Varför människor blir arga

Inaktiv
Varför människor blir arga

Efter att ha kvickt läst igenom kommentarerna från "Rome Total War II" nyheten om artificiell intelligens kan jag också kvickt säga att alla borde lära sig att vara förstående. Därför tänkte jag med lite lätt objektiv syn och psykologi reda ut varför det blir som det blir. När ni är i konflikt med någon, testa att spegla den andres tankesätt. Det ger dig garanterat en tankeställare. Alternativt sjunga(riktigt roligt). Vi måste försöka bygga broar mellan varandra, inte krossa dom.

Så för att förstå varför det blir urspårade diskussioner med "4/5 - FZ" och påpekanden om hur ni är köpta, tänkte jag definera vad recensenter och kritiker är till för i mina ögon.
Recensenter/kritiker/skribent(lär mig gärna skillnaden) är i min mening till för att ge mig en hint om ett spel är bra eller anus. Med en objektiv och professionell syn kunna värdera olika delar i spelet och lägga tyngd på den som betyder mest för läsarna. Kunna ge objektiva för- och nackdelar utan sin personliga åsikt i alla lägen. Varje skribent har sin personlighet och det är härligt men det krävs också att man förstår sig på hur man skriver. Självklart lyser detta igenom men skribenten för vara uppmärksam på hur den också vinklar sin story och kanske vara medveten om hur budskapet levereras. Det är säkert inte lätt att vara skribent/recensent (även om jag inte tror att det är de tuffaste eller tråkigaste) och ni gör säkert massor av recensioner och nyheter varje vecka. Stress påverkar ju så klart förmågan att tänka klart och se alla svagheter och styrkor i spelet. Det ska gå fort kan jag tänka mig!

Läsare; Ja vi läsare har inte så mycket jobb. Vi kommer hem efter jobbet och går in för att läsa den efterlängtade Total War II recensionen. Det spelet vi längtat efter några år är äntligen här! Shit kan inte bärga mig. Knappar in FZ och läser igenom recensionen och det ser faktiskt riktigt bra ut! Önskar att det fanns ett demo men jag litar på FZ och de andra recensionerna.
En kvart senare
Vad faaaan! Det kraschar hela tiden. Spelet har massor av buggar. AIn är värdelös. Vart stod det inte något om detta?! Har jag fått fel version?!

Här tycker jag att ni som skribenter måste gå ut i något slags meddelande och vara förstående. För vi känner oss faktiskt lurade, inte bara utav er, utan av en hel recensionskår. Det är ingen skön känsla, speciellt inte när det är första gången. Här får ni, tyvärr, ta del av den frustration som kommer. Mycket av den vill nog riktas mot skaparna av spelet men det är lättast att bli arg på recensionen.

Som skribent har man faktiskt en del ansvar. Ni är till för att vi ska få reda på just dessa uppenbara brister. På grund av detta bör ni vara extra hårda i er kritik för att undvika detta. Ingen förlorar på det, möjligtvis utvecklarna. Det är väl lite här kärnan ligger. Ofta är ni väldigt snälla med uppenbara brister och då frågar man sig verkligen hur det ligger till. Och därigenom måste ni vara beredda på att få utstå konstruktiv kritik. Eftersom man helst inte gärna slänger iväg 500 kr hur som haver.

Problemet blir nu att ni låter hatstormarna få vara och ibland försvarar ni er till och med mot dom. Är det svårt att gå ut med en nyhet "Total War II betyget var förhastat"? Jag skulle definitivt tyckt att ni tog ert ansvar och går ut och säger öppet och tydligt konstaterar att recensionen inte var okej genomförd. Istället hymlar ni och låtsas som om det regnar. NI FÅR GÖRA FEL. Så länge ni inte låtsas som ingenting! Förstår ni? Det handlar inte om att vi ska ha rätt, utan att ni bara ska acceptera att vi tycker så efter att blivit lurad på 500 kr.

Ett bra svar efter konstruktiv kritik tycker jag också kan vara viktigt:
T.ex. så har jag knappt aldrig sett en skribent säga i kommentarspåret "Tack för den kritiken, jag tar åt mig och ska försöka tänka på det nästa gång." Istället är det någon slags försvarsställning som intas eller ingen alls.

På samma gång är vi läsare alldeles för hårda och utan förståelse. Vi vräker ur oss det vi känner precis då. Många gånger väldigt negativa som kan bero på många anledning. Men det viktigaste är att kunna förändra sin åsikt och inse att man kan ha fel. Både som läsare och skribent.

Det finns då ett fenomen som heter Guds komplexet (mycket lärorik video), som många, inklusive jag och majoriteten av alla i världen lider av. Politiker, doktorer, advokater och många lider av detta också. Min åsikt är rätt. Jag kramar om den som om det var min första flickvän. Jag försvarar den som om det var mitt första barn. Och jag dör med den som om det var mitt liv.

Så jag vill bara avsluta med att alla gör fel. Hela tiden. Var bara ärliga och tydliga med att ni gör dom! Ett "förlåt" betyder jävligt mycket. Vi är faktiskt människor. Inga robotar med fickorna fulla av pengar. Och jag tycker vi läsare inte ska vara så hårda i kommentarsfältet. Vad handlar det om? Största e-penis? Kom igen. Öppenhet, acceptans och förlåtelse är det viktigaste i livet.

Min text är fylld av stad fel med helt fel meningsuppbyggnader och så vidare. Fine, ni förstår kontentan hoppas jag.

Over & out!

Redaktör

Tack för feedbacken. Jag ska försöka förklara vår sits också, varför vi inte bara går ut och erkänner att vi gjort fel.

De flesta recensioner vi gör ligger i fas med vad majoriteten av läsarna tycker (även om avvikande åsikter förstås alltid finns). Men ibland skiljer åsikterna kraftigt, och i vissa av de fallen kan vi inte göra så mycket åt det (spel som funkar olika på olika system, eller ett stort namn som vissa hatar bara för att det råkar vara just ett stort namn, t.ex.). En recension kan aldrig täcka in alla eventualiteter, lika lite som att alla kan hålla med om den.

Någon gång ibland gör vi dåliga recensioner, och det är givetvis beklagligt. Men jag tror inte vi höjer vårt förtroende genom att gå ut och säga det rakt ut. Risken är snarare att vi då undergräver vårt förtroendekapital. Minnet är väldigt, väldigt långt hos vissa; vi får fortfarande skäll för fem, sju år gamla recensioner och risken med en sån ursäkt är att den kommer användas på samma sätt. Och uppriktigt sagt handlar det om en försvinnande liten del av allt vi producerar.


signatur
Medlem

Jag tror det här handlar om det gamla fenomenet att missnöjda skriker högst. De 95% av läsare som är nöjda säger inte att de är nöjda lika ofta som de missnöjda 5% vädrar sitt missnöje (Eller ännu värre, spyr galla på recensenten). Det är väldigt vanligt på Internet.

Att börja be om ursäkt för att spelrecensenten inte delar åsikt med alla läsare känns otroligt oseriöst. Det är något som jag inte vill se.

Lita aldrig till 100% på en enskild recension, för den bygger alltid på en personlig uppfattning. Och läs alltid fler recensioner än en, för det ger ofta en mycket bredare syn på spelet.

Medlem

Som ett inflik så skulle ett återinförande av "en andra åsikt" som fanns ett (kort?) tag vara mycket bra. En ruta med en annan recensents kommentarer skulle ge lite mervärde och kanske minska irritationen hos dom som inte håller med. (Såvida in den recensenten håller med den första helt och hållet då...)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

TA EN RECENSION MED EN NYPA SALT,TÄNK SJÄLV.LÅTER VETTIGT OCH BRA;)

Medlem

Tycker inte att en recensent ska behöva gå och säga förlåt om man skrivit en dålig recension. Att kunna ta emot kritik är såklart en viktig del men det är inte samma sak som att säga förlåt. Om man som läsare inte håller med recensenten så ska man inte bli förbannad, ge istället konstruktiv kritik alternativt sluta läs denna recensents recensioner. Du som läsare kommer hitta dina favoritrecensenter som har ungefär samma smak som dig, du kommer inte kunna hålla med alla.

1
Skriv svar