Hearthstone - halvdant MTG?

Flakmonkey
Hearthstone - halvdant MTG?

Har fått en sån här inbjudan på mailen och är lite nyfiken. Vet ju vad det är och det är flera i bekantskapskretsen som spelar det men jag är lite osäker på om det är något för mig. Är gammal mtg-spelare (lirar det fortfarande när tillfälle ges) men är lite rädd för att det här ska kännas som någon halvmesigt och, om jag nu vågar använda en sån ord, casual-variant av ett "riktigt" kortspel. Oroar jag mig helt i onödan?

Skadar visserligen inte att testa med man vill ju inte slösa med sin dyrbara (nåja) tid!

#blogg

Medlem
Hearthstone - halvdant MTG?

Jag är nyfiken men oroar mig av motsatt anledning; att jag inte över huvud taget har spelat kortspel som MTG tidigare och därför har en mycket brantare inlärningskurva.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Har aldrig spelat andra kortspel, men visst är det ganska simpelt. Reglerna och mekanikerna är lätta. Men som med alla kortspel finns den inre "hardcoreism" i hur man väljer att hantera situationen med de kort man har och vilka kort man väljer att ha med i sin kortlek. Det är där bättre spelare skiljer sig från sämre.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Verkar för simpelt, spelar också mtg igen, efter en paus på 10 år, det är ju väldigt avancerat och jag tror inte heartstone kommer komma i närheten, men det är väl heller inte meningen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Moderator | Testpilot

Jag spelade väldigt mycket av betan och tycker ett upplägget är alldeles för simpelt.

Man skulle kunna jämföra Heartstone mot Magic the Gathering på samma sätt som LoL jämförs med Dota 2. Givetvis inte ett sämre men långt ifrån samma djup och valmöjligheter.

Skumt nog så gillar jag LoL över Dota men jag gillar andra kortspel över Heartstone.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Apministern:

Har aldrig spelat andra kortspel, men visst är det ganska simpelt. Reglerna och mekanikerna är lätta. Men som med alla kortspel finns den inre "hardcoreism" i hur man väljer att hantera situationen med de kort man har och vilka kort man väljer att ha med i sin kortlek. Det är där bättre spelare skiljer sig från sämre.

Precis, men det finns med i varje kortspel och som då bjuder på så mycket annat.

Yugioh som är min personliga favorit (innan det förstördes i en uppdatering) så har man så många olika former av monster kort, sätt att framkalla monster (får bara lägga ut ett monster per runda) spell och trapkort för att öka varieteten. Finns så mycket mer potential till att skapa kort i mitt tycke.

Många gånger när det finns mer regler, mer saker att hålla reda på och göra så kan man putta in mer saker när kortspelet växer. Upplägget i Heartstone är bara för simpelt för mig för att jag ska orka bry mig. Vill kunna göra mer än att få en gratis mana + varje runda, lägga ut monster, en liten fjantig hero ability och lägga trollformler.

Det här här bara jag dock, kan förstå varför folk finner det roligt. Lätt att komma in i det men spelet har ett eget djup (som jag bara inte finner intressant).


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag spelade väldigt mycket av betan och tycker ett upplägget är alldeles för simpelt.

Man skulle kunna jämföra Heartstone mot Magic the Gathering på samma sätt som LoL jämförs med Dota 2. Givetvis inte ett sämre men långt ifrån samma djup och valmöjligheter.

Skumt nog så gillar jag LoL över Dota men jag gillar andra kortspel över Heartstone.

Jaså. En hädare bland leden!?


signatur

Everybody needs help.

Skribent

Blizzard själva beskriver det som ett samlarkortspel anpassat för onlinespel mot främlingar – och att det behöver vara relativt enkelt med snabbt tempo för att fungera under de förutsättningarna.

Har själv inget att komma med i debatten då jag aldrig kört MTG. Men det finns mycket att pilla med i sina kortlekar och många olika strategier för varje klass, mer än man först kan tro om man ger upp efter 2-3 timmar.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Det finns bara ett bra kortspel, poker. Allt annat är ... What's the word?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Flakmonkey

Låter ju iaf som om det kan vara värt att lägga några timmar på för att se om det är något som är värt mödan. Fast kommer ju vara trist att inte ha fysiska kort som man får samla i en pärm eller lägga i plastfickor om det är den leken man vill spela med...

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det finns bara ett bra kortspel, poker. Allt annat är ... What's the word?

Bird?

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Låter ju iaf som om det kan vara värt att lägga några timmar på för att se om det är något som är värt mödan. Fast kommer ju vara trist att inte ha fysiska kort som man får samla i en pärm eller lägga i plastfickor om det är den leken man vill spela med...

Om det inte är en arena lek som du vill ha igen så kan man göra egna lekar och spela rankade matcher.

Men arena i sig är som en nerbantad mtg draft med den största likheten är att du kan ha hur många av ett kort i leken om du nu skulle få dem och inte vara begränsad till 2 (4 som det är i mtg)
Det är dock arena som de flesta tycker är det roligaste.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det finns bara ett bra kortspel, poker. Allt annat är ... What's the word?


signatur

Just det


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar