Raser och klasser i The Elder Scrolls Online

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av starbuckxks:

Spelade betan i 20 minuter. Avinstallerade efter det. Just... no.

För 20 minuter räcker ju gott och väl för att avgöra ett helt spel..

...eller inte.

behöver inte se hela spelet för att döma för mig själv. har sett klipp, hört av vänner som har spelat och bildat en egen uppfattning av spelet. höll inte måttet helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av starbuckxks:

Spelade betan i 20 minuter. Avinstallerade r det. Just... no.

...eller inte.

Räcker för att bekanta sig med grunderna i spelet som mekaniken bakom quest systemet och stridssystemet vilket jag kan garantera är 99.99% av det en spelare kommer spendera sin tid på.

signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
phi
Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av starbuckxks:

...eller inte.

Man märker ju nästan direkt om ett spel tilltalar en eller inte. Så ja, 20 min räcker gott och väl för att kunna ställa sig själv frågan "kan jag se mig själv spela detta spelet i x antal timmar framöver?" Om svaret är nej så är inte spelet tillräckligt tilltalande och du kan med gott samvete avinstallera skiten.

Det vore ju bara dumt att spendera åtskilliga timmar med ett spel som man inte tycker är roligt eller har potential till att uppta ens dyrbara fritid. Vem gör det egentligen?

Medlem

Den som tycker att 20 minuter är tillräckligt för att avgöra hur bra ett mmo är och vägrar spendera ett par dagar för att se hur det lirar senare i spelet pga att den inte vill slösa sin fritid... Kanske inte ska ägna sin tid alls åt mmo?... Den personen kanske skulle spendera sin tid på något den tycker är mer givande?

Mina första timmar i rift betan var BLÄ, det visade sig senare att det var ett av de bästa end game pve spelen jag spelat sedan vanilla wow.

Jag gillade eso från start, men efter några timmar blev det avsevärt mycket bättre.

Medlem

Förstår inte riktigt varför man skulle ogilla klassystem i ett rollspel? Det är väl därför man spelar? För att spela en roll som inkluderar en klass.
Tycker att TES tog en tråkig väg med Skyrim och i princip sa att du kan vara vad du vill. Jag vill kunna spela som Battlemage och då vara tvungen att anpassa min spelstil efter den klassen också. Det känns som att alla bara kommer springa omkring som en enda grå massa och växla mellan magi, svärd och sköld, tvåhandssvärd och pilbåge fritt.

Gillar verkligen inte den inriktningen.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av starbuckxks:

...eller inte.

Testat att plåga dig själv med episka spel som exempelvis Big Rigs: Over the Road Racing i mer än några sekunder? Rena dumheter att du behöver X mängd tid för att säga om du anser att spelet håller någon specifik kvalitet - man behöver inte ens vara särskilt exakt för att ganska snart känna av ungefär vart det barkar.

Saker som spelmotorer, grundläggande mekanik, gränssnitt o.s.v. är så gott som alltid nästintill identiska oavsett hur långt in i spelet du kommit.

Jag kan i detta fall, till exempel, helt hålla med om en bedömning efter kort tid, då Elder Scrolls-känslan (en nyfikenhet, en vilja att utforska och faktiskt utveckla sin karaktär) verkligen inte infann sig för mig. (Något som för mig är en betydande del av ett bra Elder Scrolls-spel.) Att andra springer runt i precis samma kläder och utrustning som en själv, och i sitt beteende sticker ut från världen tämligen rejält (kontra NPCers beteende - oerhört få som spelade i närheten av in character, i betan åtminstone) gör att inlevelsen dalar ner till lågvattenmärken om man ser till Elder Scrolls-spel.

Detta, tillsammans med en stel och ganska trist spelmotor (till och med jämfört med de tidigare två alstren i seriens Gamebryo-motor) gör att jag definitivt kan säga att detta inte är något för mig, och jag hoppas det blir ett bakslag för Bethesda och Zenimax, så de förhoppningsvis kan få ett ekonomiskt incitament till att gå tillbaka från denna dumhet.

Men visst, med det inte sagt att det inte finns spelare som tycker om detta alster, och som kommer ha roligt med det. Eller spelare som inte kan göra bedömningen lika snabbt, då man kanske inte dömer det på samma grunder.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Första gången jag kommer köpa ett spel till konsoll framför pc-versionen. PS4!

Medlem
Skrivet av starbuckxks:

Skrivet av http://tamrielfoundry.com/2014/02/eso-isariis-comprehensive-review/:

My first impression was the better part of a year ago, but if reviews released today are any indication, the experience hasn’t improved much since then. I remember putting in my first 6 hours and coming away disappointed, but resuming the next day to a much more enjoyable experience. I’m going to try to tackle this in a few different sections to stop myself from rambling all over the place.

Not All Starts Are Created Equal
One of the benefits of having been in the beta for such a long time is that I’ve seen how it plays out from each alliance’s perspective several times, and one of the biggest things to point out here is that there is a big discrepancy between the experience each alliance has immediately after leaving Coldharbour; specifically, I am referring to the zones Stros M’kai and Betnikh for the DC, Bleakrock and Bal Foyen for the EP, and Khenarthi’s Roost for the AD. A lot of the reviews we’ve seen today come from people who have only seen one alliance’s content, and if they picked the wrong one, their reaction is pretty understandable. One notable example of not doing that is the crew at MMORPG.com, who have made the very same observation I am doing now (in general I think I agree with almost everything said in Bill Murphy’s impressions video).
One of the biggest differences astute readers may have noticed is that I listed 2 zones for the EP and DC, while listing on 1 for the AD; this was not an accident. This makes a huge difference in the quality of the AD starter experience for the better. The larger island leaves players feeling more freedom to explore, and lends itself to a longer, more engrossing storyline as well. The first 8 levels of the EP and DC feel much more cramped, and a lot more linear because of this. It doesn’t make matters any better that Khenarthi’s Root is visually amazing, while Stros M’kai and Bleakrock are two of the most visually disinteresting zones in the entire game.
Please remember that I am only referring to the experience in the first few zones, and not the alliances as a whole. The next zones – Stonefalls, Glenumbra, and Auridon are all pretty equal in my eyes.

A Lot of Normal Content is Not Present
A lot of the staple features of later zones is not present in the early zones. You have quests, three skyshards, and one of the small public dungeons (small referring to it being scaled for a single player to be able to complete, and not one meant for groups). That’s about it.
In the later zones, the game opens up a lot more in terms of what you have to experience. There is a main quest that leads you through the zone, with a lot of its quests rewarding you with skill points upon their completion. In addition, there are a lot of optional side-quest hubs, where you can find other quest chains to help you progress; if you look at the map and see an area you haven’t been to, odds are something is there. There are many more skyshards (16 for each of the zones), and a lot of small public dungeons (each housing a skyshard to encourage you to do it). There is a large public dungeon that’s geared more for 2-4 players, including a quest, a skyshard, and a ‘group challenge’ boss (usually summoned in a special way detailed in the achievement) that will reward a skill point for its completion. You have points of interest around the world that will give you significant XP for their discovery, and world bosses and anchors (as seen in the recent developer playthrough PvE video) that offer challenging events to encourage players to group together. There is one instanced group dungeon with a quest that gives you a skill point. Finishing that dungeon unlocks waypoints for the corresponding dungeons in the other alliance territories, allowing you to do those as well. In addition to all of this open world content, you gain access to the Mages Guild, Fighters Guild, and the Main Story, all of which draw you in with a continuing story arc and skill line of their own. The Mages Guild introduces Lore Books, another item that you can discover around the world to progress your Mages Guild skill line.
To put it short, there is just a whole lot more to do in the level 8-15 zones than there is in the beginning ones, and they’re a lot more open. The combat starts to get more interesting as you go from fighting one mob at a time to two, and then to three. You start morphing your skills and unlocking new ones. Crafting becomes important, and you find reasons to actually group with other players. PvP and weapon swaps get introduced. It’s a world of difference.

Is This a Problem
Looking at the number of reviewers who didn’t make it past the first few zones? I guess it is, but I appreciate that ZOS did not want to overwhelm new players with the full force of the content available in the game. Unfortunately, I’m not really sure there’s any way to fix it at this point, and I’m grateful for the reviewers who took the time to slog through the beginning levels to get to the meat of the game.

Detta är varför 20 minuter inte är tillräckligt.

I kort: Zenimax Online Studios gjorde med ESO det motsatta av vad Funcom gjorde med AoC. De första 10 level är ganska tråkiga i ESO.

signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Skriv svar