EA förlorar pengar men ökar pc-försäljningen

Robot
EA förlorar pengar men ökar pc-försäljningen

Förra årets sista kvartal innebar en förlust på 2 miljarder kronor.


Medlem
EA förlorar pengar men ökar pc-försäljningen
Medlem
Skrivet av Robbeboj:

Vet inte riktigt om jag kan hålla med om det med tanke på hur många människor som skulle drabbas om de la ner

Inaktiv
Skrivet av Robbeboj:

Gud så fyndigt.

Medlem

Är det bara jag som tycker att EA blivit alldeles för stora? De har ju tappat all verklighetsförankring.

Fan jag minns när de gjorde spel som Desert Strike och Jungle Strike, bra tider...

Medlem
Skrivet av Draug:

Är det bara jag som tycker att EA blivit alldeles för stora? De har ju tappat all verklighetsförankring.

Fan jag minns när de gjorde spel som Desert Strike och Jungle Strike, bra tider...

Älskade Desert Strike!

Medlem
Skrivet av Draug:

Är det bara jag som tycker att EA blivit alldeles för stora? De har ju tappat all verklighetsförankring.

Fan jag minns när de gjorde spel som Desert Strike och Jungle Strike, bra tider...

http://www.psu.com/media/articles/image/EA_Desert_Strike.jpg

"Challenge everything" var nog mer än bara en slogan. Det var den stora vändpunkten. Från att ha varit ett respekterat företag till att ha vunnit Worst Company in America tre gånger i rad.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Draug:

Är det bara jag som tycker att EA blivit alldeles för stora? De har ju tappat all verklighetsförankring.

Fan jag minns när de gjorde spel som Desert Strike och Jungle Strike, bra tider...

http://www.psu.com/media/articles/image/EA_Desert_Strike.jpg

"Challenge everything" var nog mer än bara en slogan. Det var den stora vändpunkten. Från att ha varit ett respekterat företag till att ha vunnit Worst Company in America tre gånger i rad.

Fast att de vunnit titeln "Worst Company in America" visar ju hur dålig röstningen är. Det finns betydligt sämre företag än EA.

Jag tror att folk inte verkligen ser ont på EA är på grund av deras storlek. Det finns andra spelföretag som beter sig lika, fast kanske inte i lika stor skala, och de kommer undan mildare.

Själv har min respekt för EA ökat på sistone, det finns tendenser att de vill ändra sig och skapa bra spel, det finns ett antal som jag ser fram emot: Dragon Age: Inquistion, Battlefront och det andra annonserade fast okända Star Wars spelet som vi vet om. Jag glömmer säker några också. Jag kan t.ex. inte säga samma sak om Activision.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av Draug:

Är det bara jag som tycker att EA blivit alldeles för stora? De har ju tappat all verklighetsförankring.

Fan jag minns när de gjorde spel som Desert Strike och Jungle Strike, bra tider...

http://www.psu.com/media/articles/image/EA_Desert_Strike.jpg

Aaaaaaah.. Man blir ju nästan tårögd!! Fenomenala spel! På 90-talet kom det nästan löjligt mycket bra grejer från EA. Men det gick ju också ganska fort över till mjölkning.

Skrev ett mållöst tweet för ett tag sen om en önskan om ett nytt Strike-spel. Tajmade nog det ganska bra, för det var ju ganska nyss som det började ryktas om att det faktiskt var ett nytt på G. Själv gillade jag även Soviet Strike väldigt starkt, på Sega Saturn.

Bara en HD-remake (ugh, ja, jag vet hur illa det kan bli, men hoppas kan man ju) på den första tre spelen, eller nåt sånt, hade varit hur najs som helst. Pyssla om grafiken och dra nytta av moderna handkontroller.

Känns nästan som man skulle kunna göra en Strike-mod till C&C Generals ;D

Medlem

Åh, desert strike! Fasen vad jag nötte detta spel på min gamla Amiga

k3m
Medlem

att ett företag har en förlust på summa pengar, så betydet det inte att företaget går back. det betyder att företaget går fortfarande med vinst, men med en mindre vinst än beräknat.

k3m
Medlem
Skrivet av Tpiom:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Draug:

Är det bara jag som tycker att EA blivit alldeles för stora? De har ju tappat all verklighetsförankring.

Fan jag minns när de gjorde spel som Desert Strike och Jungle Strike, bra tider...

http://www.psu.com/media/articles/image/EA_Desert_Strike.jpg

"Challenge everything" var nog mer än bara en slogan. Det var den stora vändpunkten. Från att ha varit ett respekterat företag till att ha vunnit Worst Company in America tre gånger i rad.

Fast att de vunnit titeln "Worst Company in America" visar ju hur dålig röstningen är. Det finns betydligt sämre företag än EA.

Jag tror att folk inte verkligen ser ont på EA är på grund av deras storlek. Det finns andra spelföretag som beter sig lika, fast kanske inte i lika stor skala, och de kommer undan mildare.

Själv har min respekt för EA ökat på sistone, det finns tendenser att de vill ändra sig och skapa bra spel, det finns ett antal som jag ser fram emot: Dragon Age: Inquistion, Battlefront och det andra annonserade fast okända Star Wars spelet som vi vet om. Jag glömmer säker några också. Jag kan t.ex. inte säga samma sak om Activision.

håller med dig, iaf så här hastigt o lustigt.

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Känns nästan som man skulle kunna göra en Strike-mod till C&C Generals ;D

Skill-tree med uppgraderingar, pilotutbildningar och vapen?

Ja, tack.

Medlem
Skrivet av k3m:

att ett företag har en förlust på summa pengar, så betydet det inte att företaget går back. det betyder att företaget går fortfarande med vinst, men med en mindre vinst än beräknat.

Det här är ju viktigast av allt. Man räknar med att helårsresultatet blir en vinst på "bara" 3,91 miljarder dollar. Man förlorar alltså inga pengar, man går bara sämre än budget.

Medlem

"Gamla konsolerna minskade snabbt, nya konsolerna gick sådär samtidigt som PC ökade."

Gemene mans logik: satsa mer på PC, där finns det pengar
EAs logik: Den där jävla piratkopieringen! vi skall sluta med PC helt och hållet snart!


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av m0rfar:
Skrivet av k3m:

att ett företag har en förlust på summa pengar, så betydet det inte att företaget går back. det betyder att företaget går fortfarande med vinst, men med en mindre vinst än beräknat.

Men de har stora kostnader också

Det här är ju viktigast av allt. Man räknar med att helårsresultatet blir en vinst på "bara" 3,91 miljarder dollar. Man förlorar alltså inga pengar, man går bara sämre än budget.

Inaktiv
Skrivet av Draug:

Är det bara jag som tycker att EA blivit alldeles för stora? De har ju tappat all verklighetsförankring.

Fan jag minns när de gjorde spel som Desert Strike och Jungle Strike, bra tider...

http://www.psu.com/media/articles/image/EA_Desert_Strike.jpg

En tår av nostalgi och glädje rann ner för kinden på mig. Tänka sig, det trodde man inte på den tiden att EA skulle bli utsett till årets skitföretag två på raken då inte.

Medlem
Skrivet av Johnny:

En tår av nostalgi och glädje rann ner för kinden på mig. Tänka sig, det trodde man inte på den tiden att EA skulle bli utsett till årets skitföretag två på raken då inte.

Inte heller trodde man att företaget i fråga skulle bli döden för Command & Conquer, Dungeon Keeper och Syndicate. Bara för att nämna några.

Medlem
Skrivet av Hadrianuz:
Skrivet av Robbeboj:

Vet inte riktigt om jag kan hålla med om det med tanke på hur många människor som skulle drabbas om de la ner

Jo för att deras trackrecord har ju varit så bra hitills att det är värt att låta dem fortsätta, låt oss kolla in några av deras highlights...

-Dem stal Madden från Bethesda.

-Avrättade Origin System och Ultima Serien, pionjärerna och faderna av wRPG-genren.

-Totall fuckade Westwood, företaget som skapade RTS genren, möjliggjorde företag som Blizzard och C&C serien som numera bara är ett tragiskt skämt :'(.

-De tog ihjäl Bullfrog, skaparna av flera av dem bästa spelen någonsin.

- Dem mer nyinförskaffade företagen som inte hunnit bli totallt utsugna än som Dice, Bioware, Maxis osv, har dem senaste åren bara gjort sämre, trasigare och mer passionslösa spel för varje år.

För att inte tala om alla andra saker som tex avskaffandet av moddning som istället ersatts med ett diarreregn av usla dlc och expansioner för hutlösa priser.

Parasiter är vad dem är. Och man fortsätter inte göda en parasit bara för att dess offer ska fortsätta leva i ett desperat hopp om att det snart kommer bli bättre. Näe, då svälter man ihjäl blodsugarn istället, så fort som möjligt, innan det blir för sent igen. Sen försöker rädda det som räddas kan.

Inaktiv
Skrivet av Darkseed:
Skrivet av Johnny:

En tår av nostalgi och glädje rann ner för kinden på mig. Tänka sig, det trodde man inte på den tiden att EA skulle bli utsett till årets skitföretag två på raken då inte.

Inte heller trodde man att företaget i fråga skulle bli döden för Command & Conquer, Dungeon Keeper och Syndicate. Bara för att nämna några.

Nä, tror att det går hand i hand med den fina utmärklse dom fick dessa två år. Hedras den som hedras bör antar jag.

Medlem
Skrivet av m0rfar:
Skrivet av k3m:

att ett företag har en förlust på summa pengar, så betydet det inte att företaget går back. det betyder att företaget går fortfarande med vinst, men med en mindre vinst än beräknat.

Det här är ju viktigast av allt. Man räknar med att helårsresultatet blir en vinst på "bara" 3,91 miljarder dollar. Man förlorar alltså inga pengar, man går bara sämre än budget.

Nu står det ju i och för sig att de gjorde förlust på strax över 300 miljoner dollar, och som en konsekvens av det sänkte sin prognos för omsättningen till 3.91 miljarder. Omsättning är inte vinst, det är endast ett mått på hur mycket pengar som strömmat igenom företaget under året

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Hadrianuz:
Skrivet av Robbeboj:

Vet inte riktigt om jag kan hålla med om det med tanke på hur många människor som skulle drabbas om de la ner

Jo för att deras trackrecord har ju varit så bra hitills att det är värt att låta dem fortsätta, låt oss kolla in några av deras highlights...

-Dem stal Madden från Bethesda.

-Avrättade Origin System och Ultima Serien, pionjärerna och faderna av wRPG-genren.

-Totall fuckade Westwood, företaget som skapade RTS genren, möjliggjorde företag som Blizzard och C&C serien som numera bara är ett tragiskt skämt :'(.

-De tog ihjäl Bullfrog, skaparna av flera av dem bästa spelen någonsin.

- Dem mer nyinförskaffade företagen som inte hunnit bli totallt utsugna än som Dice, Bioware, Maxis osv, har dem senaste åren bara gjort sämre, trasigare och mer passionslösa spel för varje år.

För att inte tala om alla andra saker som tex avskaffandet av moddning som istället ersatts med ett diarreregn av usla dlc och expansioner för hutlösa priser.

Parasiter är vad dem är. Och man fortsätter inte göda en parasit bara för att dess offer ska fortsätta leva i ett desperat hopp om att det snart kommer bli bättre. Näe, då svälter man ihjäl blodsugarn istället, så fort som möjligt, innan det blir för sent igen. Sen försöker rädda det som räddas kan.

Word broder! Många av dessa utvecklare har gjort mina absoluta favoritspel. Nu får man smaka EA's uppföljare/diarre-regn.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av k3m:

att ett företag har en förlust på summa pengar, så betydet det inte att företaget går back. det betyder att företaget går fortfarande med vinst, men med en mindre vinst än beräknat.

Jo det gör det. Omsättning minus kostnader blir resultatet och i år lutar det alltså åt att EA bränt mer pengar än de fått in. Man får alltså plocka pengar ur kassan för att täcka utgifter eller låna pengar dvs man "går back" i år...

Resultatet av sånt här brukar innebära nedskärningar vilket nog är att vänta. Börsbolagsägare vill se vinster...

k3m
Medlem
Skrivet av feistin:
Skrivet av k3m:

att ett företag har en förlust på summa pengar, så betydet det inte att företaget går back. det betyder att företaget går fortfarande med vinst, men med en mindre vinst än beräknat.

Jo det gör det. Omsättning minus kostnader blir resultatet och i år lutar det alltså åt att EA bränt mer pengar än de fått in. Man får alltså plocka pengar ur kassan för att täcka utgifter eller låna pengar dvs man "går back" i år...

Resultatet av sånt här brukar innebära nedskärningar vilket nog är att vänta. Börsbolagsägare vill se vinster...

kan vara så också, men som sagt behöver det inte vara så.

Medlem

Så i ren svenska så betyder alltså detta: "Vi tjänade såhär många miljoner dollars mindre än vad vi trodde."

Buhu.

De gick ju fortfarande i vinst.

Medlem
Skrivet av neohasse:

Så i ren svenska så betyder alltså detta: "Vi tjänade såhär många miljoner dollars mindre än vad vi trodde."

Buhu.

De gick ju fortfarande i vinst.

Nej de ökade försäljningen men det är INTE samma sak som att gå med vinst.

Deras marginaler kan ha varit sämre än de var tidigare vilket gett förlusten. Eller så har de haft större övriga kostnader i bolaget. Sånt där kan man bara få reda på om man särskådar deras bokslut.

Skrivet av k3m:
Skrivet av feistin:
Skrivet av k3m:

att ett företag har en förlust på summa pengar, så betydet det inte att företaget går back. det betyder att företaget går fortfarande med vinst, men med en mindre vinst än beräknat.

Jo det gör det. Omsättning minus kostnader blir resultatet och i år lutar det alltså åt att EA bränt mer pengar än de fått in. Man får alltså plocka pengar ur kassan för att täcka utgifter eller låna pengar dvs man "går back" i år...

Resultatet av sånt här brukar innebära nedskärningar vilket nog är att vänta. Börsbolagsägare vill se vinster...

kan vara så också, men som sagt behöver det inte vara så.

Japp detta var ju en kvartalsrapport så när de slår ut på hela året sedan kan de totalt sett gått med vinst men det låter ju inte bra att gå back under kvartalet som innefattar julförsäljningen. Denna tid bör väl normalt sätt vara spelutgivarnas bästa tid kan man väl tycka?

k3m
Medlem
Skrivet av feistin:
Skrivet av neohasse:

Så i ren svenska så betyder alltså detta: "Vi tjänade såhär många miljoner dollars mindre än vad vi trodde."

Buhu.

De gick ju fortfarande i vinst.

Nej de ökade försäljningen men det är INTE samma sak som att gå med vinst.

Deras marginaler kan ha varit sämre än de var tidigare vilket gett förlusten. Eller så har de haft större övriga kostnader i bolaget. Sånt där kan man bara få reda på om man särskådar deras bokslut.

Skrivet av k3m:
Skrivet av feistin:
Skrivet av k3m:

att ett företag har en förlust på summa pengar, så betydet det inte att företaget går back. det betyder att företaget går fortfarande med vinst, men med en mindre vinst än beräknat.

Jo det gör det. Omsättning minus kostnader blir resultatet och i år lutar det alltså åt att EA bränt mer pengar än de fått in. Man får alltså plocka pengar ur kassan för att täcka utgifter eller låna pengar dvs man "går back" i år...

Resultatet av sånt här brukar innebära nedskärningar vilket nog är att vänta. Börsbolagsägare vill se vinster...

kan vara så också, men som sagt behöver det inte vara så.

Japp detta var ju en kvartalsrapport så när de slår ut på hela året sedan kan de totalt sett gått med vinst men det låter ju inte bra att gå back under kvartalet som innefattar julförsäljningen. Denna tid bör väl normalt sätt vara spelutgivarnas bästa tid kan man väl tycka?

du har kanske rätt!?

1
Skriv svar