Arnroths krönika – Free2play, snart i ett storspel nära dig

Medlem

Det som stör mig med köp i spelen är förstås att det ibland stör upplevelsen, men även priserna. T.ex. i Guild Wars 2 skulle jag kunna tänka mig att köpa något då och då, men priserna är för höga för vad man få ut av köpet. Samma sak i Neverwinter, nästan 100 kr för en extra väska... hade väskan kostat 10 kr hade jag köpt flera stycken, men nu gör jag inget köp alls.

Det måste finnas ganska många som köper i spelen trots de ofta makabra priserna och det är de spelarna som förstör i min mening för de lockar utvecklarna att sätta höga priser. 25 % står för utvecklingen istället för att fler skulle kunna vara med och dela på den.


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Skrivet av Nocturne:

Det som stör mig med köp i spelen är förstås att det ibland stör upplevelsen, men även priserna. T.ex. i Guild Wars 2 skulle jag kunna tänka mig att köpa något då och då, men priserna är för höga för vad man få ut av köpet. Samma sak i Neverwinter, nästan 100 kr för en extra väska... hade väskan kostat 10 kr hade jag köpt flera stycken, men nu gör jag inget köp alls.

Det måste finnas ganska många som köper i spelen trots de ofta makabra priserna och det är de spelarna som förstör i min mening för de lockar utvecklarna att sätta höga priser. 25 % står för utvecklingen istället för att fler skulle kunna vara med och dela på den.

Guild wars 2 är b2p, inte f2p (du måste ju fortfarande BETALA för att få spela spelet, vilket inte kan bli gratis att få spela spelet). Nu kommer jag dessutom inte ihåg vad som fanns att köpa i gw2, men är det inte bara xp/karma boosts och skins? Du kan faktiskt använda in game money för allt (alltså genom att köpa gems för in game money). Är det egentligen någon större skillnad på gw2s kosmetiska priser mot andra spels priser på kosmetika? Jag frågar för jag inte vet och inte riktigt pallar installera spelet bara för att ta reda på det

Medlem

Så länge spelföretagen ger fan i att sälja fördelar klagar jag inte, men det händer tyvärr alltför sällan...

Medlem

Jag beta-testar elder scrolls online nu, och jag kanske ger det en chans då jag är så sjukt trött på f2p, det finns iofs ett par undantag som tex lol och star trek online, men generellt sett har jag tröttnat. Star Citizen, gudars vad jag hoppas på det spelet, inte bara pga att jag vill ha ett spel man kan spela i det långa loppet, utan också för att det är ett avbräck i f2p-mentaliteten, där allt drivs av snabb avkastning.

Medlem

Trevlig läsning dock tycker jag inte F2P i PC eller för den delen konsolvärlden ska ligga i samma fack som F2P för mobiler.
Uppläggen är olika då folk inte "reserverar" tid för att spela på mobilen utan det är något som man gör lite när som.

Som några redan nosat på så tror jag med att F2P kommer sköta sig själv men otroligt många starka namn kommer dö bort snabbt.

CnC kom inte ens förbi Alpha stadiet vilket kan ses som både bra eller dåligt beroende på vilken sida då står på.

Medlem

Jag har nog aldrig lagt så mkt pengar på ett spel som jag gjort på dota2, ett spel som det enda man kan köpa är hattar.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Nocturne:

Det som stör mig med köp i spelen är förstås att det ibland stör upplevelsen, men även priserna. T.ex. i Guild Wars 2 skulle jag kunna tänka mig att köpa något då och då, men priserna är för höga för vad man få ut av köpet. Samma sak i Neverwinter, nästan 100 kr för en extra väska... hade väskan kostat 10 kr hade jag köpt flera stycken, men nu gör jag inget köp alls.

Det måste finnas ganska många som köper i spelen trots de ofta makabra priserna och det är de spelarna som förstör i min mening för de lockar utvecklarna att sätta höga priser. 25 % står för utvecklingen istället för att fler skulle kunna vara med och dela på den.

Guild wars 2 är b2p, inte f2p (du måste ju fortfarande BETALA för att få spela spelet, vilket inte kan bli gratis att få spela spelet). Nu kommer jag dessutom inte ihåg vad som fanns att köpa i gw2, men är det inte bara xp/karma boosts och skins? Du kan faktiskt använda in game money för allt (alltså genom att köpa gems för in game money). Är det egentligen någon större skillnad på gw2s kosmetiska priser mot andra spels priser på kosmetika? Jag frågar för jag inte vet och inte riktigt pallar installera spelet bara för att ta reda på det

Du missar min poäng, jag argumenterar inte om f2p utan köp i spelen oavsett om de är b2p, p2w eller f2p eller någon annan bokstavskombination. Det är dyrt i de flesta spel jag har testat som har den funktionen.


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Skrivet av Nocturne:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Nocturne:

Det som stör mig med köp i spelen är förstås att det ibland stör upplevelsen, men även priserna. T.ex. i Guild Wars 2 skulle jag kunna tänka mig att köpa något då och då, men priserna är för höga för vad man få ut av köpet. Samma sak i Neverwinter, nästan 100 kr för en extra väska... hade väskan kostat 10 kr hade jag köpt flera stycken, men nu gör jag inget köp alls.

Det måste finnas ganska många som köper i spelen trots de ofta makabra priserna och det är de spelarna som förstör i min mening för de lockar utvecklarna att sätta höga priser. 25 % står för utvecklingen istället för att fler skulle kunna vara med och dela på den.

Guild wars 2 är b2p, inte f2p (du måste ju fortfarande BETALA för att få spela spelet, vilket inte kan bli gratis att få spela spelet). Nu kommer jag dessutom inte ihåg vad som fanns att köpa i gw2, men är det inte bara xp/karma boosts och skins? Du kan faktiskt använda in game money för allt (alltså genom att köpa gems för in game money). Är det egentligen någon större skillnad på gw2s kosmetiska priser mot andra spels priser på kosmetika? Jag frågar för jag inte vet och inte riktigt pallar installera spelet bara för att ta reda på det

Du missar min poäng, jag argumenterar inte om f2p utan köp i spelen oavsett om de är b2p, p2w eller f2p eller någon annan bokstavskombination. Det är dyrt i de flesta spel jag har testat som har den funktionen.

" ibland stör upplevelsen, men även priserna. T.ex. i Guild Wars 2 " Förslåt, jag tog denna bit som exempel att du tyckte kosmetika förstörde din upplevelse i gw2. Och eftersom artikeln handlade om f2p så antog jag bara att du menade på att gw2 var f2p ^^ Därav min citering

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Nocturne:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Nocturne:

Det som stör mig med köp i spelen är förstås att det ibland stör upplevelsen, men även priserna. T.ex. i Guild Wars 2 skulle jag kunna tänka mig att köpa något då och då, men priserna är för höga för vad man få ut av köpet. Samma sak i Neverwinter, nästan 100 kr för en extra väska... hade väskan kostat 10 kr hade jag köpt flera stycken, men nu gör jag inget köp alls.

Det måste finnas ganska många som köper i spelen trots de ofta makabra priserna och det är de spelarna som förstör i min mening för de lockar utvecklarna att sätta höga priser. 25 % står för utvecklingen istället för att fler skulle kunna vara med och dela på den.

Guild wars 2 är b2p, inte f2p (du måste ju fortfarande BETALA för att få spela spelet, vilket inte kan bli gratis att få spela spelet). Nu kommer jag dessutom inte ihåg vad som fanns att köpa i gw2, men är det inte bara xp/karma boosts och skins? Du kan faktiskt använda in game money för allt (alltså genom att köpa gems för in game money). Är det egentligen någon större skillnad på gw2s kosmetiska priser mot andra spels priser på kosmetika? Jag frågar för jag inte vet och inte riktigt pallar installera spelet bara för att ta reda på det

Du missar min poäng, jag argumenterar inte om f2p utan köp i spelen oavsett om de är b2p, p2w eller f2p eller någon annan bokstavskombination. Det är dyrt i de flesta spel jag har testat som har den funktionen.

" ibland stör upplevelsen, men även priserna. T.ex. i Guild Wars 2 " Förslåt, jag tog denna bit som exempel att du tyckte kosmetika förstörde din upplevelse i gw2. Och eftersom artikeln handlade om f2p så antog jag bara att du menade på att gw2 var f2p ^^ Därav min citering

Lugna puckar!


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Skrivet av iramirion:

Problemet är att gamers utgör en så ofantligt MIKROSKOPISK del av alla spelare som finns. Att ni håller i plånboken har _ingen_ inverkan på om trenden med free to play spel kommer fortsätta.

Men som alla spelutvecklare vet så vad kunden säger att de vill ha och vad de _verkligen_ vill ha är helt vitt skilda ting.

Ni tror att Dungeon Keeper inte tjänar några pengar och håller på att bomba för all den dåliga omskrivningen spelet har fått? Den ligger på top 10 just nu, de tjänar miljonvis av dollar -- dagligen!

Problemet är att ni följs av era starka känslor förknippade till er heliga spelupplevelse -- men såfort man kollar på den mest rudimentära statistisken så inser man snabbt hur sinnesjukt många som spelar och hur sinnesjukt många kastar ofantligt mycket pengar på skräpspel.

En vanlig statistik inom f2p är, 50% av revenue kommer från saker som kostar 20$ eller mer. Vilken gamer köper saker för 50% i ett jävla skitspel på iPhone?

Ne ni måste inse att ni är flugskit i jämförelse med alla de som spelar mobilspel och f2p spel. Frågan är vad vi _verkligen_ kan göra för att ändra situationen... Att rösta med plånboken är helt enkelt en läxa att kriga i uppförsbacke.

Jag utvecklar själv f2p spel, jag har utvecklat hos både världsberömda företag och indie företag. Jag väljer att försöka skapa bra spel först och främst, spel som är kul oavsett om du betalar eller inte. Kommer jag tjäna miljoner av dollar? Njäe, jag hade kunnat maximera min revenue mer... Jag försöker förändra genom att utveckla spel själv -- vad gör ni? Jo ni sitter och bitchar på ett forum och lägger bara till massa negativitet och bitterhet.

Din kommentar är själva essensen i vad som är fel med många spelutvecklare idag. Man tar sina kunder för givet, precis som att ni inte är beroende av oss för att överleva. Get real ffs.
Du låter som en riktig jävla douche.

Inaktiv
Skrivet av Fisse:
Skrivet av iramirion:

Problemet är att gamers utgör en så ofantligt MIKROSKOPISK del av alla spelare som finns. Att ni håller i plånboken har _ingen_ inverkan på om trenden med free to play spel kommer fortsätta.

Men som alla spelutvecklare vet så vad kunden säger att de vill ha och vad de _verkligen_ vill ha är helt vitt skilda ting.

Ni tror att Dungeon Keeper inte tjänar några pengar och håller på att bomba för all den dåliga omskrivningen spelet har fått? Den ligger på top 10 just nu, de tjänar miljonvis av dollar -- dagligen!

Problemet är att ni följs av era starka känslor förknippade till er heliga spelupplevelse -- men såfort man kollar på den mest rudimentära statistisken så inser man snabbt hur sinnesjukt många som spelar och hur sinnesjukt många kastar ofantligt mycket pengar på skräpspel.

En vanlig statistik inom f2p är, 50% av revenue kommer från saker som kostar 20$ eller mer. Vilken gamer köper saker för 50% i ett jävla skitspel på iPhone?

Ne ni måste inse att ni är flugskit i jämförelse med alla de som spelar mobilspel och f2p spel. Frågan är vad vi _verkligen_ kan göra för att ändra situationen... Att rösta med plånboken är helt enkelt en läxa att kriga i uppförsbacke.

Jag utvecklar själv f2p spel, jag har utvecklat hos både världsberömda företag och indie företag. Jag väljer att försöka skapa bra spel först och främst, spel som är kul oavsett om du betalar eller inte. Kommer jag tjäna miljoner av dollar? Njäe, jag hade kunnat maximera min revenue mer... Jag försöker förändra genom att utveckla spel själv -- vad gör ni? Jo ni sitter och bitchar på ett forum och lägger bara till massa negativitet och bitterhet.

Din kommentar är själva essensen i vad som är fel med många spelutvecklare idag. Man tar sina kunder för givet, precis som att ni inte är beroende av oss för att överleva. Get real ffs.
Du låter som en riktig jävla douche.

Tar förgivet? Get real? Först och främst, du tar förgivet att ni är mina kunder, vilket ni inte är. För det andra så har free-to-play utvecklat spelmediumet, det är endast företag som är giriga och kortsiktiga som har perversa affärsmodeller.

Jag skulle kunna argumentera att free-to-play skapar _bättre_ spel eftersom man inte bara behöver ha massa pre-orders, tomma löften och hype för att tjäna pengar. Hur många spel har du köpt som du genuint har känt varit värt de pengarna du betalade? World of tanks är ett jäääävligt bra spel och är populärt för att det är kul för tank och strategi-fanatiker. Är Dungeon Keeper till iOS ett bra spel? Kanske inte, har inte spelat det men baserat på kritiken och uppmärksamheten -- inte särskilt. Kommer spel överleva i den formen? Nej. Kommer vi se fler spel i samma kvalité som tf2, world of tanks etc? Ja, det tror jag!

Så ja, lev kvar bland dina jävla 90-tals game boxes och manualer, så fortsätter vi andra till en ny revolution inom spel design och kvalité. Get real? Haha... Ditt naiva perspektiv är så snävt att du snart kan se dig själv upp i arslet.

ELF
Medlem

Men om man säger som så här då.
Varför finns det nästan bara två betalmodeller för MMO spel? Det är antingen månadsbetalning eller F2P.

Varför kör i stort sett ingen med att man betalar för tiden man vill spela?
Man köper ex. 30 timmars speltid och man får verkligen spela alla dessa 30 timmar även om man åker på semester i 1 vecka.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Lite P2W var WoT då man kunde köpa speciell ammunition med extra hög penetration för riktiga pengar, men efter att de gjort så att man kan köpa detta med valutan man tjänar i spelet så har de nog förtjänat att förlora den stämpeln.


signatur

Metal is best served heavy.

eld
Medlem
Skrivet av iramirion:

Jag skulle kunna argumentera att free-to-play skapar _bättre_ spel eftersom man inte bara behöver ha massa pre-orders, tomma löften och hype för att tjäna pengar. Hur många spel har du köpt som du genuint har känt varit värt de pengarna du betalade? World of tanks är ett jäääävligt bra spel och är populärt för att det är kul för tank och strategi-fanatiker. Är Dungeon Keeper till iOS ett bra spel? Kanske inte, har inte spelat det men baserat på kritiken och uppmärksamheten -- inte särskilt. Kommer spel överleva i den formen? Nej. Kommer vi se fler spel i samma kvalité som tf2, world of tanks etc? Ja, det tror jag!

Det är spel som dock inte klarar sig på telefonmarknaden, det finns inte mycket utrymme där för spel some world of tanks eller tf2.

Inte ens gratis-spel kan tävla mot den översaturerade free-sektionen i app store.

Spelindustrin hittade något som likvärdigt skulle kunna jämföras med industrialiseringen av tobak. Folk som uppskattar spel i sin genuina form har all rätt i att höja sin röst över saken.

Medlem

Jag har kört x antal f2p spel en del har jag gillat en del inte. Gör som guild wara 2 har köp spelet en gång och spela hur mycket du vill. VI säger du tröttnat ett p2p spel och det kostar I månaden för att spela. Efter ca 6 månader säger vi så får du suget tillbaka installerar det sen kommer du på just måste betala för att spela.

Guild wars 2 har löst det med in game shop inga fördelar alls du behöver inte köpa nå diamanter eller vad dem nu har. Utan du kan konvertera guldet till den andra valutan I spelet. Samt inga fördelar till nån gratis in patchat content I spelet behöver inte betala extra för det. Guild wars har klarat sig långt på detta så tycker fler kan ta efter.

Medlem

Do your worst.

Jag har tillräckligt många bra spel redan nu för att räcka mig livet ut. Hur många timmar kan man inte lägga bara på att spela Civilization exempelvis? Om den nya skaran noob-gamers betalar F2P så att den affärsmodellen tar över fullständigt then so be it.

Då lämnar jag plats åt den nya publiken för jag kommer sannolikt inte vara en av dom. Men alla spel med tilläggsbetalningar är inte åt pipan. Borderlands 2 är ett solidt spel i grunden och därför är DLC helt ok där. Men det är extra content, inte pengar man måste hosta upp för att slippa grinda eller kunna forstätta spela.

Och går det verkligen inte att cracka så man kommer förbi verifieringen att man har betalat? För då kommer ju det ske i de spel som är tillräckligt bra för att det ska vara värt att hålla på med. Så då är hemligheten att inte göra ett spel tillräckligt bra för att någon ska orka cracka? Tack för mig i så fall.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Det största problemet med P2W modellen är att man bryr sig inte om att reglera hur spelarna matchas mångt om mycket.
Sett flera ggr hur nubbies köpt sig en fet tank/skepp, hoppat in i matcher/rymden och blivit instapoppad till ingen nytta.

Om företagen tänker lite längre och bygger ett spel som håller längre utan att man som i WGs fall måste dumpa mer tanks/kartor i varje patch + då värnar om spelkvaliten när det gäller spelarnas erfarenhet och skills, så skulle många P2W modeller fungera.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem

tur man börjar bli för gammal för spel ändå. framtiden ser ju bara brutalt tråkig ut.... allt ska skapas och göras för maximal vinst, och den lilla människan/företaget blir lidande... blir världens undergång

Medlem
Skrivet av wallde:

tur man börjar bli för gammal för spel ändå. framtiden ser ju bara brutalt tråkig ut.... allt ska skapas och göras för maximal vinst, och den lilla människan/företaget blir lidande... blir världens undergång

Appokalyps så att säga!

Medlem

Spelen numera brukar vara så dåliga så man vill testa dem innan man betalar för dem. Gissar att modelen har dykt upp pga detta.
Kommer ihåg 90 talet och början av 2000 då man förvanta sig bra spel och blev förvånad hur awsome spelen va. Nu förväntar man sig ett dåligt till kanske halvhyfsat spel, och blir förvånad om det var ok....

12
Skriv svar