Irriterande svag

Flakmonkey
Irriterande svag

Sitter just nu i TV-soffan och tittar på Hotel Inspector (tänk Hells Kitchen fast med hotell i Storbrittanien). Inte direkt ansträngande men ändå gör det ont när jag rör mig. Anledning? Jag är fruktansvärt svag och otränad just nu. Trots att lördagens styrkepass var löjligt lätt med ett fåtal övningar för överkroppen (rygg, mage, axlar, bröst, etc) så har träningsvärken gjort sig påmind.

Värken kan jag dock leva med. Faktum är att jag gillar det. Inte just smärtan i sig kanske utan för att det känns som ett tecken på att jag gjort något vettigt och att jag förhoppningsvis är på gång igen. Det jag har svårare för är hur otroligt svag jag var. Nästan lite läskigt hur fort man kan tappa styrkan när man inte underhåller den på några månader. Visserligen så vet jag ju att den kommer tillbaka rätt fort igen när musklerna påminns om svunna tider, men det är ändå jobbigt att få ge upp direkt på vikter som tidigare inte ens var värdiga att värma upp på.

Lite Rocky är aldrig fel när man ska hitta träningsmotivationen

Nu gäller det bara att inte låta sig nedslås av det utan istället använda det som motivation för att hitta tillbaka till den plats där man en gång var. Gärna längre fram också förstås. Finns inge hemligheter heller utan det handlar om hårt jobb och disciplin. Förhoppningsvis är det något jag klarar av, för så här irriterande svag vill jag verkligen vara.

#blogg

Medlem
Irriterande svag

Som inte det vore nog brukar jag alltid skada mig när jag känner så där. Egot klarar liksom inte av besvikelsen, så man försöker pressa på och så slutar det med att man lägger av helt för att man måste låta musklerna läka

Flakmonkey
Skrivet av JOnnegrym:

Som inte det vore nog brukar jag alltid skada mig när jag känner så där. Egot klarar liksom inte av besvikelsen, så man försöker pressa på och så slutar det med att man lägger av helt för att man måste låta musklerna läka

Har drabbats av löparknä två gånger efter två långa uppehåll pga operationer... så jag har tvingats lära mig att skynda långsamt. Ännu värre smäll för egot att inte kunna träna alls än att vara svag

Medlem

Jag tycker värken är ett av det bästa! Tyvärr så när man har funnti sin rutin upplever man aldrig samma värk som man gör när man är otränad.

Dock är det tråkigt med dina knän! Se till att värma upp ordentligt innan du börjar springa, variera dina distanser och framförallt kör distanserna från båda hållen (fram- och bak- rotationer) för att träna båda knäna lika mycket! Undvik onödigt långa nedförsbackar och spring mjukare/saktare i dem (trots att det är svårt!!!). Att stretcha efteråt är väldigt viktigt det med. Jag brukar stretcha lite mjukt innan också men det är väldigt individuellt! Skor kommer jag ihåg att du har skrivit o m tidigare så det har du säkert koll på! Har du breda framfötter kan jag dock rekommendera New Balance som gör skor som är bredare på framfoten (bästa skon jag testat hittils!). Testa även med framfota nedsättning när du löper, tar ett tag att komma in i men skador har minskat med 99% för mig!

Du känner säkert redan till allt detta men det skadar aldrig att höra det igen.

1
Skriv svar