NAS - tips efterfrågas!

Skägg.
10 Chambers
NAS - tips efterfrågas!

Att backupa 100+ gb foton på en gammal extern disk börjar kännas läbbigt, varför jag är ute efter en nätverkslösning för en mer automatiserad process.

Kikade på en ren nätverksdisklösning från Lacie som kändes prisvärd. Ett måste är att den ska kunna mappas som en enhet (inte bara ftp/web-access alltså) och ett plus är ju mediaserverfunktioner - typ plex. Den från Lacie verkar stödja UPnP/DNA, men inte så mycket mer.

Budget är också en faktor, varför 899 för 1 tb känns vettigt, samtidigt som den inte erbjuder någon redundans.

Hilfe!


signatur
Medlem

Jag har sedan en tid kört Synology Diskstation (detta är modellen efter, jag har 212j) och den fungerar riktigt bra. Jag köpte till 2 st diskar och kör i RAID. Har fungerat riktigt bra och har diverse "appar" som man kan installera samt gränssnitt för dessa. Stödjer Win- och Mac-nätverksmappning, FTP, HTTP, mediaserver, bildserver, backup, DDNS, antivirus och annat smått och gott.

Prislappen kommer dock hamna "något" över de 900 kr som ditt exempel ligger på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av conthox:

Jag har sedan en tid kört Synology Diskstation (detta är modellen efter, jag har 212j) och den fungerar riktigt bra. Jag köpte till 2 st diskar och kör i RAID. Har fungerat riktigt bra och har diverse "appar" som man kan installera samt gränssnitt för dessa. Stödjer Win- och Mac-nätverksmappning, FTP, HTTP, mediaserver, bildserver, backup, DDNS, antivirus och annat smått och gott.

Prislappen kommer dock hamna "något" över de 900 kr som ditt exempel ligger på.

Jo, har tittat på dem också. Med två stycken terrabyte-diskar hamnar man på strax under tre lakan.


signatur
57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Du kan alltid bygga en egen. Bara ta en gammal dator eller något, Funkar super.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av conthox:

Jag har sedan en tid kört Synology Diskstation (detta är modellen efter, jag har 212j) och den fungerar riktigt bra. Jag köpte till 2 st diskar och kör i RAID. Har fungerat riktigt bra och har diverse "appar" som man kan installera samt gränssnitt för dessa. Stödjer Win- och Mac-nätverksmappning, FTP, HTTP, mediaserver, bildserver, backup, DDNS, antivirus och annat smått och gott.

Prislappen kommer dock hamna "något" över de 900 kr som ditt exempel ligger på.

Jo, har tittat på dem också. Med två stycken terrabyte-diskar hamnar man på strax under tre lakan.

Det är värt det.

Skägg.
10 Chambers

Problemet är att motivera kostnaden mot vad man får. Den ska främst användas för backuper, vilket Lacie-disken för 899 duger till. Visst, den har ingen redundans men är samtidigt ett lyft från dagens lösning där extern disk ska kopplas in varje gång (= det blir inte gjort tillräckligt ofta).

Mediaserver är trevligt, samtidigt som jag har en för gammal tv för att kunna nyttja det där via Plex eller liknande. Jag är kluven!


signatur
Medlem
Skrivet av joffjoff:

Du kan alltid bygga en egen. Bara ta en gammal dator eller något, Funkar super.

Jag håller med, jag gjorde det. dock så kraschade min "huvuddators" hårddisk så jag tog och lade in Windows 8 på server disken och satte in i min "huvuddator".
Det roliga är att den hårddisken är snabbare än min gamla...


signatur

Gradixio!

Medlem

Har själv Lacies 1B. Kan bara rekommendera varmt! Enkelt och funkar klockrent som nätverksdisk! Funkar också perfekt med en Raspberry Pi för alla filmer och serier också! eller nån annan typ av mediaspelare...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Gradixio:
Skrivet av joffjoff:

Du kan alltid bygga en egen. Bara ta en gammal dator eller något, Funkar super.

Jag håller med, jag gjorde det. dock så kraschade min "huvuddators" hårddisk så jag tog och lade in Windows 8 på server disken och satte in i min "huvuddator".
Det roliga är att den hårddisken är snabbare än min gamla...

Jo, har dock ingen stabil stationär dator hemma, så skulle vara från scratch.


signatur
Medlem

Kör på Lacie, min fungerar perfekt. Bra och prisvärt tycker jag.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

http://www.excitostore.com/sv/store

Riktigt bra grejor. Svenskt märke dessutom! Helnöjd med min

Medlem

Du har ingen router med USB-uttag och stöd för fildelning? Väldigt behändigt att bara koppla in en extern hårddisk i routern

Medlem

Jag använder en MyBookWorld II på 2 TB. Den borde inte vara så dyr i dag. Köpte den för 2-3 år sedan och den har varit underbar. Hela disken bli mappad i windows eller linux. När man en gång har lagt upp en utdelning så hittar alla datorer/telefoner/smart-tv/android-sticks den utan problem. Har inte rört NASen sen jag köpte den och installerade den. Trots att datorer har gått sönder under tiden och blivit utbytta med mera så har NASen varit en stabil punkt i hemmanätverket.
Två diskar i som hela tiden speglar varandra. Lyser med tydligt ljus om en disk går sönder så man hinner köpa ny. Rekommenderas varmt! Hoppas den inte är för dyr bara men den är VÄL värd pengarna jag lovar.

Medlem

Vill lägga en röst för Synology, galet stabilt om man inte kör beta.
Till skillnad mot många andra så droppar de inte en modell direkt de sålt den utan man kan uppdatera till nyare OS direkt de kommer.
Att bygga själv går bort om man räknar på vad den drar i ström på bara ett år.
Sedan kan man ju bara drömma om 110+ Mb/s (megabyte inte megabit) med en Microsoft baserad härk

1
Skriv svar