Fler rubriker...

Medlem
Fler rubriker...

Marius är död, avlivad med bultpistol. Jag gillar att media framhäver vissa fakta mer än andra, det här med bultpistol är tydligen avgörande viktigt i rapporteringen. Jag är uppväxt med djurhållning och har själv sett bultpistolens brutala effekter, denna ondskans redskap som med ett lätt tryck på avtryckaren avlivar djuret på kortast möjliga tid. Så fort att man knappt hinner med vad som egentligen hände. Vet inte om folk misstar bultpistol med spikpistol och ser någon försöka avliva en giraff med en spikpistol men i mitt tycke är en bultpistol rätt redskap.
Jag har också full förståelse för avlivning av djur på djurparker men jag gillar det inte. I det här fallet försökte man från Frösö Zoo få lite positiv respons genom att erbjuda en plats. Alla visste dock att Marius ändå skulle dö.
Obduktionen är det heller inget fel på, att barn fick stå och titta på ser jag inte heller något fel med. Man ska lära sig hur det går till och ser ut, i det här fallet var det inte vår mat det handlade om utan ett snart lyckligt lejon som slipper torrfoder och får äta sin köttbit likt sina förfäder alltid gjort. En giraff dessutom, ingen ranglig ko...eller, jo det var ju i princip en ranglig ko det handlade om.
Jag hade annars gärna sett att man helt enkelt släppt in Marius hos lejonen och låtit naturen haft sin gång. Men det hade varit för brutalt...

http://www.expressen.se/kvp/har-obduceras-marius---mitt-framf...

#blogg

Medlem
Fler rubriker...

Och vad är egentligen så illa med att barnen får titta på? Jag är ganska säker på att barnen som tittade på gjorde det av nyfikenhet och drog förhoppningsvis lärdom av händelsen. Barnen som tyckte det var obehagligt kunde (hoppas jag) gå därifrån och inte titta.

Eller ska vi låta barnen växa upp i tron att söndagssteken växer på träd och att djur är fyllda med bomull?

Medlem

Ja, danskarna verkar i alla fall ännu inte ha fallit lika långt ner i fördärvet som vi stackars svenskar. Bra med öppenhet och dialog istället för det ramaskri som detta hade orsakat i Sverige. Minns när jag var 13år och fick besöka bårhuset och lära oss om döden och obduktion på samhällslektionen och ja det låg folk där under skynken.

Njae, man får nog vara försiktig med vad man visar för barn. Vi som är luttrade av våld, blod och död (från filmer och spel), vi reagerar förmodligen inte så starkt, men det gör barn.

Man kan berätta hur det går till om man måste, men inte nödvändigtvis visa exakt allt.

Barn har absolut ingen nytt av att se hur man avlivar ett djur med en bultpistol. Det vore bara sjukt att låta dem se något sådant.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Njae, man får nog vara försiktig med vad man visar för barn. Vi som är luttrade av våld, blod och död (från filmer och spel), vi reagerar förmodligen inte så starkt, men det gör barn.

Man kan berätta hur det går till om man måste, men inte nödvändigtvis visa exakt allt.

Barn har absolut ingen nytt av att se hur man avlivar ett djur med en bultpistol. Det vore bara sjukt att låta dem se något sådant.

Hur kan du koppla samman våld med slakt? Sparkar du ihjäl din mat lr? Ströp du nån kyckling igår? Dränkte en ko kanske?

Det är precis sånt tänkande som kan undvikas genom att man visar hur det går till tidigt i livet.

Är barnen nyfikna ska de få se (givetvis ska man inte tvinga någon).
Det är viktigt att lära sig hur saker går till tidigt i livet.
Gör man på rätt sätt ska det inte vara några problem.
Givetvis ska det vänta tills man är gammal nog att förstå men så tidigt som möjligt anser jag.

Jag var med vid 6-7 års ålder och styckade och paketerade kött. Nåt år senare fick jag vara med vid slakten också.

Tror det är viktigt att vi alla vet var ifrån maten kommer och vad som görs innan vi kan äta den.

Alla borde vara medvetna om att det är lite skitigt och otrevligt att skaffa fram kött, och veta att vi inte står särskilt högt över resten av djuren.

Skrivet av cordylus:
Skrivet av walter_iego:

Njae, man får nog vara försiktig med vad man visar för barn. Vi som är luttrade av våld, blod och död (från filmer och spel), vi reagerar förmodligen inte så starkt, men det gör barn.

Man kan berätta hur det går till om man måste, men inte nödvändigtvis visa exakt allt.

Barn har absolut ingen nytt av att se hur man avlivar ett djur med en bultpistol. Det vore bara sjukt att låta dem se något sådant.

Hur kan du ens koppla samman våld med slakt? Sparkar du ihjäl din mat lr? Ströp du nån kyckling igår? Dränkte en ko kanske?

Det är precis sånt tänkande som kan undvikas genom att man visar hur det går till tidigt i livet.

Är barnen nyfikna ska de få se (givetvis ska man inte tvinga någon).
Det är viktigt att lära sig hur saker går till tidigt i livet.
Gör man på rätt sätt ska det inte vara några problem.
Givetvis ska det vänta tills man är gammal nog att förstå men så tidigt som möjligt anser jag.

Jag var med vid 6-7 års ålder och styckade och paketerade kött. Nåt år senare fick jag vara med vid slakten också.

Tror det är viktigt att vi alla vet var ifrån maten kommer och vad som görs innan vi kan äta den.

Alla borde vara medvetna om att det är lite skitigt och otrevligt att skaffa fram kött, och veta att vi inte står särskilt högt över resten av djuren.

Våld och slakt (dina ord), är i allra högsta grad det enda som förekommer i vårt masskonsumerade samhälle. Jag står fast vid min åsikt. Barn behöver inte se hur man tar livet av ett djur. Man kan berätta om hur det går till.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av cordylus:
Skrivet av walter_iego:

Njae, man får nog vara försiktig med vad man visar för barn. Vi som är luttrade av våld, blod och död (från filmer och spel), vi reagerar förmodligen inte så starkt, men det gör barn.

Man kan berätta hur det går till om man måste, men inte nödvändigtvis visa exakt allt.

Barn har absolut ingen nytt av att se hur man avlivar ett djur med en bultpistol. Det vore bara sjukt att låta dem se något sådant.

Hur kan du ens koppla samman våld med slakt? Sparkar du ihjäl din mat lr? Ströp du nån kyckling igår? Dränkte en ko kanske?

Det är precis sånt tänkande som kan undvikas genom att man visar hur det går till tidigt i livet.

Är barnen nyfikna ska de få se (givetvis ska man inte tvinga någon).
Det är viktigt att lära sig hur saker går till tidigt i livet.
Gör man på rätt sätt ska det inte vara några problem.
Givetvis ska det vänta tills man är gammal nog att förstå men så tidigt som möjligt anser jag.

Jag var med vid 6-7 års ålder och styckade och paketerade kött. Nåt år senare fick jag vara med vid slakten också.

Tror det är viktigt att vi alla vet var ifrån maten kommer och vad som görs innan vi kan äta den.

Alla borde vara medvetna om att det är lite skitigt och otrevligt att skaffa fram kött, och veta att vi inte står särskilt högt över resten av djuren.

Våld och slakt (dina ord), är i allra högsta grad det enda som förekommer i vårt masskonsumerade samhälle. Jag står fast vid min åsikt. Barn behöver inte se hur man tar livet av ett djur. Man kan berätta om hur det går till.

nja slakt var mitt ord (eftersom en obduktion är samma sak) men det var du som skrev våld, blod och död.

Att få berättat för sig är inte samma sak som att se med egna ögon. Även om man tycker att det är obehagligt så är det fullständigt naturligt.

Medlem

Självklart ska ingen tvingas se detta, men det är lärorikt att vara med från början, inte bara för att man kan visa respekt för det man äter utan också förstå hur det går till. Dagens samhälle vill ha allt men vill inte se hur det kommer till. Därför blir maten mer och mer industrialiserad och mindre kontakt görs med djuren. Såg en jaktdoku/mat/serie av något slag som hette "Meateaters"...all male cast...
Amerikansk produktion visserligen men han hade en poäng med det han gjorde, jo det handlade om jakt...

Sen var väl obduktionen av Marius inget praktexempel på hur man gör sånt, såg ganska konstigt ut att obducera mitt på en gårdsplan så där men danskarna är ett konstigt folk...
Lejonen såg däremot riktigt nöjda ut, något man ska glädja sig åt.

http://www.expressen.se/kvp/anstallda-mordhotade-efter-marius...

Medlem

Tvingas man inte att se, utan man gör det för att man vill vara med och titta så tycker jag det är okej. Växte upp med att grisar sköts med bultpistol, tömdes på blod och skållades innan de slaktades.

Bar sen hem hinkvis med grisblod för att kunna göra blodpudding. Tror inte barn tar skada, utan de lär sig saker.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

1
Skriv svar