Tomb Raider – jämför Xbox One- med PS4-versionen

Medlem
Skrivet av classon81:

Nej.. det kan vara en rad av saker som faller under begreppet "lag" men just dålig framerate är inte en av dem.

Ok, men då kan du ju gå in på wikipedia och ändra, för i länken jag skickade dig står det bland annat "All video games incur some lag, since once an input from the player is received, the game must compute the next frame of video and that video frame must be scanned out to a display device. But in general parlance, video game lag refers to delays that are noticeable to a player.". Dvs fördröjningar i bilden som uppfattas av användaren...

Medlem

Är ni kvar ÄN! Hur mycket tekniknörd jag än är och varit och så benhårt övertygad av mina egna kunskaper jag än varit har jag ALDRIG dragit mina "teser" i oändlighet. ALLA källor man hänvisar till har sina egna författare(fläckade?), mätinstrument olika vid olika tester. Vetenskapen har alltid haft fler än EN absolut sanning. KÄLLKRITIK är en av de viktigaste sakerna man får lära sig när det gäller vidare utveckling inom alla områden.

Olika människor uppfattar olika saker som viktiga/viktigast beroende på perception, personlighet även psykologisk mognad. JA JAG HAR MÅNGA ÅRS ERFARENHET INOM PSYKIATRISPEKTRAT. Inom vilka områden säger jag inte ;).

TV/DATAspelande är ett intresse och jag gillar olika diskussioner i ämnet. Men att det alltid finns ett bevis för att något är bättre än något annat det är upp till "massan" att avgöra. Betamax VAR en bättre teknisk lösning än VCR/VHS. Vad handlade det om MARKNADSFÖRING! Bluray har troligen vunnit "Disckriget" Merpartsstöd av flera filmbolag och teknikindustrin-däribland SONY-har gnuggat marknadsföringsknölarna och låtit pengar tala. Microsoft har väl alltid låtit pengarna styra in tillverkare och konsumenter på "rätt" spår.
Vad var egentligen meningen med en sådan här jämförelse? Att få oss att psykologiskt känna för det ena eller det andra. INGEN har fel helt enkelt. Det är hjärnan som styrs av yttre stimuli.

Min egen åsikt av Lara Croft spelet- jag spelade det på PS3. Det var ett bra spel att spendera några timmar med från vardagens slit. Dessa nya grafikdemonstrationer är ytterligare ett sätt att påverka mig att spendera mer pengar. Eftersom vi alltid vill ha det "BÄSTA" ,nyaste. Den nya konsolgenarationen försöker fortfarande att få DIG att välja RÄTT. De flesta helt nya spelen till konsolerna är ju inte färdiga än på ett tag. Så därför läggs det ner mer pengar på gammalt uppiffat.
Alla är vi påverkade av all information. Vi behöver dock inte tvinga andra att tycka som vi.

Medlem
Skrivet av Över45:

Olika människor uppfattar olika saker som viktiga/viktigast beroende på perception, personlighet även psykologisk mognad.

Ja precis, och därför är det väl jättebra att man i det här fallet kan välja. Om man gillar en låst FPS till 30 så väljer man Xbox-versionen. Om man vill ha en högre men varierande så kan man välja Playstation-versionen Här fanns det dock vissa som tyckte att man "borde ha låst båda versionerna". Varför?

Inaktiv
Skrivet av twilek:
Skrivet av classon81:

Nej.. det kan vara en rad av saker som faller under begreppet "lag" men just dålig framerate är inte en av dem.

Ok, men då kan du ju gå in på wikipedia och ändra, för i länken jag skickade dig står det bland annat "All video games incur some lag, since once an input from the player is received, the game must compute the next frame of video and that video frame must be scanned out to a display device. But in general parlance, video game lag refers to delays that are noticeable to a player.". Dvs fördröjningar i bilden som uppfattas av användaren...

Den laggen är ju helt oundvikbar och har ju knappast inte med fps att göra.
Så med.. pja.. ska vi säga 600fps.. så hade man inte haft någon input-lag menar du?

Vet du vad, jag tror vi gör så här, vi avslutar detta med att jag citerar kvällens vinnande post.

Skrivet av k3m:
Skrivet av twilek:
Skrivet av classon81:

Det ena lägret som oftast inte har sett skillnaden på riktigt utan ofta på film som är inspelad med 24-30fps eller/och ibland har dom dessutom fått för sig att "ögat klarar inte att uppfatta mer än 24 eller 30 eller vad det nu kan vara, vilket ifs är sanning MEN med rejäl modifikation.

Det låter som ytterligare en person som inte riktigt läst vad jag har skrivit. Det är just modifikationen jag förklarat: TROTS att vi bara kan uppfatta ungefär 24 bilder per minut så får vi en bättre upplevelse ju högre framerate det är just på grund av att våra ögon inte processar en bild momentant en i taget utan dels bearbetar ungefär 12 bilder per öga individuellt, men sedna bearbetar varje öga intryck också individuellt, ju högre framerate, ju mindre risk att samma bild får processas två gånger, så en högre framerate leder med andra ord till en mjukare rörelse.

Sedan har jag förtsått att visst folk föredrar att ha en låst framerate på 30 framför en varierande som ligger konstant över 30. Och det är så klart helt upp till dem. Jag kan nog dock påstå att de tyvärr ligger i underläge, för i de flesta fall väljer speltillverkarna hellre en högre varierande FPS än en lägre fixerad FPS, och största anledningen till att de de gånger de väl låser FTP:n gör det för att de inte lyckats optimera den tillräckligt för att få en tillräckligt bra upplevelse med en varierande, alternativt att hårdvaran inte klarar en varierande FPS pga ovan nämnda dippar.

Skrivet av classon81:

Själv kan jag tycka att om man ska framställa sig som en expert i området med någon trovärdighet så ska man ha begreppen klara för sig och då i detta fallet inte blanda in LAG i detta som är något helt annat och har med din ping att göra, om inte det är hd-lag man pratar om vilket också är något helt annat.

Lag behöver inte ha med nätverkslagg att göra nej. Lag är allmänt en fördröjning, förseningen eller latens mellan en åtgärd utförd av en spelare och reaktionen som sker i spelet. För mer info kan du läsa här http://en.wikipedia.org/wiki/Lag

När vi har pratat om lag här ovan så har vi pratat om just de fall så bilden fördröjs så mycket att den inte hänger spelet med vad som uppfattas som tolererbart för det mänskliga ögat.

lägg ner din propaganda. ingen tar till sig det och ingen lyssnar längre på dina övertygelser.

PS. Blunda med ett öga, fäst blicken på nästippen och snurra på stolen.. wholla, ditt lilla rum i 12fps!

Medlem
Skrivet av twilek:
Skrivet av marcus8958:

Du ha kan stabil FPS med varierande renderingstider vilket kallas microstuttering som ger liknande effekt.

Micro stuttering är till att börja med något som framförallt berör multi-gpu maskiner. I länken du skickade talar de om FPS som medelvärde, och i inledande exempel om just lägsta dippar till 10 FPS, inte 32 FPS, vi snackar med andra ord om dippar som just går en bra bit under den gräns som som sagt är godtagbart innan man upplever ryckningar, och om man upplever sådana så finns det som jag också sagt tidigare just anledning till att låsa frame raten, så det säger jag inget emot.

I länken du skickar kan man dessutom läsa följande:

"Geforce GTX 680 ligger på runt 20 millisekunder i snitt, vilket stämmer utmärkt med fps-medelvärdet på 50,7 fps. Men vi ser även vissa toppar på upp mot 30 millisekunder, vilket motsvarar runt 33 fps. Det är dessa toppar vi ska se upp för i diagrammen, men i vår testsekvens presterar som sagt både AMD och Nvidia väl och vi har inget att klaga på."

"Men kikar vi på renderingstiderna för varje bildruta är det inte lika imponerande. Vi har inte samma fasansfulla spridning som i Borderlands 2, men vi har däremot fler toppar på närmare 50 millisekunder, faktiskt är man uppe på 65 millisekunder vid ett tillfälle. Vilket skulle motsvara 15,3 fps och ett klart märkbart prestandatapp."

Ett dropp från 50 till 33 fps anses detta vara att prestera väl "och vi har inget att klaga på.". Medan en dropp till 15 fps anses som ett "ett klart märkbart prestandatapp."

Så jag tycker de säger ungefär samma sak som mig, att om det droppar ner till motsvarande 33 fps så är det ingen fara, faran blir när den droppar en bra bit lägre. Ungefär det jag sagt hela tiden

Så... nästa gång du likt en översittare uttrycker dig på följande sätt igen "Läs på om det innan du gör bort dig helt för tydligen är din kunskap om bilduppdatering väldigt begränsad." så kanske du åtminstånne ska läsa de länkar du själv refererar till lite bättre

Skrivet av marcus8958:

Utvecklare vill låsa FPSen för att minska ojämna renderingstider. Varierande renderingstider uppfattar vi som hackigt.

Det finns ju dock inget som hindrar dem att alltid låsa FPS:en, så det är ju konstigt att de inte gör det då. De väljer dock helt korrekt att låsa den om det visar sig att renderingen just blir hackig, och då är det som sagt oftast för att det är tillräckligt optimerad mjukvara eller hårdvara som inte pallar en upplåst FPS, vilket annars just skulle leda till hack. Om dock inte FPS:en droppar så pass lågt så det är några problem och upplevs hackigt finns det ingen mening att låsa den till en lägre FPS.

Vanligare på multigpu maskiner men förekommer på alla kort.

Du kanske ska försöka dig på förstå hur det funkar och inte bara citera text som passar. Du är som en kristen som bara väljer delar av bibeln när du inte förstår hur det fungerar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av classon81:

Den laggen är ju helt oundvikbar och har ju knappast inte med fps att göra.

Haha, jaha, så lag som är "noticeable to a player" är helt oundviklig? Nu får du väl ändå ge dig...

Skrivet av classon81:

PS. Blunda med ett öga, fäst blicken på nästippen och snurra på stolen.. wholla, ditt lilla rum i 12fps!

Börjar det bli ont på argument nu? Jag har aldrig pratat om 12 FPS. Däremot verkar du med flera ha väldigt svårt att acceptera det jag säger. Det talades om källkritik här ovan. Om du nu undrar vad jag pratar om, och vill ha källor, så kan du läsa på här http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate
"The human eye and its brain interface, the human visual system, can process 10 to 12 separate images per second, perceiving them individually" osv. Där hittar du även referenser till ytterligare källor.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Vanligare på multigpu maskiner men förekommer på alla kort.

Nej, det förekommer inte på alla kort, det förekommer inte ens i alla multi-gpu-maskiner. Däremot _kan_ det förekommma liknande fenomen även på singel-gpu-maskiner, men inte alls i lika stor utsträckning. http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_stuttering

Skrivet av marcus8958:

Du kanske ska försöka dig på förstå hur det funkar och inte bara citera text som passar.

Så du får referera, men jag får inte ens citera det du refererar till? Är du seriös nu? Jag får med andra ord inte ens påpeka att det du refererar till till och med säger emot det du själv påstår?

Det börjar för övrgit bli ganska tröttsamt att höra ditt mästrande om att jag inte förstår och att jag borde läsa på. Istället för att fortsätta med denna översittarattityd så kanske du snarare kan försöka föra sakliga argument, peka på fakta, refera och citera från denna fakta istället. Det är betydligt mer seriöst.

Skrivet av marcus8958:

Du är som en kristen som bara väljer delar av bibeln när du inte förstår hur det fungerar.

Haha, ja jag undrar vem som är som en kristen här. Jag har fört ganska många diskussioner med just kristna. Och de brukar bli ganska stötta när man just refererar till vad som står i bibeln och visar att det till och med säger emot det de själva brukar påstå

Medlem

Det är många som glömmer att det här med scan rate på LCD-skärmar inte riktigt är samma sak som det var på CRT-skärmar. En LCD-skärm flimmrar aldrig som en CRT-skärm, även vid 1hz kommer du inte se ett flimmer. Bilden på en LCD-skärm finns alltid uppritad och ändras endast. Vad denna scan rate gör på en LCD-skärm är att den bestämmer hur ofta skärmen ska få försöka ändra bilden. Låg scan rate ger alltså en fördröjning innan kristallerna börjar ändras och dessa kristaller har i sin tur en längre fördröjning.

På en 60Hz LCD blir fördröjningen maximalt 1,667ms - det är den maximala tiden som en bild kan behöva vänta på att nästa bild ska ritas upp (120Hz ger 0,8333ms). Sedan till denna fördröjning kommer förstås andra fördröjningar.

Min poäng är att mindre fördröjningar så klart alltid är bra, men att det finns en poäng i att försöka eliminera andra fördröjningar innan man lägger tusenlappar på 120Hz. En 2ms skärm med 60Hz är att föredra över en 5ms skärm på 120Hz.

Skrivet av Grimmy-:

Twilek:

Vad bra för dig. Då kan du sitta där med 24 fps och vetenskapliga referenser medan vi andra tar på oss foliehattarna, vässar våra hdmi-kontakter, och njuter av våra onödigt höga bilduppdateringsfrekvenser.

Utifrån ditt resonemang skulle jag även göra följande rekommendation:

Köp en riktigt billig dator som fixar 12 fps minimum. Sitt sedan med lapp för ena ögat och spela. Du kan ju varva ögon från dag till dag om du vill. Detta blir ju mycket billigare och lika bra eftersom ett enskilt öga maxxar vid 12 fps. Stereoeffekten av två ögon är ju rätt onödig när man spelar på en 2d-skärm ändå.

Kanske kan vara något för Xbox One? Jag ser det framför mig?

One box. One eye. Because 12 fps ought to be enough for any eye.*

* Eye patches sold separately.

Har du ens läst hans inlägg?

Tillåt mig att förenkla det hela för dig:
- 12 FPS per öga.
- Därför ser man inte en hackande bild över 24 FPS.
- Våra ögon kan se skillnad på flyt rent teoretiskt upp till vilken FPS. Vissa personer märker ingenting över 24 FPS medan andra märker det på mycket högre frekvenser.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av twilek:
Skrivet av Över45:

Olika människor uppfattar olika saker som viktiga/viktigast beroende på perception, personlighet även psykologisk mognad.

Ja precis, och därför är det väl jättebra att man i det här fallet kan välja. Om man gillar en låst FPS till 30 så väljer man Xbox-versionen. Om man vill ha en högre men varierande så kan man välja Playstation-versionen Här fanns det dock vissa som tyckte att man "borde ha låst båda versionerna". Varför?

Tack för klarläggandet! Jag tror att de ser det som en "likadan" jämförelse. Men eftersom PS4 inte är låst när man spelar så förstår jag jämförelsen. Men varför inte göra ett test till med allt låst i 30 FPS då? Alla nöjda?;)

Men jag förstår resonemanget- t ex Jag gillar Stadiga stabila Volvobilar och jag gillar även Golf GTI. Kan jag då jämföra deras prestanda? Ja naturligtvis på vissa områden. Men på andra inte. Det är bara det att någon gång måste man förstå att det är lönlöst att fortsätta argumentera för det ena eller det andra.

Medlem
Skrivet av twilek:
Skrivet av marcus8958:

Vanligare på multigpu maskiner men förekommer på alla kort.

Nej, det förekommer inte på alla kort, det förekommer inte ens i alla multi-gpu-maskiner. Däremot _kan_ det förekommma liknande fenomen även på singel-gpu-maskiner, men inte alls i lika stor utsträckning. http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_stuttering

Skrivet av marcus8958:

Du kanske ska försöka dig på förstå hur det funkar och inte bara citera text som passar.

Så du får referera, men jag får inte ens citera det du refererar till? Är du seriös nu? Jag får med andra ord inte ens påpeka att det du refererar till till och med säger emot det du själv påstår?

Det börjar för övrgit bli ganska tröttsamt att höra ditt mästrande om att jag inte förstår och att jag borde läsa på. Istället för att fortsätta med denna översittarattityd så kanske du snarare kan försöka föra sakliga argument, peka på fakta, refera och citera från denna fakta istället. Det är betydligt mer seriöst.

Skrivet av marcus8958:

Du är som en kristen som bara väljer delar av bibeln när du inte förstår hur det fungerar.

Haha, ja jag undrar vem som är som en kristen här. Jag har fört ganska många diskussioner med just kristna. Och de brukar bli ganska stötta när man just refererar till vad som står i bibeln och visar att det till och med säger emot det de själva brukar påstå

Micro stuttering förekommer på alla grafikkort, alla mobiltelefoner och alla spelmaskiner. Du kommer inte ha en jämn ström med bildrutor på en bra tid framöver.

Du får citera så mycket du vill men när du inte förstår hur det fungerar spelar det ingen roll vad du citerar.

Inget av ditt citat förklarar vad som orsakar hacket men i alla mina inlägg jag tidigare skrev till dig förklarade jag varför det känns hackigt och på sidan jag länkade till beskrev orsaken varför.

"Om renderingstiden för två intilliggande bildrutor skiljer sig mycket åt kan grafiken och spelet upplevas som ryckigt, utan att detta reflekteras i en vanlig mätning av bildrutor per sekund."

Där har du orsaken varför det känns hackigt oavsett om det är micro stuttering eller fps drops. I båda fallen är det olika renderingstider som gäller.

Därför är citaten du valde ut helt meningslösa och visar bara att du saknar kunskap.

"Geforce GTX 680 ligger på runt 20 millisekunder i snitt, vilket stämmer utmärkt med fps-medelvärdet på 50,7 fps. Men vi ser även vissa toppar på upp mot 30 millisekunder, vilket motsvarar runt 33 fps. Det är dessa toppar vi ska se upp för i diagrammen, men i vår testsekvens presterar som sagt både AMD och Nvidia väl och vi har inget att klaga på."

Texten du citerade beskriver sidan att med GTX 680 har dom inga problem med micro stuttering. Men i texten står det även att man ska se upp för 30 millisekunder topparna vilket motsvarar kring 33fps. Alltså ojämna renderingstider vilket resulterar att bilden känns hackig eller ryckig.
Hur tror du renderingstiderna ser ut när fpsen går från 60 ner till 30?

Andra delen du citerade
"Men kikar vi på renderingstiderna för varje bildruta är det inte lika imponerande. Vi har inte samma fasansfulla spridning som i Borderlands 2, men vi har däremot fler toppar på närmare 50 millisekunder, faktiskt är man uppe på 65 millisekunder vid ett tillfälle. Vilket skulle motsvara 15,3 fps och ett klart märkbart prestandatapp."
Det här är en självklarhet vilket inte har något med diskussionen alls att göra. Oavsett om du har en fps på 15 eller bara en bildruta lite då och då med en 60 ms fördröjning så kommer det kännas hackigt av den enkla anledningen att den stora skillnaden i renderingstiderna märks tydligt när fpsen blir så låg att det kommer kännas otroligt osmidigt.

Oavsett vad du citerat har du ännu inte förstått ORSAKEN till varför det känns hackigt och det har jag skrivit i varje inlägg. Variationer i renderingstiderna kommer uppfattas ryckiga oavsett om det beror på fps drops eller vilken tid det tar att rita en bildruta.

Om du sedan tycker 33 fps är smidigt är det upp till dig. Men alla tycker inte det är smidigt men så länge som den är stabil och jämn kommer man inte känna av samma ryckighet som man får med ojämna renderingstider.

Det enda du behövde lära dig från länken jag skickade var texten i början, där dom beskriver VARFÖR det känns hackigt. När du läst den texten och förstår vad det innebär så kommer du bättre förstå varför stabil fps är mycket bättre än enorma drops.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Du får citera så mycket du vill men när du inte förstår hur det fungerar spelar det ingen roll vad du citerar.

Där kom den igen, du har tydligen inga bättre argument för din sak än att säga att motparten inte förstår. Du vet bäst, och alla andra har fel, förstår inte, och oavsett vad man lägger fram för några referenser, källor eller fakta så är de fel eller så anser du att man missförstått allt.

Skrivet av marcus8958:

Micro stuttering förekommer på alla grafikkort, alla mobiltelefoner och alla spelmaskiner. Du kommer inte ha en jämn ström med bildrutor på en bra tid framöver.

Ja, du vet tydligen bäst, så du kan ju gå in och ändra det här på wikipedia då:

http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_stuttering
"Micro stuttering is a term used in computing to describe a _quality defect_ that manifests as irregular delays between frames rendered by the GPU(s)"
"Single-GPU configurations do not suffer from this defect [micro stuttering] in most cases and can in some cases output a subjectively smoother video compared to a multi-GPU setup using the same video card model."
"The software program RadeonPro can be used to significantly reduce or _eliminate_ the effects of micro-stuttering when using AMD graphics cards in CrossFire."

Skrivet av marcus8958:

Där har du orsaken varför det känns hackigt oavsett om det är micro stuttering eller fps drops. I båda fallen är det olika renderingstider som gäller.

Ja, och som det också stod så såg de inga problem med när droppet var motsvarande från 50 till 33 ftps, men gjorde det när det droppade till 15 fps.

Skrivet av marcus8958:

Texten du citerade beskriver sidan att med GTX 680 har dom inga problem med micro stuttering.

Oj, men nyss sa du ju att det alltid förekom, hur ska du ha det? Om det nu inte är något problem när det är ett medelvärde på 50,7 fps när det droppar till 33 fps i det här testet, hur kommer det sig då att du tycker det är ett problem när det är ett medelvärde på 50.98fps med lägsta dropp till 33 fps? (siffror för gameplay i Tomb Raider på Playstation 4 enligt de siffror Bojkott klistrade in ovan)

Skrivet av marcus8958:

Oavsett vad du citerat har du ännu inte förstått ORSAKEN till varför det känns hackigt och det har jag skrivit i varje inlägg. Variationer i renderingstiderna kommer uppfattas ryckiga oavsett om det beror på fps drops eller vilken tid det tar att rita en bildruta.

Ja du vet såklart bäst, artikeln du länkade till har tydligen också fel enligt dig. 50,7 fps när det droppar till 33 fps är ett problem, men de säger att det inte är ett problem. Vilken soppa.

Skrivet av marcus8958:

Det enda du behövde lära dig från länken jag skickade var texten i början, där dom beskriver VARFÖR det känns hackigt.

Det där kallas för quote mining. Eftersom dina argument inte håller så väljer du ut små delar som passar dig. Härligt...

Skrivet av marcus8958:

När du läst den texten och förstår vad det innebär bla bla bla.

Suck... ja, ingen förstår något förutom du...

Inaktiv
Skrivet av twilek:
Skrivet av classon81:

Den laggen är ju helt oundvikbar och har ju knappast inte med fps att göra.

Haha, jaha, så lag som är "noticeable to a player" är helt oundviklig? Nu får du väl ändå ge dig...

Skrivet av classon81:

PS. Blunda med ett öga, fäst blicken på nästippen och snurra på stolen.. wholla, ditt lilla rum i 12fps!

Börjar det bli ont på argument nu? Jag har aldrig pratat om 12 FPS. Däremot verkar du med flera ha väldigt svårt att acceptera det jag säger. Det talades om källkritik här ovan. Om du nu undrar vad jag pratar om, och vill ha källor, så kan du läsa på här http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate
"The human eye and its brain interface, the human visual system, can process 10 to 12 separate images per second, perceiving them individually" osv. Där hittar du även referenser till ytterligare källor.

Nejdå.. inte alls, men du vet ju inte vad du pratar om.
Men eftersom du nu är så kåt på wikipedia så kanske du borde läs ditt "källmaterial" lite bättre innan du briljerar med länkar hit och dit. Hittade detta stycket i din länk.
"Aside from frame rate, a separate but related factor unique to interactive applications such as gaming is latency. Excessive preprocessing can result in a noticeable delay between player commands and computer feedback, EVEN WHEN A FULL FRAMERATE IS MAINTAINED, OFTEN REFERRED TO AS INPUT LAG."

Orkar faktiskt inte bry mig mer om dig nu... ingen bryr sig.
Så kryp ner i din soffa igen med dina Starwars filmer och Ipaden med wikipedia som huvudkudde så ska du se att det känns lite bättre framåt kvällen.

Medlem
Skrivet av classon81:

EVEN WHEN A FULL FRAMERATE IS MAINTAINED, OFTEN REFERRED TO AS INPUT LAG."

Ja precis. Det var precis den typ av lagg jag refererade till när jag tidigare sa "Det där du pratar om är lagg. Ett spel som är bra programmerat hamnar inte i osynk för att FPS:en varierar." när Bojkott sa "Ungefär som när en film fryser sig i 5 sekunder och sen spelas dom där sekunderna upp under loppet av 1 sekund"....

Då sa du att det inte var lagg. Så hur ska du ha det?

Inaktiv
Skrivet av twilek:
Skrivet av classon81:

EVEN WHEN A FULL FRAMERATE IS MAINTAINED, OFTEN REFERRED TO AS INPUT LAG."

Ja precis. Det var precis den typ av lagg jag refererade till när jag tidigare sa "Det där du pratar om är lagg. Ett spel som är bra programmerat hamnar inte i osynk för att FPS:en varierar." när Bojkott sa "Ungefär som när en film fryser sig i 5 sekunder och sen spelas dom där sekunderna upp under loppet av 1 sekund"....

Då sa du att det inte var lagg. Så hur ska du ha det?

Hmm.. Kanske har det blivit ett missförstånd någonstans längs vägen, orkar faktisk inte bry mig mer.
Vad jag menade oavsett hur det uppfattades var att dålig framerate inte brukar benämnas som lag.
Lag har för mig och alla jag känner alltid varit kass latency till/från något annat än gpu, främst nätet (ping) och HDDn (hd-lag). Men vad fan vet jag egentligen, det är bara begrepp som man skapade sig under rq och qw tiden på 90-talet, det har aldrig någonsin behövt revideras i mina kretsar.
Jag ber så mycket om ursäkt om jag på något vis har farit med icke korrekta uppgifter i ämnet.
Bara för att jag har ett liv utanför FZ att sköta och att det är så viktigt för dig så gör jag såhär.
Från och med denna skrivande stund och för all framtid så inkluderar jag dålig frame rate i begreppet "lag" i min personliga vokabulär. Är du nöjd nu?

Ärligt talat så skiter jag i vad du tror, vet eller tror dig veta..
Tycker dock att du borde läsa lite om förhållandet mellan en varierande framerate och den statiska frekvensen på skärmen. OM inte stabila 60(120, 144)fps kan uppehållas så upplevs låsta 30 i många fall som ett bättre alternativ. Kanske inte pga fps-svängningarna i sig utan för att gpu och skärm kommer ur sync och man upplever "tearing". Kan inte du se detta så är det ju trevligt för dig då du kan spela med i genomsnitt högre fps än oss som ser problemet. Se dig själv som lyckligt lottad. just saying..

Nu har jag faktiskt lite annat att göra, som känns.. för att uttrycka mig milt.. lite viktigare än detta.

Medlem
Skrivet av classon81:

Hmm.. Kanske har det blivit ett missförstånd någonstans längs vägen, orkar faktisk inte bry mig mer.
[...]
Kanske inte pga fps-svängningarna i sig utan för att gpu och skärm kommer ur sync och man upplever "tearing". Kan inte du se detta så är det ju trevligt för dig då du kan spela med i genomsnitt högre fps än oss som ser problemet. Se dig själv som lyckligt lottad. just saying..

Ja, möjligtvis har det blivit någon form av missförstånd.

Och jo, jag ser tearing och kan även jag störa mig rejält på det i vissa spel, och som jag sagt tidigare så tycker även jag att man bör låsa FPS:en i vissa fall.

Dock kan man ju få varierande fps utan tearing. Tearing uppkommer framförallt när bildfrekvensen överskrider uppdateringsfrekvensen. Detta kan man lösa med vsync som mycket riktigt låser uppdateringen till något som är jämt delbart med uppdateringsfrekvensen, detta kan man dock komma runt med lösningar som adaptiv vsync och trippelbuffring och på så sätt få varierande fps utan att det blir tearing.

Och som jag sagt tidigare, så visst finns det folk som uppfattar även sådant som störande, och de får de gärna göra för mig. Men, som jag också sagt tidigare, så kan ju folk i det här fallet välja om de vill ha låst till 30 fsp eller en varierande genom att välja version, så varför allt gnäll?

Inaktiv
Skrivet av twilek:
Skrivet av classon81:

Hmm.. Kanske har det blivit ett missförstånd någonstans längs vägen, orkar faktisk inte bry mig mer.
[...]
Kanske inte pga fps-svängningarna i sig utan för att gpu och skärm kommer ur sync och man upplever "tearing". Kan inte du se detta så är det ju trevligt för dig då du kan spela med i genomsnitt högre fps än oss som ser problemet. Se dig själv som lyckligt lottad. just saying..

Ja, möjligtvis har det blivit någon form av missförstånd.

Och jo, jag ser tearing och kan även jag störa mig rejält på det i vissa spel, och som jag sagt tidigare så tycker även jag att man bör låsa FPS:en i vissa fall.

Dock kan man ju få varierande fps utan tearing. Tearing uppkommer framförallt när bildfrekvensen överskrider uppdateringsfrekvensen. Detta kan man lösa med vsync som mycket riktigt låser uppdateringen till något som är jämt delbart med uppdateringsfrekvensen, detta kan man dock komma runt med lösningar som adaptiv vsync och trippelbuffring och på så sätt få varierande fps utan att det blir tearing.

Och som jag sagt tidigare, så visst finns det folk som uppfattar även sådant som störande, och de får de gärna göra för mig. Men, som jag också sagt tidigare, så kan ju folk i det här fallet välja om de vill ha låst till 30 fsp eller en varierande genom att välja version, så varför allt gnäll?

Bra att vi har löst det. Men att man kan "välja" version förutsätter ju då att man har både PS4 och Xbone, vilket dom allra flesta förmodligen inte har. Vore det för mycket begärt om det gick att välja mellan låsta 30 eller "fri" fps i options? Sen kan jag tycka att det är riktigt pinsamt att ingen av dom klarar att rendera just detta spelet i stabila 60fps då från vad man kan se på filmerna inte allt för imponerande grafik eller överdrivet långa drawdistances. Fattar faktiskt inte hur tillverkarna kan prioritera lite extra bloom och FXAA framför stabila 60fps. Flytet man upplever med 60fps i sync tillför så fruktansvärt mycket mer till spelkänslan än vad lite extra detalj eller AAx16 gör. Trodde faktiskt att just det skulle vara "the big thing" med nextgen.

Medlem
Skrivet av classon81:

Bra att vi har löst det. Men att man kan "välja" version förutsätter ju då att man har både PS4 och Xbone, vilket dom allra flesta förmodligen inte har. Vore det för mycket begärt om det gick att välja mellan låsta 30 eller "fri" fps i options? Sen kan jag tycka att det är riktigt pinsamt att ingen av dom klarar att rendera just detta spelet i stabila 60fps då från vad man kan se på filmerna inte allt för imponerande grafik eller överdrivet långa drawdistances. Fattar faktiskt inte hur tillverkarna kan prioritera lite extra bloom och FXAA framför stabila 60fps. Flytet man upplever med 60fps i sync tillför så fruktansvärt mycket mer till spelkänslan än vad lite extra detalj eller AAx16 gör. Trodde faktiskt att just det skulle vara "the big thing" med nextgen.

I princip håller jag med dig här. Men det man måste tänka på är att det är konsoller vi pratar om här. Och en av de unika selling pointsen för konsoller är just att det bara ska vara att sätta i skivan och spela och att inte ens användaren ska behöva tänka på att börja tweaka, och därför ställer till och med konsolltillverkarna krav på speltillverkarna att spelet ska vara färdig-tweakat och att det inte ska finnas några mer inställningar än sådana som rör utomliggande utrustning, så som gamma och bildposition. Så även om speltillverkarna skulle vilja lägga in sådana möjligheter så är det inte ens säkert att de får. Det är såklart både på gott och ont, och man får tycka vad man vill om det, och man får helt enkelt lita på att spelutvecklarna därför väljer den setting som funkar bäst för hårdvaran (men ofta gör de så klart fel, kolla bara på till exempel flera av Assassin's Creed-spelen som lidigt väldigt mycket av tearing på både Xbox 360 och Playstation 3). Om man vill tweaka själv och kunna sätta mer avancerade inställningar så gör man nog bäst i att köpa PC-versionen.

Och jag håller med dig om resten. Att inte få ett last-gen-spel att snurra i 60fps låter faktiskt lite pinsamt

Inaktiv
Skrivet av twilek:
Skrivet av classon81:

Bra att vi har löst det. Men att man kan "välja" version förutsätter ju då att man har både PS4 och Xbone, vilket dom allra flesta förmodligen inte har. Vore det för mycket begärt om det gick att välja mellan låsta 30 eller "fri" fps i options? Sen kan jag tycka att det är riktigt pinsamt att ingen av dom klarar att rendera just detta spelet i stabila 60fps då från vad man kan se på filmerna inte allt för imponerande grafik eller överdrivet långa drawdistances. Fattar faktiskt inte hur tillverkarna kan prioritera lite extra bloom och FXAA framför stabila 60fps. Flytet man upplever med 60fps i sync tillför så fruktansvärt mycket mer till spelkänslan än vad lite extra detalj eller AAx16 gör. Trodde faktiskt att just det skulle vara "the big thing" med nextgen.

I princip håller jag med dig här. Men det man måste tänka på är att det är konsoller vi pratar om här. Och en av de unika selling pointsen för konsoller är just att det bara ska vara att sätta i skivan och spela och att inte ens användaren ska behöva tänka på att börja tweaka, och därför ställer till och med konsolltillverkarna krav på speltillverkarna att spelet ska vara färdig-tweakat och att det inte ska finnas några mer inställningar än sådana som rör utomliggande utrustning, så som gamma och bildposition. Så även om speltillverkarna skulle vilja lägga in sådana möjligheter så är det inte ens säkert att de får. Det är såklart både på gott och ont, och man får tycka vad man vill om det, och man får helt enkelt lita på att spelutvecklarna därför väljer den setting som funkar bäst för hårdvaran (men ofta gör de så klart fel, kolla bara på till exempel flera av Assassin's Creed-spelen som lidigt väldigt mycket av tearing på både Xbox 360 och Playstation 3). Om man vill tweaka själv och kunna sätta mer avancerade inställningar så gör man nog bäst i att köpa PC-versionen.

Och jag håller med dig om resten. Att inte få ett last-gen-spel att snurra i 60fps låter faktiskt lite pinsamt

Ja du har nog helt rätt men samtidigt kan jag ju tycka att man måste ju inte tweaka något bara för att möjligheten finns. Kan tycka att det är att idiotförklara konsol-spelarna när pc-spelarna uppenbart klarar av skärmvis med options. Tyvärr så är det nog så enkelt att grafik är den tyngst vägande faktorn när "kids" köper spel idag, det går före i princip allt annat, till och med gameplay, och fps ligger nog en bra bit ner på den listan. Hade faktiskt varit kul med en poll här på FZ angående dom viktigaste faktorerna i spel. Grafik, Ljud, Gameplay, Replayabillity, FPS, Play-time.. osv.

Medlem

Tack för denna kvälls läsning classon81 och twilek! EPIC! haha

Medlem

I just denna jämförelsen så skulle jag nog ge PS4:an ett litet försprång.
Om man tar och pausar klippet lite då och då så ser man att PS4:ans bild är lite mer detalaljerad än XB1:ans.
Särskilt när det gäller små detaljer som Laras kläder (specielt hennes linne - och jag tittade på det enbart av intresse för grafikjämförelsen, inget annat era pervos) och vissa bakgrundsdetaljer.

Medlem
Skrivet av wibbe44:
Skrivet av Miindz:

Grafikmässigt var det ingen större skillnad dock märktes FPS-skillnaden till fördel för PS4. Är det verkligen så stor skillnad på hårdvaran att PS4:an kan skyffla i stort sett den dubbla mängden bildrutor kontra xbonen?

Flera utvecklare har uttalat sig om att PS4 är ca 50% kraftfullare än Xbone hårdvarumässigt, så det stämmer.

Flera utvecklare har uttalat sig om att göra Pc spel som sin huvudutveckling sen släpper de spel till båda konsol och pc med unreal engine och dx9.....

Skriv svar