Valves VR-demo "en vakendröm"

Det är inte Skynet som tar över världen, utan VALVe


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Gillar detta. Men interfacet kommer bli en plåga för många. Undertecknad är dock så pro att han kan använda tangentbordet utan att titta på det. Teckenuppsättningen finns i huvudet. Kan inte bärga mig för att testa notepad i 3D, eller läsa goda alster.

Det ni.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Bennii:

Det är ungefär som att säga att en Formel 1 bil är snabbare än en Ford Focus på samma sätt som Valves VR-prototyp ligger mycket längre från konsumentmarknaden än vad Oculus Rift gör.

Det stämmer ju inte. Var får du den idén ifrån?

Oculus Rift presenterades för 2 år sen och mycket tyder på att en release kan vara ganska nära förestående på konsumentmarknaden (kanske så tidigt som sent 2014 enligt vissa rykten).

Valve presenterar sin första prototyp nu och med stor sannolikhet kommer vi inte se den på marknaden förrän om tidigast två år. En så tidig prototyp bygger alltid på komponenter och teknik som är för dyr för konsumentmarknaden idag, men som med utveckling kommer att fungera bra när den släpps.

Därför menar jag att Valves prototyp ligger längre ifrån vad som skulle passa på konsumentmarknaden idag, än vad Oculus gör, och att den därför ligger mer i teknisk framkant för vad som är möjligt.

Så, jo, jag tror faktiskt att det stämmer.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Att gå runt i rummet luktar trådlöst - dedikerad hårdvara med Steam-streaming?

Nackdelen är att det är så lätt att man "går in i väggen"
Blir kul när man ringer till akuten:
- Hej, hur kan jag hjälpa dig?
- Jag har gått in i väggen.
- Hur har du det på jobbet, är du stressad? Din familjesituation?
- Nej alltså jag gick in i väggen när jag spelade.
- Spelar du mycket? Kanske borde du spela mindre?
- Nej, jag...... Ähhh glöm det!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Cortex:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Att gå runt i rummet luktar trådlöst - dedikerad hårdvara med Steam-streaming?

Nackdelen är att det är så lätt att man "går in i väggen"
Blir kul när man ringer till akuten:
- Hej, hur kan jag hjälpa dig?
- Jag har gått in i väggen.
- Hur har du det på jobbet, är du stressad? Din familjesituation?
- Nej alltså jag gick in i väggen när jag spelade.
- Spelar du mycket? Kanske borde du spela mindre?
- Nej, jag...... Ähhh glöm det!

Haha!


signatur
Medlem

Smak, lukt, känsel, hörsel? "Do you take the blue pill?"

Medlem

Fortfarande litet skeptisk inför spel i nuläget men det måste ju vara en teknik som kan användas på en hel del fronter, jag menar simulationer används ju för träning, terapi och flertalet andra saker.

Men just spel för underhållning, jag vet inte... för mig känns det som om det kommer bli för mycket "ersätt fantasin med tafflig produkt" (i jämförelse). Men kanske fungerar det som supplement om det görs rätt, vem vet

Medlem
Skrivet av neocon:

Att inte kunna gå runt fritt sådär är största bristen med Crystal Cove tycker jag. Efter att ha sett många Youtube-klipp på folk som fäster Razer Hydra på riften och således får full tracking oberoende av kamera blev jag besviken på Crystal Coves lösning. Jag har nu förstått att den metod Oculus använder för positionering dock är mycket snabbare än Hydra-fulhacket.

Precis. Oculus använder sig av teknik som idag har ca 30ms latency och de siktar på att få ned den till 20ms eller lägre.

Hydra har 100-150ms latency i sin lösning vilket betyder att positionstracking laggar som att spela på en seg server på andra sidan atlanten...

Det är omöjligt att överdriva hur mycket detta påverkar din upplevelse. Oculus har upprepade gånger sagt att hade det gått få prestanda på trådlös tracking utan kamera så kommer de använda sig av det.

Skrivet av neocon:

Kanske, men inte helt säkert. Palmer Luckey är övertygad om att deras Crystal Cove är i princip det bästa som går att få för pengar just nu trots det låga priset.

Var kan jag beställa Crystal Cove för pengar??? Är beredd att ge rätt mycket men hittar inte någonstans!

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av neocon:

Att inte kunna gå runt fritt sådär är största bristen med Crystal Cove tycker jag. Efter att ha sett många Youtube-klipp på folk som fäster Razer Hydra på riften och således får full tracking oberoende av kamera blev jag besviken på Crystal Coves lösning. Jag har nu förstått att den metod Oculus använder för positionering dock är mycket snabbare än Hydra-fulhacket.

Precis. Oculus använder sig av teknik som idag har ca 30ms latency och de siktar på att få ned den till 20ms eller lägre.

Hydra har 100-150ms latency i sin lösning vilket betyder att positionstracking laggar som att spela på en seg server på andra sidan atlanten...

Det är omöjligt att överdriva hur mycket detta påverkar din upplevelse. Oculus har upprepade gånger sagt att hade det gått få prestanda på trådlös tracking utan kamera så kommer de använda sig av det.

Skrivet av neocon:

Kanske, men inte helt säkert. Palmer Luckey är övertygad om att deras Crystal Cove är i princip det bästa som går att få för pengar just nu trots det låga priset.

Var kan jag beställa Crystal Cove för pengar??? Är beredd att ge rätt mycket men hittar inte någonstans!

Går inte att köpa, det är bara en prototyp.

Medlem

Kanske kommer tapeter man kan sätta upp i spelrummet, med inbyggda markers. Steam-wallpaper irl


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Zerp: Nu blandar du ihop latency för displayen med latency for positions tracking. Det finns inga uppgifter vad jag vet än hur snabb deras positions tracking är, men antagligen är den snabbare och framför allt mer precis än hydra varianten.

Medlem

Stackars Oculus Rift om Valve helt plötsligt snor hela scenen.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av virror:

Zerp: Nu blandar du ihop latency för displayen med latency for positions tracking. Det finns inga uppgifter vad jag vet än hur snabb deras positions tracking är, men antagligen är den snabbare och framför allt mer precis än hydra varianten.

Latency för position tracking är inbyggt i latencyn till Display,.... De anger fördröjningen för hela kedjan!

Alltså hur lång tid tar det från att du flyttar ditt huvud tills det att skärmen är uppdaterad.

De pratade även om hur snabbt skärmen kan uppdateras (i samband med low percistency) Det rörde sig om 1ms eller mindre för att sätta på / stänga av pixlar med oled skärmen.

Medlem

När presenterar de detta idag, nån som vet tid?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Gillar detta. Men interfacet kommer bli en plåga för många. Undertecknad är dock så pro att han kan använda tangentbordet utan att titta på det. Teckenuppsättningen finns i huvudet. Kan inte bärga mig för att testa notepad i 3D, eller läsa goda alster.

Det ni.

Längtar tills jag kan spela MS Röj i VR.

Medlem

Kan bara hitta bloggar/twitter som rapportera just nu ifrån SDD. Ingen live-ström.

http://steamdb.info/blog/43/

Och det verkar som om de inte kommer släppa deras VR-pryl till allmänheten utan kommer leka med den själva. Men de har fortfarande kontakt med OR.

Inaktiv
Skrivet av Cortex:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Att gå runt i rummet luktar trådlöst - dedikerad hårdvara med Steam-streaming?

Nackdelen är att det är så lätt att man "går in i väggen"
Blir kul när man ringer till akuten:
- Hej, hur kan jag hjälpa dig?
- Jag har gått in i väggen.
- Hur har du det på jobbet, är du stressad? Din familjesituation?
- Nej alltså jag gick in i väggen när jag spelade.
- Spelar du mycket? Kanske borde du spela mindre?
- Nej, jag...... Ähhh glöm det!

Jag har jobbat på akuten och har faktiskt varit med om en tv-spelsrelaterad skada. En man hade skurit upp handen när han skulle modda sin Guitar Hero-gitarr

Medlem
Skrivet av toern:

Fortfarande litet skeptisk inför spel i nuläget men det måste ju vara en teknik som kan användas på en hel del fronter, jag menar simulationer används ju för träning, terapi och flertalet andra saker.

Men just spel för underhållning, jag vet inte... för mig känns det som om det kommer bli för mycket "ersätt fantasin med tafflig produkt" (i jämförelse). Men kanske fungerar det som supplement om det görs rätt, vem vet

Ja. Spel som underhållning? Tror helt klart att det är en fluga, likaså internet.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det är ungefär som att säga att en Formel 1 bil är snabbare än en Ford Focus på samma sätt som Valves VR-prototyp ligger mycket längre från konsumentmarknaden än vad Oculus Rift gör.

This! +1


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

fantastisk tid vi lever vi ska blir intressant o följa


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv

Innan VR (oavsett märke) kan bli något så måste vi ha hårdvara som klarar 4K i stabila 60fps.

12
Skriv svar