Så bra funkar Steams stream-tjänst

Robot
Så bra funkar Steams stream-tjänst

Rock Paper Shotgun har hårdtestat betan av Steams In-Home Streaming.

#might-magic-x-legacy


Medlem
Så bra funkar Steams stream-tjänst

Heh. Jo, i omgångsbaserade spel lär det väl inte märkas då det redan pausas hela tiden. Men om det skall flyta på hela tiden så är det känsligare.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Just denna funktionen är oerhört intressant. Personligen ser jag potential i att kunna sitta o spela plattformsspel, sportspel och sådant som funkar bra med handkontroll.

Strategi må fungera utmärkt ur tempo-perspektivet. Men det går väl knappt o spela med en handkontroll, så det faller ju iaf. När det blir tillräckligt låg latens för att spela plattformsspel eller arkad-racers/sport/äventyr, då börjar det bli riktigt intressant.

Men strategi och FPS blir jag nog sittandes kvar vid skärmen iaf.

Sweclockers hade för övrigt en liknande test uppe för några dagar sedan med ungefär liknande resultat.

Medlem

Jag fick tillgång till betan i veckan och har hunnit leka med det lite. har lirat skyrim och payday (mest för att testa bara) och tyckte faktiskt att det flöt på bra. absolut inte perfekt, men bra. jag och min polare kunde inte riktigt se hur vi skulle ha nytta av det men det var jävligt fräckt.

Medlem

Jag testade detta i lördags. Det funkar oväntat bra för att vara en tidig beta-release enligt mig. De två datorerna hittar varandra automagiskt. Man kör Steam på båda samtidigt och spelbiblioteket uppdateras så att man ser det som är installerat på båda datorerna. Om jag sitter på dator A och vill spela ett spel som är installerat på dator B står det "Stream" istället för "Play" när jag väljer spelet. Då kickar den igång spelet på host-datorn och allt funkar som vanligt efter det. Datorn som jag sitter vid skickar all input till host-datorn så det är verkligen inte samma sak som att "bara dra en HDMI-kabel mellan dom".

Det enda problemet jag hade var att min klient verkar vara för klen för att avkoda signalen. Det är en mobil variant av Intel i7 från tredje generationen som kör HD Graphics 4000. Jag fick som mest ut 37 FPS, men så fort den började tappa gick den ner på 19 FPS istället. Gissar att det är Steam som bestämde vilken framerate som var passande att maxa på.

Jag har i dagsläget redan min spelkapabla HTPC i vardagsrummet, men är intresserad av att göra den till en vanlig skrivbordsdator och nu är jag säker på att jag i framtiden kommer kunna fortsätta spela i vardagsrummet genom en enkel klient vid TV:n.

Medlem

Läste titeln trodde det var om twitch streamande direkt från steam XD

Medlem

Jag kunde spela DayZ och Saints Row 4 ganska bra på min laptop som har en dubbelkärnig I5 och ett klent AMD kort
Som host dator har jag en i5 3570k 4.2ghz, GTX 680 2GB, 16GB RAM. Mycket beror nog också på vad man har för router osv Om man kör trådat och icke trådat.

Ozo
Medlem

Jag provade lite Dishonored på min laptop, en i5, duo core på 2ghz. Hade inga problem alls att spela, kändes som att det var samma dator man satt på, inga klagomål

Medlem

För att kunna streama från sin stora burk, så måste man ha SteamOS installerat på klient-datorn som jag förstått, eller hur?

Medlem
Skrivet av oscarstegland:

För att kunna streama från sin stora burk, så måste man ha SteamOS installerat på klient-datorn som jag förstått, eller hur?

Nej, det räcker med en Steam-klient. Baserat på vad jag sett i officiella gruppen verkar folk streama mellan olika OS också.

Medlem

om 10 år kanske när marknaden har 2gbit/sec no problemo!

^ mer riktat åt streamingtjänster som onlive.

men även vanlig nätverksstreaming behöver förbättras, nätvärkskort och modem/router

Medlem

Det är för LAN. Pingtiderna är så låga de kan bli, bandbredden räcker och blir över. Det ska inte finnas några egentliga tekniska hinder. Sedan hur utförandet väl visar sig vara när betaperioden är över är en annan femma...

Medlem

När detta väl börjar fungera och bli populärt, så kommer det att bli finfina hyrpriser för att spela. Money talks


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Testar det själv här hemma. Latency (antar det är från bild på den stationära till bild på laptopen) som den uppmäter är 30-60ms och överlag känns det helt okej även på lite mer aktiva titlar. Dock så har jag en ganska processortung dator (3570 @ 4,9GHZ) och gigabitnätverk. Clienten var dock väldigt klen laptop med en 2,2Ghz dual core från AMD och 5650. Nätverket verkade belastas upp till 250Mbit så gigabit är nästan ett krav om du ska ha full kvalite. Testade med Orcs Must Die 2 och Skyrim. Bilden verkade vara av god kvalité. Dock är min TV som jag testade mot inte den bästa.

Det finns helt klart en framtid för denna teknik om man kan leva med latensen som gör att kontroller känns lite grötiga. Vad jag dock gillar är att mitt Steam kände av att jag hade en Xbox-kontroll till clienten och ändrade mitt Skyrim till kontrollanpassat, trots att spelet egentligen körs på min stationära.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Undra hur många datorer som kommer bli skadade under denna test period, eller som blev skadade under alphan ;DD

Medlem

Linus har just släppt en rätt allomfattande video som visar på de framtida möjligheterna:

1
Skriv svar