Minecraft-filmen ställs in

Robot
Medlem
Minecraft-filmen ställs in

Korkat att inte fråga om lov först.


signatur

I got a Goldenshower.

KoP
Medlem

Tur det. Har svårt att se hur Minecraft skulle kunna bli en bra film. Filmen kommer i bästa fall bara bli en gimmick.

Medlem

Pinsamt av Brandon Laatsch.

Medlem

Ja det var lite dumt av Brandon att inte ta upp saken med Mojang och Notch först.. Men nu hoppas jag att dom kan sammarbeta med filmen istället :). För jag tyckte det verkade lovande för det såg riktigt bra ut det lilla vi fick se

Medlem

Hur kan man vara så jävla dum i huvudet att man glatt tar emot folks pengar utan att ens veta om man får göra filmen eller inte?!

Medlem

Minecraft film?

Man slutar aldrig förvånas.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Om han bara hade snackat med Notch först så hade han säkert fått göra det.

Medlem
Skrivet av Remus:

Minecraft film?

Man slutar aldrig förvånas.

Hah, snarare tvärt om. Vid det här laget har man slutat förvånats.

Skribent

Yxskaft.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Imponerande, Notch verkar vara en resonabel och trevlig typ så det vore väl inte så hemskt att fråga honom om lov först, projektet är ju utmärkt gratis PR och en till byggsten i Minecraft-kulturen.

Medlem

Snälla, låt det här projektet dö, det såg ju förjävligt ut.

Medlem

Hur kan man vara så jävla girig när man själv har "lånat" något och tjänat miljontals dollar på det? Minecraft var i grund och botten en ren jävla kopia av Infiniminer. Var inte förrän Notch började få in en massa pengar som spelet kunde utvecklas till vad det är idag.

Tycker han gott och väl kan bjuda på det här och se det som ett hyllningsprojekt i stället för att bitcha över det hela. Men de flesta får väl storhetsvansinne så fort man tjänat sin första miljon.

Medlem

Men höredudu. Om du själv satt på ett av spebranschens största och mest värdefulla IPs, skulle du då låta en helt random jävel dra in miljoner kronor för att göra en film av det?

Medlem
Skrivet av Tvättbjörn:

Men höredudu. Om du själv satt på ett av spebranschens största och mest värdefulla IPs, skulle du då låta en helt random jävel dra in miljoner kronor för att göra en film av det?

Ja, det skulle jag faktiskt göra. Om jag är tillräckligt rik skulle jag inte bry mig om någon använder mitt projekt för att göra nåt kreativt som gratis ger mitt projekt PR

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Hur kan man vara så jävla girig när man själv har "lånat" något och tjänat miljontals dollar på det? Minecraft var i grund och botten en ren jävla kopia av Infiniminer. Var inte förrän Notch började få in en massa pengar som spelet kunde utvecklas till vad det är idag.

Tycker han gott och väl kan bjuda på det här och se det som ett hyllningsprojekt i stället för att bitcha över det hela. Men de flesta får väl storhetsvansinne så fort man tjänat sin första miljon.

Om inte jag har läst helt fel så kom Infiniminer en stund efter minecraft så. Det var dock ett bra tag sedan jag läste om detta, det var under Minecrafts alpha period 2009.

Sedan oavsett så ska folk be om lov innan dom gör ett projekt, tror du skulle krävt samma sak.
Men det är ju skit enkelt att döma ut personer om man själv inte äger ett varumärke som blivit så pass stort som MC blivit.

Inaktiv
Skrivet av jimsam100234:
Skrivet av Tvättbjörn:

Men höredudu. Om du själv satt på ett av spebranschens största och mest värdefulla IPs, skulle du då låta en helt random jävel dra in miljoner kronor för att göra en film av det?

Ja, det skulle jag faktiskt göra. Om jag är tillräckligt rik skulle jag inte bry mig om någon använder mitt projekt för att göra nåt kreativt som gratis ger mitt projekt PR

Haha skitsnack, enkelt att säga en sak. Men tror knappast du hade godtagit att folk tar ditt varumärke till sitt eget utan lov bara sådär.

Medlem

Seriöst, det hör till god ton att fråga först. Spelar ingen roll om det handlar om pengar eller inte...

Medlem

Förstår honom, men lite konstigt ändå då Notch ändå är Piratpartist.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Hur kan man vara så jävla girig när man själv har "lånat" något och tjänat miljontals dollar på det? Minecraft var i grund och botten en ren jävla kopia av Infiniminer. Var inte förrän Notch började få in en massa pengar som spelet kunde utvecklas till vad det är idag.

Tycker han gott och väl kan bjuda på det här och se det som ett hyllningsprojekt i stället för att bitcha över det hela. Men de flesta får väl storhetsvansinne så fort man tjänat sin första miljon.

Ja det är utan tvekan så att Minecraft spann vidare på vad Infiniminer gjorde. Faktiskt till den milda grad att bara veckor efter att killen bakom Infiniminer, Zach Barth, slutade utvecklingen av spelet så fortsatte minecraft i samma skor och spann vidare på samma block koncept. Det är dock inte, så som jag förstår det hela, "en ren jävla kopia av Infiniminer". Infiniminer hämtade inspiration ifrån Motherload. Motherload hämtade inspiration ifrån Dig Dug och Boulder Dash. Man måste få hämta idéer och inspiration ifrån varandra för att kunna skapa egna kreationer anser jag. Att själa idéer är en sak men att spinna vidare på andras idéer är en annan. Eller som Zach Barth, skaparen av Infiniminer, själv har sagt i en intervju angående minecraft: "The act of borrowing ideas is integral to the creative process. There are games that came before Infiniminer, and there are games that will come after MineCraft. That’s how it works."

Medlem
Skrivet av Dvärgen:

Om inte jag har läst helt fel så kom Infiniminer en stund efter minecraft så. Det var dock ett bra tag sedan jag läste om detta, det var under Minecrafts alpha period 2009.

Har inte Notch själv sagt att han fick idén från Infiniminer?

Edit: [http://notch.tumblr.com/post/227922045/the-origins-of-minecra...]
Här skriver Notch själv om vart han fick idén från.

Medlem

Vem finken är brandon Laatch?

Tycker jag är hyffsat ofta på youtube men är det nått jag har missat vad är han känd för?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Vem finken är brandon Laatch?

Tycker jag är hyffsat ofta på youtube men är det nått jag har missat vad är han känd för?

Han gör mycket tillsammans med Freddie, Niko och Sam. Bland annat många actionklipp, samt VGHS.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Hur kan man vara så jävla girig när man själv har "lånat" något och tjänat miljontals dollar på det? Minecraft var i grund och botten en ren jävla kopia av Infiniminer. Var inte förrän Notch började få in en massa pengar som spelet kunde utvecklas till vad det är idag.

Tycker han gott och väl kan bjuda på det här och se det som ett hyllningsprojekt i stället för att bitcha över det hela. Men de flesta får väl storhetsvansinne så fort man tjänat sin första miljon.

Hur gammal är ni egentligen?
Läs på lite och sluta tramsa dig, låter ju som en avundsjuk femåring.
Skönt att människor som Zach inte beter sig såhär iaf!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av jimsam100234:
Skrivet av Tvättbjörn:

Men höredudu. Om du själv satt på ett av spebranschens största och mest värdefulla IPs, skulle du då låta en helt random jävel dra in miljoner kronor för att göra en film av det?

Ja, det skulle jag faktiskt göra. Om jag är tillräckligt rik skulle jag inte bry mig om någon använder mitt projekt för att göra nåt kreativt som gratis ger mitt projekt PR

Haha skitsnack, enkelt att säga en sak. Men tror knappast du hade godtagit att folk tar ditt varumärke till sitt eget utan lov bara sådär.

Varför skulle jag bry mig? Dom ger mig gratis reklam, och det skulle enligt mig vara tillräckligt.

Redaktör

Tänk om EA hade ägt Minecraft och sagt nej till Brandon Laatsch. Fekaliestormen...


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA hade ägt Minecraft och sagt nej till Brandon Laatsch. Fekaliestormen...

Reaktionerna kanske hade vart annorlunda men detta skiljer sig rätt mycket från de andra nyheter folk relaterar det till.

Detta är inte ett annat projekt som råkar ha ett gemensamt ord i titeln eller ser ut som något annat, det är ett projekt som säljer sig självt med Minecraftnamnet. Om EA protesterade över att någon gjorde en Battlefieldfilm utan att ha pratat med dem skulle jag ha full förståelse.

Skrivet av jimsam100234:
Skrivet av Tvättbjörn:

Men höredudu. Om du själv satt på ett av spebranschens största och mest värdefulla IPs, skulle du då låta en helt random jävel dra in miljoner kronor för att göra en film av det?

Ja, det skulle jag faktiskt göra. Om jag är tillräckligt rik skulle jag inte bry mig om någon använder mitt projekt för att göra nåt kreativt som gratis ger mitt projekt PR

Du måste sätta dig in i att du verkligen har ett projekt, ett eget barn som du älskar över (nästan?) allt annat på jorden. Inte bara i att "du har massa pengar", just nu tänker du bara på att du har pengar nog för resten av livet och inte att du har någon "attachment" till ett projekt.

Miljonprojekt kan lätt uppfattas som canon/officiellt material i allmänhetens ögon, och helt plötsligt är ditt IP starkt böjt till att t.ex. vara fronten för naziströrelsen. Men det gör väl inget, du är ju rik? Du hade ju egna planer att inom 1 år bygga vidare på ditt projekt genom att licensera in My Little Ponies i ditt projekt - en licens du nu vägras få pga "dina nazistkopplingar". Men det gör väl inget att dina planer för ditt egna IP spoileras totalt, du är ju stormrik?

Medlem
Skrivet av jimsam100234:
Skrivet av Tvättbjörn:

Men höredudu. Om du själv satt på ett av spebranschens största och mest värdefulla IPs, skulle du då låta en helt random jävel dra in miljoner kronor för att göra en film av det?

Ja, det skulle jag faktiskt göra. Om jag är tillräckligt rik skulle jag inte bry mig om någon använder mitt projekt för att göra nåt kreativt som gratis ger mitt projekt PR

Tror jag inte en sekund på. Handlar inte om att man har fått in pengar på sitt spel. Det handlar om varumärket. Säg att filmen floppar, eller har med någonting som nedsätter hela varumärket. Då drabbas skaparen och ägaren av detta utan att han haft med det att göra alls. I spelbranschen handlar det väldigt mycket om rykte, inte alltid om pengar.

Inaktiv
Skrivet av Satheus:
Skrivet av Dvärgen:

Om inte jag har läst helt fel så kom Infiniminer en stund efter minecraft så. Det var dock ett bra tag sedan jag läste om detta, det var under Minecrafts alpha period 2009.

Har inte Notch själv sagt att han fick idén från Infiniminer?

Edit: [http://notch.tumblr.com/post/227922045/the-origins-of-minecra...]
Här skriver Notch själv om vart han fick idén från.

Som sagt så skrev jag att det var länge sen jag läste detta, och det betyder att jag kan ha fått det hela om bakfoten med, men det är rätt svinigt att säga att notch snott idén från från han som gjorde infiniminer.

Fast gnäll arslen ska det ju också finnas i vår herres hage

12
Skriv svar