Politiskt korrekt.

Inaktiv
Politiskt korrekt.

Nu kommer jag säkerligen trampa någon på tårna, och säkert få en hel del mothugg. Men är så förbannat less på synen på barn och könsroller. Vi tar min frustration från rätt ände!

Blondinbella är ingen person jag alls haft någon stor koll på, heller aldrig varit intresserad av att följa hennes blogg varken förr eller nu. Dock dyker det upp på Aftonbladet ibland om hon gjort något "stort" (som startat en tidning om blablabla) eller uttryckt sig "kontisgt". Nu under helgen har det vart mycket uttalanden på Facebook och på andra sociala medier om hur otroligt "korkad" och absolut inte politiskt korrekt Blondinbella varit kring sina ideér om barnuppfostran och feminister. Man får ju inte förutsätta att ens son kommer vara intresserad av kvinnor när han blir stor och definitivt inte ta avstånd från epitetet "feminist". Detta fick min hjärna att snöa in på ämnet.

Jag har två söner, jag uppfostrar dom som "söner". Med det menar jag att jag låter min treåring leka med precis det han vill (inom ramen av leksaker självklart). Han har sedan han var ett år varit något kopiöst intresserad av bilar och andra motorfordon, så vi har uppmuntrat det. Bör då tilläggas att varken jag eller sambon är några fordons-freakar, sonen har själv fattat tycke för det. Vi har självklart sett till att han har andra leksaker också, han har dockvagn, han har saker till leksakskök, han har gosedjur bland annat. Men han är mest intresserad av Lego och bilar, det är det han alltid går tillbaka till. Ska jag då, för att vara en "bra förälder", behöva gå emellan och säga till honom att han inte får leka med det han vill för att han inte blir tillräckligt könsneutral eller för att "han inte kommer våga komma ut som homosexuell när han blir äldre"? Hur man än vrider och vänder på det så är det skillnader mellan killar och tjejer, fysiska och genetiska skillnader. Vi kommer aldrig vara exakt likadana. Och jag skulle aldrig, inte ens för allt smör i Småland, sätta mina barn på en förskola där man kallar alla barn för "hen" och påtvingar dom lekar som ska vara utanför sina könsroller. Där man bryter mellan barnen och dom kompisar dom själva skaffat och placerar dom med barn dom naturligt inte skulle leka med för att "skapa balans och harmoni".

Hetsen som finns idag kring könsroller och att skillnaderna måste suddas ut för att vi ska få ett jämställt samhälle får mig att kräkas en aning. För att inte tala om tjatet kring kvoteringar...

När jag ändå redan var förbannad i helgen på hur alla "duktiga mammor" trädde fram och yttrade sig om hur man ska uppfostra sina barn till att bli små könslösa pk-monster, tittade jag på en av Anitas videos på YouTube (ja, femenist frequency, den Anita). Tror att min hjärna försökte rymma ut ur mina ögonhålor. Kan kvinnor sluta ta på sig offerkoftan precis hela tiden och vrida och vända på precis allt till att vi har det så fruktansvärt dåligt! Det är inte konstigt att människor tar avstånd från ordet feminist, allra helst inte när dom som träder fram och yttrar sig om frågan är lika extrema som bokstavstroende religiösa extremister. Nu menar jag inte att alla som tycker att vi borde göra fler framsteg inom arbetet för jämställdhet borde luta sig tillbaka och sluta yttra sig om det dom tycker är orättvist, men sluta se problem i ALLT. För att ta Anita som ett bra exempel, i en video går hon igenom hur kvinnliga spelkaraktärer aldrig kan klara sig själv och hamnar i ett fack hon kallar "jungfru i nöd". Och i en annan video när det finns kvinnliga spelkaraktärer som har huvudrollen eller en stor roll i spelet, som klarar sig finnemang på egen hand, då är det fel typ av karaktär. "Kvinnliga karaktären är bara en ren kopia av mannen" var ett av uttalandena hon gjorde. Om det nu inte är några som helst skillnader på oss och vi är alla jämlika, så borde väl det vara precis vad hon strävar efter? En kvinnlig version och en manlig, med precis samma förmågor och story. Men för den politiskt korrekta extrem-feministen räcker inte det, man måste bli av med mannen helt för att skapa en rättvis värld.

Så... nu har jag fått ur mig en del av mina tankar. Blir så extremt trött på att vi inte ska "vara våra kön" och försöka kvotera in kvinnor på ett sätt som helt motarbetar syftet. Jag har en muff och mina barn har fötts med det andra könet, och precis så ska det vara.

Vad tycker ni, är jag ute och cyklar och har helt fel om att det har blivit galet överdrivet kring diskussionen om jämställdhet?

#blogg


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem
Politiskt korrekt.

Ja det är du.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

För att utveckla, inlägget var så fullt av halmgubbar och andra argumentationsfel så det är svårt att ta på allvar.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Inaktiv

Ok. Tyckte inte själv att det var så mycket argument i inlägget, utan snarare tankar och känslor inför ämnet. Och synd att du inte kan ta en annan människas erfarenheter eller idéer på allvar, och heller inte bemöta det på ett vettigare sätt än att bara säga att du inte tänker göra det. Välkomnar mer än gärna diskussioner, om det finns ömsesidig respekt för avvikande åsikter.


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem

Jag håller med dig i mycket.

Själv stör jag mig på alla som anser sig ha rätt att inte bara uppfostra andras barn utan även andra vuxna. "Så får man inte säga.", "Så får man inte göra." osv osv.

Att säga sin åsikt är en sak, men att hela tiden rycka ut med pekfingret och vifta så fort någon säger eller gör någon som bryter mot "fin ettikett" och vad dom anser vara moraliskt och etiskt korrekt är ett sjävcentrerat och självupphöjande sätt som kan upplevas som extremt irriterande. Som om dom tycker att dom är bättre människor, finare människor, som har rätt att tala om för andra hur andra skall bete sig. Som en slags extrammamma åt hela svenska folket. En del politiker sitter till och med och har åsikter om hur andra länder gör.

Angående feminism och "könen är lika" så anser jag att dom blandar ihop äpplen med päron. Dom gör samma fel som många på vänsterkanten: Dom blandar ihop "att vara lika" och "att vara lika mycket värda". För mig är det självklart. Alla människor är lika mycket värda, men vi är inte exakt likadana bara för det.

Istället för att ta olikheter som något dåligt, så borde vi istället ta till vara på olikheterna. Istället för att släta över alla ojämnheterna och låtsas som om vi är lika trots att vi inte är det, så borde vi tillåtas vara olika. Den enes styrkor väger upp den andres svagheter.

Precis som män och kvinnor är olika både mentalt och fysiskt, är människor rent generellt olika på många olika sätt - men lika mycket värda.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Håller helt med, bra skrivet

Blir också extremt trött på alla "supermorsor" och "superfarsor" som anser sig ha den perfekta uppfostran. Precis som du skriver är människor olika och det borde ju då finnas lika många olika "rätt sätt" att uppfostra på som det finns personligheter. Det som funkar med ett barn kanske inte funkar med ett annat. Jag har inget emot att någon tillrättavisar mitt barn om jag inte är i närheten och han gör fel (många verkar vara hemskt emot det också), men när någon ska komma och tillrättavisa mig för att dom tycker dom vet bäst om allt så blir jag hemskt irriterad.

Tycker det är härligt att alla är olika, och precis som du skriver borde det främjas istället för att man ska stöpa alla i samma form


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem

Du själv säger att inlägget inte innehåll några argument, men du vill ändå att man ska bemöta det? Enormt märkligt resonemang.
Hur ska man kunna bemöta "erfarenheter och idéer" som du kallar det? Jag antar att du bara ville ha medhåll och klapp på axeln, alltså.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

För att utveckla, inlägget var så fullt av halmgubbar och andra argumentationsfel så det är svårt att ta på allvar.

Skrivet av StrongBad:

Du själv säger att inlägget inte innehåll några argument, men du vill ändå att man ska bemöta det? Enormt märkligt resonemang.
Hur ska man kunna bemöta "erfarenheter och idéer" som du kallar det? Jag antar att du bara ville ha medhåll och klapp på axeln, alltså.

Du får gärna tycka vad du vill, men framförandet kunde ha varit bättre. Om du inte tänker skriva mer än "dålig text" och anmärker på stavning så får man intrycket av att du bara är skitnödig.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

För mig handlar inte jämställdhetsdebatten när det gäller barn och uppfostran om att göra barn könlösa utan snarare att kanske inte uppfostra barn i mallar utifrån hur en pojke eller tjej ska vara, utifrån hur de är som individer och inte kön.
Att alla ska få vara precis som de är utan att de ska få höra saker som "så gör inte en pojke" eller "det passar inte en tjej att göra så."

Visst finns det olikheter mellan könen men i slutändan är vi alla människor. Med att inte uppfostra barn i mallar pratar jag inte om att man ska sätta kjolar på pojkar eller att tjejer inte ska få leka med dockor. Utan mer om att t.ex. om man som tjej är livlig och busar som pojkar får man höra att man är stökig eller jobbig men om man är kille så är det okej för så är killar. Samma sak om man är kille och tycker om att leka med dockor eller om man visar känslor.

Jag har själv tre syskon, varav två är mina helsyskon (en äldre syster, en bror och en äldre styvbror) och mina föräldrar uppfostrade oss aldrig efter våra kön utan anpassade sig efter hur vi var som individer.

Visst präglas vi i viss mån av vårat kön men jag tror att vi också blir påverkade av de sociala normerna som finns i samhället, vår uppväxt och omgivning.

Sen förstår jag inte varför alla blir så upprörda av ett ord? I detta fall "hen". Ifall man inte vill använda det så är det bara att låta bli och det är väl ingen som tvingar en att göra något man inte vill, eller har jag missat något?

Sen tycker jag båda sidorna i denna debatt skulle må bra av att ifall de slutade attackera den andras åsikter och försökte diskutera sakligt istället för all pajkastning som uppstår i samband med inlägg som Blondinbellas. Dock så skulle jag aldrig få för mig att diskutera detta på hennes blogg eftersom det är rätt uppenbart att hon skriver på ett visst sätt för att provocera fram reaktioner och det funkar ju uppenbarligen.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Inaktiv
Skrivet av StrongBad:

Du själv säger att inlägget inte innehåll några argument, men du vill ändå att man ska bemöta det? Enormt märkligt resonemang.
Hur ska man kunna bemöta "erfarenheter och idéer" som du kallar det? Jag antar att du bara ville ha medhåll och klapp på axeln, alltså.

Menar du att det endast går att bemöta argument i diskussioner? Argument är sånt som, vad jag vet, används för att styrka åsikter/tankar/idéer. Argumenten i sig är ju inte själva ämnet.

Hur som haver, synd att du väljer att endast klaga på mitt inlägg istället för att bemöta det. För är inte alls som du påstår endast ute efter medhåll eller en klapp på axeln. Om så var fallet skulle jag väl valt ett mindre "infekterat" ämne?


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem

Bry dig inte om StrongBad, han har alltid varit en konstig typ.
Du har rätt till dina känslor och dina åsikter, logik och sunt förnuft trumfar alltid genus skiten. Det är bara en psuedovetenskap som inte har några som helst belägg, snarare tvärtom (finns några norska och amerikanska dokumentärer som täcker ämnet) finns det mycket som talar för att ett könsneutralt samälle är kontraproduktivt. Det är en extremfeminist fantasi som i media fått mycket mer tid än vad det är värt. Jämlikhet och könsneutralitet är inte samma sak. Fortsätt du fostra dina barn till vad de är födda som så undviker du garanterat en massa förvirring och ignorera pajasarna som snackar om "genusvetenskapen" och dess expriment. Det kommer att glömmas bort och sedan ersättas av något annat trams uttråkade flumm kan sysselsätta sig med när de har det för bra.

Flakmonkey

I mina ögon är det lika illa att styra sitt barn till att bli "könslösa" som att styra dem till att bli en "traditionell" pojke eller flicka. Låt dem leka med det de vill leka med. Låt dem ha på sig de kläder till de vill ha på sig. Så länge det inte är direkt skadligt förstås. Att låta dem leka med motorsågar vid 2 års ålder är kanske inte det bästa oavsett om barnet har en snopp eller snippa.

Tror att barnet mår bäst av det men det är nog väldigt svårt att helt släppa taget om det oavsett vilken "tro" man har. Det kan ju också gå överstyr så att barnet inte får någon styrning alls i livet och det är inte rätt det heller. En otroligt svår balansgång som dessutom varierar från barn till barn. Det är trots allt olika individer vi pratar om.

Sen det här med att det inte är skillnad på killar och tjejer finner jag bara skrattretande. Det innebär nu inte att könet definierar den vi är, men att helt bortse från det är att göra mänskligheten i stort en stor björntjänst tror jag.

Inaktiv

Förstår helt hur du menar Nowly. Har kanske lite för många "extrema" i min närhet, som verkligen vill styra barnen åt andra hållet. Inte att pojkar ska få testa flickaktiga saker utan dom ska tvingas till det och får inte leka med exempelvis bilar. Men vi har som sagt både barnvagn och köksgrejer till äldsta sonen hemma, för jag tycker han ska få välja själv.

Samma sak gäller ordet "hen". Ser ofta bland vänner på exempelvis Facebook att dom vill införa ordet istället för "han" och "hon", inte använda det som det är tänkt att användas (när könet är okänt eller oviktigt). Blir kanske att man sparkar lite extra mycket bak ut när man blivit trött på det.

Individen är ju självklart viktigast, men jag varken skäms eller tycker det är jobbigt att dömas som kvinna. Är stolt över att vara det Det är ju en del av den jag är.


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem
Skrivet av Nosnos:

I mina ögon är det lika illa att styra sitt barn till att bli "könslösa" som att styra dem till att bli en "traditionell" pojke eller flicka. Låt dem leka med det de vill leka med. Låt dem ha på sig de kläder till de vill ha på sig. Så länge det inte är direkt skadligt förstås. Att låta dem leka med motorsågar vid 2 års ålder är kanske inte det bästa oavsett om barnet har en snopp eller snippa.

Tror att barnet mår bäst av det men det är nog väldigt svårt att helt släppa taget om det oavsett vilken "tro" man har. Det kan ju också gå överstyr så att barnet inte får någon styrning alls i livet och det är inte rätt det heller. En otroligt svår balansgång som dessutom varierar från barn till barn. Det är trots allt olika individer vi pratar om.

Sen det här med att det inte är skillnad på killar och tjejer finner jag bara skrattretande. Det innebär nu inte att könet definierar den vi är, men att helt bortse från det är att göra mänskligheten i stort en stor björntjänst tror jag.

Sund inställning, evolutionen och samhället har format de roller som finns idag, att nu radera ut allt helt (som vissa dårar vill) känns som ett väldigt riskabelt experiment. Har dessutom inte sett ett vettigt argument om varför det skulle gynna människan att göra det. Eller ja mer än nån vänstergalning som skriker "ner med patriarket" osv.

Skrivet av Nineldo:

Förstår helt hur du menar Nowly. Har kanske lite för många "extrema" i min närhet, som verkligen vill styra barnen åt andra hållet. Inte att pojkar ska få testa flickaktiga saker utan dom ska tvingas till det och får inte leka med exempelvis bilar. Men vi har som sagt både barnvagn och köksgrejer till äldsta sonen hemma, för jag tycker han ska få välja själv.

Samma sak gäller ordet "hen". Ser ofta bland vänner på exempelvis Facebook att dom vill införa ordet istället för "han" och "hon", inte använda det som det är tänkt att användas (när könet är okänt eller oviktigt). Blir kanske att man sparkar lite extra mycket bak ut när man blivit trött på det.

Individen är ju självklart viktigast, men jag varken skäms eller tycker det är jobbigt att dömas som kvinna. Är stolt över att vara det Det är ju en del av den jag är.

Tror de flesta svenskar resonerar exakt som du, problemet som jag ser det iaf. är att i media så är där överrepresenterat med människor som är extrema i sina åsikter och genustramset har fått för mycket tid i rampljuset. Tror vissa lättlurade individer tror att det är den nya normen och hänger på direkt utan att tänka efter långsiktigt. Personligen känner jag ingen varken kvinna eller man som tycker att genus snacket är annat än efterblivit. Samma sak gäller extremfeminister i min värld.

Medlem

Du verkar se en problematik som jag verkligen kan hålla med om. Jag tycker bristen på jämställdhet fortfarande är ett problem som helt klart ska lösas, men könsneutralitet är i mitt tycke inte en särskilt stor del utav det. Precis som du skriver finns det ofrånkomliga skillnader mellan könen, och det verkar finnas någon sorts vision om att dessa skillnader likväl ska elimineras och om inte annat, fördömas.

Men Nowly sätter huvudet på spiken i det mesta som jag tycker är fel med könsrollerna i vårt samhälle. Vi är av olika kön, men borde inte behandlas olika eller på grunder baserade endast på kön. Det är ren och skär diskriminering och orättvisa.

Däremot finns det en annan del i den här debatten som är sjukt snedvriden, och något jag verkligen inte kan upphöra att bli förvånad över gällande människors missuppfattningar; nämligen ordet "hen".
Ordet som sådant är det inget fel på. Det är ett ord som vilket annat, och ett mångt mycket mer genomtänkt sådant än många låneord som faktiskt är med i SAOL. Vi slipper att skriva "han eller hon" eller liknande, och om man inte vill benämna en människa som "denne" funkar "hen" lika bra. MEN... ordet används i helt fel situationer, och när folk blir upprörda över detta så tenderar det att leda till ett hat mot själva ordet, inte användningen.
En sådan situation, som kan få mitt blod att rusa, är när man kallar en person, vars kön är känt, för hen. Vad är meningen liksom? Befängt, enligt mig.
Det knyter alltså in i vad jag tycker är fel med jämställdhetsdebatten... att man försöker radera könet helt och hållet, när det är ett oföränderligt faktum att vi är av olika kön! Och det är inget problem. Problemet ligger i att vi behandlar olika kön på olika vis.

Medlem
Skrivet av Xzander:

Du verkar se en problematik som jag verkligen kan hålla med om. Jag tycker bristen på jämställdhet fortfarande är ett problem som helt klart ska lösas, men könsneutralitet är i mitt tycke inte en särskilt stor del utav det. Precis som du skriver finns det ofrånkomliga skillnader mellan könen, och det verkar finnas någon sorts vision om att dessa skillnader likväl ska elimineras och om inte annat, fördömas.

Men Nowly sätter huvudet på spiken i det mesta som jag tycker är fel med könsrollerna i vårt samhälle. Vi är av olika kön, men borde inte behandlas olika eller på grunder baserade endast på kön. Det är ren och skär diskriminering och orättvisa.

Däremot finns det en annan del i den här debatten som är sjukt snedvriden, och något jag verkligen inte kan upphöra att bli förvånad över gällande människors missuppfattningar; nämligen ordet "hen".
Ordet som sådant är det inget fel på. Det är ett ord som vilket annat, och ett mångt mycket mer genomtänkt sådant än många låneord som faktiskt är med i SAOL. Vi slipper att skriva "han eller hon" eller liknande, och om man inte vill benämna en människa som "denne" funkar "hen" lika bra. MEN... ordet används i helt fel situationer, och när folk blir upprörda över detta så tenderar det att leda till ett hat mot själva ordet, inte användningen.
En sådan situation, som kan få mitt blod att rusa, är när man kallar en person, vars kön är känt, för hen. Vad är meningen liksom? Befängt, enligt mig.
Det knyter alltså in i vad jag tycker är fel med jämställdhetsdebatten... att man försöker radera könet helt och hållet, när det är ett oföränderligt faktum att vi är av olika kön! Och det är inget problem. Problemet ligger i att vi behandlar olika kön på olika vis.

Håller med, men ordet hen har ju blivit själva definitionen av flumm. Senast igår läste jag på feber.se om en bläckfisk som försökte sno en kamera. Då ser någon hipster chansen att använda ordet hen, vad är det för fel på "den"?
Precis som du säger så har det blivit ett verktyg för idioter som vill radera könen (främst mannens kön vad jag har läst och sett) vilket gör både mig och min sambo redigt förbannade.
Sålänge det används som verktyg för det så kommer jag personligen att avsky ordet hur fel det än må vara.

Sen ska vi givetvis fortsätta att jobba mot jämdställdhet (främst i kvinnornas fall) men det jag har kunnat se från t.ex FI är allt annat än det. Man framställer gärna Svenska männ som sämst i världen, när de flesta här vet om att det nog är raka motsatsen som gäller. Så man springer runt och gapar en jävla massa skit och rör inte ens frågan som är den viktigaste i Sverige vilket är löneklyftorna. Då är det bättre att tvinga på farsorna föräldrarledigt.

Medlem
Skrivet av conthox:

Om du inte tänker skriva mer än "dålig text" och anmärker på stavning så får man intrycket av att du bara är skitnödig.

Jag har varken påstått att det är en dålig text eller anmärkt på stavning. Undvik rena lögner, tack.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av Xzander:

Problemet ligger i att vi behandlar olika kön på olika vis.

Men om man behandlar folk som är olika på samma sätt, så kan det bli en större orättvisa än om man behandlar dom olika.

Låt mig ta ett exempel:

På en arbetsplats så har man en person som är 1,5 m lång och en person som är 2,2 m lång. Båda har samma arbetsuppgifter, som dom är lika duktiga på. Men på grund av deras olika längd så får den ena långt upp till arbetsbänken och instrumenten, medans den långe får långt ned.

Hur skall man lösa detta då?

1) Behandlar man alla lika, trots att dom inte är det, så innebär det att dom kommer få arbetsbänkar i samma höjd. Antingen så kommer den som är lång få ännu längre ned, eller så kommer den som är kort att inte nå upp till bänken alls. Eller så blir det som förut - ingen av dom får en bänk i bra höjd.

2) Om man däremot behandlar dem olika - för dom är ju olika - så kan den som är lång få en hög bänk medan den som är kort får en låg bänk. Båda får då en bänk som dom kan arbeta effektivt och säkert vid.

Bara för att man behandlar folk olika så betyder det inte att man behandlar dom olika bra. Bara för att man behandlar folk olika så betyder det inte att den ene är värd mer eller mindre än den andre.

Om man skall behandla alla lika bara för att alla är lika mycket värda så är det som om alla som kommer till akuten får samma behandling oavsett om man har brutit benet, fått en hjärtattack eller skall föda.

Samma sak är det med olika behandling mellan könen - män och kvinnor är olika och bör därmed behandlas olika. Men det betyder inte att man behandlar män och kvinnor olika bra för det, båda könen har ju samma värde.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Män och kvinnor är olika och bör därmed behandlas olika. Men det betyder inte att man behandlar män och kvinnor olika bra för det."

Say what?


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Jag har varken påstått att det är en dålig text eller anmärkt på stavning. Undvik rena lögner, tack.

Ok, så du skriver alltså

Skrivet av StrongBad:

inlägget var så fullt av halmgubbar och andra argumentationsfel så det är svårt att ta på allvar.

Men det betyder alltså inte att inlägget är dåligt?

(BTW: Jag antar att begreppet "halmgubbar" kan tolkas lite olika, men det var i alla fall där jag fick in "generella fel" som kan, men inte behöver vara, stavfel.)

Hur som helst så envisas du med att skriva i tråden utan att tillföra något, finns det en poäng med det?

// edit

Skrivet av StrongBad:
Skrivet av conthox:

Män och kvinnor är olika och bör därmed behandlas olika. Men det betyder inte att man behandlar män och kvinnor olika bra för det."

Say what?

Man skall behandla män och kvinnor lika bra, men inte nödvändigvis på samma sätt.

"Lika behandling" är inte det samma som "lika bra behandling".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Innan du går vidare tycker jag verkligen du borda läsa på vad halmgubbar innebär, det har ingenting med stavning eller "generella fel" att göra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmgubbe

Det säger jag med största respekt och vänliga intentioner, inget annat.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Innan du går vidare tycker jag verkligen du borda läsa på vad halmgubbar innebär, det har ingenting med stavning eller "generella fel" att göra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmgubbe

Det säger jag med största respekt och vänliga intentioner, inget annat.

Intressant. Faktum kvarstår dock att du inte tillför något som har med ämnet att göra, utan fortsätter skriva off topic-inlägg.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jättebra skrivet! Den här bloggen ska jag följa. Alltid roligt med människor som har sunda tankar och åsikter kring saker och ting.

Och användaren StrongBad gör som andra personer med liknande attityd, undviker att argumentera för att dom vet att det finns inga bra argument att använda och istället försöker använda härskarteknik för att ogiltigförklara debatten.

Tröttsamt!

Medlem

Jag är förvånad och väldigt glad över att diskussionen här inne går så väl till och med många välutvecklade med och motargument.

Världen är kanske inte dömd trots allt


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Bra skrivet. Tror många känner likadant som dig!

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Xzander:

Problemet ligger i att vi behandlar olika kön på olika vis.

Men om man behandlar folk som är olika på samma sätt, så kan det bli en större orättvisa än om man behandlar dom olika.

Låt mig ta ett exempel:

På en arbetsplats så har man en person som är 1,5 m lång och en person som är 2,2 m lång. Båda har samma arbetsuppgifter, som dom är lika duktiga på. Men på grund av deras olika längd så får den ena långt upp till arbetsbänken och instrumenten, medans den långe får långt ned.

Hur skall man lösa detta då?

1) Behandlar man alla lika, trots att dom inte är det, så innebär det att dom kommer få arbetsbänkar i samma höjd. Antingen så kommer den som är lång få ännu längre ned, eller så kommer den som är kort att inte nå upp till bänken alls. Eller så blir det som förut - ingen av dom får en bänk i bra höjd.

2) Om man däremot behandlar dem olika - för dom är ju olika - så kan den som är lång få en hög bänk medan den som är kort får en låg bänk. Båda får då en bänk som dom kan arbeta effektivt och säkert vid.

Bara för att man behandlar folk olika så betyder det inte att man behandlar dom olika bra. Bara för att man behandlar folk olika så betyder det inte att den ene är värd mer eller mindre än den andre.

Om man skall behandla alla lika bara för att alla är lika mycket värda så är det som om alla som kommer till akuten får samma behandling oavsett om man har brutit benet, fått en hjärtattack eller skall föda.

Samma sak är det med olika behandling mellan könen - män och kvinnor är olika och bör därmed behandlas olika. Men det betyder inte att man behandlar män och kvinnor olika bra för det, båda könen har ju samma värde.

Ditt exempel har inget att göra med det faktum att kvinnor får lägre lön, oberoende av arbete, för att de är just kvinnor... just för deras kön. Det finns så många arbeten som inte kräver en specifik fysisk egenskap för att utföra där kvinnor likväl får lägre lön än sina manliga kollegor. Varför? Jo, för att någon gång har det bestämts att kvinnor helt enkelt inte ska ha lika hög lön som män, av helt outgrundliga anledningar.

Sen kan man fråga sig ifall löneklyftan i ett fysiskt krävande arbete blir lika hög mellan en fysiskt stark man och en fysiskt svagare man, som mellan en man och en kvinna (om man nu utgår från att denna kvinna genetiskt har mindre muskelstyrka än mannen). Jag skulle tro att så inte är fallet, och att risken är stor att kvinnan får lägre lön än en man med liknande fysiska förutsättningar/muskelstyrka.

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg kommer man inte ifrån den genetiska skillnaden mellan könen, och i min mening är det bara korkat att ignorera denna skillnad. Det du beskriver är ett exempel på "könsignorans", vilket motstrider min åsikt kring ämnet. Så jag vet inte om du missförstod mig eller om jag missförstod dig, för egentligen verkar det som att vi tycker samma sak, bara att det i detta fall inte är ett stort problem i löneklyftorna könen emellan.

Medlem
Skrivet av Xzander:

Ditt exempel har inget att göra med det faktum att kvinnor får lägre lön, oberoende av arbete, för att de är just kvinnor... just för deras kön. Det finns så många arbeten som inte kräver en specifik fysisk egenskap för att utföra där kvinnor likväl får lägre lön än sina manliga kollegor. Varför? Jo, för att någon gång har det bestämts att kvinnor helt enkelt inte ska ha lika hög lön som män, av helt outgrundliga anledningar.

Fast det där är ju en modern myt som ständigt blir vattnad av media.
Läs första inlägget.
http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?p=427508

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Xzander:

Ditt exempel har inget att göra med det faktum att kvinnor får lägre lön, oberoende av arbete, för att de är just kvinnor... just för deras kön. Det finns så många arbeten som inte kräver en specifik fysisk egenskap för att utföra där kvinnor likväl får lägre lön än sina manliga kollegor. Varför? Jo, för att någon gång har det bestämts att kvinnor helt enkelt inte ska ha lika hög lön som män, av helt outgrundliga anledningar.

Fast det där är ju en modern myt som ständigt blir vattnad av media.
Läs första inlägget.
http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?p=427508

Intressant. Ska läsa på om detta, men tycker ändå det är underligt... om jag förstår det rätt så skapades denna tråd 2009, men detta är från 2013 och då tycker jag nog att det borde varit mindre skillnad mellan män och kvinnors medellön än vad det tydligen är. Hade också varit lättare om källhänvisningen som snubben länkade till hade fungerat, men utan tvekan ligger det något i att medellön endast som hänvisning kan vara lite vagt.

Annan intressant sak dock: http://www.arbetsgivarverket.se/nyheter-press/nyhetsbrev/arbe...

Visst, det blir gradvis jämnare, men att statligt anställda ändå ska ha sådana skillnader tycker jag verkar underligt.

Medlem

Okej crazy idé, vad sägs om att vi låtar alla uppfostra sina barn precis som de vill utan att staten eller annan part lägger sig i? Så länge det inte handlar om barnmisshandel o dylikt givetvis.

Medlem
Skrivet av Xzander:

Ditt exempel har inget att göra med det faktum att kvinnor får lägre lön, oberoende av arbete, för att de är just kvinnor... just för deras kön. Det finns så många arbeten som inte kräver en specifik fysisk egenskap för att utföra där kvinnor likväl får lägre lön än sina manliga kollegor. Varför? Jo, för att någon gång har det bestämts att kvinnor helt enkelt inte ska ha lika hög lön som män, av helt outgrundliga anledningar.

Det är sant att mitt exempel inte tog upp skillnaden i lön mellan lika arbetare, jag ville bara poängtera att det inte alltid är av ondo att behandla personer olika - tvärt om så kan det vara positivt.

Angående lönerna håller jag med dig: två personer som gör samma jobb lika bra och med ungeför samma erfarenget skall givetsvis ha samma lön oavsett vem det är. Sedan om det verkligen är så stora skillnader som media skriver vet jag inte. De arbetsplatser som jag har arbetat på så har det varit lika lön för de som gör samma sak och jag har inte heller hört att några bekanta har råkat ut för orättvisor. (Men vi kanske bara har haft tur...)

Skrivet av Xzander:

Sen kan man fråga sig ifall löneklyftan i ett fysiskt krävande arbete blir lika hög mellan en fysiskt stark man och en fysiskt svagare man, som mellan en man och en kvinna (om man nu utgår från att denna kvinna genetiskt har mindre muskelstyrka än mannen). Jag skulle tro att så inte är fallet, och att risken är stor att kvinnan får lägre lön än en man med liknande fysiska förutsättningar/muskelstyrka.

För mig är det samma tankesätt där: om det krävs fysisk styrka för att utföra jobbet, så borde en stark person göra ett bättre jobb och därmed få högre lön än en svag person. Notera borde då en svag person rent teoretiskt skulle kunna göra jobbet lika bra, även om det är mindre sannolikt. Sedan om det är en man eller kvinna spelar ingen roll.

Summa sumarium: Det man i slutändan bedömer är alltså inte personen, utan vad personen utför samt resultatet.

Skrivet av Xzander:

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg kommer man inte ifrån den genetiska skillnaden mellan könen, och i min mening är det bara korkat att ignorera denna skillnad. Det du beskriver är ett exempel på "könsignorans", vilket motstrider min åsikt kring ämnet. Så jag vet inte om du missförstod mig eller om jag missförstod dig, för egentligen verkar det som att vi tycker samma sak, bara att det i detta fall inte är ett stort problem i löneklyftorna könen emellan.

Vi kanske är inne på samma spår, men talar om varandra på något sätt. (?)

Jag hade egentligen tre poänger om man skall försöka sammanfatta det hela:

1) Det finns skillnader mellan könen och mellan alla människor. Detta är inte dåligt, utan en tillgång som man kan nyttja.

2) Genom att ignorera/släta över skillnader så går man inte bara miste av dom positiva saker som det innebär, man riskerar också att en del personer inte får samma chans då olika människor behöver olika förutsättningar och/eller hjälpmedel.

3) Det är mycket tjat om att inte döma folk efter det ena eller det andra: Döm inte personer efter kön. Döm inte personer efter ålder. Döm inte personer efter hudfärg. osv osv. Jag skulle vända på det: fokusera på vad man skall döma folk efter, det vill säga det som dom säger och gör. Simple as that.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

12
Skriv svar