Newell nekar till att Steam snokar i ditt surfande

Robot
Newell nekar till att Steam snokar i ditt surfande

Valves antifuskverktyg används för att... just det, stoppa fusk.

#valve, #half-life-counter-strike


MEG
Medlem
Newell nekar till att Steam snokar i ditt surfande

Jag tror honom, ser ingen anledning att de skulle riskera sina fans/kunders förtroende, så pass korkade är de inte.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Detta känns ju betydligt mer troligt än att de skulle vara intresserade av random surfhistorik.

Medlem

3 frågor, inte bara 2!

on topic: verkar som ett vettigt sätt att hitta fuskare,

Medlem

Klart Valve loggar allt, kanske dags att folk tittar i User Agreement? Att folk köper spel via Steam är ju helt sjukt.

Medlem
Skrivet av blohm:

Klart Valve loggar allt, kanske dags att folk tittar i User Agreement? Att folk köper spel via Steam är ju helt sjukt.

Allt?

Medlem
Skrivet av Frux:

Detta känns ju betydligt mer troligt än att de skulle vara intresserade av random surfhistorik.

"Random surfhistorik" kan vara väldigt värdefullt och kan troligtvis säljas för väldigt mycket pengar för reklam.

Medlem
Skrivet av blohm:

Klart Valve loggar allt, kanske dags att folk tittar i User Agreement? Att folk köper spel via Steam är ju helt sjukt.

Att du använder Google, Facebook, Twitter, Aftonbladet, Hotmail, Yahoo, Gmail.. är ju helt sjukt. Det är dags att folk fattar att det inte finns någon som helst transparens på Internet och att allting du gör lämnar spår.

Och jag är helt övertygad om att du, Blohm, använder åtminstone någon av dessa tjänster.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Kan nästan garantera om detta var EA nu så skulle det va världens shitstorm.

Medlem
Skrivet av blohm:

Klart Valve loggar allt, kanske dags att folk tittar i User Agreement? Att folk köper spel via Steam är ju helt sjukt.

Ja, det är fan sjukt att folk köper spel på steam, folk borde köpa ett paket dominos på Stor och Liten i stället.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Siken:
Skrivet av Frux:

Detta känns ju betydligt mer troligt än att de skulle vara intresserade av random surfhistorik.

"Random surfhistorik" kan vara väldigt värdefullt och kan troligtvis säljas för väldigt mycket pengar för reklam.

Om vi nu bortser från att det skulle vara ett rent idiotiskt tilltag av Valve... Hur skulle datan gå att använda rent praktiskt för reklam menar du?

Medlem

Ingen fara Valve, mitt liv är i era händer och hittills har ni gjort mig lycklig!

Medlem

Tror dig Gabe tvivlar inte en sekund på er.

Medlem
Skrivet av blohm:

Klart Valve loggar allt, kanske dags att folk tittar i User Agreement? Att folk köper spel via Steam är ju helt sjukt.

Haha, isåfall kan man bosätta sig i skogen och bli eremit med direkten. Bara för att de har makt betyder inte att de kommer utnyttja den på ett ondskefullt vis. Om det var Bobby Kotick hade jag varit orolig men Gabe? Gabe tycks ta lite mer ansvar.

Medlem

Som om någon av spelutgivarna bryr sig om vad folk runkar till..

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av blohm:

Klart Valve loggar allt, kanske dags att folk tittar i User Agreement? Att folk köper spel via Steam är ju helt sjukt.

Ja, det är fan sjukt att folk köper spel på steam, folk borde köpa ett paket dominos på Stor och Liten i stället.

Men betala för Guds skull inte med kort för då blir du loggad!

Medlem

Om detta var EA, ojojoj.

Medlem

"Om detta var EA, ojojoj" jo, undra varför.... -.-
Att ens dra den jämförelsen. ett företag har blivit nominerad och vunnit crap of the year award, det andra har inte.

Medlem

Chefen för ett företag nekar att dom rotar i din dator?! No way, klart han nekar. Sen ifall det är sant eller inte.. HMm..

Medlem
Skrivet av GhostWolf:

Kan nästan garantera om detta var EA nu så skulle det va världens shitstorm.

Såklart, alla hatar EA mer än pesten


signatur

Game long and prosper

Medlem

Att samla surfhistorik är lite som att ropa i folks sopor. Inte mycket av värde man hittar och man kan varken veta vem som slängt skiten eller vad som har gjorts med den.

- Du Gabe?
- Ja?
- Rotar du i folks sopor?
- Nej.
- Ok.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Ghoetic:

"Om detta var EA, ojojoj" jo, undra varför.... -.-
Att ens dra den jämförelsen. ett företag har blivit nominerad och vunnit crap of the year award, det andra har inte.

Ett företag ger tusentals personer jobb och miljontals spelare spelglädje, har inte riktigt fattat hur ett sådant företag kan få "crap of the year award". Handlar mer om ovetande ungar som inte vet bättre och röstar på EA helt enkelt för att trolla. Det går inte ens att ta det där priset seriöst. Partiundersökningar på internet där SD alltid får över 50% är ungefär lika seriöst :P.

Medlem
Skrivet av blohm:

Klart Valve loggar allt, kanske dags att folk tittar i User Agreement? Att folk köper spel via Steam är ju helt sjukt.

Helt sjukt!

Medlem

Vem bryr sig?
Om man nu är så orolig för övervakning så kanske man borde ha en separat dator för spelande och allmän skit, och en annan som bara används till vad man nu gör som är såååå känsligt.

Satt och funderade på om det finns nåt jag bryr mig om ifall nåt företag ser på min dator.
Om man bortser från bankärenden så finns det inget som jag skulle bry mig nåt särskilt om.

Vad gör ni som blir nojiga?

Avancerade ritningar på experimentella kärnvapen ni bygger i källaren och stora planer på världsherravälde lr vad?

Medlem

Men för sjutton gubbar. Varje djävla sajt man besöker kartlägger ens surfhistorik i mer eller mindre utsträckning.

Installera noscript och besök valfri hemsida, den kontaktar samtidigt en rad andra addresser, reklam servrar, statestik servrar o.s.v. med målet att få reda på mer information om sina besökare och kunna rikta reklam mot dessa.
Vilken sajt var du på innan denna, vilken sajt du tar dig vidare till och dyl.
Det ekonomiska klimatet vi lever i idag kräver detta. Där reklam spelar en stor roll för företagsamhet.

Sen så är det ju bara ip-nummer och datorer så vitt företagen vet, inget har en direkt personlig koppling i dagsläget. Så att detta skulle vara en inskränkning i privatlivet köper jag inte för fem öre.

Medlem

Har våran lord and saviour Gabe Newell någonsin ljugit för oss? Det är det som gör honom till den stora herre han är! Praise the lord.

Medlem

Jag är glad att VAC jagar fusk aggressivt, och jag tror på Gabe helt och hållet.

Dessutom pågår långt grövre övervakning på alla lager av internet idag, och dessutom går det enkelt att anonymisera sig mot VAC i det här fallet (även för fuskare), bl.a. genom att rensa sin DNS-cache.

Alla borde sluta vara så naiva och istället byta till Bahnhof och köra VPN till proxyserver dygnet runt och kryptera sina diskar. Det rekommenderas varmt för den som verkligen vill sträcka på benen och få vara sig själv på internet

EDIT: Värt att notera, i Gabens egna ord (med min förtjockning av text);

Skrivet av Gabe Newell:

Cheat versus trust is an ongoing cat-and-mouse game. New cheats are created all the time, detected, banned, and tweaked. This specific VAC test for this specific round of cheats was effective for 13 days, which is fairly typical. It is now no longer active as the cheat providers have worked around it by manipulating the DNS cache of their customers' client machines.

Så det pågår inte ens längre, utan pågick bara i ca 13 dagar. Och även då var de inte intresserade av vad ni fappar till.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Jag är glad att VAC jagar fusk aggressivt, och jag tror på Gabe helt och hållet.

+1

Resten är väl lite wierd: behöver man gå så långt så att man inte känner sig säker förrns man har rensat DNS cachen, bytt ISP, börjat tunnla samt kryptera diskarna.... Allt bara skriker misstänksamt.

Medlem

bra gabe jag kan surfa vidare utan oroa mig

Medlem
Skrivet av neohasse:

Resten är väl lite wierd: behöver man gå så långt så att man inte känner sig säker förrns man har rensat DNS cachen, bytt ISP, börjat tunnla samt kryptera diskarna.... Allt bara skriker misstänksamt.

Tycker du? Det jag finner wierd är väl egentligen att man ska behöva skydda sig från NSA, informationsstöld, hackerangrepp m.m. för att undvika att ofrivilligt bli gjord "naken på en frusen sjö" digitalt.

Men men, även om jag tycker det är tråkigt att behöva låsa dörren när jag går hemifrån också så fattar jag helt klart funktionen med det (och de möjliga konsekvenserna av att jag inte skulle göra det, att jag skulle bli gjord offer av någon pga oskyldig naivitet).

Känna sig säker är väl en annan sak, dock. Jag rekommenderar att man i allmänhet känner sig säker. Inte mycket mening med att gå och oroa sig hela tiden. Inte som att min låsta lägenhetsdörr skulle stoppa proffs som verkligen ville in - samma med att byta till en integritetsmedveten ISP och köra deras medföljande krypteringstjänst (som tunnlar en). Att kryptera diskarna kan man göra med automatik om man har SSD-diskar som jag, inga problem.

Så jag säger inte: köp torrfoder och AK47 och flytta ut i öknen. Jag säger bara: glöm inte att även "låsa dörren" digitalt.

12
Skriv svar