Ny dator startar ej!!

Medlem
Ny dator startar ej!!

Hej allihopa jag har beställt delar och byggt en dator själv men det verkar va något problem nu.

Det some hände var att jag startade upp datorn och kom in i bios där jag valde att installera windows 8 från usb, sedan halvvägs in i installationen så stängdes datorn bara av, inget pip eller någonting heller lät det.

Efter att det stängdes av försökte jag starta den igen men inget händer, det är inte någon fläkt eller något ljud allsden verkar vara helt död bara, så jag provade att ta ut allt och lägga in det igen, testa med bara 1 ram minne och utan gpu men det har inte hjälpt.

Jag misstänker nätagget, fast om den vore död så borde väl inte lampan på grafikkortet där 6pin kontakten sitter inte lysa grönt som den gör när jag slår på on knappen där bak på nätagget.

Någon som vet vad det kan vara för fel eller tipsa om något sätt att troubleshoot delar för att veta vilken del som är trasig?

Medlem

Kan mycket väl vara nätdelen, även fast lampan på grafikkortet lyser grönt. Låna en nätdel från en annan dator och testa med, om du har möjlighet.

Se upp för statisk elektricitet, det kan förstöra nya komponenter i ett nafs.

Ja, det låter som om det är något mysko med energitillförseln.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Nätagg kan göra allt möjligt skoj. Hade ett som var delvis trasigt vilket ledde till att datorn just som du skriver bara stängde av tvärt.
Troligtvis är det en skyddsmekanism som slår in, du kan hitta det i BIOS. När moderkortet märker att nätagget inte matar rätt ström till det slår det av för att skydda komponenterna.

Medlem

yes, var och bytte ut nätagget, och nu verkar allt funka bra förutom start knappen på själva lådan, någon som vet vad det kan va för fel på det?

Har bytt plats på start och reset knapparna på moderkortet och får starta med reset nu, kan det vara glapp kanske? någon som haft erfarenhet av detta och vet hur man kan fixa det lättast själv?

Medlem
Skrivet av bbaz:

yes, var och bytte ut nätagget, och nu verkar allt funka bra förutom start knappen på själva lådan, någon som vet vad det kan va för fel på det?

Har bytt plats på start och reset knapparna på moderkortet och får starta med reset nu, kan det vara glapp kanske? någon som haft erfarenhet av detta och vet hur man kan fixa det lättast själv?

Du har mest troligt helt enkelt satt start och reset kontakterna fel. Annars kan du testa om kontakterna på moderkortet fungerar med hjälp av en skruvmejsel för att se om datorn startar

Medlem
Skrivet av bbaz:

yes, var och bytte ut nätagget, och nu verkar allt funka bra förutom start knappen på själva lådan, någon som vet vad det kan va för fel på det?

Har bytt plats på start och reset knapparna på moderkortet och får starta med reset nu, kan det vara glapp kanske? någon som haft erfarenhet av detta och vet hur man kan fixa det lättast själv?

Följ kablarna från moderkortet, hela vägen till chassifronten. Kolla så det inte är några kabelbrott eller liknande.

Startknappen är bara en brytare som kortsluter två metallben. Du kan inte vända den fel så om den sitter på rätt stift (uppenbarligen gör den det eftersom det startar med resetknappen på samma ben) så ska det starta.

Medlem

Ja det var visst ett kabelbrott precis närmast knappen men nu är det fixat, dock så har jag fått andra problem nu.

Jag brukar få blue screens då och då som är av 2 olika meddelanden, den ena är bad pool header och den andra är någonting med memory management.

Jag testade att köra windows memory manager program men det visa inget fel och just nu så kör jag memtest86 och det visar 232 errors. Efter lite googlande så påstås det att det är ram minnena som det är fel på.

Så jag kommer nog åka in igen och lämna in ramminnena den här gången men jag undrar ifall när nätagget dog tidigare, kan det ha haft nån påverkan på resten av hardvarorna i datorn som tex ram cpu eller moderkort?

Finns det något sett att testa ifall moderkortet eller processorn är trasig?

Medlem
Skrivet av bbaz:

Ja det var visst ett kabelbrott precis närmast knappen men nu är det fixat, dock så har jag fått andra problem nu.

Jag brukar få blue screens då och då som är av 2 olika meddelanden, den ena är bad pool header och den andra är någonting med memory management.

Jag testade att köra windows memory manager program men det visa inget fel och just nu så kör jag memtest86 och det visar 232 errors. Efter lite googlande så påstås det att det är ram minnena som det är fel på.

Så jag kommer nog åka in igen och lämna in ramminnena den här gången men jag undrar ifall när nätagget dog tidigare, kan det ha haft nån påverkan på resten av hardvarorna i datorn som tex ram cpu eller moderkort?

Finns det något sett att testa ifall moderkortet eller processorn är trasig?

När du installerat Windows, alla senaste drivrutiner och kört Windows Update så kan du stresstesta datorns komponenter för att se så att det är stabilt. Om datorn går stabilt genom ett ordentligt stresstest så kan du vara relativt säker på att komponenterna är hela (Även om vissa saker, som ESD-skador kan vara latenta).

Hur du ska stresstesta och med vilka program brukar vara ett hett diskussionsämne men jag tycker inte det spelar så jättestor roll, så länge alla komponenter testas. Jag brukar göra följande:
- Kör Memtest, till att börja med. Alltid den bootbara versionen, kör inte programmet inifrån Windows. Låt programmet köra 2-4 pass, det brukar räcka för att hitta eventuella fel.
- Starta Windows och kör Prime95 eller något annat CPU-stressprogram som du gillar. Kör nån timme för att låta processorn jobba.
- Kör Furmark. Det är ett testprogram som pressar grafikkortet.
- Kör något grafiktest som använder grafikkort och cpu på ett mer "balanserat" sätt (och inte bara pressar en komponent till max), så som spel gör. Det finns massor men Unigine Valley är populärt.

Om datorn klarar alla dom testerna så är hårdvaran troligtvis hel och stabil.

1
Skriv svar