I gamla fotspår

Medlem
I gamla fotspår

Jag befinner mig i ett sorts mellanting vad det anbelangar spel. Intresset finns där, men de nya spelen gör det inte i samma utsträckning. Battlefield 4 ligger på hyllan till Naval Strike kommer ut, och det finns inga andra nyare spel som tilltalar mig för tillfället. The Wolf Among Us samt The Walking Dead Season 2 ser jag fram emot, men väntar tålmodigt till hela säsongerna finns tillgängliga. På sikt hägrar även The Division, The Stick of Truth, Titanfall samt Elder Scrolls Online, men just nu är det väldigt lugnt och skönt. Väldigt skönt. Så skönt att jag faktiskt har gått tillbaka till de där personliga favoriterna man har för sig själv. Spelen man som, vackra minnen, kan plocka upp när som helst och njuta av när inget annat duger för stunden. Dessutom har jag genomgått ett slags paradigmskifte, där jag nu föredrar taktik och omsorgsfullt pysslande i RPG, än FPS som jag alltid annars favoriserat och nästan enbart spelat.

Ett axplock av mina smultronställen:

The Secret World
Jag fick ett tidigt intresse för norska Funcoms mytiska projekt. Jag följde varenda nyhet och film som släpptes i samband med spelet och fick ta del av betan, vilket först fick mig lite avskräckt, men senare också fast. Tyvärr var det faktiskt den gruppmässiga MMO-delen som föll, för mig, med lite hjälp av den stela combatkänslan. Hade enligt mig passat bättre som en singleplayer med möjlighet till co-op. Questmässigt är det, det bästa spelet som någonsin har gjorts på MMO-fronten. Atmosfären är magiskt bra, och intelligensnivån på uppdragen är perfekt avvägda. Jag utmanar alla som inte har spelat spelet att klara av pusslet "Kingsmouth Code" samt släptåget "Digging Deeper" utan att fuska. Kingsmouth är verkligen värt att utforska, speciellt om du har en förkärlek till mystik och skräck i anda av H.P. Lovecraft och Stephen King.

Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
Star Wars. Laserssvärdsdueller. Det blir aldrig tråkigt, speciellt inte med Raven Softwares nu legendariska motor som möjliggör galet bra återspelningsvärde (precis som med Dark Messiah of Might & Magic), och fantastisk skadeglädje i att kasta ut sina stackars motståndare från de höga avsatserna i Nar Shaddaas mörkare hörn.

Heroes of Might & Magic III
Jag vet inte vad det är som drar mig till spelet mest, om det är de nostalgiska aspekterna, eller musiken som fortfarande väcker så mycket behag. Rent spelmekaniskt är de bland det bästa jag har spelat i taktisk väg tillsammans med Sins of a Solar Empire. Otroligt roligt fortfarande.

Vad har du för smultronställen som du återvänder till?

#blogg

I gamla fotspår

Ett tips är att testa "Knights of the Force", tyvärr lades arbetet på 3.0 ned, men det går fortfarande att ladda ned version 2.0.

Läs mer här:

http://kotf.com/main.htm


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Här är en lukt jag inte känt på länge... 73mpl4R♪!

Härligt eller hur! Finns inget bättre än att be all hype att dra till fanders och bara spela det man mår bra av.

Mina smultronställen? Enkelt:

Rune Factory Frontier (Wii)
Mysigt harwest moon lir med fantasy element och dungeoncrawl. Totalt mys-spel där jag varvar att se efter och planera min åker med att utforska grottor innan det är dags att delta i festivalen med alla bybor.

The Raven: Legacy of a master thief.

Ur mysigt och atmosfäriskt äventyrsspel i bästa Agatha Christie maner. Grym musik, charmiga visuell artstyle och det är skönt med ett äventyrsspel som har ett trevligare sätt och inlevelse än de flesta.

Thief 3. och snart kommer Thief ut, kommer bli skönt, ja skönt att återse vår bäste tjyv och enda hopp om ett ordentligt stealthspel...vi får se.

SWTOR min inquisitor rockar och min och bara min Smuggler är den bästa i hela galaxen


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

The Raven ska jag testa så snart jag är färdig med "Dogfight 1942", inte ett hundspel


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Gamla spel kommer alltid ha sin charm. Jag har mina favoriter som jag plockar fram med jämna mellanrum, men samtidigt aktar jag mig för att spela vissa äldre spel. Ibland är minnet bättre än upplevelsen idag och det där vi kallar nostalgi spelar ofta in mer än vi tror.

Skrivet av Bennii:

Gamla spel kommer alltid ha sin charm. Jag har mina favoriter som jag plockar fram med jämna mellanrum, men samtidigt aktar jag mig för att spela vissa äldre spel. Ibland är minnet bättre än upplevelsen idag och det där vi kallar nostalgi spelar ofta in mer än vi tror.

Verkligen? Jag hör det där för jämnan men har personligen inte haft den känslan. De jag har som är skit nu var skit även då


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av walter_iego:

The Raven ska jag testa så snart jag är färdig med "Dogfight 1942", inte ett hundspel

Gillar du Agatha's verk och ibland ser på Poirot på tv så sitter tidsandan så fint som lent citronté.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av Bennii:

Gamla spel kommer alltid ha sin charm. Jag har mina favoriter som jag plockar fram med jämna mellanrum, men samtidigt aktar jag mig för att spela vissa äldre spel. Ibland är minnet bättre än upplevelsen idag och det där vi kallar nostalgi spelar ofta in mer än vi tror.

Verkligen? Jag hör det där för jämnan men har personligen inte haft den känslan. De jag har som är skit nu var skit även då

Hehe. Kom ihåg när jag startade upp Ocarina of Time på mitt Wii - det var ingen vacker syn. Just det, och många andra passar helt klart bättre som ett minne.

Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av walter_iego:

The Raven ska jag testa så snart jag är färdig med "Dogfight 1942", inte ett hundspel

Gillar du Agatha's verk och ibland ser på Poirot på tv så sitter tidsandan så fint som lent citronté.

* med honung.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Ett tips är att testa "Knights of the Force", tyvärr lades arbetet på 3.0 ned, men det går fortfarande att ladda ned version 2.0.

Läs mer här:

http://kotf.com/main.htm

Så mycket potential! Måtte nya Battlefront bli bra.

Skrivet av Traveller in time:

Här är en lukt jag inte känt på länge... 73mpl4R♪!

Luktar jag så illa?

Ja, ibland glömmer man bort varför man spelar, och vilka spel man kanske borde spela. Tid är dyrbart! Istället för att jaga achievements och deeds är det kanske mer givande för en trött själ att få njuta av den spelkonst denne uppskattar som mest.

SWtoR. Jag ville verkligen gilla det, men spelets design föll mig inte i smaken tyvärr. Din Inquisitor hade inte gjort en skråma på min Guardian.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av Bennii:

Gamla spel kommer alltid ha sin charm. Jag har mina favoriter som jag plockar fram med jämna mellanrum, men samtidigt aktar jag mig för att spela vissa äldre spel. Ibland är minnet bättre än upplevelsen idag och det där vi kallar nostalgi spelar ofta in mer än vi tror.

Verkligen? Jag hör det där för jämnan men har personligen inte haft den känslan. De jag har som är skit nu var skit även då

Ja, skit förblir skit. Men spelen som var guld då kanske bara är silver idag. Eller ännu värre, spelet du minns som guld kanske har reducerats till en rutten fjärdeplats i jämförelse med dagens spel.

1
Skriv svar