The Castle Doctrine

Robot
The Castle Doctrine

Castle Doctrine är en samling principer som i vissa amerikanska stater ger medborgarna rätten att med dödligt våld avvisa de som inkräktar på deras egendom. Indieutvecklaren Jason Rohrer drar konceptet till sin yttersta spets.

#the-castle-doctrine


Medlem
The Castle Doctrine

"En timme senare återvänder jag till ett hus med raserade väggar, avlivade vakthundar och ekande tomt kassaskåp. Hustrun ligger som en blöt fläck på golvet och någon har till och med bemödat sig med att slå ihjäl ungarna."

Trots den väldigt mörka innebörden av det stycket kunde jag inte låta bli att fnissa högt för mig själv när jag läste det.

Medlem

Man får försvara sig med dödligt våld i Sverige också, det är bara lite vagt formulerat.

Medlem
Skrivet av Saxit:

Man får försvara sig med dödligt våld i Sverige också, det är bara lite vagt formulerat.

Nja, bara om tjuven utgör en fara för någons liv. Man får inte använda övervåld, ens i självförsvar. I vissa stater får man däremot skjuta folk bara dom sätter foten i hemmet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

"Ett modernt grepp som effektivt planterar paranoian i mitt huvud samtidigt som jag tar mig allt längre in i de kreativa dödslabyrinter andra spelare konstruerat i sina hem."

Snarare tvärtom skulle jag säga. Det är bara att vi har blivit så vana vid att spelen idag inte vågar implementera dylika mekanismer, eftersom det kan ju få inverkan på metascore, att vi glömt hur det var på gamla goda tiden. Obärmhärtigt är ordet för hur det var.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Saxit:

Man får försvara sig med dödligt våld i Sverige också, det är bara lite vagt formulerat.

Nja, bara om tjuven utgör en fara för någons liv. Man får inte använda övervåld, ens i självförsvar. I vissa stater får man däremot skjuta folk bara dom sätter foten i hemmet.

Du säger exakt vad jag sa? Jag sa aldrig att du får göra det när som helst eller hur som helst i Sverige.

Skribent
Skrivet av azynkron:

"Ett modernt grepp som effektivt planterar paranoian i mitt huvud samtidigt som jag tar mig allt längre in i de kreativa dödslabyrinter andra spelare konstruerat i sina hem."

Snarare tvärtom skulle jag säga. Det är bara att vi har blivit så vana vid att spelen idag inte vågar implementera dylika mekanismer, eftersom det kan ju få inverkan på metascore, att vi glömt hur det var på gamla goda tiden. Obärmhärtigt är ordet för hur det var.

Fast jag vågar påstå att det ändå är modernt nu igen, tack vare spel som DayZ som fått upp allmänhetens ögon för den härliga permadöden!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Saxit:

Man får försvara sig med dödligt våld i Sverige också, det är bara lite vagt formulerat.

Nja, bara om tjuven utgör en fara för någons liv. Man får inte använda övervåld, ens i självförsvar. I vissa stater får man däremot skjuta folk bara dom sätter foten i hemmet.

Finns något som kallas nödvärnsexcess. Vilket innebär att ifall situationen gjort att du inte kan besinna dig, så kan du gå fri även fast du utfört övervåld.

"Fara för någons liv" är väldigt luddigt, ifall en inbrottstjuv tar sig in i hemmet med en kofot, så kan kofoten räknas som ett vapen, och vapnet + gärningsman en fara för ditt och din familjs liv.

Vet en gubbe i hemstaden som körde fast en inbrottstjuv i ytterdörren med en bajonett, och det yrkades på detta vis, han fick inget straff.

Klassas väl inte som övervåld iofs med ett stick :P.. men men. lagen är luddig.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Finns något som kallas nödvärnsexcess. Vilket innebär att ifall situationen gjort att du inte kan besinna dig, så kan du gå fri även fast du utfört övervåld.

Det hade jag inte hört talas om.

Skrivet av Loltron:

"Fara för någons liv" är väldigt luddigt, ifall en inbrottstjuv tar sig in i hemmet med en kofot, så kan kofoten räknas som ett vapen, och vapnet + gärningsman en fara för ditt och din familjs liv.

Fast om tjuven har en kofot (och förvisso hotar dig med den) så behöver det inte betyda att du är i livsfara. Om tjuven t ex inte gör ett utfall mot dig utan bara hotar dig med "stoppa mig inte eller jag slår" så handlar det ju inte om fara för livet.

Men som du och flera nämnt så är lagen luddig och man måste se på fall till fall.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Loltron:

Finns något som kallas nödvärnsexcess. Vilket innebär att ifall situationen gjort att du inte kan besinna dig, så kan du gå fri även fast du utfört övervåld.

Det hade jag inte hört talas om.

Skrivet av Loltron:

"Fara för någons liv" är väldigt luddigt, ifall en inbrottstjuv tar sig in i hemmet med en kofot, så kan kofoten räknas som ett vapen, och vapnet + gärningsman en fara för ditt och din familjs liv.

Fast om tjuven har en kofot (och förvisso hotar dig med den) så behöver det inte betyda att du är i livsfara. Om tjuven t ex inte gör ett utfall mot dig utan bara hotar dig med "stoppa mig inte eller jag slår" så handlar det ju inte om fara för livet.

Men som du och flera nämnt så är lagen luddig och man måste se på fall till fall.

Det är ju en tolkningsfråga såklart, alla tänker ju inte likadant heller. Hehe, finns ju otroligt många faktorer, intressant att prata om dock.

Jag tänkte mest på hur åklagare osv kanske ser på saken, man kan ju liksom yrka nödvärn, och nödvärn excess utan att förbrytaren kanske lyckades göra något och man använde övervåld, tjuvens vittnesmål lär ju inte ha någon större tyngd i åklagarens ögon när det väl är ord mot ord.

Men jag har ingen större erfarenhet av det, så jag spekulerar ju mest såklart.

Ont;
så tycker jag spelet verkar rätt skoj, finns det kanske några möjligheter att samarbeta i byggandet?

Ha flera vaults och familjer i samma hus ?

Blir nog att skaffa senare iaf

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Saxit:

Man får försvara sig med dödligt våld i Sverige också, det är bara lite vagt formulerat.

Nja, bara om tjuven utgör en fara för någons liv. Man får inte använda övervåld, ens i självförsvar. I vissa stater får man däremot skjuta folk bara dom sätter foten i hemmet.

Finns något som kallas nödvärnsexcess. Vilket innebär att ifall situationen gjort att du inte kan besinna dig, så kan du gå fri även fast du utfört övervåld.

"Fara för någons liv" är väldigt luddigt, ifall en inbrottstjuv tar sig in i hemmet med en kofot, så kan kofoten räknas som ett vapen, och vapnet + gärningsman en fara för ditt och din familjs liv.

Vet en gubbe i hemstaden som körde fast en inbrottstjuv i ytterdörren med en bajonett, och det yrkades på detta vis, han fick inget straff.

Klassas väl inte som övervåld iofs med ett stick :P.. men men. lagen är luddig.

Excess är dock inget du kan hävda och förvänta dig frihet. Tro mig.

Medlem

*ironi incoming* ... alltid kul att alla diskuterar spel på den här sajten...

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Saxit:

Man får försvara sig med dödligt våld i Sverige också, det är bara lite vagt formulerat.

Nja, bara om tjuven utgör en fara för någons liv. Man får inte använda övervåld, ens i självförsvar. I vissa stater får man däremot skjuta folk bara dom sätter foten i hemmet.

Finns något som kallas nödvärnsexcess. Vilket innebär att ifall situationen gjort att du inte kan besinna dig, så kan du gå fri även fast du utfört övervåld.

"Fara för någons liv" är väldigt luddigt, ifall en inbrottstjuv tar sig in i hemmet med en kofot, så kan kofoten räknas som ett vapen, och vapnet + gärningsman en fara för ditt och din familjs liv.

Vet en gubbe i hemstaden som körde fast en inbrottstjuv i ytterdörren med en bajonett, och det yrkades på detta vis, han fick inget straff.

Klassas väl inte som övervåld iofs med ett stick :P.. men men. lagen är luddig.

Excess är dock inget du kan hävda och förvänta dig frihet. Tro mig.

Beror väl helt på situationen.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Snarare tvärtom skulle jag säga. Det är bara att vi har blivit så vana vid att spelen idag inte vågar implementera dylika mekanismer, eftersom det kan ju få inverkan på metascore, att vi glömt hur det var på gamla goda tiden. Obärmhärtigt är ordet för hur det var.

Ha ha xD

För ett år sedan spelade jag ut Project IGI och sista banan där alltså fyfan fienden spawnade bakom ryggen på en, uppenbarade sig precis framför och hade nog aimbot mot mig ibland. Det bara small och så fick man köra om hela uppdraget. om och om igen lol

Ps. Jag skrattade iofs inte då...


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Megadelux

Är åter tillbaka i spelet. Så sinnessjukt kul och önskar man spelade det mer under storhetsdagarna med lite fler aktiva spelare.

Skribent
Skrivet av renod:

Är åter tillbaka i spelet. Så sinnessjukt kul och önskar man spelade det mer under storhetsdagarna med lite fler aktiva spelare.

Det är fortfarande igång alltså? Underskattad liten indiepärla!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Megadelux
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av renod:

Är åter tillbaka i spelet. Så sinnessjukt kul och önskar man spelade det mer under storhetsdagarna med lite fler aktiva spelare.

Det är fortfarande igång alltså? Underskattad liten indiepärla!

Japp. Blev just nästan rånad. Fick panik-ändra lite saker. Hehe.

1
Skriv svar