Uppgradering av CPU och Moderkort

Medlem
Uppgradering av CPU och Moderkort

Hallå där alla FZ:are, har börjat fundera på att uppgradera min dator då jag börjat spela arma en del och det känns att det är alldeles för lite kräm i nuvarande burken. Nu är problemet att jag är student och har inte så stor inkomst så jag vill helst spara så mycket pengar som möjligt och köpa en sak i taget. På min inköpslista har jag en CPU, moderkort, GPU och PSU.
Vad jag vill uppgradera först är min CPU från en FX 4100 till en I7-4770k och ett moderkort från Gigabyte Technology Co., Ltd. GA-78LMT-S2 (Socket M2) till en MSI z87 g45 .
Min fråga är: Är det stor skillnad på hur mycket ström min gamla setup drar VS vad den nya drar? Jag vet nämligen inte hur starkt min PSU är då det inte står på den. Så jag sparar bara ihop till en ny PSU enbart om det verkligen behövs.
Tack på förhand. Ber även om ursäkt om detta blev lite kladdigt, men är väldigt trött just nu.
Vid frågor så är det bara att skriva frågan så svarar jag ASAP

Medlem

Din effektförbrukning kommer bli ungefär lika med den nya processorn. Kanske till och med något lägre.

MEN underskatta aldrig värdet av en bra nätdel. En bra nätdel kan få ner ljudnivån, ge stabilare drift och, i bästa fall, få ner elräkningen några kronor.

Jag kan också tillägga att i spel är det minimal skillnad på i7-4770K och i5-4670K. Det finns tillfällen när 4770K är snabbare pga sina 8 trådar men i spel är skillnaden försumbar.

Så ett alternativ skulle vara moderkort + i5-4670K + nätdel. Prisskillnaden är ungefär 800kr mellan processorerna så det kan du köpa en bra nätdel för. Tips från coachen!

Medlem
Skrivet av Bennii:

Din effektförbrukning kommer bli ungefär lika med den nya processorn. Kanske till och med något lägre.

MEN underskatta aldrig värdet av en bra nätdel. En bra nätdel kan få ner ljudnivån, ge stabilare drift och, i bästa fall, få ner elräkningen några kronor.

Jag kan också tillägga att i spel är det minimal skillnad på i7-4770K och i5-4670K. Det finns tillfällen när 4770K är snabbare pga sina 8 trådar men i spel är skillnaden försumbar.

Så ett alternativ skulle vara moderkort + i5-4670K + nätdel. Prisskillnaden är ungefär 800kr mellan processorerna så det kan du köpa en bra nätdel för. Tips från coachen!

Tack för tipset, detta ska kollas upp!

Edit1: Som nätagg funderar jag på denna https://www.komplett.se/corsair-cx-750m-750w-psu/773377
Några invändningar?

Medlem
Skrivet av jimsam100234:
Skrivet av Bennii:

Din effektförbrukning kommer bli ungefär lika med den nya processorn. Kanske till och med något lägre.

MEN underskatta aldrig värdet av en bra nätdel. En bra nätdel kan få ner ljudnivån, ge stabilare drift och, i bästa fall, få ner elräkningen några kronor.

Jag kan också tillägga att i spel är det minimal skillnad på i7-4770K och i5-4670K. Det finns tillfällen när 4770K är snabbare pga sina 8 trådar men i spel är skillnaden försumbar.

Så ett alternativ skulle vara moderkort + i5-4670K + nätdel. Prisskillnaden är ungefär 800kr mellan processorerna så det kan du köpa en bra nätdel för. Tips från coachen!

Tack för tipset, detta ska kollas upp!

Edit1: Som nätagg funderar jag på denna https://www.komplett.se/corsair-cx-750m-750w-psu/773377
Några invändningar?

Corsair har fina nätdelar och CX-serien är prisvärd. Så jag har inga invändningar.

1
Skriv svar