Arnroths krönika – Dices vågade misslyckande

Robot
Arnroths krönika – Dices vågade misslyckande

Lyckan står den djärve bi. Utom när det skiter sig totalt, då blir haveriet avgrundsdjupt.

#battlefield-4, #call-of-duty-ghosts, #battlefield-3, #dice, #mirrors-edge, #electronic-arts, #battlefield-bad-company, #nba-2k-14


Medlem
Arnroths krönika – Dices vågade misslyckande

Håller med artikeln på många punkter. Dock så ser jag inte varför Dice inte skulle kunna släppa det några månader senare. Ghost hade inte det största hypen (fiskar, hundar och Q3motor) innan det släpptes, så varför gå Don Quijote på COD?

Medlem

Fingret på den ömma punkten. Spelaren (tror jag) vill ha nyskapandet, grafiken etc.
Spelaren vill inte ha problemen. Men hur hade rage-nivån sett ut om vi bara hade fått mer av samma. Vi lär få veta till BF5....
Tack för en bra krönika!

Medlem

Den nya genren "Modern Military Shooter" (MMS) verkar bara fortsätta gräva sin egen grav, undviker den som pesten som det är nu. Arma3 är inte riktigt där ännu och de har dessutom fördelen av att var a moddbart så att utvecklarna med tiden kan se vart entusiasterna vill med spelet och sedan ta lärdom av det nästa gång.

Medlem

Spelar både cod o bf4 på konsoll men efter dpm fåt patcha det par ggr nu lirar det faktiskt hyffsat på konsoll.

Finns så klart buggar kvar, ytterst sällan men det händer att det krashar. Men vi pratar battlefield , varit ctd på alla deras bf spel .

Jobbig bugg är så klart ljud buggen på vissa banor.

Men håller med artikeln att Dice, har verkligen alla ögon på sig till nästa spel.

Jobbigaste 'r attityden folk har ingame.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

EA köpte Dice 2006 väl.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Nej det är inte våghalsigt att släppa ett trasigt ofärdigt spel. Det är idioti.

Medlem
Skrivet av eatem:

Nej det är inte våghalsigt att släppa ett trasigt ofärdigt spel. Det är idioti.

Är det? Snabb googling: "Battlefield 4 Premium sales reach 1.6 million". Relativt lite pengar spenderat på utveckling, och mycket pengar ut från försäljning = vinst. Det är en chansning, våghalsigt, och det betalar sig uppenbarligen. Vad några sura fans tycker på nåt spelforum är liksom inte med i ekvationen.

Inaktiv
Skrivet av Namm:
Skrivet av eatem:

Nej det är inte våghalsigt att släppa ett trasigt ofärdigt spel. Det är idioti.

Är det? Snabb googling: "Battlefield 4 Premium sales reach 1.6 million". Relativt lite pengar spenderat på utveckling, och mycket pengar ut från försäljning = vinst. Det är en chansning, våghalsigt, och det betalar sig uppenbarligen. Vad några sura fans tycker på nåt spelforum är liksom inte med i ekvationen.

Ja ekonomiskt så har de väl gjort vinst. Men det hade väl varit bättre att göra klart spelet och ha ett glatt community?

Men du tycker kanske det är en trevlig utveckling att släppa traiga spel som ska patchas ett halvår innan de går att spela ordentligt? Känns det kul att betala för sådana?

Medlem

Ett spel som de dessutom patchat bort grejer i för att få skiten att fungera....


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Vet inte hur "vågat" det är att släppa ett spel som inte är klart.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av eatem:
Skrivet av Namm:
Skrivet av eatem:

Nej det är inte våghalsigt att släppa ett trasigt ofärdigt spel. Det är idioti.

Är det? Snabb googling: "Battlefield 4 Premium sales reach 1.6 million". Relativt lite pengar spenderat på utveckling, och mycket pengar ut från försäljning = vinst. Det är en chansning, våghalsigt, och det betalar sig uppenbarligen. Vad några sura fans tycker på nåt spelforum är liksom inte med i ekvationen.

Ja ekonomiskt så har de väl gjort vinst. Men det hade väl varit bättre att göra klart spelet och ha ett glatt community?

Men du tycker kanske det är en trevlig utveckling att släppa traiga spel som ska patchas ett halvår innan de går att spela ordentligt? Känns det kul att betala för sådana?

Nej, så klart inte, men DICE, EA och andra spelföretag finns inte till för att göra oss glada. Dom tillverkar och säljer produkter.

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Ett spel som de dessutom patchat bort grejer i för att få skiten att fungera....

Gräs och trädfysiken, where art thou!

Spelet skulle ha släppts typ i Mars, med perfekt "nätkod" och Mantle stöd från första början. Då hade vi snackat försäljnings succé.

Medlem

NBA2K14 är ett av första spelen till PS4 jag köpte och karriärläget fungerar klockrent. Snart igenom min första säsong med full matchlängd och det är en hel del timmar totalt och har inte ännu stött på några problem mer än att en match buggade vid slutet av en quarter och alla spelarna gick sin väg men ingenting hände.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

"Den som tror att Dice hade mått bättre om de aldrig köpts upp av den amerikanska jätten, snackar om ett Dice som hade gjort helt andra spel än de vi sett sedan 2005 (då uppköpet skedde)."

Allt Dice har gjort efter 2004 har varit skräp så jag hade i varje fall varit gladare.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Me <3 DICE anyway

Medlem

"Så dyra, stora och svåra produktioner som Battlefield-spelen blivit kan helt enkelt inte fristående studior göra."
Och vem/vilka bär ansvaret för att bf blivit en sån stor och dyr produktion? EA. Vad hade hänt utan EA? Bf hade inte blivit en sådan stor produktion.
Dice gjorde både det första bf och det andra, utan pengar från EA, det finns inget som säger att de inte kunnat göra bf3 med en lägre budget. Inte samma bf3, men ett billigare bf3, med Dice 's påtalade kreativitet.

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:
Skrivet av JohnnyGreed:

Ett spel som de dessutom patchat bort grejer i för att få skiten att fungera....

Gräs och trädfysiken, where art thou!

Spelet skulle ha släppts typ i Mars, med perfekt "nätkod" och Mantle stöd från första början. Då hade vi snackat försäljnings succé.

Jag tror faktiskt att det kanske inte hade varit så mycket bättre egentligen. Absolut mer slipat och mer "färdigt" men det hade antagligen varit en hel del buggar. Problemet är den att spel är så komplicerade att det är omöjligt att simulera vad som kommer ske när X miljoner människor spelar.

Det blir lite av en downward spiral. Spelarna vill ha spelet färdigt, bugfritt och perfekt, men det är i stort sett en omöjlighet. Håll spelet inne tills det är perfekt? Då får ni vänta kanske 2-3 år till och då är spelet inte ens relevant längre feature- och teknik-mässigt. Det är inte ens ett alternativ.

Jag har aldrig haft några enorma problem med BF4, men jag är inte så pass naiv att jag tror att allt bara är en överdrift. Det är klart att BF4 inte var färdigt när det släpptes, men jag tror också att spelare inte riktigt förstår hur komplicerade spel är.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

"Den som tror att Dice hade mått bättre om de aldrig köpts upp av den amerikanska jätten, snackar om ett Dice som hade gjort helt andra spel än de vi sett sedan 2005 (då uppköpet skedde)."

Allt Dice har gjort efter 2004 har varit skräp så jag hade i varje fall varit gladare.

Är du säker?

Pinball serien som släpptes till Amiga var väl medelmåttigt som bäst och Battlefield 1942 var riktigt bra men allt annat var antingen dåligt eller medelmåttigt som bäst och det är en hel del spel.

Efter 2004 har vi spel som BF2, BFBC2, BF3, Mirrors Edge och samtliga är bättre än Pinball serien och allt annat som är släppt före 2004 med undantag för BF1942.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ligger ribban verkligen så lågt idag att ett spel som Battlefield 4 kan anses vara våghalsigt att utveckla? Vad exakt i BF4 är det egentligen som skulle vara omöjligt att införa i tex ett spel som Bad Company 2?

Levelution kanske?

Och det spelet har även fungerande toaletter, speglar, biljardbord, biografer, tvapparater, kamerasystem, hisssystem, tågsystem, liftkranar, rullband osv, osv, osv... Hmm, nästa gång kanske Dice borde utgå ifrån Duke Nukem 3Ds tekniska ambition istället? ;D. Och när dem ändå är igång kanske dem även borde låta sig inspereras av spelets design, artdirection, musik och gameplay.

Tänk er nästa Dice-spel där ena laget styr en jätte-fembot, där deras mål är att förgöra en stad medans andra laget försöker förhinda det med vanliga militär medel. Unlocks kan ersättas med bra känsla och balans. Xp kan ersättas med nöje. Man spelar för att ha skoj, inte för att nå nästa nivå.

Men jag kanske har missförstått poängen med det hela. Pengar framför allt, eller hur? För den mentaliteten har ju fungerat så väl för tex musikindustrin, vem behöver Queen när man har Justin Bäver...

Medlem

Man skall absolut våga och ta risker - men ge inte ut allt för tusan. Det man ger ut måste vara topnotch.

Den kostnaden att kasta saker får man ta internt - eller så reducerar du förtroende hos kunderna/spelarna.

Det är så all kreativitet fungerar. Kompositörer har 30 låtar i byrålådan för varje låt de ger ut. Författare arbetar om böcker totalt när redaktörerna på förlaget ser att det behövs.

Så att ge ut ofärdigt och dåligt - förkastligt. Försening kostar, men är bättre alternativet.

Medlem

Jag har själv inte spelat BF4 men känns det verkligen våghalsigt. Är väl samma spel som förut fast förbättrat? (bakom alla buggar).

Medlem

Köper jag nästa, om det nu kommer fler Battlefield, så tänker jag vänta minst ett halvår innan köp.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Inaktiv

Problemet världen står inför är komplexiteten i allt vi gör. För 50 år sedan behövdes det 1 ingenjör för att göra en Boeing vinge. Idag krävs det 100 st ingenjörer. Och samma är det säkerligen i spelbranschen. Eftersom tekniken tar gigantiska steg framåt måste branschen också göra så. Speciellt om man vill använda och utnyttja dess resurser. i framkanten med den teknologin.

Minecraft är ett bra exempel på hur simplicitet med ett bra koncept sveper med sig allt och alla. Visst, det kanske inte håller för en genre som om och om igen producerar titlar och försöker mjölka. Men det är väl just där problemet är. Dom stora drakarna bryr sig inte om att göra ett bra spel utan bara för att tjäna kosingar. Vilket är kapitalismens äckliga baksida. En tom baksida. En tom förpackning är vad den ismen levererar

Inaktiv
Skrivet av Namm:
Skrivet av eatem:
Skrivet av Namm:
Skrivet av eatem:

Nej det är inte våghalsigt att släppa ett trasigt ofärdigt spel. Det är idioti.

Är det? Snabb googling: "Battlefield 4 Premium sales reach 1.6 million". Relativt lite pengar spenderat på utveckling, och mycket pengar ut från försäljning = vinst. Det är en chansning, våghalsigt, och det betalar sig uppenbarligen. Vad några sura fans tycker på nåt spelforum är liksom inte med i ekvationen.

Ja ekonomiskt så har de väl gjort vinst. Men det hade väl varit bättre att göra klart spelet och ha ett glatt community?

Men du tycker kanske det är en trevlig utveckling att släppa traiga spel som ska patchas ett halvår innan de går att spela ordentligt? Känns det kul att betala för sådana?

Nej, så klart inte, men DICE, EA och andra spelföretag finns inte till för att göra oss glada. Dom tillverkar och säljer produkter.

Det är just där problemet ligger. Företag SKA vara för oss medborgare. De ska vara skapade av medborgare och för medborgare.

Tyvärr har den ekonomiska religionen kapitalism sett till så att alla vi ska tro att företag ska få utnyttja oss hur som. "Företag skapar jobb och tillväxt" Fine. Men det viktigaste av allt är väl ändå ett välmående samhälle där människor är glada och nöjda?

Vi är slavar under företagen just nu. Och att vi accepterat det så länge är för mig veterligen helt obegripligt. Fast manipulation genom media gör det hela väldigt lätt. Mainstreama samma tankar och idéer om och om igen.

Medlem

Vad hände med tiden då utvecklare gjorde spel för glädjen och inte för pengarna?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av magma:

Vad hände med tiden då utvecklare gjorde spel för glädjen och inte för pengarna?

Det är dagens indiescen, samtidigt som jag kan tycka att man ska få tjäna pengar på saker man skapar och som nyttjas av andra.


signatur
Skrivet av marcus8958:

NBA2K14 är ett av första spelen till PS4 jag köpte och karriärläget fungerar klockrent. Snart igenom min första säsong med full matchlängd och det är en hel del timmar totalt och har inte ännu stött på några problem mer än att en match buggade vid slutet av en quarter och alla spelarna gick sin väg men ingenting hände.

Lucky you Jag har haft stora problem, men kanske haft otur med när jag spelat? Däremot har utvecklarna och amerikanska sajter berättar om en hel del problem i USA, så helt klart har de haft svårt.

Skrivet av Redstar:

"Så dyra, stora och svåra produktioner som Battlefield-spelen blivit kan helt enkelt inte fristående studior göra."
Och vem/vilka bär ansvaret för att bf blivit en sån stor och dyr produktion? EA. Vad hade hänt utan EA? Bf hade inte blivit en sådan stor produktion.
Dice gjorde både det första bf och det andra, utan pengar från EA, det finns inget som säger att de inte kunnat göra bf3 med en lägre budget. Inte samma bf3, men ett billigare bf3, med Dice &#039;s påtalade kreativitet.

Men det är väl precis vad jag säger? Att den som drömmer om ett Dice utan EA snackar om ett Dice som inte gör spel som BF4? Om man tycker det vore bra eller inte är ju en annan sak.

Skrivet av employed:

Håller med artikeln på många punkter. Dock så ser jag inte varför Dice inte skulle kunna släppa det några månader senare. Ghost hade inte det största hypen (fiskar, hundar och Q3motor) innan det släpptes, så varför gå Don Quijote på COD?

http://underslitenfana.files.wordpress.com/2012/03/don-quijot...

Jag har så klart inte det detaljerade svaret på det, men jag försökte ju beskriva varför; pr-maskinen har rullat sen länge, bokat dyr annonsplats, lagt upp hela planer för hela världen; ska mycket till innan ett multinationellt börsnoterat amerikanskt företag då flyttar ett av sina viktigaste spel.
Men att det går? Så klart. Ubi flyttade ju Watch dogs med kort varsel. Dock; de är franska och om än börsnoterade, i grund och botten ett familjeföretag...

12
Skriv svar