Raser och klasser i The Elder Scrolls Online

Robot
Raser och klasser i The Elder Scrolls Online

Tamriel är en konfliktfylld och komplicerad värld. FZ förklarar grunderna med raser, fraktioner och ett flexibelt klassystem.

#the-elder-scrolls-online


Medlem
Raser och klasser i The Elder Scrolls Online

Kommer ni skriva mer reportage om Wildstar? För övrigt trevlig läsning.

Medlem

Förbokade en Imperial Edition. Mest för att jag älskar Elderscrolls och har allt annat både i fysisk och digital form.
Provade bara TES en stund för att se hur det flöt och tycker det verkar rätt lovande. Förväntar mig inget vanligt elderscrolls, men sen samtidigt är det inte första gången de försöker sig på något nytt (redguard / battlespire) - så man får ge det en ärlig chans.
Ser fram emot att träffa er alla på fältet och där finner ni antagligen både mig, min sambo och min son!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Enligt Angry Joe så kan man bara spela Imperial om man köper Collector's Edition (som kan vara alla faktioner), och om man dessutom förhandsbokar standardutgåvan så kan alla raser spela i alla faktioner.

Med andra ord, två paywalls redan. Utöver månadsavgiften.

(1:10-2:26 i videon)

Medlem
Skrivet av KatOne:

Enligt Angry Joe så kan man bara spela Imperial om man köper Collector&#039;s Edition (som kan vara alla faktioner), och om man dessutom förhandsbokar standardutgåvan så kan alla raser spela i alla faktioner.

Med andra ord, två paywalls redan. Utöver månadsavgiften.

https://www.youtube.com/embed/upE802rZl7Q

(1:10-2:26 i videon)

Jag trodde det var allmänt känt att det var så?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag har inte haft tillfälle att prova betan ännu, eftersom det tar en sådan tid att hämta hem spelet. Men är det någon som vet hur stealth-systemet fungerar i PvP? Eftersom spelet inte borde kunna avgöra om spelaren i fråga ser en eller inte, så borde ju den skade-bonus man får när man smyger inte gälla i detta läge?

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag trodde det var allmänt känt att det var så?

Det är definitivt min förhoppning. Maken på tveksamt designbeslut får man leta efter.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Ankh:

Jag trodde det var allmänt känt att det var så?

Det är definitivt min förhoppning. Maken på tveksamt designbeslut får man leta efter.

Marknadsavdelningens beslut, inte utvecklingsstudions.

Fortfarande lika förjävligt.

Skribent
Skrivet av KatOne:

Enligt Angry Joe så kan man bara spela Imperial om man köper Collector&#039;s Edition (som kan vara alla faktioner), och om man dessutom förhandsbokar standardutgåvan så kan alla raser spela i alla faktioner.

Med andra ord, två paywalls redan. Utöver månadsavgiften.

Står i artikeln också.

Vet inte riktigt vad jag tycker om det. På ett sätt känns det onödigt girigt, särskilt för de som verkligen vill spela som imperial. Å andra sidan tycker jag att fraktionsöverskridande raser är en ganska harmlös grej som inte direkt förstör spelbalansen. En kul bonus för de inbitna fansen som redan vet att de ska förboka.

Skrivet av Ankh:

Förväntar mig inget vanligt elderscrolls, men sen samtidigt är det inte första gången de försöker sig på något nytt (redguard / battlespire) - så man får ge det en ärlig chans.
Ser fram emot att träffa er alla på fältet och där finner ni antagligen både mig, min sambo och min son!

Med den inställningen kan man nog ha väldigt kul med TESO. Spekulerar jag.

Skrivet av vuze2143:

Kommer ni skriva mer reportage om Wildstar? För övrigt trevlig läsning.

Tack, och ja! Jag sitter med den stängda betan just nu och väntar på att de ska lyfta NDA för de högre nivåerna (låst till level 15 nu, och för det materialet har vi redan en förhandstitt). Något särskilt du skulle vilja se i artikelväg om Wildstar?


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Tråkigt att det är så få klasser och att alla klasserna använder så mycket magi förstörde hela upplevelsen för mig.

Medlem

Good stuff!

Är så kluven inför det här spelet. Skulle Zenimax marknadsavdelning vara mindre drakoniska (redan...) hade det varit ett givet köp för mig. Jag diggar verkligen saker som att man har två vapensets, att kunna morpha skills (och erhålla nya genom guilds) som man vill, att dodge och block är användbart för alla, osv.

För att ge det en ärlig chans ska man nog se det som ett MMO med TES-tema, istället för TES online. Det finns mycket som man känner igen från dem, men det är ju inte direkt samma flyt i hur ett mp-spel och ett sp-spel fungerar.

Medlem
Skrivet av Draug:

Marknadsavdelningens beslut, inte utvecklingsstudions.

Fortfarande lika förjävligt.

Absolut! Även marknadsavdelningen kan fatta designbeslut, tyvärr.

Skrivet av Mattias Frost:

Står i artikeln också.

Det tål att sägas igen

Skrivet av Mattias Frost:

Vet inte riktigt vad jag tycker om det. På ett sätt känns det onödigt girigt, särskilt för de som verkligen vill spela som imperial. Å andra sidan tycker jag att fraktionsöverskridande raser är en ganska harmlös grej som inte direkt förstör spelbalansen. En kul bonus för de inbitna fansen som redan vet att de ska förboka.

The greed is strong in this one... Det är lite oroväckande.

Konceptet i sig borde inte vara ett problem alls - jag hade faktiskt föredragit ett mindre etniskt homogent Tamriel, eftersom medlemmar ur alla raser lever i alla länder och har personliga lojaliteter (i den "riktiga", icke-retconnade loren). Problemet är att de sätter det bakom en helt meningslös paywall.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Enligt Angry Joe så kan man bara spela Imperial om man köper Collector&#039;s Edition (som kan vara alla faktioner), och om man dessutom förhandsbokar standardutgåvan så kan alla raser spela i alla faktioner.

Med andra ord, två paywalls redan. Utöver månadsavgiften.

https://www.youtube.com/embed/upE802rZl7Q

(1:10-2:26 i videon)

Oavsett vilken pre order får du spela som alla racer för alla factions.
Så det blir bara en enda paywall och du behöver inte köpa CE och standard, räcker med en av dom.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag måste säga att upplägget i ESO är väldigt trevligt om du ogillar ett klasssystem. Det är väldigt öppet med flera fullt hållbara och oortodoxa builds. Så som dragonknights i heavy armor och en fire staff som gör dig till en väldig tålig eld-magiker eller att du kan vara en templar med sköld och svärd som både kan tanka, heala och slås - Om är lite halv-bra på allt. De viktigaste tanking skillsen är med sköld och svärd som vem som helst kan använda. Som healer kan du välja mellan att vara templar, att ha healing staff eller båda.

Sen kommer så klart en templar men healing staff och light armor att heala bäst - Men dock inte kunna göra mycket annat än att heala.

Du kan helt okej klara dig igenom en dungeon utan varken en fullvärdig tank eller healer. Om alla har en healing skill var och två eller tre har heavy armor så går det utmärkt även om du får se upp med din health, blocka mer och bolla runt med mobs lite.

Det enda tråkiga är att jag gärna sett fler skills och djupare träd i varje skill-line. Finns även dem som vill ha lite fler skill slots än de 2x5 som du har.

Skrivet av KatOne:

Enligt Angry Joe så kan man bara spela Imperial om man köper Collector&#039;s Edition (som kan vara alla faktioner), och om man dessutom förhandsbokar standardutgåvan så kan alla raser spela i alla faktioner.

Med andra ord, två paywalls redan. Utöver månadsavgiften.

https://www.youtube.com/embed/upE802rZl7Q

(1:10-2:26 i videon)

Står i artikeln, hur var det med läsförståelsen?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Jag måste säga att upplägget i ESO är väldigt trevligt om du ogillar ett klasssystem. Det är väldigt öppet med flera fullt hållbara och oortodoxa builds. Så som dragonknights i heavy armor och en fire staff som gör dig till en väldig tålig eld-magiker eller att du kan vara en templar med sköld och svärd som både kan tanka, heala och slås - Om är lite halv-bra på allt. De viktigaste tanking skillsen är med sköld och svärd som vem som helst kan använda. Som healer kan du välja mellan att vara templar, att ha healing staff eller båda.

Det enda tråkiga är att jag gärna sett fler skills och djupare träd i varje skill-line. Finns även dem som vill ha lite fler skill slots än de 2x5 som du har.

Står i artikeln, hur var det med läsförståelsen?

Ett spel som körde en liknande sak var Rift...(fast mer extremt) där tyckte jag dock att det kändes som ens karaktär inte var något speciellt eftersom alla kunde hoppa mellan vilka skills som helst och när som helst. Dock verkar inte detta spelet tagit samma extrema riktning


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Naraccas:

Jag måste säga att upplägget i ESO är väldigt trevligt om du ogillar ett klasssystem. Det är väldigt öppet med flera fullt hållbara och oortodoxa builds. Så som dragonknights i heavy armor och en fire staff som gör dig till en väldig tålig eld-magiker eller att du kan vara en templar med sköld och svärd som både kan tanka, heala och slås - Om är lite halv-bra på allt. De viktigaste tanking skillsen är med sköld och svärd som vem som helst kan använda. Som healer kan du välja mellan att vara templar, att ha healing staff eller båda.

Det enda tråkiga är att jag gärna sett fler skills och djupare träd i varje skill-line. Finns även dem som vill ha lite fler skill slots än de 2x5 som du har.

Står i artikeln, hur var det med läsförståelsen?

Ett spel som körde en liknande sak var Rift...(fast mer extremt) där tyckte jag dock att det kändes som ens karaktär inte var något speciellt eftersom alla kunde hoppa mellan vilka skills som helst och när som helst. Dock verkar inte detta spelet tagit samma extrema riktning

Helt klart något jag också är rädd för. Även om ESO mer känns som GW2. Särskilt i hög level där du kan lyckas att fullt låsa upp flera skill lines. Du kan genom att byta skills och vapen mellan strider helt ändra din roll och hur du spelar. Än så länge, upp till 15-17 som betan varit har jag dock inte märkt av problem med det. Man väljer oftast ut 5 skills man gillar och håller sig till dem. Sen bytar man någon mellan PvE och PvP.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Jag måste säga att upplägget i ESO är väldigt trevligt om du ogillar ett klasssystem. Det är väldigt öppet med flera fullt hållbara och oortodoxa builds. Så som dragonknights i heavy armor och en fire staff som gör dig till en väldig tålig eld-magiker eller att du kan vara en templar med sköld och svärd som både kan tanka, heala och slås - Om är lite halv-bra på allt. De viktigaste tanking skillsen är med sköld och svärd som vem som helst kan använda. Som healer kan du välja mellan att vara templar, att ha healing staff eller båda.

Sen kommer så klart en templar men healing staff och light armor att heala bäst - Men dock inte kunna göra mycket annat än att heala.

Du kan helt okej klara dig igenom en dungeon utan varken en fullvärdig tank eller healer. Om alla har en healing skill var och två eller tre har heavy armor så går det utmärkt även om du får se upp med din health, blocka mer och bolla runt med mobs lite.

Finns passives och actives beroende på val av armor och vilken klass du kör. Därför finns det egentligen inget val.
Tex. en nightblade som kör medium armor kommer göra mycket mer skada (agility+dexterity) och samtidigt få bättre sneak (improved sneak).
Att då välja heavy armor istället för medium är idiotiskt och stjälper mer än hjälper.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Naraccas:

Jag måste säga att upplägget i ESO är väldigt trevligt om du ogillar ett klasssystem. Det är väldigt öppet med flera fullt hållbara och oortodoxa builds. Så som dragonknights i heavy armor och en fire staff som gör dig till en väldig tålig eld-magiker eller att du kan vara en templar med sköld och svärd som både kan tanka, heala och slås - Om är lite halv-bra på allt. De viktigaste tanking skillsen är med sköld och svärd som vem som helst kan använda. Som healer kan du välja mellan att vara templar, att ha healing staff eller båda.

Sen kommer så klart en templar men healing staff och light armor att heala bäst - Men dock inte kunna göra mycket annat än att heala.

Du kan helt okej klara dig igenom en dungeon utan varken en fullvärdig tank eller healer. Om alla har en healing skill var och två eller tre har heavy armor så går det utmärkt även om du får se upp med din health, blocka mer och bolla runt med mobs lite.

Finns passives och actives beroende på val av armor och vilken klass du kör. Därför finns det egentligen inget val.
Tex. en nightblade som kör medium armor kommer göra mycket mer skada (agility+dexterity) och samtidigt få bättre sneak (improved sneak).
Att då välja heavy armor istället för medium är idiotiskt och stjälper mer än hjälper.

Passives är dock relativt veka, särskilt i lägre level. Men precis som att du blir bäst healer av att vara en templar med light armor och healing staff så blir du bäst DPS som nightblade med medium armor och dual wield.

Dock finns det ju fördelar att välja "utanför" sin roll. I PvP kanske du känner att medium armor gör dig lite väl lättdödad eller att du gärna vill ha mer magica som DPS-templar. Flexibilitet har ju ett värde i sig. Själv sprang jag omkring med två melee skills, en som tog stamina och en som tog magica, en ranged skill, en AoE skill och en heal plus heavy armor och sköld+svärd i PvP. Det gjorde mig väldigt flexibel och i princip utan svagheter - Dock hade jag inte så många styrkor heller. Sen hade jag en båge som andra vapen vilket var trevligt i större strider där melee ofta inte lever länge.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av KatOne:

Enligt Angry Joe så kan man bara spela Imperial om man köper Collector&#039;s Edition (som kan vara alla faktioner), och om man dessutom förhandsbokar standardutgåvan så kan alla raser spela i alla faktioner.

Med andra ord, två paywalls redan. Utöver månadsavgiften.

https://www.youtube.com/embed/upE802rZl7Q

(1:10-2:26 i videon)

http://www.youtube.com/watch?v=I82pz60iGL0&feature=c4-overvie...

Medlem
Medlem

Får se hur det utvecklas, blir inget day1 spelande då jag körde betan. Jag väntar med spänning på Wildstar möjligtvis kan även everquest next bli nått, ajja tiden får utvisa

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Naraccas:

Jag måste säga att upplägget i ESO är väldigt trevligt om du ogillar ett klasssystem. Det är väldigt öppet med flera fullt hållbara och oortodoxa builds. Så som dragonknights i heavy armor och en fire staff som gör dig till en väldig tålig eld-magiker eller att du kan vara en templar med sköld och svärd som både kan tanka, heala och slås - Om är lite halv-bra på allt. De viktigaste tanking skillsen är med sköld och svärd som vem som helst kan använda. Som healer kan du välja mellan att vara templar, att ha healing staff eller båda.

Sen kommer så klart en templar men healing staff och light armor att heala bäst - Men dock inte kunna göra mycket annat än att heala.

Du kan helt okej klara dig igenom en dungeon utan varken en fullvärdig tank eller healer. Om alla har en healing skill var och två eller tre har heavy armor så går det utmärkt även om du får se upp med din health, blocka mer och bolla runt med mobs lite.

Finns passives och actives beroende på val av armor och vilken klass du kör. Därför finns det egentligen inget val.
Tex. en nightblade som kör medium armor kommer göra mycket mer skada (agility+dexterity) och samtidigt få bättre sneak (improved sneak).
Att då välja heavy armor istället för medium är idiotiskt och stjälper mer än hjälper.

Passives är dock relativt veka, särskilt i lägre level. Men precis som att du blir bäst healer av att vara en templar med light armor och healing staff så blir du bäst DPS som nightblade med medium armor och dual wield.

Dock finns det ju fördelar att välja "utanför" sin roll. I PvP kanske du känner att medium armor gör dig lite väl lättdödad eller att du gärna vill ha mer magica som DPS-templar. Flexibilitet har ju ett värde i sig. Själv sprang jag omkring med två melee skills, en som tog stamina och en som tog magica, en ranged skill, en AoE skill och en heal plus heavy armor och sköld+svärd i PvP. Det gjorde mig väldigt flexibel och i princip utan svagheter - Dock hade jag inte så många styrkor heller. Sen hade jag en båge som andra vapen vilket var trevligt i större strider där melee ofta inte lever länge.

Väljer du heavy armor som nightblade i PVP kommer du mest troligt inte ha nog med stamina (medium armors styrka) eller skada (från medium armor) nog att skada din fiende. I PVE tappar du det din klass är gjord för och det är skada.
Du väljer helt enkelt bort din skada mot att få leva längre, det är ju bra om du är en tank men knappast bra om du vill döda någon eller hjälpa någon i ditt lag att döda någon.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Du har helt rätt. Men just i PvP där melee är väldigt utsatta så kan heavy armor vara ett val över medium, även om du förlorar en massa DPS. Du kan ju inte DPSa när du är död.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Tänk på att det är zenimax media Som gör spelet och inte Bethesda och Zenimax som äger dom så skyll inte på Bethesda :3 dom är gryma allt dåligt med ESO kommer från Zenimax

Medlem

Synd att jag inte hunnit prova betan, hade kunnat bilda mig en egen uppfattning om ESO är värt det. Men Frost får det banne mig att låta som att det minsann är det!

Medlem
Skrivet av Xilitu:

Tänk på att det är zenimax media Som gör spelet och inte Bethesda och Zenimax som äger dom så skyll inte på Bethesda :3 dom är gryma allt dåligt med ESO kommer från Zenimax

Ja och nej . Zenimax Media Inc. är moderbolaget för både Bethesda och det nyskapade bolaget Zenimax Online Studios (ZOS). ZOS har erfarenheter från både Bethesda själva och nya förmågor. Samarbetet är tight mellan systerbolagen och det är knappast som om att den nya studion inte ha något med Bethesda att göra. Dem är i samma koncern och jobbar med samma universum. I mycket hänger deras framtid på varandra. Men som du säger är det trots allt inte samma bolag och dem är inte i samma lokaler.

Sedan spekuleras det i att alla dessa "giriga" val kommer ifrån Zenimax Media Inc. Inte helt ogrundat men inte heller helt säkert.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Väntar tills det blir F2P.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av KatOne:

Enligt Angry Joe så kan man bara spela Imperial om man köper Collector&amp;#039;s Edition (som kan vara alla faktioner), och om man dessutom förhandsbokar standardutgåvan så kan alla raser spela i alla faktioner.

Med andra ord, två paywalls redan. Utöver månadsavgiften.

Står i artikeln också.

Vet inte riktigt vad jag tycker om det. På ett sätt känns det onödigt girigt, särskilt för de som verkligen vill spela som imperial. Å andra sidan tycker jag att fraktionsöverskridande raser är en ganska harmlös grej som inte direkt förstör spelbalansen. En kul bonus för de inbitna fansen som redan vet att de ska förboka.

Skrivet av Ankh:

Förväntar mig inget vanligt elderscrolls, men sen samtidigt är det inte första gången de försöker sig på något nytt (redguard / battlespire) - så man får ge det en ärlig chans.
Ser fram emot att träffa er alla på fältet och där finner ni antagligen både mig, min sambo och min son!

Med den inställningen kan man nog ha väldigt kul med TESO. Spekulerar jag.

Skrivet av vuze2143:

Kommer ni skriva mer reportage om Wildstar? För övrigt trevlig läsning.

Tack, och ja! Jag sitter med den stängda betan just nu och väntar på att de ska lyfta NDA för de högre nivåerna (låst till level 15 nu, och för det materialet har vi redan en förhandstitt). Något särskilt du skulle vilja se i artikelväg om Wildstar?

Skulle vara intressant och få höra mer om deras betalningsmetod

Medlem

Spelade betan i 20 minuter. Avinstallerade efter det. Just... no.

Medlem
Skrivet av starbuckxks:

Spelade betan i 20 minuter. Avinstallerade efter det. Just... no.

För 20 minuter räcker ju gott och väl för att avgöra ett helt spel..

...eller inte.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

12
Skriv svar