AMD Mantle släppt, kan göra BF4 markant snabbare

Robot
AMD Mantle släppt, kan göra BF4 markant snabbare

Ny teknik kan snabba upp Battlefield 4 med uppemot 45 procent, säger AMD.

#amd, #battlefield-4, #star-swarm, #dice


Medlem
AMD Mantle släppt, kan göra BF4 markant snabbare

Å ena sidan jättebra initativ, men å andra sidan: skall alla tillverkare ha ett eget API som optimerar efter just det? Kommer det medföra att vi får se spel som är sponsrade för att ha stöd för just deras API, i stil med "Best played with nVidia" som vi redan sett?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det var ju så det var innan directx kom, mycket tack vara det som spel marknaden kunde expandera så snabbt som det gjorde. Känns lite som att ta ett steg tillbaka, men vi får se om det är nått som folk kommer att bry sig om i längden.

Medlem
Skrivet av conthox:

Å ena sidan jättebra initativ, men å andra sidan: skall alla tillverkare ha ett eget API som optimerar efter just det? Kommer det medföra att vi får se spel som är sponsrade för att ha stöd för just deras API, i stil med "Best played with nVidia" som vi redan sett?

De har sagt att det här ska kunna utnyttjas även av Nvidia framöver. Men jag har ingen aning om det är sant eller bara snack. Det vore ju jävligt bra om det var sant och det blir en ny standard istället för directx.

Om det inte är så så gillar jag inte åt vilket håll utvecklingen går annars med det här och Nvidias egna låsta g-sync som verkar vara ett väldigt bra påhitt.

Tänk om de istället kunnat samarbeta så att vi kunde köra både g-sync och mantle? Vilken fröjd för oss konsumenter


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Enligt vad AMD själva säger så ska det ju bli öppet senare under året, vilket gör det till en utmanare till OpenGL snarare än DirectX som är låst till Microsoft.

Fast har svårt att se att nVidia kommer hoppa på om inte väldigt många spelutvecklare kommer göra det, vilket jag inte tror kommer hända om inte nVidia hoppar på så lite moment 22..

Men vi får väl se, ska bli kul att se vad framtiden har att komma med.

Medlem

Ärligt talat vem bryr sig vad AMD Mantle gör för ett gammalt skit spel som BF4, hade det stått BF5 kanske det hade vart lite intresse väckande.

Iomed att alla trott att BF4 floppen möjligt satt stop för fler spel i BF serien iomed sitt extremt dåligt utförande.

Medlem

AMDs sätt att komma tillbaka? få folk att spendera massa pengar för några enstaka spel ?? seriöst AMD gör något som funkar på allt istället för bara några enstaka grejor som ni kan peka på. Nej tack INTEL all the way för mig. Har alltid varit kommer alltid vara.

Medlem

Här var det negativt idag. Själv anser jag att det är lysande att Mantle släpps. Det är endast några få titlar till en början men framtiden ser ljus ut. Mantlegränssnittet ligger dessutom nära ps4-kodning vilket gör portning lättare i framtiden och jag tror inte att ägare till amd-kort tackar nej till ytterligare 10-40% bättre prestanda i utvalda stortitlar.

Medlem

5040x1050 all low, 125fps limit.
tidigare 115fps singel 290 med 4670k.
flöt bättre även om en del cpu spikes fanns ibland.
inte helt optimalt än.

bf4 inget höjdarspel men mantle är bra.

Medlem
Skrivet av zammeman:

AMDs sätt att komma tillbaka? få folk att spendera massa pengar för några enstaka spel ?? seriöst AMD gör något som funkar på allt istället för bara några enstaka grejor som ni kan peka på. Nej tack INTEL all the way för mig. Har alltid varit kommer alltid vara.

Mantle kommer att ha stöd för alla tillverkares grafikkort i framtiden.

Medlem

Funkar bra kan tilläggas, fick en prestandaökning på ca. 10-15% med mitt 7950. Ska bli spännande att se om de kan klämma ut ännu mer prestanda med den "riktiga" 14.1 drivrutinen.

Medlem
Skrivet av zammeman:

AMDs sätt att komma tillbaka? få folk att spendera massa pengar för några enstaka spel ?? seriöst AMD gör något som funkar på allt istället för bara några enstaka grejor som ni kan peka på. Nej tack INTEL all the way för mig. Har alltid varit kommer alltid vara.

För det första är Mantle gratis och för det andra funkar det utmärkt till Intel processorer. Själv gick jag från mellan 56-60 fps till 85-110 fps i Bf4 på ultra settings. Hade planer på att uppgradera datorn men nu sparade jag ett antal tusen tack vare Mantle. Amd ska ha ett stort tack för att dom sparka liv i min gamla i7-930. ( r9 290 och 16 gig ram)

Medlem
Skrivet av zammeman:

AMDs sätt att komma tillbaka? få folk att spendera massa pengar för några enstaka spel ?? seriöst AMD gör något som funkar på allt istället för bara några enstaka grejor som ni kan peka på. Nej tack INTEL all the way för mig. Har alltid varit kommer alltid vara.

Meningen är att det i framtiden ska stödjas av alla spel. Tror du själv att AMD går ut å bara gör en sådan här grej för att ett fåtal spel ska få bättre prestanda? Vilka spel som kommer stödja detta är inte heller upp till AMD, beror på om de som gör spelen lägger till stöd för Mantle eller inte. Mantle är en direkt utmanare till DX och OpenGl och ska om man ska tro hypen iaf bara bättre och lättare att koda mot än de andra 2 (om det stämmer vet jag dock inte). Men du kanske sa samma sak när DirectX kom första gången?

Hur det kommer gå för Mantle återstår att se. Gissar på att NVIDA inte lär hoppa på tåget utan göra något eget (som vanligt) låst API, tror jag iaf.

Medlem
Skrivet av Droopydawg:
Skrivet av zammeman:

AMDs sätt att komma tillbaka? få folk att spendera massa pengar för några enstaka spel ?? seriöst AMD gör något som funkar på allt istället för bara några enstaka grejor som ni kan peka på. Nej tack INTEL all the way för mig. Har alltid varit kommer alltid vara.

För det första är Mantle gratis och för det andra funkar det utmärkt till Intel processorer. Själv gick jag från mellan 56-60 fps till 85-110 fps i Bf4 på ultra settings. Hade planer på att uppgradera datorn men nu sparade jag ett antal tusen tack vare Mantle. Amd ska ha ett stort tack för att dom sparka liv i min gamla i7-930. ( r9 290 och 16 gig ram)

Jag har en gammal i920 och i övrigt samma setup. Det är fantastiskt steg uppåt som inte har kostat en krona extra. Smått fantastiskt,

Inaktiv

Kunde de inte lagt sina resurser på att stödja dx11.2 istället, eller också.

Medlem
Skrivet av Milky_81:
Skrivet av conthox:

Å ena sidan jättebra initativ, men å andra sidan: skall alla tillverkare ha ett eget API som optimerar efter just det? Kommer det medföra att vi får se spel som är sponsrade för att ha stöd för just deras API, i stil med "Best played with nVidia" som vi redan sett?

De har sagt att det här ska kunna utnyttjas även av Nvidia framöver. Men jag har ingen aning om det är sant eller bara snack. Det vore ju jävligt bra om det var sant och det blir en ny standard istället för directx.

Om det inte är så så gillar jag inte åt vilket håll utvecklingen går annars med det här och Nvidias egna låsta g-sync som verkar vara ett väldigt bra påhitt.

Tänk om de istället kunnat samarbeta så att vi kunde köra både g-sync och mantle? Vilken fröjd för oss konsumenter

AMD verkar ju jobba lite på dendär snyc historian med

http://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync-...

Medlem

Kommer mantle att fungera på ps4?

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Kunde de inte lagt sina resurser på att stödja dx11.2 istället, eller också.

Det är upp till spelutvecklarna också, inte bara AMD. AMD ska ha stöd för DX11.2 redan, för 7000-serien i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Rockartisten:

Kunde de inte lagt sina resurser på att stödja dx11.2 istället, eller också.

Det är upp till spelutvecklarna, inte AMD. AMD ska ha stöd för DX11.2 redan, för 7000-serien i alla fall.

Ja, självklart. Det var Dice jag åsyftade.

Medlem
Skrivet av Chippen838:

Kommer mantle att fungera på ps4?

Troligtvis inte, eftersom att konsolerna redan använder egna lågnivå API för sin hårdvara. Så vitt jag vet i alla fall. Rätta mig gärna!

Medlem
Skrivet av Chippen838:

Kommer mantle att fungera på ps4?

Konsolerna använder redan liknande teknologi som Mantle, det är därför dom kan leverera så pass bra grafik fastän det inte är så kraftfulla specs.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Rockartisten:

Kunde de inte lagt sina resurser på att stödja dx11.2 istället, eller också.

Det är upp till spelutvecklarna, inte AMD. AMD ska ha stöd för DX11.2 redan, för 7000-serien i alla fall.

Ja, självklart. Det var Dice jag åsyftade.

Aha! Ja, det är väl lite märkligt. Kanske för att de vill lägga lite krut på Mantle.

Medlem
Skrivet av Syrfid:
Skrivet av Droopydawg:
Skrivet av zammeman:

AMDs sätt att komma tillbaka? få folk att spendera massa pengar för några enstaka spel ?? seriöst AMD gör något som funkar på allt istället för bara några enstaka grejor som ni kan peka på. Nej tack INTEL all the way för mig. Har alltid varit kommer alltid vara.

För det första är Mantle gratis och för det andra funkar det utmärkt till Intel processorer. Själv gick jag från mellan 56-60 fps till 85-110 fps i Bf4 på ultra settings. Hade planer på att uppgradera datorn men nu sparade jag ett antal tusen tack vare Mantle. Amd ska ha ett stort tack för att dom sparka liv i min gamla i7-930. ( r9 290 och 16 gig ram)

Jag har en gammal i920 och i övrigt samma setup. Det är fantastiskt steg uppåt som inte har kostat en krona extra. Smått fantastiskt,

Och det här är fortfarande Beta så har vi tur så kommer vi få se ännu bättre resultat. Och förhoppningsvis hoppar fler spelutvecklare på Mantle tåget då nya spel blir mer attraktiva för folk med äldre datorer.

Medlem
Skrivet av Droopydawg:
Skrivet av Chippen838:

Kommer mantle att fungera på ps4?

Konsolerna använder redan liknande teknologi som Mantle, det är därför dom kan leverera så pass bra grafik fastän det inte är så kraftfulla specs.

Det sitter främst amd-komponenter i den nya generationens konsoler och så vitt jag har förstått saken så är skillnaden mellan ps4 api och mantle relativt liten. Det blir således lite av en win-win. Sen om Xbox1 hänger på eller kör vidare med direct X får vi väl se.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Ärligt talat vem bryr sig vad AMD Mantle gör för ett gammalt skit spel som BF4, hade det stått BF5 kanske det hade vart lite intresse väckande.

Iomed att alla trott att BF4 floppen möjligt satt stop för fler spel i BF serien iomed sitt extremt dåligt utförande.

Ja förmodligen dom som tycker om BF4 och har lite sämre hårdvara

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Funkar bra kan tilläggas, fick en prestandaökning på ca. 10-15% med mitt 7950. Ska bli spännande att se om de kan klämma ut ännu mer prestanda med den "riktiga" 14.1 drivrutinen.

Nice, vilket spel? Vad har du för hårdvara? Jag har 2 st 7950 men har inte lagt in 14.1 än.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av Droopydawg:
Skrivet av Syrfid:
Skrivet av Droopydawg:
Skrivet av zammeman:

AMDs sätt att komma tillbaka? få folk att spendera massa pengar för några enstaka spel ?? seriöst AMD gör något som funkar på allt istället för bara några enstaka grejor som ni kan peka på. Nej tack INTEL all the way för mig. Har alltid varit kommer alltid vara.

För det första är Mantle gratis och för det andra funkar det utmärkt till Intel processorer. Själv gick jag från mellan 56-60 fps till 85-110 fps i Bf4 på ultra settings. Hade planer på att uppgradera datorn men nu sparade jag ett antal tusen tack vare Mantle. Amd ska ha ett stort tack för att dom sparka liv i min gamla i7-930. ( r9 290 och 16 gig ram)

Jag har en gammal i920 och i övrigt samma setup. Det är fantastiskt steg uppåt som inte har kostat en krona extra. Smått fantastiskt,

Och det här är fortfarande Beta så har vi tur så kommer vi få se ännu bättre resultat. Och förhoppningsvis hoppar fler spelutvecklare på Mantle tåget då nya spel blir mer attraktiva för folk med äldre datorer.

Ja det får vi hoppas på
Jag har ännu inte sett någon anledning att byta prolle jag kör min i 3,8 24/7. Skulle säkert kunna pressa lite till men nu känns det inte lika nödvändigt

Medlem
Skrivet av Ducci:

Ärligt talat vem bryr sig vad AMD Mantle gör för ett gammalt skit spel som BF4, hade det stått BF5 kanske det hade vart lite intresse väckande.

Iomed att alla trott att BF4 floppen möjligt satt stop för fler spel i BF serien iomed sitt extremt dåligt utförande.

Vi som äger AMD grafikkort eller funderar på att köpa är intresserade av detta. Men usch ja, vad jobbigt att det kommer nya funktioner som gör att vi konsumenter får mer för våra pengar.

För övrigt är det just nu flertalet nya spel som är på gång med Mantle.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Fantastiskt jobb av AMD och Johan Andersson på DICE. Vilket jävla geni. Detta driver hela industrin framåt.

Men visst: Gsync/Freesync OCH Mantle vore ju drömmen!

Inaktiv
Skrivet av Syrfid:
Skrivet av Droopydawg:
Skrivet av Chippen838:

Kommer mantle att fungera på ps4?

Konsolerna använder redan liknande teknologi som Mantle, det är därför dom kan leverera så pass bra grafik fastän det inte är så kraftfulla specs.

Det sitter främst amd-komponenter i den nya generationens konsoler och så vitt jag har förstått saken så är skillnaden mellan ps4 api och mantle relativt liten. Det blir således lite av en win-win. Sen om Xbox1 hänger på eller kör vidare med direct X får vi väl se.

PS4 använder inte mantle, och MS kommer inte att gå ifrån dx. BF4 stödjer inte dx11.2, så detta är lite av ett marknadsföringsjippo.

123
Skriv svar