aggressiva tonen i rummet. Det råder ingen tvekan om att det finns människor där ute som påverkas mer än andra och att förbjuda just dom att spela är tämligen omöjligt. Däremot kan man fråga sig, behöver vi andra som inte påverkas på detta sättet verkligen så mycket grafiskt våld i spel för att ha roligt ?

Vad då behöver?
Det är väl upp till var och en vad man väljer att spela?
Om jag känner för att spela nåt blodigt gör jag det. Vill jag spela nåt mer lättsmält tar jag nåt annat.
Att fråga sig om vi behöver så mycket våld är också konstigt. Precis som om vi blir tvingade till nåt.

Alla väljer vad de vill spela. Det finns ett gigantiskt urval av spel därute som är helt fritt att handla av.

Vad Du köper och spelar är helt upp till Dig själv! Sitter man och nöter enbart våldsamma spel är det faktiskt ens eget fel om man blir påverkad av det. Det ska aldrig finnas någon som bestämmer över vilken underhållning man kan och inte kan se/spela.

Vi som är vuxna har bestämmanderätt över oss själva, i barns fall däremot får och ska givetvis föräldrarna bestämma vad som konsumeras.

Medlem

om folk blir mördare av att spela krigs spel osv borde jag fan i mig vara en racing legend vid det här laget

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag begriper inte vad som är så svårt att förstå att film och spel så klart kan ha en inverkan på människor både på gott och ont.
Dagligen matas vi med media som påverkar oss, inte bara hur vi uppfattar världen, men även oss själva.
Varför skulle på något vis film/spel vara undantaget den regeln ?
Det finns exempelvis ett filmklipp på de här CoD klanerna som lirar i någon tournament. Dessa killar beter sig som jag vet inte vad och bakom dem står flinade män av olika åldrar och verkar bli lite små heta över den aggressiva tonen i rummet. Det råder ingen tvekan om att det finns människor där ute som påverkas mer än andra och att förbjuda just dom att spela är tämligen omöjligt. Däremot kan man fråga sig, behöver vi andra som inte påverkas på detta sättet verkligen så mycket grafiskt våld i spel för att ha roligt ?

Och det är ju faktiskt inget som säger att det är just VÅLDET i spelen som är den påverkande aspekten. Det kan ju istället vara tävlingsstrukturen etc.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Forskning har kunnat peka på att det är EN bidragande orsak bland många andra hos personer som begår våldsbrott.. Kanske spelar det BARA roll hos personer som är mycket nära att begå våldsbrott. dvs en liten liten minoriet av alla som spelar våldsamma datorspel som faktiskt blir påverkade så till den grad att det slutar i handling.

Det kan också vara sekundäreffekter där ATTITYDEN till våld trubbas av generellt ute i samhället bland unga arga män,, om man sitter och lever sig in i digitala fantasivärldar som handlar om att låtsasdöda andra människor över nätet, vilket kan leda till att vissa snedvridna individer inspireras lite väl mycket. Columbine skjutningarna, och Adam Lanza massakern, och Breivik är fall där dessa individer spelat spel som legat ruggit nära till vad de sedan gjort ute i verkligheten på begränsade "arenor" skolor och en isolerad ö. Visst det kan vara sammanträffanden men faktum kvarstår att det skulle kunna leda en redan sjuk individ en liten bit på vägen mot faktisk utlevnad. Även om andra faktorer som psykisk disposition, en fundamentalistisk politisk läggning väger långt tyngre.

Men sociologer kan ju uppmäta effekter utan att det råder "rak kausalitet mellan" våldskonsumtion och våldshandlingar. Sen är det ju upp till kvällspressen att vrida fakta ur kontext.

Våldspel får nog ses som ett "verktyg", precis som en kniv kan användas til konstruktiva saker så kan man också medvetet andvända ett kniv som ett dödligt vapen. Det har att göra med vem som håller i verktyget..

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag begriper inte vad som är så svårt att förstå att film och spel så klart kan ha en inverkan på människor både på gott och ont.
Dagligen matas vi med media som påverkar oss, inte bara hur vi uppfattar världen, men även oss själva.
Varför skulle på något vis film/spel vara undantaget den regeln ?

Därför att om det hade funnits ett sådant starkt samband så hade det varit mycket mer våld idag än för säg 10-15 år sedan, då antalet spelare har ökat både rent procentuellt sett och totalt sett. Men nu har våldsbrotten de facto gått ned de senaste åren, vilket går rakt emot sådana teorier.

Men visst, vi blir påverkade, det blir vi av allt och då även datorspel. Men att säga att det har ett så starkt samband att man skall prata om att föbjuda vissa spel eller vad det nu kan handla om är bara ett slags spel för galleriet. Ett spel där man vill ge intryck av att ta itu med våldsrelaterade problem genom att skylla på datorspel, för att slippa reda ut det som egentligen ligger bakom, som t ex segregation och arbetslöshet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Phaeton:

Äsch jag brukar inte lägga så stor vikt vid dessa utspel. Forskning är många gånger väldigt ensidigt och alla typer av resultat kan dyka upp.

T.ex. så är det rätt så intressant att titta på vem som beställt forskningen.

Videovåldsdiskussionen och hårdrocksdiskussionen var också ganska hård på sin tid. Om 20 år så kommer det vara något annat som förstör dagens ungdom.

Men visst, det är tröttsamt.

Just vem som beställt undersökningen brukar vara avgörande för resultatet, precis som du nämner. Det finns lika många undersökningar som visar att mediavåld inte har någon effekt på hur våldsamma vi är.

Efter Columbine-massakern var det till exempel ett antal spelutvecklare som blev stämda för att ha påverkat förövarna och orsakat massakern. För att genomföra ett sådant dåd som Columbine så måste du ha en psykisk störning som tar bort vissa spärrar i ditt medvetande. Spelvåld skapar inte psykiska störningar, men om du redan är psykisk sjuk kan du säkert hämta inspiration från spel. Men du kan lika gärna drivas att begå våldsbrott av andra anledningar som att busschauffören ger dig fel växel, eller att reavaran är slut på ICA (Chapman påstås ha skjutit John Lennon pga ungdomsromanen Räddaren i nöden.). Det är alltid någon del av vår populärkultur som får agera syndabock. Om det sen är Elvis sexiga höftrörelser eller spelvåld varierar med tiden.

Hur många gamers finns det i världen? Hur stor andel av gamers begår våldsbrott?

Det är dessutom bevisat (av en oberoende studie vars existens jag inte kan bevisa eftersom jag inte kan hitta den) att seriemördare betydligt oftare är besatta av litteratur än någon annan media form


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Spelbranschen växer så det knakar och snart varje människa jag träffar spelar spel i en eller annan form. De som tycker illa om, eller fruktar, spel har redan förlorat. Om 20 år så kommer det något nytt att vara rädd för. Objektet skiftar hela tiden. Moralpaniken är densamma.

För att återknyta till ämnet så tror jag absolut att spel påverkar folk. Det är ju därför vi tycker om dem. Men att de skulle leda till mer brott ute i samhället är rent nys. Däremot så är det nog ingen högoddsare att våldsamma människor föredrar våldsam underhållning. Kanske nyhetsmorgon har svårt för att skilja på hönan och ägget?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag begriper inte vad som är så svårt att förstå att film och spel så klart kan ha en inverkan på människor både på gott och ont.
Dagligen matas vi med media som påverkar oss, inte bara hur vi uppfattar världen, men även oss själva.
Varför skulle på något vis film/spel vara undantaget den regeln ?
Det finns exempelvis ett filmklipp på de här CoD klanerna som lirar i någon tournament. Dessa killar beter sig som jag vet inte vad och bakom dem står flinade män av olika åldrar och verkar bli lite små heta över den aggressiva tonen i rummet. Det råder ingen tvekan om att det finns människor där ute som påverkas mer än andra och att förbjuda just dom att spela är tämligen omöjligt. Däremot kan man fråga sig, behöver vi andra som inte påverkas på detta sättet verkligen så mycket grafiskt våld i spel för att ha roligt ?

Ja, så enkelt kan det i vissa spel vara, antalet seriemördare ökar inte med spelkonumption, det ökar när arbetstilfällen minskar och ekonomin går ner eller något annat skapar allmän psykisk ohälsa, detta behöver adresseras. Ja spel kan vara en utlösande effekt, precis som vilket objekt eller vilken händelse som helst kan vara och du kan aldrig ta bort dem alla, så man kan antingen stoppa just dessa utlösande faktorer och stoppa 0.0003 % av alla massmord eller så kan man se till att snappa upp dessa människor i en tidig ålder och minska antalet massmord markant.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Skvallerblaskorna måste ju ha något kul att skriva om... börjar kändisnyheterna ta slut eller?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

1
Skriv svar