Somliga straffar gud på gymet

Flakmonkey
Somliga straffar gud på gymet

Har börjat ta tag i träningen på nytt efter en på tok för lång och dyster frånvaro. Att snacka om det brukar normalt inte vara särskilt underhållande men i måndags hände faktiskt något som fick mig att dra rejält på mina skadeglada smilband.

Klockan var runt 17:30 när jag anlände till Friskis och Svettis gym vid Skanstull i Stockholm, det som kallas för Ringen. Som vanligt i såna här nyårslöftetider så var det smockat med folk och jag var därför mycket nöjd över att jag hittade en ledig crosstrainer utan tidsbegränsning. Många cardio-maskiner klassas annars som uppvärmningsmaskiner vilket begränsar tiden till 10 minuter. Inget teknisk begränsning förstås utan de litar helt enkelt på att "vi" sköter det själva. Funkar sådär faktiskt.

Hursom så hade jag inte stått där länge förrän det kom in ett gäng killar i 16-årsåldern som tog för sig på ett sånt där irriterande sätt (för en mogen man som jag själv iaf) där de gapar högt tvärs över lokalen, drar med sig sina träningsväskor överallt så att de ligger i vägen för oss andra och vägrar tvätta av maskiner de använt. Jag störde mig minst sagt på dem så det kändes extra skönt att jag lyckats med konststycket att inte glömma mina hörlurar.

Detta pågick under en dryg halvtimme innan rättvisa skipades. En av killarna ställde sig på en crosstrainer bredvid mig och började trampa. Han såg lite ut som Bambi på hal is och det är nog inte alltför höga odds att det var första gången han använt en liknande maskin. I ärlighetens namn så blev jag redan där lite glad, och det blev bara bättre när han snubblade till så pass att han slog till sin hörlurssladd vilket i sin tur bjöd hans iPhone på en högst ofrivillig flygtur. Nu såg jag inte hans blick i det här läget men jag såg den när han tog en första blick på den nyligen spräckta skärmen.

Det första jag tänkte i det här läget var att rättvisa var skipad samtidigt som jag gjorde jag kunde för att dölja leendet. Min andra tanke var att jag var en hemsk människa som tänkte på det sättet medan min tredje och slutgiltiga tanke var att jag också kan få vara en hemsk människa ibland

#blogg

Medlem
Somliga straffar gud på gymet

Vakna halv sex (morgon) för att ta trycka på dörren vid sex-slaget. Går inte att gymma i stockholm annars.

Medlem

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen!

Medlem

Klockrent!

Det roliga är att repeterade studier har visat att det inte är farligt för personer under 16 att muskelträna (detta är en seglivad myt).

Men det är dock farligt för omogna, tramsiga idioter att gymma eftersom de riskerar att skada sig, andra, eller gymmens utrustning pga ren klantighet, och eftersom personer över 16 i allmänhet inte står ut med att träna ihop med personer under 16.

Så det är en ren gym-policy (som är god!) men som ofta skylls bort på medicinska idéer om den växande kroppen, vilka är felaktiga.

Och i och med att åldersbegränsningen inte är berättigad av fysiologiska skäl, så varför inte höja den på de ställen som vill? Inte sagt att kidsen ska stängas ute från nyttig och rolig träning med ett "systembolag" för gym, men som affärsidé hade hade jag personligen uppskattat ett gym-alternativ med 18- eller 20-års gräns.

Inaktiv

DEN SOM ÄR UTAN SYND KAN KASTA FÖRSTA STENEN:up:

1
Skriv svar