Sport på TV, det blir nog en del sånt nu

Flakmonkey
Sport på TV, det blir nog en del sånt nu

De första kvaltävlingarna var visserligen i torsdags och invigningen var ju igår men för mig börjar vinter-OS idag. Jag har tänkt en del kring hela grejjen med att OS går i Ryssland i år. Detta så smutskastade Ryssland som tycks ta det ena steget bakåt efter det andra i utvecklingen, åtminstone vad gäller frihet att tänka, säga och vara den du verkligen är. Summorna som lagts ner på det evenemanget är ju också rätt sjuka och miljöpåverkan ska väl inte heller vara någon höjdare.

Borde man bojkotta? Kanske det, men samtidigt så handlar det om idrotten och idrottarna måste få göra sitt. De har tränat hela sina liv för det här och att då kräva att de ska hoppa över det är i mina ögon inte något man kan göra. Felet (om man nu anser att det var fel) gjordes när Ryssland fick OS och det felet gjordes i såna fall av OS-pamparna, inte idrottarna. Och vem vet, kanske för det hela något gott med sig, att det blir mer öppet igen. Chansen är kanske inte så stor men man kan ju hoppas.

Hur som helst så skulle det här inte handla om kontroverserna kring OS-arrangören utan idrotten. Den här dagen började med att se den nya svenska flickfavoriten (med det ansktet så måste han bara bli det) Sven Thorgren ta en snöplig fjärdeplats i slopestyle (kommer aldrig förstå mig på bedömningsidrotter) och för bara någon minut sedan se Charlotte Kalla ta silver efter den omöjliga Marit Björgen i Skiathlon.

Härlig början på vinter-OS för sveriges del och fortsätter det på det här sättet kommer jag ha många härliga timmar av sport framför mig. Det lär ju bli en hel del sådant framöver. Hockeyn är den självklara höjdpunkten men finns en massa annat godis att titta på. För svensk del är det ju tex skidskytte i eftermiddag och för mig som även ser på sånt utan svenskintresse är schemat helt fullspäckat med massa kul.

Lägg sen till att det är Liverpool - Arsenal senare idag och jag börjar tvivla på att jag kommer resa mig ur soffan idag... annat än för att fixa mig något att äta

#blogg

Medlem
Sport på TV, det blir nog en del sånt nu

Hockey är och har alltid varit det enda som verkligen intresserar mig under vinter-OS. Allt annat kollar jag på med ett öga, men när Tre Kronor lirar då klistrar jag mig framför TVn.

Medlem

På tal om Liverpool-Arsenal. Det går inte så bra för Arsenal.

Medlem

Ingen sport för mig iaf, jag har inte Viasat.. kommer inte skaffa Viasat bara för att se OS. Tycker att det är ett "dickmove" a la EA
som Viasat gjorde då de fick köpa sändningsrättigheterna till OS för att få en massa nya kunder.

Det borde fortfarande varit som det ska vara, d.v.s. att OS är något som skall sändas på de vanliga kanalerna SVT1-2 och Kanal 4 som alla med en TV kan se som standard. Det är inget man säljer ut.

Inaktiv
Skrivet av Winzi:

Ingen sport för mig iaf, jag har inte Viasat.. kommer inte skaffa Viasat bara för att se OS. Tycker att det är ett "dickmove" a la EA
som Viasat gjorde då de fick köpa sändningsrättigheterna till OS för att få en massa nya kunder.

Det borde fortfarande varit som det ska vara, d.v.s. att OS är något som skall sändas på de vanliga kanalerna SVT1-2 och Kanal 4 som alla med en TV kan se som standard. Det är inget man säljer ut.

Håller med på alla punkter. OS ska sändas i SVT1-2 eller Kanal 4. Kanaler som hela Sverige kan få fram.

Jag tycker mest synd om alla äldre som tar miste om OS.

Flakmonkey
Skrivet av Bennii:

På tal om Liverpool-Arsenal. Det går inte så bra för Arsenal.

Första 20 var som en dröm!

Skrivet av showerguy:
Skrivet av Winzi:

Ingen sport för mig iaf, jag har inte Viasat.. kommer inte skaffa Viasat bara för att se OS. Tycker att det är ett "dickmove" a la EA
som Viasat gjorde då de fick köpa sändningsrättigheterna till OS för att få en massa nya kunder.

Det borde fortfarande varit som det ska vara, d.v.s. att OS är något som skall sändas på de vanliga kanalerna SVT1-2 och Kanal 4 som alla med en TV kan se som standard. Det är inget man säljer ut.

Håller med på alla punkter. OS ska sändas i SVT1-2 eller Kanal 4. Kanaler som hela Sverige kan få fram.

Jag tycker mest synd om alla äldre som tar miste om OS.

Mjo trist när de som vill se inte men alla med bredband kan ju se om man köper en månads viaplay. Sen ser jag inte os som någon mänsklig rättighet heller och vill vi att SVT ska visa allt kan vi ju alltid börja betala mer i tv-avgift?

Tycker iaf att själva sändningarna har varit bra hittills. Ingen reklam och helt okej kommentatorer även om det inte är de man är van vid. Där kommer ju dock alltid radiosporten vara bäst!

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Bennii:

På tal om Liverpool-Arsenal. Det går inte så bra för Arsenal.

Första 20 var som en dröm!

Skrivet av showerguy:
Skrivet av Winzi:

Ingen sport för mig iaf, jag har inte Viasat.. kommer inte skaffa Viasat bara för att se OS. Tycker att det är ett "dickmove" a la EA
som Viasat gjorde då de fick köpa sändningsrättigheterna till OS för att få en massa nya kunder.

Det borde fortfarande varit som det ska vara, d.v.s. att OS är något som skall sändas på de vanliga kanalerna SVT1-2 och Kanal 4 som alla med en TV kan se som standard. Det är inget man säljer ut.

Håller med på alla punkter. OS ska sändas i SVT1-2 eller Kanal 4. Kanaler som hela Sverige kan få fram.

Jag tycker mest synd om alla äldre som tar miste om OS.

Mjo trist när de som vill se inte men alla med bredband kan ju se om man köper en månads viaplay. Sen ser jag inte os som någon mänsklig rättighet heller och vill vi att SVT ska visa allt kan vi ju alltid börja betala mer i tv-avgift?

Tycker iaf att själva sändningarna har varit bra hittills. Ingen reklam och helt okej kommentatorer även om det inte är de man är van vid. Där kommer ju dock alltid radiosporten vara bäst!

http://www.expressen.se/sport/mtg-tar-over-os-2014-och-2016/
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2014/article17808724....
http://www.dn.se/sport/svt-forlorar-os-rattigheterna/

Inte för att jag ser expressen eller aftonbladet som bra tidningar set ifrån hur de presenterar mycket av sina nyheter men dessa artiklar tar upp en del av de mest väsentliga punkterna om sändningarna och hela affären.

T.ex:
"Hur mycket reklam blir det?

– Svårt att svara på i dagsläget. Viasat har sagt att de ska vara varsamma, vad det innebär vet de bara själva. De har laglig rätt att trycka ut tolv minuters reklam per timme. Eftersom de planerar att sända 600 timmar OS i TV3 och TV10 har de alltså, rent hypotetiskt, möjlighet att pumpa på med 120 timmar reklam." (Ändrade från minuter till timmar)

"Enligt Expressen har MTG krav på sig att lägga minst 300 livetimmar i gratiskanalen TV6, vilket motsvarar en fjärdedel av vad SVT sände gratis i senaste vinter- och sommar-OS."

" I pressmeddelandet bekräftades också uppgifterna om hur sändningstimmarna ska fördelas:
"Minst 100 timmar sändningar från vinter-OS och 200 timmar sändningar från sommar-OS kommer att visas på koncernens svenska fri-TV-kanaler."
Övriga sändningar kommer att placeras i Viasats sportkanaler samt onlinetjänsten Via Play."

"Vad kostar det om jag vill se allt?

– För att vara helgarderad måste man ha Viasats alla sportkanaler i teven, eller ett så kallat Viaplay-abonnemang i sin dator, surfplatta eller telefon. Kanalerna kostar lite olika, beroende på vilken leverantör och vilken lösning man väljer. Viaplay kostar 259 kronor i månaden i dag. Som av en slump höjs priset till 279 kronor i månaden 1 december."

Utöver det så är detta första gången IOK valt att auktionera ut sändningsrättigheterna till högstbjudande istället för som tidigare sålt dem till SVT.

Jag förstår inte varför du drar in TV-avgiften i det hela. Den har aldrig höjts endast inför en OS-sändning tidigare och det är fortfarande något du inte kommer undan i detta fall då du även måste betala för viasat/viaplay.
Det har inte heller varit något snack tidigare om tv-avgiften skulle ökat om SVT hade fått rättigheterna, det är endast något som man kan spekulera om och ingen fakta.

Ja juste... sedan hade vi ju radio också:

"MTG meddelar också att man säkrat rättigheterna för radio till de båda OS-satsningarna.
Rättigheterna för radiosändningar är dock, till skillnad från tv, inte exklusiva. För närvarande pågår förhandlingar mellan Sveriges Radio och Sport-five.
- Vår förhoppning är att det här ska lösa sig, säger Radiosportens chef Jakob Sillén till SportExpressen.se."

Hur det slutade vet jag dock inte någon koll på. Men det verkar ju uppenbart att inte ens den är något att var 100% säker på.

Medlem
Skrivet av Winzi:

"MTG meddelar också att man säkrat rättigheterna för radio till de båda OS-satsningarna.
Rättigheterna för radiosändningar är dock, till skillnad från tv, inte exklusiva. För närvarande pågår förhandlingar mellan Sveriges Radio och Sport-five.
- Vår förhoppning är att det här ska lösa sig, säger Radiosportens chef Jakob Sillén till SportExpressen.se."

Hur det slutade vet jag dock inte någon koll på. Men det verkar ju uppenbart att inte ens den är något att var 100% säker på.

När det gäller radio kan jag meddela att Radiosporten sänder OS i P4 samt via webben och mobilappen. 13 timmar om dagen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4649&arti...

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Winzi:

"MTG meddelar också att man säkrat rättigheterna för radio till de båda OS-satsningarna.
Rättigheterna för radiosändningar är dock, till skillnad från tv, inte exklusiva. För närvarande pågår förhandlingar mellan Sveriges Radio och Sport-five.
- Vår förhoppning är att det här ska lösa sig, säger Radiosportens chef Jakob Sillén till SportExpressen.se."

Hur det slutade vet jag dock inte någon koll på. Men det verkar ju uppenbart att inte ens den är något att var 100% säker på.

När det gäller radio kan jag meddela att Radiosporten sänder OS i P4 samt via webben och mobilappen. 13 timmar om dagen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4649&...

Det var ju iallafall en trevlig nyhet för engångskull

Flakmonkey
Skrivet av Winzi:

Jag förstår inte varför du drar in TV-avgiften i det hela. Den har aldrig höjts endast inför en OS-sändning tidigare och det är fortfarande något du inte kommer undan i detta fall då du även måste betala för viasat/viaplay.
Det har inte heller varit något snack tidigare om tv-avgiften skulle ökat om SVT hade fått rättigheterna, det är endast något som man kan spekulera om och ingen fakta.

Enda jag menar på där är att om vi vill att SVT ska ha den här typen av program framöver så måste de lägga mer pengar på det. Då får de antingen prioritera om hur de lägger pengarna eller få in mer pengar genom att höja avgiften. Att ha någon form av lagstiftning om att det enbart får visas i SVT, TV4 eller någon annan kanal som alla kan se utan att betala mer än TV-avgiften känns väldigt avlägset och i mina ögon inte heller önskvärt.

Visst är det trist att inte alla har möjlighet att följa OS på SVT men skulle jag få välja så får staten hellre lägga pengarna på annat än att SVT ska sända OS. Bättre vård av äldre kanske, så kan de ha råd att skaffa ett vettigt kabelpaket till alla sveriges äldreboenden. De kan säkert få någon härlig deal som gör det avsevärt mycket billigare än att sända OS själva.

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Winzi:

Jag förstår inte varför du drar in TV-avgiften i det hela. Den har aldrig höjts endast inför en OS-sändning tidigare och det är fortfarande något du inte kommer undan i detta fall då du även måste betala för viasat/viaplay.
Det har inte heller varit något snack tidigare om tv-avgiften skulle ökat om SVT hade fått rättigheterna, det är endast något som man kan spekulera om och ingen fakta.

Enda jag menar på där är att om vi vill att SVT ska ha den här typen av program framöver så måste de lägga mer pengar på det. Då får de antingen prioritera om hur de lägger pengarna eller få in mer pengar genom att höja avgiften. Att ha någon form av lagstiftning om att det enbart får visas i SVT, TV4 eller någon annan kanal som alla kan se utan att betala mer än TV-avgiften känns väldigt avlägset och i mina ögon inte heller önskvärt.

Visst är det trist att inte alla har möjlighet att följa OS på SVT men skulle jag få välja så får staten hellre lägga pengarna på annat än att SVT ska sända OS. Bättre vård av äldre kanske, så kan de ha råd att skaffa ett vettigt kabelpaket till alla sveriges äldreboenden. De kan säkert få någon härlig deal som gör det avsevärt mycket billigare än att sända OS själva.

Visst det finns bättre ställen att placera pengarna, men man kan ju i så fall undra var alla dessa indragna pengar från vård, skola och äldreomsorg som det redan har gjort i flera år tagit vägen istället. Delvis till en massa fester, sjuka löner möten som inte leder någonstans och dessa jävla fallskärmar.
Men nu ska vi inte gå in på det. Det blir bara en derail av det hela.

Tycker bara att något som fungerat så bra i åratal helt plötsligt säljs ut som allt annat och det har ju som nästan allt annat aldrig visat sig vara till det bättre. Och som i detta fall även om det inte är något fel på sändningarna så är det antalet som tar del av dem färre än någonsin.

1
Skriv svar