Arnroths krönika – Free2play, snart i ett storspel nära dig

Robot
Arnroths krönika – Free2play, snart i ett storspel nära dig

Tre av tio betalar i free2play-spelen vare sig de heter Candy Crush eller World of Tanks. Det får konsekvenser för hela spelvärlden. Håll i plånboken.

#wargaming, #world-of-tanks, #world-of-warplanes, #world-of-warships, #sony, #ea, #dice, #battlefield-heroes, #league-of-legends, #dota-2, #hay-day, #clash-of-clans, #team-fortress-2, #candy-crush-saga, #ngmocos, #the-drowning, #ea-easy


Medlem
Arnroths krönika – Free2play, snart i ett storspel nära dig

En sak är dock säker. F2P spel som har dåligt upplägg kommer inte tjäna pengar. Jag tror att marknaden kommer att sköta sig själv i detta fall. Dock så kommer kanske många bra spelidéer att falla på grund av dåligt f2p upplägg vilket alltid är tråkigt.

Medlem

Aningens oroväckande, men jag har vant mig vid att 95% av alla spel som släpps är skit, så jag tror jag överlever den apokalyps som är på väg. Lyckligtvis finns det fortfarande några utvecklare som föredrar "gamla skolan".

Två ord jag inte tycker om i samma mening: "affärsmodell" + "spel".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Bra krönika, som vanligt, Thomas.

Att spelbolagen måste få betalt för sitt arbete är självklart och F2P med mikrotransaktioner är ett sätt att göra det på. Jag tror inte nödvändigtvis att det är en negativ utveckling, men det måste göras på rätt sätt. Det du nämner med tidsväggar och långsamt gameplay som kan snabbas upp med mikrotransaktioner är den sämsta modellen för den förstör verkligen spelen.

Låt mig dra några exempel:
Jag sitter och spelar och väljer mina drag och hur spelet ska utvecklas. Det tar sen 1-24 timmar innan mina drag är utförda och fram till dess är jag låst, om jag inte betalar en summa för att snabba upp byggandet. ALDRIG - jag öppnar inte min digitala plånbok i det läget. Ta ditt spel och gå! Spelen som följer den här modellen är många. Jag har provat en del, aldrig betalat en spänn och avinstallerat samtliga.

Låt oss istället säga att jag sitter och spelar. Jag har tillgång till den fullständiga spelupplevelsen. Jag kan spela så mycket jag vill och inte begränsas på något sätt. Spelet är gratis, på riktigt. Men jag har verkligen kul med spelet och känner att utvecklarna kan få en peng för sitt briljanta spel. Jag går ut i menyn, går in i shoppen och köper nya karaktärer, skins eller något skojigt DLC för 10-150kr. Av egen fri vilja har jag då betalat för spelet som gav mig flera timmars underhållning.

Det andra exemplet är en betalmodell som även kan nyttjas av klassiska spel som kostar pengar när du köper det. Bethesdas Elder Scrolls spel är utmärkta exempel där DLC kan infogas på ett bra sätt. Det kostar en rimlig summa (något billigare än gamla tiders expansioner) och är helt frivilligt för spelaren, men ger utvecklaren en extra inkomst och ger spelet ett längre liv.

F2P är här för att stanna men se till att gör det rätt. Path of Exile, DOTA 2 m.fl är exempel på spel som gjort rätt. Simpsons Tapped out och Dungeon Keeper är exempel på spel som gjort fel...

Medlem

Som Thomas skriver är det ju slutligen upp till konsumenten. Rösta med plånboken.

Medlem

Rift, Dota 2, team fortress 2 och tera (jag körde inte så mycket, föll in på andra spel, men av det jag körde så tyckte jag åtminstone det verkade vara bra f2p, men iofs så kollade jag inte så noga i storen). 4 Bra f2p modeller som jag inte har något emot att ge pengar till. Swtor, ett spel jag aldrig i min vildaste fantasi skulle köra som f2p, utan ska jag köra det spelet så är det bara sub som gäller pga den helt värdelösa f2p modellen.

Angående candy crush, så spelet är inte gjort längre så att folk ska fastna på vissa barnor i MÅNADER? Var väl inte så länge jag såg någon skriva på fb i ren lycka att dom tagit sig förbi en bana dom suttit fast på i ca 2 månaders tid.

Dom 4 förstnämnda spelen (eller åtminstone 3 förstnämnda) är hur ett lyckat f2p bör göras, Trion är ett företag som kommer få pengar av mig lite då och då. Visst Rift har vissa restriktioner, men det är inget som påverkar din gameplay upplevelse, och detta går faktiskt att förbigå helt gratis, enda du måste göra är att lägga ner mer tid genom att få ihop tillräckligt med in game money för att köpa REX som andra spelare lagt ut på auctionhouse.

Men ja, jag gillar inte heller hur utvecklingen ser ut med alla f2p som pungas ut på löpande band

Medlem

Sedan Planetside 2 släpptes över ett år sedan har jag lagt ner mer pengar på det spelet än något annat spel i mitt snart 40-åriga liv. Och jag ser inga problem med det, det har varit värt det.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

F2P är inte en bra affärsmodel, ett bra spel är en bra affärsmodel.
Sedan är det ju uppenbart att det inte spelar någon roll ifall det är f2p, helt ordinärt köpbart spel, eller månads prenumeration.

Sedan att det finns människor bland den miljarden ? osäker på siffran. Som äger tex en Android, som gladeligen betalar för elektronisk-avföring är en helt annan femma.

Medlem

Så bra. Då får jag mer tid till annat

Medlem

Mycket bra krönika som vanligt!

Jag blir dock lite fundersam, hur går dessa två citat ihop?

Citat:

Sju av tio betalar i free2play-spelen vare sig de heter Candy Crush eller World of Tanks. Det får konsekvenser för hela spelvärlden. Håll i plånboken.

Citat:

Jag spelar inte World of Tanks, men siffrorna Kislyi presenterade liknar de jag läst om gratisspelen i Appstore: 75 procent av spelarna köper ingenting.

Medlem

Spelar bara F2P och B2P spel. Just nu snurrar Planetside 2, World of Tanks, Rift och Secret World och jag gillar det verkligen, har ingen lust att betala fast månadsavgift för flera spel samtidigt utan jag vill betala när jag känner för det. Där är dock viktigt att spelen inte tvingar en att betala, alla spel ovan kan man spela fullt ut utan avgifter. Vissa spel kräver premium abonnemang för att kunna equipa rare items t.ex. och det går fet bort.

Skrivet av Losanti:

Mycket bra krönika som vanligt!

Jag blir dock lite fundersam, hur går dessa två citat ihop?

Citat:

Sju av tio betalar i free2play-spelen vare sig de heter Candy Crush eller World of Tanks. Det får konsekvenser för hela spelvärlden. Håll i plånboken.

Citat:

Jag spelar inte World of Tanks, men siffrorna Kislyi presenterade liknar de jag läst om gratisspelen i Appstore: 75 procent av spelarna köper ingenting.

Nåt har blivit fel där. Ska vara tre av tio så klart. Sju av tio betalar inte Vi skyller på trötta trötta huvuden jag och redaktör Tomas...(konstigt att inte fler sett, ibland är fel liksom för uppenbara). Hoppas nån redigeringsmyndig på sajten läser detta och ändrar (Jag är det inte)

Medlem

inget är gratis....F2P suger rejält.

Citat:

Sju av tio betalar i free2play-spelen vare sig de heter Candy Crush eller World of Tanks.

What? Om det är conversion rate [för ett lyckat spel] detta syftar på så handlar det snarare om sju av hundra?

Medlem
Skrivet av Loltron:

F2P är inte en bra affärsmodel, ett bra spel är en bra affärsmodel.
Sedan är det ju uppenbart att det inte spelar någon roll ifall det är f2p, helt ordinärt köpbart spel, eller månads prenumeration.

Sedan att det finns människor bland den miljarden ? osäker på siffran. Som äger tex en Android, som gladeligen betalar för elektronisk-avföring är en helt annan femma.

Så du menar att candy crush är ett fantastiskt bra spel då? Dom tjänar ju miljoner varje dag på det slutspelet. Nej F2P är en bra affärsmodell, men sällan är det bra spel

Medlem

Bra krönika...

Jag är lite intresserad av hur PS+ modellen fungerar, hur många som köper extramaterial till spelen man får och hur det spelar in i möjligheterna till vilka spel kunderna erbjuds. Tex sista månaden med bioshock infinite och Metro last light, jag köpte direkt till season pass till Bioshock och all DLC utom vapen till Metro.

Skrivet av slartibartfast:
Citat:

Sju av tio betalar i free2play-spelen vare sig de heter Candy Crush eller World of Tanks.

What? Om det är conversion rate [för ett lyckat spel] detta syftar på så handlar det snarare om sju av hundra?

Som sagt, fel i ingressen. Bättre att du kommenterar själva krönikan istället.

Enligt World of tanks betalar 2,5 av 10 spelare. Finns variationer i hur många som betalar, men i de spel som lyckas är nog siffran ofta betydligt högre än 7 procent.

Medlem
Skrivet av Zeeeke:

inget är gratis....F2P suger rejält.

Rift, Dota 2, team fortress 2, planetside 2, World of Tanks, Tera. Listan kan göras lång (även fast den kan göras myyyyyyycket längre bland "f2p"). Eller ja iofs, det kostar tid att spela så visst du har delvis rätt

Medlem

Som sagts tidigare.
Gör ett bra spel först, och tvinga inte köp med pay2win utan hellre då extra innehåll

Towerdefensespelet Kingdom Rush gör rätt imho.
7 spänn att köpa. Sen finns EN resurs som man kan använda för att köpa bonus på svåra banor. Man kan dock klara det utan använda dessa. Spec om man nu är core gamer
Sen får man rätt mycket resurser även utan att köpa mer resurser för äkta pengar, men VILL man kan man och då får man lite easymode.
Sen kan man köpa nya (men inte automatiskt bättre) hjältar för 7 till 50:-

Medlem

När F2P görs rätt så är det ju något som kan öka livslängden av ett spel också, se på Team Fortress 2 som blir 7 år gammalt i år. Tycker att lägga lite pengar så att ett spel hålls levande och förs framåt är något positivt. Lagt runt 200 spänn på det + att jag köpte det när det kostade pengar.


signatur

Xd

Medlem

Kan bara säga att de verkligen lyckats med affärsmodellen i world of tanks samt world of warplanes.
Har själv lagt ut några tior då och då för att jag inte orkat grinda om vissa moduler jag annars måst gneta om för att få till nyare/bättre fordon när jag sålt av gamla.
Så där har de träffat helt rätt.
Men man spelar fortfarande på samma villkor och man har tillgång till hela spelet.
Så jag är positiv.


signatur

Jäh!

Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av slartibartfast:
Citat:

Sju av tio betalar i free2play-spelen vare sig de heter Candy Crush eller World of Tanks.

What? Om det är conversion rate [för ett lyckat spel] detta syftar på så handlar det snarare om sju av hundra?

Som sagt, fel i ingressen. Bättre att du kommenterar själva krönikan istället.

Enligt World of tanks betalar 2,5 av 10 spelare. Finns variationer i hur många som betalar, men i de spel som lyckas är nog siffran ofta betydligt högre än 7 procent.

Även 30% är en mycket hög siffra. World Of Tanks tycks kunna skryta med så hög (lifetime?) conversion rate, vilket borde kunna förklaras med att det är ett spel för en nischad publik. För bredare spel som candy crush är siffrorna nästan alltid under tio procent http://www.gamesbrief.com/2011/11/conversion-rate/

Det verkar cirkulera knasiga siffror om att Candy Crush har högre conversion rate: "King says that 70 percent of Candy Crush players finish the game without ever spending a dime. This translates into an extremely healthy 30 percent conversion rate." Nej det gör det inte, det betyder att 70% som klarar spelet inte betalar. ska man räkna conversion så ska man även räkna med de spelare som bara spelar två banor sen tröttnar.

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av slartibartfast:
Citat:

Sju av tio betalar i free2play-spelen vare sig de heter Candy Crush eller World of Tanks.

What? Om det är conversion rate [för ett lyckat spel] detta syftar på så handlar det snarare om sju av hundra?

Som sagt, fel i ingressen. Bättre att du kommenterar själva krönikan istället.

Enligt World of tanks betalar 2,5 av 10 spelare. Finns variationer i hur många som betalar, men i de spel som lyckas är nog siffran ofta betydligt högre än 7 procent.

Även 30% är en mycket hög siffra. World Of Tanks tycks kunna skryta med så hög (lifetime?) conversion rate, vilket borde kunna förklaras med att det är ett spel för en nischad publik. För bredare spel som candy crush är siffrorna nästan alltid under tio procent http://www.gamesbrief.com/2011/11/conversion-rate/

Det verkar cirkulera knasiga siffror om att Candy Crush har högre conversion rate: "King says that 70 percent of Candy Crush players finish the game without ever spending a dime. This translates into an extremely healthy 30 percent conversion rate." Nej det gör det inte, det betyder att 70% som klarar spelet inte betalar. ska man räkna conversion så ska man även räkna med de spelare som bara spelar två banor sen tröttnar.

Aha Tror du det gäller alla f2p eller är det mer mobil- FB-spel? Tror t ex att Clash of clans har betydligt högre andel köpare än Hay day, och att en del samlarkortspel har det också. Om man jämför hur en del siffror sett ut i Appstore för antal nedladdningar med intäkterna känns det så i alla fall.

Medlem

Alltid intressant att läsa din krönikor, de lyfter verkligen den här sidan!

Jag gillar f2p. På många sätt är det anledningen till att jag spelar i den omfattning som jag gör. Det jag gillar mest med de f2p-spel som jag spelar är hur de är utvecklade för att jag ska fortsätta spela samma spel länge - att konstant tjäna pengar när spelet spelas jämfört med att tjäna pengar när spelet säljs ger en annan typ av spel.

Det här är inte för alla, jag förstår det, men jag tycker verkligen att det tillför en extra dimension när man spelar och har som enda mål att bli bättre på spelet. Det händer inte för mej i Tomb Raider . Spelen utan egentligt slut (eller ett slut som hela tiden kan flyttas framåt utan större ansträngning) passar utmärkt som f2p.

Och en sak till alla som kommenterar f2p: Tänk på att alla spel inte är för alla, de skulle vara en väldigt liten bransch om alla spel måste passa alla spelare.

Medlem

Spelar Candy Crush Saga dagligen men den dagen jag kommer köpa något i spelet, den dagen kommer inte. Troligtvis inte i något annat spel heller. Tror jag kommer ha tappar intresset för spel den dag fullprisspel dör.

Medlem

F2p får gärna finnas, så länge det inte blir en norm. I world of tanks tycker jag det funkar och jag har betalat för guld medlemskap eller vad det heter, för att få dubbel xp. Dock så hoppas jag att konsol sidan får bli förskonad ifrån sånt

Medlem

Dags att gå Retro och skita i allt vad som heter nextgen, som jag har förutspått så går det åt helvete rejält, vissa tjänar pengar på att sälja luft, beta eller kanske till och med spel i alfastadie

Detta hade ALDRIG hänt för 10-15 år sedan, då folk fortfarande hade moral i kroppen.

Väntar bara tills volvo börjar sälja halvfärdiga bilar.

Free 2 Drive!

Sitter och spelar beneath a steel sky, fy fan vad bra det spelet är, ingen dlc, ingen "paywall" mikrotransaktioner för att köpa bättre utrustning, samma sak för broken sword, myst
Quake 3, Unreal tournament, Max payne, Fist II,Killer instinct (Arcade), Street Fighter II, Virtua Fighter 3, Gun smoke, Commando, eller varför inte riktiga RAMBO!

Snabba reflexer och en kvick hjärna.

Något som framtidens generationer inte kommer att ha en susning om vad det innebär.

Historien har fantastiska spel att omtala, framtiden dock inte lika ljus, mest skit, tyvärr.

Spartan assault var dock kul, om man skippar MTs och annan skit som MS har tryckt in.

Offline var det helt ok, gav lite utmaning trots ny generation av seghet och lathet i spel.

Inaktiv

Problemet är att gamers utgör en så ofantligt MIKROSKOPISK del av alla spelare som finns. Att ni håller i plånboken har _ingen_ inverkan på om trenden med free to play spel kommer fortsätta.

Men som alla spelutvecklare vet så vad kunden säger att de vill ha och vad de _verkligen_ vill ha är helt vitt skilda ting.

Ni tror att Dungeon Keeper inte tjänar några pengar och håller på att bomba för all den dåliga omskrivningen spelet har fått? Den ligger på top 10 just nu, de tjänar miljonvis av dollar -- dagligen!

Problemet är att ni följs av era starka känslor förknippade till er heliga spelupplevelse -- men såfort man kollar på den mest rudimentära statistisken så inser man snabbt hur sinnesjukt många som spelar och hur sinnesjukt många kastar ofantligt mycket pengar på skräpspel.

En vanlig statistik inom f2p är, 50% av revenue kommer från saker som kostar 20$ eller mer. Vilken gamer köper saker för 50% i ett jävla skitspel på iPhone?

Ne ni måste inse att ni är flugskit i jämförelse med alla de som spelar mobilspel och f2p spel. Frågan är vad vi _verkligen_ kan göra för att ändra situationen... Att rösta med plånboken är helt enkelt en läxa att kriga i uppförsbacke.

Jag utvecklar själv f2p spel, jag har utvecklat hos både världsberömda företag och indie företag. Jag väljer att försöka skapa bra spel först och främst, spel som är kul oavsett om du betalar eller inte. Kommer jag tjäna miljoner av dollar? Njäe, jag hade kunnat maximera min revenue mer... Jag försöker förändra genom att utveckla spel själv -- vad gör ni? Jo ni sitter och bitchar på ett forum och lägger bara till massa negativitet och bitterhet.

Medlem
Skrivet av iramirion:

Jag utvecklar själv f2p spel, jag har utvecklat hos både världsberömda företag och indie företag. Jag väljer att försöka skapa bra spel först och främst, spel som är kul oavsett om du betalar eller inte. Kommer jag tjäna miljoner av dollar? Njäe, jag hade kunnat maximera min revenue mer... Jag försöker förändra genom att utveckla spel själv -- vad gör ni? Jo ni sitter och bitchar på ett forum och lägger bara till massa negativitet och bitterhet.

Så du menar att vi antingen ska hålla käften och gilla läget eller så ska vi börja utveckla egna spel? Till att börja med: Kudos till dig som jobbar från insidan med att utveckla bra F2P-spel. Men alla har inte intresse eller kunskap att utveckla spel. Det betyder inte att vi sitter bredvid, tysta och ler snällt åt all skit som pumpas ut på spelmarknaden.

Jag är som sagt inte emot F2P. Det finns bra spel som är gratis att spela där betalmodellen fungerar. Och sen finns det spel där varenda liten pixel egentligen kostar alldeles för mycket pengar trots att spelet var gratis att ladda ner (Det kallas för lurendrejeri i alla andra branscher, men på Google Play är det OK). Det bästa vi kan göra i dagsläget är att föra fram klagomål vi har och kanske även på så vis få en del cassualspelare att förstå värdet av ett bra spel. Det handlar inte om bitchande, det handlar om självbevarelsedrift. Vi - Gamers - vet att vi är i minoritet men vi är knappast en döende art.

12
Skriv svar