Ägare till Asus Maximus VI Formula eller Asus Maximus VI Extreme

Medlem
Ägare till Asus Maximus VI Formula eller Asus Maximus VI Extreme

Hej!
Någon som har ett Asus Maximus VI Formula? Eller Asus Maximus VI Extreme? Så vitt jag vet så är det samma bios/uefi på dom korten.
I så fall undrar jag om denne någon vet om det går att aktivera starta datorn med powerknapp på tangent bordet eller space eller liknande. Har haft fler Rog kort och även andra Asus kort och där har det i bios/uefi funnits alternativ att starta datorn på detta viset. Som tex i mitt Maximus V Extreme. Men i Formula kortet hittar jag inte den funktionen. Bara starta vid en viss tid och så några alternativ som jag inte begriper. Nya kommandon som jag inte känner igen. Orsaken till att jag vill kunna det är att powerknappen på chassit har lagt av bara så där. Ett Cooler Master Trooper chassi. Så nu måste jag starta direkt på moderkortet. Jobbigt!

Tacksam för svar och ideer.

Medlem

Jag kör rätt lika build som dig.

Jag har Fast Boot och UEFI igång, och för mig räcker det med att trycka på valfri tangent på tangentbordet. Har inte aktiverat något utöver det själv i varje fall.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Har du datorn helt avstängd eller i viloläge? Jag menar start från noll alltså!!! För i viloläge/strömsparläge så startar den ju så fort jag rör någon knapp eller musen. Men jag brukar stänga av min dator under natten.

Medlem

Helt avstängd kan den tekniskt sett inte vara för att starta från tangentbordet. Något måste vara igång för att ta emot den signalen.

Men så nära det går är min, ja. Inga hårddiskar, instickskort osv är igång. Grejen med dessa moderkort är dock till viss del att dem inte stänger av helt, ungefär. Du kan t.ex se att det lyser från moderkortet konstant. Gör det inte det har du inte snabbstarts-läget igång.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Ok!
Ja nej helt är det ju inte av. Men jag menar att jag stänger av Windows. Inte bryter strömmen eller så. Det lyser ju från lampor och så. Konstigt att jag inte kan starta som du. Jag har också Fast Boot och UEFI igång men kan ej starta. Kan däremot slå av datorn genom att trycka på en speciell powerknapp som finns på tangentbordet. Har kunnat starta med den på gamla kortet men nu går det alltså inte. Har du senaste bios?

Medlem

Ja, jag har allt uppdaterat. Minns inte att jag ändrade något annat än FastBoot. Kan kolla det ikväll om jag kommer ihåg, annars kollar jag imorgon.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Bra! Vore sjyst om du kunde göra det. Har bara haft kortet i ca två veckor varav jag legat med förkylning och feber i ca en vecka så jag har inte hunnit sätta mig in i kortets funktioner.
Tänkte mest att det är väl som "vanligt" om man inte ska använda alla specialfunktioner. Men nu har jag i alla fall lyckats fixa strömknappen. Rev isär kablaget och kopplade om. Nu funkar det som det ska. Underligt och konstigt att det kan bli så över en natt. Men tangentbordsstart fungerar inte.

1
Skriv svar