Råd ang. uppgradering

Jyu
Medlem
Råd ang. uppgradering

Tjo,

Följande komponenter har jag just nu:
Moderkort: GIGABYTE GA-790XTA-UD4 790X AM3 ATX
CPU: AMD PHENOM II X4 965 BE 3.4GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX
Minne: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 PC10600 1333MHZ (2X2GB)
Grafikkort: XFX RADEON HD5450 512MB DDR2 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT LP

Jag vill kunna spela Assassin's Creed IV: Black Flag, på helt OK grafik, utan något fps-lagg.

Vad behöver jag uppgradera? Vilka komponenter rekommenderar ni?

Tack på förhand!

Mest grafikkortet, men det skulle inte skada att uppgradera processorn heller.
För att kunna rekommendera komponenter så måste vi först veta vad du har för budget.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Jag plockade ihop en kundvagn med delar. Behöver kanske komplettera med nätagg.
Du får med Assassins Creed så du sparar 399kr.

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6471958-00.png

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6471958/spela-assassins-cree...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Om du har en begränsad budget ska du definitivt börja med grafikkortet.

Medlem

Definitivt grafikkortet till att börja med. Vore lättare att komma med förslag om du gav oss en budget

Jyu
Medlem

Sorry! Jag tänkte runt 2000-3500 kr,

Typ ett grafikkort + minne! Vilka minnen och grafikkort skulle ni rekommendera för den summan?

Medlem

Skulle nog ha satsat på ett Radeon R9 290 för dom pengarna. Ligger uppe och nosar GTX Titan i rumpan och slår till och med det kortet i vissa spel, vilket inte är dumt med tanke på att ett Titan kostar mer än dubbelt så mycket.

Mer RAM behöver du nog inte i dagsläget då 4GB räcker gott och väl för spel. Men detta lär ändras kanske redan i år tack vare PS4 och XBone. Men när det blir aktuellt så skulle jag ha satsat på två nya 2GB-stickor av samma minne som du redan har så du får totalt 8GB. Borde kosta runt 500kr för två stickor.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Skulle nog ha satsat på ett Radeon R9 290 för dom pengarna. Ligger uppe och nosar GTX Titan i rumpan och slår till och med det kortet i vissa spel, vilket inte är dumt med tanke på att ett Titan kostar mer än dubbelt så mycket.

Mer RAM behöver du nog inte i dagsläget då 4GB räcker gott och väl för spel. Men detta lär ändras kanske redan i år tack vare PS4 och XBone. Men när det blir aktuellt så skulle jag ha satsat på två nya 2GB-stickor av samma minne som du redan har så du får totalt 8GB. Borde kosta runt 500kr för två stickor.

Konsolerna påverkar inte hur mycket ram som används i spel. Så länge som det finns användare med 32 bitars versioner av Windows så kommer utvecklarna satsa på den delen av användare.

Men jag håller med om att R9 290x är ett jävligt bra val för en tight budget.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bojkott:

Skulle nog ha satsat på ett Radeon R9 290 för dom pengarna. Ligger uppe och nosar GTX Titan i rumpan och slår till och med det kortet i vissa spel, vilket inte är dumt med tanke på att ett Titan kostar mer än dubbelt så mycket.

Mer RAM behöver du nog inte i dagsläget då 4GB räcker gott och väl för spel. Men detta lär ändras kanske redan i år tack vare PS4 och XBone. Men när det blir aktuellt så skulle jag ha satsat på två nya 2GB-stickor av samma minne som du redan har så du får totalt 8GB. Borde kosta runt 500kr för två stickor.

Konsolerna påverkar inte hur mycket ram som används i spel. Så länge som det finns användare med 32 bitars versioner av Windows så kommer utvecklarna satsa på den delen av användare.

Men jag håller med om att R9 290x är ett jävligt bra val för en tight budget.

När skitspel som COD: Ghosts kräver 6GB RAM men bara använder 2GB så tror jag att vi kommer få se mer av lata portar från next-gen konsolerna där krav på mer RAM kommer bli mer vanligt. Sen är det väl inte så många idag som kör 32bit? Drygt 20% sist jag kollade på Steams hårdvaruundersökning. Och allt fler utvecklare satsar ju på 64bit only och Windows 9 kommer bara stöda 64bit och då lär det blir vanligare bara av det.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bojkott:

Skulle nog ha satsat på ett Radeon R9 290 för dom pengarna. Ligger uppe och nosar GTX Titan i rumpan och slår till och med det kortet i vissa spel, vilket inte är dumt med tanke på att ett Titan kostar mer än dubbelt så mycket.

Mer RAM behöver du nog inte i dagsläget då 4GB räcker gott och väl för spel. Men detta lär ändras kanske redan i år tack vare PS4 och XBone. Men när det blir aktuellt så skulle jag ha satsat på två nya 2GB-stickor av samma minne som du redan har så du får totalt 8GB. Borde kosta runt 500kr för två stickor.

Konsolerna påverkar inte hur mycket ram som används i spel. Så länge som det finns användare med 32 bitars versioner av Windows så kommer utvecklarna satsa på den delen av användare.

Men jag håller med om att R9 290x är ett jävligt bra val för en tight budget.

När skitspel som COD: Ghosts kräver 6GB RAM men bara använder 2GB så tror jag att vi kommer få se mer av lata portar från next-gen konsolerna där krav på mer RAM kommer bli mer vanligt. Sen är det väl inte så många idag som kör 32bit? Drygt 20% sist jag kollade på Steams hårdvaruundersökning. Och allt fler utvecklare satsar ju på 64bit only och Windows 9 kommer bara stöda 64bit och då lär det blir vanligare bara av det.

Det har du John Carmack att tacka för som ligger till grunden för spelmotorn. Men där kan du inte skylla på konsolerna utan på utvecklarna av spelet som valt att köra på samma spelmotor i många år för att spara pengar och nå ut till så stor publik som möjligt.

20% av ett Call of Duty spel är mer än många andra spel säljer på en livstid.

Övergången kommer men det beror inte på konsolerna. Det är för att man börjar lämna 32 bitars system som man borde ha lämnat med Windows XP. Men mjukvaruutvecklingen på PC är så seg.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar