Veckans mobilsvep – Guldklimpar blandas med katastrofer

Robot
Veckans mobilsvep – Guldklimpar blandas med katastrofer

"Ett av de vidrigaste spelen jag har testat", säger Kerstin. Men hon hittar också bärbart spelguld i veckans fylliga mobilsvep.

#our-two-bedroom-story, #lyne, #rainbow, #adult-swim, #tengami


KoP
Medlem
Veckans mobilsvep – Guldklimpar blandas med katastrofer

Boyfriend maker? Wtf. Det såg ju bara ut som att det gick att skapa personer som såg ut som någon crossover emellan flicka/pojke. Väldigt androgyna figurer. :S Slemmigt.

Medlem

Föga förvånande att Our Two Bedroom Story kommer från Japan. Man upphör aldrig att förvåna sig.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Inaktiv

Our Two Bedroom Story är säkert ett skitspel men kan man ge det 1/5 enbart pga storyn? När jag har läst runt om spelet är det rätt populärt.

Jag blir alltid intresserad spel som får väldigt låga betyg :b

Skrivet av bleak:

Our Two Bedroom Story är säkert ett skitspel men kan man ge det 1/5 enbart pga storyn? När jag har läst runt om spelet är det rätt populärt.

Jag blir alltid intresserad spel som får väldigt låga betyg :b

Det fick dåligt betyg för att det inte gillades, inte för hur det var som spel och det har Kerstin full rätt att göra (likväl som vi har att klaga om det finns något att klaga på). I alla fall vad jag kom fram till när jag läste. Sedan kan man väl diskutera om detta är ett spel för tjejer eller inte och eftersom jag inte testat det utan bara läst denna text måste jag säga att det låter hemskt men jag vet även att japanerna är mer öppna med att "tillåta" sjukare fantasier än oss på andra sidan.

Kanske är ett fall av smaken är som baken eller kanske grovt snevriden kvinnosyn men oavsett bör ett spel utvärderas som ett spel och kanske mindre som politik.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Inaktiv
Skrivet av Vincent_graymore:
Skrivet av bleak:

Our Two Bedroom Story är säkert ett skitspel men kan man ge det 1/5 enbart pga storyn? När jag har läst runt om spelet är det rätt populärt.

Jag blir alltid intresserad spel som får väldigt låga betyg :b

Det fick dåligt betyg för att det inte gillades, inte för hur det var som spel och det har Kerstin full rätt att göra (likväl som vi har att klaga om det finns något att klaga på). I alla fall vad jag kom fram till när jag läste. Sedan kan man väl diskutera om detta är ett spel för tjejer eller inte och eftersom jag inte testat det utan bara läst denna text måste jag säga att det låter hemskt men jag vet även att japanerna är mer öppna med att "tillåta" sjukare fantasier än oss på andra sidan.

Kanske är ett fall av smaken är som baken eller kanske grovt snevriden kvinnosyn men oavsett bör ett spel utvärderas som ett spel och kanske mindre som politik.

Det var väl lite så jag ville vinkla inlägget men jag vill inte heller skapa nån debatt här. Jag gillar bara inte rescensioner när det blir nån moralisk debatt enbart och lite sägs om gameplay, ljud, grafik och kontroller.

Aftonbladet kör ofta på den stilen vilket gör att jag sällan läser deras rescensioner.

Medlem
Skrivet av bleak:

Our Two Bedroom Story är säkert ett skitspel men kan man ge det 1/5 enbart pga storyn? När jag har läst runt om spelet är det rätt populärt.

Jag blir alltid intresserad spel som får väldigt låga betyg :b

Visual Novels ÄR story. Finns inte så mycket mer att recensera.

Medlem
Skrivet av KoP:

Boyfriend maker? Wtf. Det såg ju bara ut som att det gick att skapa personer som såg ut som någon crossover emellan flicka/pojke. Väldigt androgyna figurer. :S Slemmigt.

Androgyna killar som är så fina! ^^


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:

Hennes team består enbart av män, ögongodis tillika egenkära idioter, som behandlar henne som skit. Det verkar dock vara något som tjejen gillar

Det är väl ingen slump att tjejer överlag gillar alpha hanar som utstrålar aggresivitet, självsäkerhet och är vältränad över trevliga tofflor som läser vetenskapens värld och kan laga en kallödning på en mobiltelefon.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kerstin Alex:

Hennes team består enbart av män, ögongodis tillika egenkära idioter, som behandlar henne som skit. Det verkar dock vara något som tjejen gillar

Det är väl ingen slump att tjejer överlag gillar alpha hanar som utstrålar aggresivitet, självsäkerhet och är vältränad över trevliga tofflor som läser vetenskapens värld och kan laga en kallödning på en mobiltelefon.

Du har uppenbarligen inte en susning om vad "kvinnor gillar".

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kerstin Alex:

Hennes team består enbart av män, ögongodis tillika egenkära idioter, som behandlar henne som skit. Det verkar dock vara något som tjejen gillar

Det är väl ingen slump att tjejer överlag gillar alpha hanar som utstrålar aggresivitet, självsäkerhet och är vältränad över trevliga tofflor som läser vetenskapens värld och kan laga en kallödning på en mobiltelefon.

Du har uppenbarligen inte en susning om vad "kvinnor gillar".

Är rent baserat på myten att kvinnor gillar maskulina män. Men är 99% säker på att det ligger någon sanning bakom det hela så om man googlar efter statistik så kommer man nog hitta att långa starka män har större chans att hitta en kvinna än en liten kille.

EDIT: och googlar har vi gjort och det visar sig att det finns en jävla massa studier som visar att kvinnor precis som djuren föredrar större killar om tillgångar inte spelar in i leken.

Så med andra ord hade jag rätt och du hade fel.

http://www.shortsupport.org/News/0219.html

"The study's cold statistics show that taller men are more likely to have children thanshorter men and are more likely to be married. Conversely, childless bachelors aresignificantly shorter than married men, says Robin I. M. Dunbar of the University ofLiverpool.

The more successful breeders were 1.2 inches taller on average than childless men, andthose who were married were an inch taller on average than bachelors."


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av KoP:

Boyfriend maker? Wtf. Det såg ju bara ut som att det gick att skapa personer som såg ut som någon crossover emellan flicka/pojke. Väldigt androgyna figurer. :S Slemmigt.

... slemmigt?
Jag kan förstå att det är frustrerande om de har för få olika typer och att du på så vis inte kan skapa din drömkille men jag tycker det är taskigt att säga "slemmigt" bara för att killarna inte är tillräckligt macho för dig.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kerstin Alex:

Hennes team består enbart av män, ögongodis tillika egenkära idioter, som behandlar henne som skit. Det verkar dock vara något som tjejen gillar

Det är väl ingen slump att tjejer överlag gillar alpha hanar som utstrålar aggresivitet, självsäkerhet och är vältränad över trevliga tofflor som läser vetenskapens värld och kan laga en kallödning på en mobiltelefon.

Du har uppenbarligen inte en susning om vad "kvinnor gillar".

Är rent baserat på myten att kvinnor gillar maskulina män. Men är 99% säker på att det ligger någon sanning bakom det hela så om man googlar efter statistik så kommer man nog hitta att långa starka män har större chans att hitta en kvinna än en liten kille.

EDIT: och googlar har vi gjort och det visar sig att det finns en jävla massa studier som visar att kvinnor precis som djuren föredrar större killar om tillgångar inte spelar in i leken.

Så med andra ord hade jag rätt och du hade fel.

http://www.shortsupport.org/News/0219.html

"The study's cold statistics show that taller men are more likely to have children thanshorter men and are more likely to be married. Conversely, childless bachelors aresignificantly shorter than married men, says Robin I. M. Dunbar of the University ofLiverpool.

The more successful breeders were 1.2 inches taller on average than childless men, andthose who were married were an inch taller on average than bachelors."

Så ut till gymmet med dig. Sedan när du får nobben av tjejer på krogen kan du ju alltid visa den där undersökningen så de vet att de har fel.

Medlem
Skrivet av Purris:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kerstin Alex:

Hennes team består enbart av män, ögongodis tillika egenkära idioter, som behandlar henne som skit. Det verkar dock vara något som tjejen gillar

Det är väl ingen slump att tjejer överlag gillar alpha hanar som utstrålar aggresivitet, självsäkerhet och är vältränad över trevliga tofflor som läser vetenskapens värld och kan laga en kallödning på en mobiltelefon.

Du har uppenbarligen inte en susning om vad "kvinnor gillar".

Är rent baserat på myten att kvinnor gillar maskulina män. Men är 99% säker på att det ligger någon sanning bakom det hela så om man googlar efter statistik så kommer man nog hitta att långa starka män har större chans att hitta en kvinna än en liten kille.

EDIT: och googlar har vi gjort och det visar sig att det finns en jävla massa studier som visar att kvinnor precis som djuren föredrar större killar om tillgångar inte spelar in i leken.

Så med andra ord hade jag rätt och du hade fel.

http://www.shortsupport.org/News/0219.html

"The study's cold statistics show that taller men are more likely to have children thanshorter men and are more likely to be married. Conversely, childless bachelors aresignificantly shorter than married men, says Robin I. M. Dunbar of the University ofLiverpool.

The more successful breeders were 1.2 inches taller on average than childless men, andthose who were married were an inch taller on average than bachelors."

Så ut till gymmet med dig. Sedan när du får nobben av tjejer på krogen kan du ju alltid visa den där undersökningen så de vet att de har fel.

Finns ingen logik eller koppling mellan det du just skrev. Hur ska jag gå till gymmet förändra satistiken att kvinnor föredrar starka och framgångsrika män?

Du får gärna utveckla vidare det där.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kerstin Alex:

Hennes team består enbart av män, ögongodis tillika egenkära idioter, som behandlar henne som skit. Det verkar dock vara något som tjejen gillar

Det är väl ingen slump att tjejer överlag gillar alpha hanar som utstrålar aggresivitet, självsäkerhet och är vältränad över trevliga tofflor som läser vetenskapens värld och kan laga en kallödning på en mobiltelefon.

Är ganska olika där. Känner både tjejer och killar som av någon anledning väljer partners som behandlar dem som skit. Jag har inte läst några studier kring detta så kan inte säga något där. Kan bara jämföra med mina väninnor. I slutändan har mina tjejkompisar valt "den snälla killen". Blir själv avtänd på dominanta män/bad guys och föredrar ödmjuka och snälla killar


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av bleak:

Det var väl lite så jag ville vinkla inlägget men jag vill inte heller skapa nån debatt här. Jag gillar bara inte rescensioner när det blir nån moralisk debatt enbart och lite sägs om gameplay, ljud, grafik och kontroller.

Aftonbladet kör ofta på den stilen vilket gör att jag sällan läser deras rescensioner.

Jag recenserar ju för Aftonbladet med så det är inte så konstigt att du tycker att det här liknar det som skrivs där.

Jag tycker seriöst att våldtäkt, sexuellt ofredande, kvinnomisshandel är tillräckligt för att ge det 1 av 5. Sådant vidrigt beteende ska inte uppmuntras om det inte ifrågasätts av utvecklaren. Att jag ska förväntas bli upphetsad/förälskad i karaktärerna pga hur de uppför sig gör mig riktigt upprörd.

Hur ska jag recensera grafik/filmsekvenser i en visuell novell? Nu fick jag inte plats med allt men kan förklara ytterligare (om ljud, gameplay) eftersom du undrar.

Ljud: Fanns tre melodier. Alla var ca 15 sekunder långa och loopades.
Övrigt (jättedumt av mig att inte ta med detta i texten): Texten försvann emellanåt. Omöjligt att hänga med i ett spel av den genren som är beroende av sin text. I vissa fall ledde dialogerna fram till tre svarsalternativ, och då hade jag ingen aning om vad karaktärerna ville eller vilka svar jag hade att välja mellan.

Så 1 av 5 är ändå snällt tycker jag.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Purris:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kerstin Alex:

Hennes team består enbart av män, ögongodis tillika egenkära idioter, som behandlar henne som skit. Det verkar dock vara något som tjejen gillar

Det är väl ingen slump att tjejer överlag gillar alpha hanar som utstrålar aggresivitet, självsäkerhet och är vältränad över trevliga tofflor som läser vetenskapens värld och kan laga en kallödning på en mobiltelefon.

Du har uppenbarligen inte en susning om vad "kvinnor gillar".

Är rent baserat på myten att kvinnor gillar maskulina män. Men är 99% säker på att det ligger någon sanning bakom det hela så om man googlar efter statistik så kommer man nog hitta att långa starka män har större chans att hitta en kvinna än en liten kille.

EDIT: och googlar har vi gjort och det visar sig att det finns en jävla massa studier som visar att kvinnor precis som djuren föredrar större killar om tillgångar inte spelar in i leken.

Så med andra ord hade jag rätt och du hade fel.

http://www.shortsupport.org/News/0219.html

"The study's cold statistics show that taller men are more likely to have children thanshorter men and are more likely to be married. Conversely, childless bachelors aresignificantly shorter than married men, says Robin I. M. Dunbar of the University ofLiverpool.

The more successful breeders were 1.2 inches taller on average than childless men, andthose who were married were an inch taller on average than bachelors."

Så ut till gymmet med dig. Sedan när du får nobben av tjejer på krogen kan du ju alltid visa den där undersökningen så de vet att de har fel.

Finns ingen logik eller koppling mellan det du just skrev. Hur ska jag gå till gymmet förändra satistiken att kvinnor föredrar starka och framgångsrika män?

Du får gärna utveckla vidare det där.

Du har gett dig in på ett oerhört farligt vatten här måste jag bara påpeka. Alla svenska "normala" tjejer, alla relationsexperter, feminister m fl. kommer säga att de väljer den snälla killen, även om både relativ och mer trovärdig statistik och studier ibland visar annat. Sen undrar jag varför längd på en kille avgör hur badboy han är? Enklast i denna situationen är att bara göra:
https://www.youtube.com/watch?v=SscxB0a-1xg
och skratta åt det och gå vidare.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kerstin Alex:

Hennes team består enbart av män, ögongodis tillika egenkära idioter, som behandlar henne som skit. Det verkar dock vara något som tjejen gillar

Det är väl ingen slump att tjejer överlag gillar alpha hanar som utstrålar aggresivitet, självsäkerhet och är vältränad över trevliga tofflor som läser vetenskapens värld och kan laga en kallödning på en mobiltelefon.

Är ganska olika där. Känner både tjejer och killar som av någon anledning väljer partners som behandlar dem som skit. Jag har inte läst några studier kring detta så kan inte säga något där. Kan bara jämföra med mina väninnor. I slutändan har mina tjejkompisar valt "den snälla killen". Blir själv avtänd på dominanta män/bad guys och föredrar ödmjuka och snälla killar

Skulle du kunna tänka dig spela samma spel med en ödmjuk, trevlig och tråkig kille?

Eller tror du det skulle göra att den här typen av datingspel skulle bli för tråkiga?
I amerikanska kärleksfilmer är det ganska ofta en "trevlig" kille som är huvudpersonen som mot slutet lyckas få sin "cheerleader" eller få tillbaka sin före detta flickvän och ofta har hvuudpersonen gjort något idiotiskt som han försöker rätta till.
Är inte det här lite av samma sak då du som kvinna måste rätta till din buse till kärleksintresse och få honom till en trevlig kille mot slutet? Och tar man bort busen tar man bort stora delar av storyn?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Vincent_graymore:

Du har gett dig in på ett oerhört farligt vatten här måste jag bara påpeka. Alla svenska "normala" tjejer, alla relationsexperter, feminister m fl. kommer säga att de väljer den snälla killen, även om både relativ och mer trovärdig statistik och studier ibland visar annat. Sen undrar jag varför längd på en kille avgör hur badboy han är? Enklast i denna situationen är att bara göra:
https://www.youtube.com/watch?v=SscxB0a-1xg
och skratta åt det och gå vidare.

För längd och tyngd är egenskaperna man mäter hur "macho" djur är. En STOR varg är mest troligt en alpha hane och men jag har aldrig hört att små svaga vargar blir ledare för packen.
Därför antog jag att längd är den enda egenskapen vi med statistik kan beräkna hur "macho" en kille är och hur kvinnor biologiskt väljer stora starka mannen före den svaga.

Macho kanske är fel ordval, alpha-hane är nog det rätta.

Jag kan ju ha fel det kan ju hända att det finns statistik på testosteronnivåer eller liknande men har inget intresse av att gräva djupt i något jag inte är det minsta intresserad av.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av bleak:

Det var väl lite så jag ville vinkla inlägget men jag vill inte heller skapa nån debatt här. Jag gillar bara inte rescensioner när det blir nån moralisk debatt enbart och lite sägs om gameplay, ljud, grafik och kontroller.

Aftonbladet kör ofta på den stilen vilket gör att jag sällan läser deras rescensioner.

Jag recenserar ju för Aftonbladet med så det är inte så konstigt att du tycker att det här liknar det som skrivs där.

Jag tycker seriöst att våldtäkt, sexuellt ofredande, kvinnomisshandel är tillräckligt för att ge det 1 av 5. Sådant vidrigt beteende ska inte uppmuntras om det inte ifrågasätts av utvecklaren. Att jag ska förväntas bli upphetsad/förälskad i karaktärerna pga hur de uppför sig gör mig riktigt upprörd.

Hur ska jag recensera grafik/filmsekvenser i en visuell novell? Nu fick jag inte plats med allt men kan förklara ytterligare (om ljud, gameplay) eftersom du undrar.

Ljud: Fanns tre melodier. Alla var ca 15 sekunder långa och loopades.
Övrigt (jättedumt av mig att inte ta med detta i texten): Texten försvann emellanåt. Omöjligt att hänga med i ett spel av den genren som är beroende av sin text. I vissa fall ledde dialogerna fram till tre svarsalternativ, och då hade jag ingen aning om vad karaktärerna ville eller vilka svar jag hade att välja mellan.

Så 1 av 5 är ändå snällt tycker jag.

Okej men om t,ex i Half Life 2 om Gordon behandlade Alyx på ett sånt sätt.. Hade du satt 1/5 på det spelet isåfall och ignorerat allt annat bra som ljud, kontroller och framförallt spelmotorn som satte en ny standard i spelvärlden i princip.

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Vincent_graymore:

Du har gett dig in på ett oerhört farligt vatten här måste jag bara påpeka. Alla svenska "normala" tjejer, alla relationsexperter, feminister m fl. kommer säga att de väljer den snälla killen, även om både relativ och mer trovärdig statistik och studier ibland visar annat. Sen undrar jag varför längd på en kille avgör hur badboy han är? Enklast i denna situationen är att bara göra:
https://www.youtube.com/watch?v=SscxB0a-1xg
och skratta åt det och gå vidare.

För längd och tyngd är egenskaperna man mäter hur "macho" djur är. En STOR varg är mest troligt en alpha hane och men jag har aldrig hört att små svaga vargar blir ledare för packen.
Därför antog jag att längd är den enda egenskapen vi med statistik kan beräkna hur "macho" en kille är och hur kvinnor biologiskt väljer stora starka mannen före den svaga.

Macho kanske är fel ordval, alpha-hane är nog det rätta.

Jag kan ju ha fel det kan ju hända att det finns statistik på testosteronnivåer eller liknande men har inget intresse av att gräva djupt i något jag inte är det minsta intresserad av.

Fast får inte korta "badboys" också tjejer? Och med denna princip skulle alla NBA spelare vara matcho men det vet jag inget om >_<


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

phi
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Vincent_graymore:

Du har gett dig in på ett oerhört farligt vatten här måste jag bara påpeka. Alla svenska "normala" tjejer, alla relationsexperter, feminister m fl. kommer säga att de väljer den snälla killen, även om både relativ och mer trovärdig statistik och studier ibland visar annat. Sen undrar jag varför längd på en kille avgör hur badboy han är? Enklast i denna situationen är att bara göra:
https://www.youtube.com/watch?v=SscxB0a-1xg
och skratta åt det och gå vidare.

För längd och tyngd är egenskaperna man mäter hur "macho" djur är. En STOR varg är mest troligt en alpha hane och men jag har aldrig hört att små svaga vargar blir ledare för packen.
Därför antog jag att längd är den enda egenskapen vi med statistik kan beräkna hur "macho" en kille är och hur kvinnor biologiskt väljer stora starka mannen före den svaga.

Macho kanske är fel ordval, alpha-hane är nog det rätta.

Jag kan ju ha fel det kan ju hända att det finns statistik på testosteronnivåer eller liknande men har inget intresse av att gräva djupt i något jag inte är det minsta intresserad av.

Att vara en "alfahanne" har väldigt lite att göra med hur stor och stark du är rent fysiskt. Du kan vara två meter lång och vara väldigt vältränad men ändå vara en "betahanne" i både män och kvinnors ögon. Men det är sant att kvinnor generellt sett dras till stora och fysiskt starka män av biologiska skäl och i reproduktionssyfte, precis som män generellt sett dras till kvinnor med "timglasform" eftersom att det symboliserar fertilitet.

Men det räcker att "den stora och starka mannen" har ett osäkert kroppsspråk, har svårt för att kommunicera med och föra sig bland kvinnor och/eller ständigt försöker söka kvinnans godkännande och sätter henne på en piedestal för att han ska bli totalt överkörd av den korta och tjocka killen som däremot besitter en alfahannes egenskaper. Det kvittar om han är större, starkare, ser bättre ut, har en fet plånbok och ett stort paket mellan benen om han ändå är en "snäll kille" när kvinnan har alfahannen som preferens.

Sen kan det vara värt att nämna att en alfahanne och en "badboy" är två helt skilda saker. Båda har lätt för att attrahera kvinnor men alfahannen har en stor portion självrespekt, vet vad han vill och vart han är påväg i livet, behandlar inte kvinnor som skit och har lätt för att få folk att trivas i hans omgivning. Han både syns, hörs och är respekterad utan att han själv aktivt söker bekräftelse från andra.

En "badboy" hänger på PUA-forum, har läst The Game, gymmar i regel för att få bättre självförtroende i tron om att kvinnor ska lägga märka till honom och tror även att han är guds gåva till kvinnan fastän han knappt är torr bakom öronen och är i själva verket en väldigt dysfunktionell person. Vill gärna framstå som en alfahanne genom att ständigt vara i centrum men när han väl möter en riktig alfahanne så sitter han själv där med "svansen mellan benen" och är passiv-aggressiv och tänker "vad fan har han som jag inte har egentligen?"

emj
Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Kerstin Alex:

Jag tycker seriöst att våldtäkt, sexuellt ofredande, kvinnomisshandel är tillräckligt för att ge det 1 av 5. [..och...] är ändå snällt tycker jag.

Okej men om t,ex i Half Life 2 om Gordon behandlade Alyx på ett sånt sätt.. Hade du satt 1/5 på det spelet isåfall

Ja!

Finns det marknad för ambitiösa mobilspel egentligen, dessa och så många andra känns verkligen som en återgång till flashspel. (som iofs är helt ok tidsfördriv)

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av bleak:

Det var väl lite så jag ville vinkla inlägget men jag vill inte heller skapa nån debatt här. Jag gillar bara inte rescensioner när det blir nån moralisk debatt enbart och lite sägs om gameplay, ljud, grafik och kontroller.

Aftonbladet kör ofta på den stilen vilket gör att jag sällan läser deras rescensioner.

Jag recenserar ju för Aftonbladet med så det är inte så konstigt att du tycker att det här liknar det som skrivs där.

Jag tycker seriöst att våldtäkt, sexuellt ofredande, kvinnomisshandel är tillräckligt för att ge det 1 av 5. Sådant vidrigt beteende ska inte uppmuntras om det inte ifrågasätts av utvecklaren. Att jag ska förväntas bli upphetsad/förälskad i karaktärerna pga hur de uppför sig gör mig riktigt upprörd.

Hur ska jag recensera grafik/filmsekvenser i en visuell novell? Nu fick jag inte plats med allt men kan förklara ytterligare (om ljud, gameplay) eftersom du undrar.

Ljud: Fanns tre melodier. Alla var ca 15 sekunder långa och loopades.
Övrigt (jättedumt av mig att inte ta med detta i texten): Texten försvann emellanåt. Omöjligt att hänga med i ett spel av den genren som är beroende av sin text. I vissa fall ledde dialogerna fram till tre svarsalternativ, och då hade jag ingen aning om vad karaktärerna ville eller vilka svar jag hade att välja mellan.

Så 1 av 5 är ändå snällt tycker jag.

Okej men om t,ex i Half Life 2 om Gordon behandlade Alyx på ett sånt sätt.. Hade du satt 1/5 på det spelet isåfall och ignorerat allt annat bra som ljud, kontroller och framförallt spelmotorn som satte en ny standard i spelvärlden i princip.

Vad roligt det är med hypotetiska frågor av denna typ. Du får väl göra en mod till HL2 så hon kan testa och sedan göra en recension.

KoP
Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av KoP:

Boyfriend maker? Wtf. Det såg ju bara ut som att det gick att skapa personer som såg ut som någon crossover emellan flicka/pojke. Väldigt androgyna figurer. :S Slemmigt.

Androgyna killar som är så fina! ^^

Asch, jag som trodde kvinnor ville ha rediga karlar i nätbrynja med tillhörande beasås fläckar på. :/

Medlem
Skrivet av bleak:

Okej men om t,ex i Half Life 2 om Gordon behandlade Alyx på ett sånt sätt.. Hade du satt 1/5 på det spelet isåfall och ignorerat allt annat bra som ljud, kontroller och framförallt spelmotorn som satte en ny standard i spelvärlden i princip.

Seriöst.... Det är inte riktigt samma sak. Spelet hon recenserat är ett RELATIONSSPEL där tjejen ska bli ihop med en kille. Allt handlar om kontext. Att då tjejen blir misshandlat, förnedrad och diverse annat idiotiskt är knappast passande. Speciellt eftersom beteendet även verkar lyftas fram som något som tjejen i slutändan ändå gillar (om man tror det då är man lagom blåst). Så ja, ett skitspel som förtjänar ett skitbetyg med andra ord.

Inaktiv
Skrivet av molg:
Skrivet av bleak:

Okej men om t,ex i Half Life 2 om Gordon behandlade Alyx på ett sånt sätt.. Hade du satt 1/5 på det spelet isåfall och ignorerat allt annat bra som ljud, kontroller och framförallt spelmotorn som satte en ny standard i spelvärlden i princip.

Seriöst.... Det är inte riktigt samma sak. Spelet hon recenserat är ett RELATIONSSPEL där tjejen ska bli ihop med en kille. Allt handlar om kontext. Att då tjejen blir misshandlat, förnedrad och diverse annat idiotiskt är knappast passande. Speciellt eftersom beteendet även verkar lyftas fram som något som tjejen i slutändan ändå gillar (om man tror det då är man lagom blåst). Så ja, ett skitspel som förtjänar ett skitbetyg med andra ord.

Jag tror att hon kan svara för sig själv men hon skrev:

"Jag tycker seriöst att våldtäkt, sexuellt ofredande, kvinnomisshandel är tillräckligt för att ge det 1 av 5. Sådant vidrigt beteende ska inte uppmuntras om det inte ifrågasätts av utvecklaren. Att jag ska förväntas bli upphetsad/förälskad i karaktärerna pga hur de uppför sig gör mig riktigt upprörd."

Det låter lite som att hon alltid tycker att spel som uppmuntrar sådant beteende alltid ska få lågt betyg.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Skulle du kunna tänka dig spela samma spel med en ödmjuk, trevlig och tråkig kille?

Eller tror du det skulle göra att den här typen av datingspel skulle bli för tråkiga?
I amerikanska kärleksfilmer är det ganska ofta en "trevlig" kille som är huvudpersonen som mot slutet lyckas få sin "cheerleader" eller få tillbaka sin före detta flickvän och ofta har hvuudpersonen gjort något idiotiskt som han försöker rätta till.
Är inte det här lite av samma sak då du som kvinna måste rätta till din buse till kärleksintresse och få honom till en trevlig kille mot slutet? Och tar man bort busen tar man bort stora delar av storyn?

Det fanns en kille i spelet som var just ödmjuk och trevlig men absolut inte tråkig. Jag valde honom först och tyckte att spelet var mysigt. Sen testade jag resten och blev förfärad.

Skrivet av molg:

Seriöst.... Det är inte riktigt samma sak. Spelet hon recenserat är ett RELATIONSSPEL där tjejen ska bli ihop med en kille. Allt handlar om kontext. Att då tjejen blir misshandlat, förnedrad och diverse annat idiotiskt är knappast passande. Speciellt eftersom beteendet även verkar lyftas fram som något som tjejen i slutändan ändå gillar (om man tror det då är man lagom blåst). Så ja, ett skitspel som förtjänar ett skitbetyg med andra ord.

Tack, du förstår precis

Skrivet av bleak:

Jag tror att hon kan svara för sig själv men hon skrev:

"Jag tycker seriöst att våldtäkt, sexuellt ofredande, kvinnomisshandel är tillräckligt för att ge det 1 av 5. Sådant vidrigt beteende ska inte uppmuntras om det inte ifrågasätts av utvecklaren. Att jag ska förväntas bli upphetsad/förälskad i karaktärerna pga hur de uppför sig gör mig riktigt upprörd."

Det låter lite som att hon alltid tycker att spel som uppmuntrar sådant beteende alltid ska få lågt betyg.

Du har förstått rätt. Jag är recensenten, jag sätter betyg utefter mina personliga intryck. Sedan att du inte håller med… ja. Då får det vara så. Som tjej har jag fått ta så otroligt mycket skit av killar som tror att de kan ta för sig av min kropp. Kanske svårt för dig att sätta dig in i? Vad vet jag. Så i ett spel där berättelsen och relationerna är ALLT är det givet att jag sätter lågt betyg. Det här är också ett spel som specifikt riktar sig mot tjejer med en åldersgräns på 12 år. Ännu vidrigare.

Men att jag alltid skulle sätta lågt betyg på kvinnoförnedrande spel stämmer inte alls. Jag gav DmC 4 av 5 här på FZ. Drog ner betyget från 5 just på grund av den här anledningen som förstörde så otroligt mycket för mig och min spelupplevelse, men tyckte att resten av spelet var fantastiskt.

Tänker inte ändra min åsikt och molg sammanfattade allt bra. Jag hoppas att du förstår att recensioner mestadels består av personliga intryck (utöver eventuell grafik, musik som inte var särskilt intressant i Our Two Bedroom Story). Jag hoppas även att du förstår att vi är två helt olika människor med olika livsbagage som ser världen utifrån två helt olika perspektiv. Därav går inte våra syner på spel ihop. Men bådas förtjänar att finnas.

Och ärligt talat var resten av spelet inte bra heller.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:

Androgyna killar som är så fina! ^^

Android-gyna... ha!... (damn it so close!)

Medlem

En studio som jag har blivit imponerad av - både att man får så mycket utan att betala + riktigt bra kvalitet är ROBOT invaders och deras Wind-Up Knight och Rise of the Blobs (Android). Det är inte alla spelskapare som får en att känna att man vill betala trotts att det inte behövs...

12
Skriv svar