Var går gränsen för falsk maraknadsföring?

Medlem
Var går gränsen för falsk maraknadsföring?

Det har slagit mig många gånger. Varför är det okej att ljuga när man skickar ut nyhetsbrev eller liknande? Det må se oskyldigt ut och "alla vet att det inte är så", men varför är det okej? Det är marknadsföring som bygger på något som inte är sant, och således falsk marknadsföring?

Det jag tänker på just nu är hur det alltid är just du!! som är utvald, och ofta är de endast du! När det knappast är så. Det är miljontals som får samma erbjudande, så varför är det okej att skriva att det bara är du?

Alla har vi nog fått hem brev som har en "personlig signatur" och där det är så otroligt viktigt att vi vet att just vi är utvalda till något speciellt. I många fall är det väldigt tydligt vad de menar, men i alla fallen är det ju faktiskt inte sant. Är det lagligt?

Tog bort exemplet då det inte var så tydligt som jag först upplevde det. Frågan kvarstår dock!

Finns mängder av exempel, och har ni något bra, skriv det nedan så lägger jag till det här uppe...


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Riktad reklam har alltid som syfte att du ska känna dig utvald, oavsett om du är en av 100 eller en av miljoner som får reklamen. Personligen har jag aldrig tänkt på var gränsen för falsk marknadsföring går i det här fallet eftersom jag vanligtvis arkiverar all riktad reklam i papperskorgen, oavsett om den kommer i brevlådan eller i inkorgen.

Däremot blev jag lite nyfiken nu på vad det var som fick dig att skriva det här inlägget. Jag hann inte läsa innan du tog bort det.

Medlem

Det var en Origin-popup som sa att de lagt undan ett prylpaket till The Sims 3 bara till mig.

Det var förmodligen mest jag som tolkade det fel först, då de nog menar att de lagt undan just det exet bara till mig.

Men man ser ofta liknande grejer som är betydligt mer direkta, och ofta i brevform. Som du säger så äter papperskorgen mycket sånt, men man undrar fortfarande hur det kan vara okej, när det som står faktiskt inte är sant.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Alldeles för svag gräns tyvärr :/

phi
Medlem

Falsk marknadsföring blir det inte förrän företagen erbjuder en produkt eller tjänst som inte alls överensstämmer med reklamen.

Aggressivt riktad reklam är något helt annat och räkna med att det kommer att bli extremt mycket sånt de närmaste åren med tanken på AR osv. Snart kommer vi inte att kunna gå utanför dörren utan att vi får personlig direktreklam i ansiktet.

Medlem

Det är ett lagområde där det är väldigt svårt att sätta klara regler. Det måste bedömas från fall till fall.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar