The Freeman Chronicles – Half-Life-film på Kickstarter

Robot
The Freeman Chronicles – Half-Life-film på Kickstarter
Medlem
The Freeman Chronicles – Half-Life-film på Kickstarter

Tror ni de här bett om tillåtelse?

Medlem
Skrivet av Draug:

Tror ni de här bett om tillåtelse?

zing!

Medlem

Gillar inte den här typen av fan-projekt där det enda säljargumentet är att dom är bra på post-production och att dom rycker en älskad IP. Jävla fantasilöst och ointressant, om ni frågar mig.

Dom får ju pengar till detta på grund av Half-Life namnet. Kanske är det "non-profit" men jag antar att dom tar lön för detta iallafall. Om dom köper en bättre filmkamera så antar jag att dom behåller den sen. Osv.

Taget ifrån kampanjen:
"Once again just to be clear we are not affiliated with VALVE. They have not given the OK for it. They own the all of it."

Enda anledningen till att Valve inte skulle stänga ner skiten är väl att dom inte vill ha någon bad-will ifrån fans som tycker dom betér sig löjligt. Fullkomligt oansvarligt att be folk ge dom pengar utan att ens fråga Valve om dom får använda deras IP i något dom samlar pengar till. Tycker inte ens ni borde rapportera om sån här dynga.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jävligt lågt av FZ att länka till en kickstarter där folket bakom den knappt frågat om lov från valve.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Tror inte dom har problem med att filmen skapas, däremot om dom sen försöker sälja filmen då är det en helt annan fråga.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

KoP
Medlem

Bara dom hittar trovärdiga skådisar och inte 17-åringar som knappt är byxmyndiga. Tycker många fanfilm projekt som gjorts igenom åren faller på just att det är skraliga småpojkar som springer runt och pangar. Blir bara tramsigt.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Tror inte dom har problem med att filmen skapas, däremot om dom sen försöker sälja filmen då är det en helt annan fråga.

Men var drar vi gränsen för att sälja filmen? Den ligger på Kickstarter nu och dom vill ha pengar för den. Exakt vad ska 25000 dollar användas till? På Kickstarter-sidan skrivs det om kulisser m.m men (som Preed skriver) vad händer till exempel med allt som har ett värde när produktionen är avslutad?

Ska man göra fanfiction så gör man nog bäst i att göra det för egna pengar på sin egen tid. Annars beträder man en gråzon som kan resultera i konflikter.

Om jag hade ansvaret på Valve skulle jag godkänna det här projektet om filmskaparna lovade att sälja allt av ekonomiskt värde när produktionen var över och skänka pengarna till någon form av välgörenhet. Då hade jag försäkrat mig om att filmteamet inte hade något att vinna på att använda mitt varumärke.

Medlem

Redan haft en indiegogo dessutom, nu frågar man efter mer pengar på KS.

Medlem

Skulle aldrig slösa pengar på något sånt här. totalt värdelöst.


signatur

One shot One kill [OSOK]

Medlem

Hoppas att de frågat Valve så att det inte slutar som Minecraft filmen.

Medlem

Usch för kickstarter. Usch och tvi.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

FM-guru
F.d. Sisyr

Som sagt, dessa projekt som inte ens blivit OK:ade av rättighetsinnehavarna själva (i detta fallet Valve) borde inte bli publicerade på FZ.

Skrivet av Remus:

Usch för kickstarter. Usch och tvi.

Medlem
Skrivet av Draug:

Tror ni de här bett om tillåtelse?

Skrivet av Kleptoman:

Jävligt lågt av FZ att länka till en kickstarter där folket bakom den knappt frågat om lov från valve.

Skrivet av Blackwolfe:

Hoppas att de frågat Valve så att det inte slutar som Minecraft filmen.

Skrivet av Sisyr:

Som sagt, dessa projekt som inte ens blivit OK:ade av rättighetsinnehavarna själva (i detta fallet Valve) borde inte bli publicerade på FZ.

Från deras FAQ angående den legala biten:

Citat:

Regarding Copyright and Intellectual Property

This is a 100% fan-made web series. We are making no revenue from the project. Any donations we receive will directly fund the series. We will eventually make all the content available to everyone. It's for fans, by fans. We all got together and spent our money to make a Half-Life fan film. The way we look at it here is we just got a lot more people together to do it again but this time make it way more awesome. Then its something to watch while we wait for Valves next game. Marc Laidlaw, writer of Half-Life, when specifically asked about our first film 'Enter the Freeman', replied, ;We’re humbled that we inspire so many people to undertake these epic projects. We have gotten years of enjoyment out of these creations.' Gabe Newell said: If Lucasfilm had taken all the assets they had created for Star Wars: Episodes 1, 2 and 3 and released them to the fan community and said ‘you guys go and make three 90-minute movies', in aggregate the community would have built better movies than George Lucas did. I'm not being hyperbolic at all. I mean literally they would have made better, higher quality entertainment than he did. The key is to connect the dots for the community in terms of giving them the tools that they need.

Once again just to be clear we are not affiliated with VALVE. They have not given the OK for it. They own the all of it.

Valve, the Valve logo, Half-Life, the Half-Life logo, the Lambda logo, are trademarks and/or registered trademarks of Valve Corporation. All other trademarks are property of their respective owners.

Sen tycker jag inte det är icke-nyheter på något vis, oavsett om de bett om tillåtelse eller inte. Det låter oss t.ex. följa både projektet i sig men också Valves eventuella svar, vilket ju blir ett prejudikat i den här typen av frågor i framtiden.

Ganska intressant att höra vad Valve tycker, om något - och om inget annat, att projektet finns och hur det yttrar sig.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Notumforce:

Tror inte dom har problem med att filmen skapas, däremot om dom sen försöker sälja filmen då är det en helt annan fråga.

Men var drar vi gränsen för att sälja filmen? Den ligger på Kickstarter nu och dom vill ha pengar för den. Exakt vad ska 25000 dollar användas till? På Kickstarter-sidan skrivs det om kulisser m.m men (som Preed skriver) vad händer till exempel med allt som har ett värde när produktionen är avslutad?

Ska man göra fanfiction så gör man nog bäst i att göra det för egna pengar på sin egen tid. Annars beträder man en gråzon som kan resultera i konflikter.

Om jag hade ansvaret på Valve skulle jag godkänna det här projektet om filmskaparna lovade att sälja allt av ekonomiskt värde när produktionen var över och skänka pengarna till någon form av välgörenhet. Då hade jag försäkrat mig om att filmteamet inte hade något att vinna på att använda mitt varumärke.

Skrivet av Preed:

Gillar inte den här typen av fan-projekt där det enda säljargumentet är att dom är bra på post-production och att dom rycker en älskad IP. Jävla fantasilöst och ointressant, om ni frågar mig.

Dom får ju pengar till detta på grund av Half-Life namnet. Kanske är det "non-profit" men jag antar att dom tar lön för detta iallafall. Om dom köper en bättre filmkamera så antar jag att dom behåller den sen. Osv.

Taget ifrån kampanjen:
"Once again just to be clear we are not affiliated with VALVE. They have not given the OK for it. They own the all of it."

Enda anledningen till att Valve inte skulle stänga ner skiten är väl att dom inte vill ha någon bad-will ifrån fans som tycker dom betér sig löjligt. Fullkomligt oansvarligt att be folk ge dom pengar utan att ens fråga Valve om dom får använda deras IP i något dom samlar pengar till. Tycker inte ens ni borde rapportera om sån här dynga.

Har någon av er någon koll på vad det kostar att göra film? 12000 dollar är sådana fantasisummor så det är helt sjukt. Säg att det tar 20 dagar att spela in. Bara kamerahus (utan focus-prylar, utan gluggar, utan stativ, etc.) kostar under de 20 dagarna 12000 dollar om man hyr billigt. Hyr du från ett stort uthyrningshus får man räkna med runt 160000 kronor här i Sverige. Om det då är billigare för fansen att bekosta ett sådant här projekt om de köper en sådan kamera, så är väl det skit samma.

Dessa människor jobbar dessutom på något som de inte kommer få något tillbaka för, förutom att de blir omtyckta av dem som tycker resultatet är bra. De måste väl få mat i magen också. Jag förstår erat sentiment, men jag tycker det är lite löjligt att hänga ut dem för att de ber om produktionsstöd. Slutfilmerna på Stockholms Dramatiska Högskola har högre budget än 25000 dollar och dessa betalar ni automatiskt för med era skattepengar. De som sedan får handhava dessa pengar behöver inte kämpa för dem.

Detta Half-Life projekt görs ändå av människor som visat vad de går för och ber om hjälp att göra något som ligger dem och många andra varmt om hjärtat.

De spel som blir finansierade via kickstarter? Tycker ni de som jobbar med dessa bör sälja av kontoret och datorerna som de utvecklat på när de är färdiga och skänka alla inkomster till välgörenhet?

Medlem
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Notumforce:

Tror inte dom har problem med att filmen skapas, däremot om dom sen försöker sälja filmen då är det en helt annan fråga.

Men var drar vi gränsen för att sälja filmen? Den ligger på Kickstarter nu och dom vill ha pengar för den. Exakt vad ska 25000 dollar användas till? På Kickstarter-sidan skrivs det om kulisser m.m men (som Preed skriver) vad händer till exempel med allt som har ett värde när produktionen är avslutad?

Ska man göra fanfiction så gör man nog bäst i att göra det för egna pengar på sin egen tid. Annars beträder man en gråzon som kan resultera i konflikter.

Om jag hade ansvaret på Valve skulle jag godkänna det här projektet om filmskaparna lovade att sälja allt av ekonomiskt värde när produktionen var över och skänka pengarna till någon form av välgörenhet. Då hade jag försäkrat mig om att filmteamet inte hade något att vinna på att använda mitt varumärke.

Skrivet av Preed:

Gillar inte den här typen av fan-projekt där det enda säljargumentet är att dom är bra på post-production och att dom rycker en älskad IP. Jävla fantasilöst och ointressant, om ni frågar mig.

Dom får ju pengar till detta på grund av Half-Life namnet. Kanske är det "non-profit" men jag antar att dom tar lön för detta iallafall. Om dom köper en bättre filmkamera så antar jag att dom behåller den sen. Osv.

Taget ifrån kampanjen:
"Once again just to be clear we are not affiliated with VALVE. They have not given the OK for it. They own the all of it."

Enda anledningen till att Valve inte skulle stänga ner skiten är väl att dom inte vill ha någon bad-will ifrån fans som tycker dom betér sig löjligt. Fullkomligt oansvarligt att be folk ge dom pengar utan att ens fråga Valve om dom får använda deras IP i något dom samlar pengar till. Tycker inte ens ni borde rapportera om sån här dynga.

Har någon av er någon koll på vad det kostar att göra film? 12000 dollar är sådana fantasisummor så det är helt sjukt. Säg att det tar 20 dagar att spela in. Bara kamerahus (utan focus-prylar, utan gluggar, utan stativ, etc.) kostar under de 20 dagarna 12000 dollar om man hyr billigt. Hyr du från ett stort uthyrningshus får man räkna med runt 160000 kronor här i Sverige. Om det då är billigare för fansen att bekosta ett sådant här projekt om de köper en sådan kamera, så är väl det skit samma.

Dessa människor jobbar dessutom på något som de inte kommer få något tillbaka för, förutom att de blir omtyckta av dem som tycker resultatet är bra. De måste väl få mat i magen också. Jag förstår erat sentiment, men jag tycker det är lite löjligt att hänga ut dem för att de ber om produktionsstöd. Slutfilmerna på Stockholms Dramatiska Högskola har högre budget än 25000 dollar och dessa betalar ni automatiskt för med era skattepengar. De som sedan får handhava dessa pengar behöver inte kämpa för dem.

Detta Half-Life projekt görs ändå av människor som visat vad de går för och ber om hjälp att göra något som ligger dem och många andra varmt om hjärtat.

De spel som blir finansierade via kickstarter? Tycker ni de som jobbar med dessa bör sälja av kontoret och datorerna som de utvecklat på när de är färdiga och skänka alla inkomster till välgörenhet?

Ja, jag har lite koll på vad det kostar att göra film. Men jag är ingen expert.

Men det är flera fel i det du skriver. Till att börja med så har jag inte hängt ut någon. Jag påpekade att projektet rörde sig i en gråzon och att alla som sysslar med fanfiction bör passa sig för att tjäna pengar på någon annans varumärke.

Du skriver även att dom ska få mat i magarna. Nej, det ska dom inte med hjälp av dom här pengarna. För då har dom passerat gränsen och börjat sko sig på någons varumärke och det ska man passa sig för i dagens affärsklimat.

Självklart ska inte kickstarterfinansierade spel behöva skänka något till välgörenhet så länge det är deras egen produkt och ingen annans varumärke. Min tanke med välgörenheten var just för att kunna poängtera att ingen inblandad i projektet har skott sig på varumärket som dom lånat av Valve. Att då sälja av allt med ekonomiskt värde från produktionen och skänka pengarna till något skulle ge den säkerheten. För det här rör sig om fanfiction, inget annat. Fanfiction är amatörproduktioner och inget som ska dra in pengar. (Amatör är inte samma sak som dålig bild, skakig handkamera och taskigt ljud.)

Och dra inte in filmelever i det här för det är något helt annat. Det här handlar om vem som äger ett varumärke och vem som får tjäna pengar på det. Att skattepengar finansierar filmstudier är en helt annan femma.

Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Har någon av er någon koll på vad det kostar att göra film?

I det här fallet helt klart för mycket för att basera den man gör på en licens man inte äger utan att först fråga om lov.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Hoppas valve kängar ned det här skiten i avgrunden, besudla varumärket på detta vis, nej fy fan.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Hoppas valve kängar ned det här skiten i avgrunden, besudla varumärket på detta vis, nej fy fan.

Och exakt hur kommer detta att besudla Half-Life?

Kortfilmer gjorda av fans kan bli hur bra som helst, kolla youtube.

Att sedan be om pengar är ganska smart då det kostar pengar att göra film.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem
Skrivet av firefly:
Skrivet av Loltron:

Hoppas valve kängar ned det här skiten i avgrunden, besudla varumärket på detta vis, nej fy fan.

Och exakt hur kommer detta att besudla Half-Life?

Kortfilmer gjorda av fans kan bli hur bra som helst, kolla youtube.

Att sedan be om pengar är ganska smart då det kostar pengar att göra film.

Jag tycker dom är vidriga och intetsägande, dom behövs helt enkelt inte.

Medlem

http://www.imdb.com/title/tt2697688/

ska man tro imdb så är nåt redan på g

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Jävligt lågt av FZ att länka till en kickstarter där folket bakom den knappt frågat om lov från valve.

Va?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Klart att Gordon ska hamna på LCD-skärmen. VALVe är sega som raketer av pasta (?)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga och tycka, men... det känns fel.


signatur

autograph

Medlem

Sånt här är alltid lite gråzon, men eftersom det är explicit non-profit så är det jävligt sannolikt att allt det här hamnar under amerikanska Fair Use lagar.

MEG
Medlem

Intressant, hoppas att det blir av.


signatur

Death is only the beginning

Moderator | Testpilot

Varför inte försöka hitta på något? Nej för då får man inte lika mycket pengar som att man använder någon annans IP utan lov.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag vill inte trampa på derad drömmar, men jag litar knappt på att valve skulle kunna styra en film i rätt riktning. De fanfilmer jag hittils sett har varit tillintetsägande action - en bråkdel av vad Half-life är. Som ovan, får de pengar till detta är det bara pga IPt...

Inaktiv
Skrivet av Preed:

Gillar inte den här typen av fan-projekt där det enda säljargumentet är att dom är bra på post-production och att dom rycker en älskad IP. Jävla fantasilöst och ointressant, om ni frågar mig.

Dom får ju pengar till detta på grund av Half-Life namnet. Kanske är det "non-profit" men jag antar att dom tar lön för detta iallafall. Om dom köper en bättre filmkamera så antar jag att dom behåller den sen. Osv.

Taget ifrån kampanjen:
"Once again just to be clear we are not affiliated with VALVE. They have not given the OK for it. They own the all of it."

Enda anledningen till att Valve inte skulle stänga ner skiten är väl att dom inte vill ha någon bad-will ifrån fans som tycker dom betér sig löjligt. Fullkomligt oansvarligt att be folk ge dom pengar utan att ens fråga Valve om dom får använda deras IP i något dom samlar pengar till. Tycker inte ens ni borde rapportera om sån här dynga.

Men om det var Black Mesa Source Part 2 som frågade efter stöd. Skulle det vara dynga också?


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av matte89:
Skrivet av Preed:

Gillar inte den här typen av fan-projekt där det enda säljargumentet är att dom är bra på post-production och att dom rycker en älskad IP. Jävla fantasilöst och ointressant, om ni frågar mig.

Dom får ju pengar till detta på grund av Half-Life namnet. Kanske är det "non-profit" men jag antar att dom tar lön för detta iallafall. Om dom köper en bättre filmkamera så antar jag att dom behåller den sen. Osv.

Taget ifrån kampanjen:
"Once again just to be clear we are not affiliated with VALVE. They have not given the OK for it. They own the all of it."

Enda anledningen till att Valve inte skulle stänga ner skiten är väl att dom inte vill ha någon bad-will ifrån fans som tycker dom betér sig löjligt. Fullkomligt oansvarligt att be folk ge dom pengar utan att ens fråga Valve om dom får använda deras IP i något dom samlar pengar till. Tycker inte ens ni borde rapportera om sån här dynga.

Men om det var Black Mesa Source Part 2 som frågade efter stöd. Skulle det vara dynga också?

Inte för att det direkt är samma sak. Men ja.

Det finns en anledning till varför Black Mesa folket inte frågat efter stöd.


signatur

subterranean homesick alien

12
Skriv svar