GTA V ett av tidernas bäst säljande spel

Robot
GTA V ett av tidernas bäst säljande spel

Take Two har dragit in tiotals miljarder kronor på Rockstars senaste kriminaldrama.

#grand-theft-auto-v, #take-2-interactive, #super-mario-bros, #mario-kart-wii, #tetris, #minecraft, #wii-sports


Medlem
GTA V ett av tidernas bäst säljande spel

Nu behövs det bara en PS4:a release pl0x!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

nej pc release för fan.....

Medlem

Observera att en omsättning på 16 miljarder inte betyder 16 miljarder på pluskontot för Take Two..

Medlem

Minecraft är mycket billigare än GTA dock


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag köpte det till PS3 men jag köper det utan tvekan till PC också om (när) det släpps!

Medlem

Jag hoppas det kommer på PC eller PS4 snart nog. Så fort man får lite mer budget till det så blir det att uppgradera datorn eller skaffa en PS4. Spelade det på PS3 men GTA O med lite mer kraft hade int skadat!


signatur

// Bacon <3

Medlem

Nej, kommer vänta på Ps4 release potentiellt.

Medlem

En av de bästa singleplayerupplevelserna jag någonsin haft, men jag låtsas som om det trasiga, fattiga multiplayerläget inte existerar. Nu vill jag ha en PC-version att leka med!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:

Observera att en omsättning på 16 miljarder inte betyder 16 miljarder på pluskontot för Take Two..

Utvecklingskostnaden var cirka 1,7 miljarder kronor, så ungefär tio gånger så mycket i omsättning. Sen tillkommer såklart skatt och sådana saker men vinsten på projektet kan garanterat räknas i miljarder.


signatur
Medlem

" fylla utgivarens bankkonto med nya, friska pengar – om vi räknar att varje exemplar av GTA V säljs för 500 kronor blir omsättningen 16 miljarder kronor."

Även om ni räknar med 500:- per spel så omsätts inte alla dessa pengar av företaget. Det säljs i butik och således tar säljaren direkt sin andel.

Hela försäljningspriset blir således inte en del av utgivarens omsättning.

Medlem

Och mer ska det bli när det kommer till next-gen och PC!

Medlem

Och jag vill ta del av det på PC! Dag ett när det väl kommer.

Medlem

SÅ bra var inte spelet, inte enligt mig. Har inte ens klarat ut spelet för jag ledsnade på det.
De utnyttjade ön för lite.
Det var en klar uppgradering från 4:an dock.
Kul att de fått in lite pengar i alla fall, så kan de göra 6:an bättre.

Medlem

16 miljarder kronor i vinst, minus 1,7 för utvecklingskostnad blir 15,3, minus ungefär 8 miljarder som tas av återförsäljare och kvar blir då 7,3 miljarder. Moms och grejer på det så landar det nog på ca 5 miljarder i slutändan. Fatta vilka spel man kan göra med 5 miljarder i kassan. Rockstar kommer dominera nästa generationen, tillsammans med några äckliga free-to-play-företag som t ex King. Skäms över att vara svensk.

Medlem

60 dollar är inte ens 400 kronor och så mycket kostar spelet i USA, antar jag.

Medlem

Har inte väckt något intresse i mig alls, inte ens från de första. Men väldigt imponerande siffror måste jag säga. Och kan bara säga att PR-avdelningen har verkligen gjort sitt jobb att glida på vågen av berömmelse och tradition.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

ps4 pc å xbone tack, på konsolerna behöver dom inte ens hotta grafiken, bara gör fps stabilare xD


signatur

always use the nubs for cover

Redaktör
Skrivet av Banjo:

60 dollar är inte ens 400 kronor och så mycket kostar spelet i USA, antar jag.

Sales tax (typ moms) tillkommer när man handlar i USA Hur mycket varierar från stat till stat, men säg 10 procent. Fortfarande inga 500 kronor, men hyfsat nära. Och 500 var ett fiktivt exempel, bara att räkna om ifall man tror siffran är lägre eller högre.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bennii:

Observera att en omsättning på 16 miljarder inte betyder 16 miljarder på pluskontot för Take Two..

Utvecklingskostnaden var cirka 1,7 miljarder kronor, så ungefär tio gånger så mycket i omsättning. Sen tillkommer såklart skatt och sådana saker men vinsten på projektet kan garanterat räknas i miljarder.

Fast det är ju spelförsäljaren som omsätter den där femhundringen. DVD-tryckeriet, inblandade fraktbolag, spelförsäljare, nationella distributörer, Microsoft och Sony, alla lägger dom på sin avgifter innan du till slut pyntar ut 500kr + moms till din lokala langare. Men om vi leker med siffrorna och säger att Rockstar får in 100kr / spel på vinstkontot när alla kostnader inklusive utvecklingen är betalda så har dom iaf 3,2 miljarder att återinvestera i framtida projekt. (Siffrorna baseras helt och hållet på känsla. Jag har ingen aning om ifall Rockstar har 100kr i vinst per sålt spel.)

Inaktiv

Och så tar vi i och ger PC, PS4 samt alla X-Box One ägare en möjlighet att kunna spela GTA V också eller vad säger ni Rockstar?

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Banjo:

60 dollar är inte ens 400 kronor och så mycket kostar spelet i USA, antar jag.

Sales tax (typ moms) tillkommer när man handlar i USA Hur mycket varierar från stat till stat, men säg 10 procent. Fortfarande inga 500 kronor, men hyfsat nära. Och 500 var ett fiktivt exempel, bara att räkna om ifall man tror siffran är lägre eller högre.

Trodde den ingick i själva slutpriset till konsument (som med moms för oss) och att det för konsumenten alltid var 60 dollar i slutpris trots det och att sales tax ingick i priset. Vissa stater har tydligen inte någon sådan skatt alls, de har ju både federala lagar och lagar som gäller inom en stat i det landet.

Men jo, oavsett om det är 600, 500 eller 400 per spel så blir det mycket pengar.

Sedan får, som många redan skrivit, inte spelföretaget hela den summan själv. Runt 70-100 kr är väl t.ex. licensavgift till Sony och Microsoft har jag hört.

Medlem

"GTA V ett av tidernas bäst säljande spel". Ganska imponerande för ett spel som inte släppts ännu. *butter*

Medlem

Bara till o gratulera ! Rockstar leverera som vanligt och dem förtjänar att ligga på första plats ! Ser framemot det på x-bone!

Medlem

SKulle kunna betala 2tusen för ett gta V exemplar!

Medlem
Skrivet av nils45:

SKulle kunna betala 2tusen för ett gta V exemplar!

Vill du köpa mitt till PS3?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Geeks Gaming

En PC version skulle nog kunna dra en extra 10 miljoner lätt. Vet många som redan har köpt de till xbox eller ps3an som vill ha de till PC.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

En PC version skulle nog kunna dra en extra 10 miljoner lätt. Vet många som redan har köpt de till xbox eller ps3an som vill ha de till PC.

Ett GTAV med Steam Workshop (aka rejält stöd för mods) skulle nog få världen att gå under.

Medlem

Det har ju inte släppts än, hur skulle jag kunnat spela det?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Kleptoman:

Minecraft är mycket billigare än GTA dock

Wii Sports följer ju med till alla Wii också! Det får vi inte glömma.

12
Skriv svar