Medlem
Värmeproblem

Har en Komplett gamer dator med AMD quadcore som är inköpt nästan exakt 4 år sen, så lite till åren börjar den ju bli.

Det jag har gjort med den är att byta ut cpu-fläkten ett år sen ungefär, köpt 12GB extra RAM och bytt ut grafikkortet förra året till en ATI HD7870.

Senaste "nya" spel jag testade köra ordentligt var Bioshock Infinite och kunde utan problem maxa grafiken i den så ingen egentlig lust lägga pengar på datorn eftersom jag kan spela allt jag vill, och är inte så jävla kräsen med att kunna maxa alla nya spel heller egentligen.

Problemet har blivit nu senaste månaden att temperaturen springer upp i 100 grader och sen stänger datorn av sig. Har ju hänt förut men då har det varit pga damm i kylflänsen till CPU:n.
Har öppnat datorn och dammsugit rent, sen funkade datorn ok i 40-50 grader tills jag startade ett spel = 100grader och datorn stänger av dig.
Startar datorn och samma händer även när inte spelar...
Öppnar, suger rent igen, det lilla damm jag kan hitta, och sen funkar datorn finfint på 50 grader så länge jag inte spelar....

köper luft på burk och blåser kliniskt rent, bort med allt damm, datorn nere i 35 grader och funkar bra, tror problemet löst. Startar datorn idag .... 100 grader direkt och värmedöd, från bara surf. Och nu är det fan inget damm där....

Så... värmeproblem, inte dammrelaterat, kommer och går lite. Nu funkar den igen efter att ha öppnat och blåst lite fast det inte fanns nåt damm där...

Enda jag kan tänka mig är något med cpufläkt,, kylfläns, kylpasta eller själva processor.. men konstigt att hjälper blåsa lite fast inte finns damm?

Börjar fundera på byta ut till vattenkylning på processorn istället.. men samtidigt funderar om kan vara processorn som nåt fel på?

Kanske bättre investera i ny moderkort + processor och uppgradera burken lite. Grafikkort och RAM och resten av krimskramset har jag ju redan... men då börjar fundera om behöver nytt nätagg osv med. Men visst blir man fan sugen på att fläska ut 5000 på en ny 8-core processor och fetingmoderkort och ge fingret åt gamla skiten, men om problemet kvarstår kommer jag bli ledsen i ögat....

... saken blir inte bättre av att krånglat började när jag började spela Dark Souls igen för att tagga upp mig inför släppet av tvåan... och tvåan kommer ut snart, funkar inte datorn att spela på då så kommer någon bli väldigt ledsen

Medlem

Skulle kolla kylpastan, låter som att det inte är riktigt rätt där. För mycket= dålig kylning, för lite=dålig kylning. Så prova att byta den efter en ordentlig rengöring.

Det kan också hända att "nya" kylningen sitter snett, men då borde du ha upplevt värmeproblem relativt snabbt efter bytet.

*edit*
Förutsätter att fläkten varvar upp som vanligt vid belastning etc.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

När uppstod problemet? Om det blev plötsligt så låter det som att någon del av kylarfästet gått sönder eller lossnat så att kylaren inte sitter fast ordentligt.

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Skulle kolla kylpastan, låter som att det inte är riktigt rätt där. För mycket= dålig kylning, för lite=dålig kylning. Så prova att byta den efter en ordentlig rengöring.

Det kan också hända att "nya" kylningen sitter snett, men då borde du ha upplevt värmeproblem relativt snabbt efter bytet.

*edit*
Förutsätter att fläkten varvar upp som vanligt vid belastning etc.

Ja, får nog ge mig i kast med att kolla kylpastan m.m, funderar på om borde köpa helt ny kylfläns och fläns på samma gång om ändå ger mig på att pilla med sånt, var bara fläkten jag bytte ut förra gången.
Sugen på införskaffa ordentlig vattenkylning istället och se om det blir bättre med det.

Skrivet av Bennii:

När uppstod problemet? Om det blev plötsligt så låter det som att någon del av kylarfästet gått sönder eller lossnat så att kylaren inte sitter fast ordentligt.

Det enda jag gjort nyligen är flytta, så visst kan den teoretiskt ha fått sig en smäll då. Men ändå konstigt att den kan funka bra i perioder med datorn igång en vecka i sträck utan problem, men om stänger av och startar om så är risken att den plötsligt blir för varm igen.

Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Bennii:

När uppstod problemet? Om det blev plötsligt så låter det som att någon del av kylarfästet gått sönder eller lossnat så att kylaren inte sitter fast ordentligt.

Det enda jag gjort nyligen är flytta, så visst kan den teoretiskt ha fått sig en smäll då. Men ändå konstigt att den kan funka bra i perioder med datorn igång en vecka i sträck utan problem, men om stänger av och startar om så är risken att den plötsligt blir för varm igen.

Just därför som jag tror att det kan vara någon fysisk defekt på fästet. Om det vore för mycket/lite kylpasta så borde felet uppstå hela tiden. Men en fysisk defekt kan variera på så vis att en liten knuff på chassit eller tillräckligt mycket vibrationer kan få kylaren ur läge och försämra kylningen. Det krävs otroligt lite ibland om ett fäste glappar lite.

När det gäller större vattenkylningssystem/byggsatser så vill jag påstå att det är onödigt om du inte ska pyssla med seriös överklockning. En bra luftkylare är bättre, enligt mig. Keep it simple, mindre saker som kan gå sönder. Möjligtvis ett slutet vattenkylningssystem (Typ Corsair H100) om du prompt vill ha vattenkylning.

Medlem

Kör vattenkylning här, Antec Kuhler 920 och det är ett komplett system utan underhåll i princip. Funkar mycket bra och systemet är i stort sett ljudlöst, då jämför jag ändå med mina andra kylare från t.ex. Noctua. Det är ju ett alternativ, men vet inte om jag tycker det är superbättre. Bara lite annorlunda.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Tack för råden allihopa.
Har väl kommit fram till att nån sorts fysisk defekt nånstans i kylfläns eller cpufläkt måste det vara.

Bestämt mig för att köpa en en
https://www.komplett.se/corsair-h75-hydro-series-cpu-kylare/8...
och se om det hjälper.
Blir vattenkylning mest för att jag tröttnat på att rensa cpufläkten på damm och hundhår hela tiden,

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Blir vattenkylning mest för att jag tröttnat på att rensa cpufläkten på damm och hundhår hela tiden,

Om det är din primära anledning att köpa ett slutet vattenkylningssystem så har du gjort bort dig rejält. Det fastnar mer damm i radiatorn och den är vanligtvis jobbigare att rengöra.

Men kylaren du valt är bra och ganska prisvärd. Hoppas du blir nöjd och, framförallt, att det löser ditt bekymmer.

1
Skriv svar