Vila i frid, Irrational Games

Robot
Vila i frid, Irrational Games

Studion bakom Bioshock och System Shock 2 har kodat sitt sista spel. Vilket blev din favorit?

#bioshock-infinite, #irrational-games, #take-two-interactive-1, #bioshock, #2k-games


Medlem
Vila i frid, Irrational Games

Men vad tråkigt

Ase
Medlem
Geeks Gaming

Utan Irrational inget nytt System Shock

Medlem

Jag föredrar att spelstudios försvinner pga starka drivkrafter att förbättra sitt spelskapande, än olönsamhet. Så i det stora hela är det här en positiv nyhet.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Förstår inte varför folk är förvånade över detta. Det händer hela tiden. Skillnaden här är att de valt att lägga ner företaget helt och fortsätta under nytt namn.
Alla spelföretag mer eller mindre anställer folk för specifika projekt. När projektet är slut så får de anställda sluta. Inget konstigt alls.

Stora företag som tex EA, Blizzard, Ubisoft osv har så många projekt så de flyttar runt folk istället när de är klara med ett projekt men det är egentligen ingen skillnad mot vad som hänt här.

Jag antar att de 15 som blir kvar kommer designa ngt nytt framöver och senare vid behov nyanställa grafikdesigners, programmerare, testare osv. Finns ingen poäng att ha massa anställda som inte har ngt att göra. Det kostar bara pengar.

Medlem
Medlem

Så vi kommer aldrig få se SWAT 5? Denna studio producerade två av mina absoluta favorittitlar i SWAT 4 och Bioshock, två väldigt olika FPS men ack så bra båda två.

Medlem

*Dath Vadar* Nooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooh!


signatur

Varje dag suger på ett helt nytt sätt!

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Utan Irrational inget nytt System Shock

Kan inget annat företag göra systemshock nu när dom inte finns längre? tex köpa rättigheterna lättare osv?

Medlem
Skrivet av hastapan:
Skrivet av Jinxswe:

Utan Irrational inget nytt System Shock

Kan inget annat företag göra systemshock nu när dom inte finns längre? tex köpa rättigheterna lättare osv?

Det är inte Irratonal som äger/ägde det Ip't ändå. EA äger trademarket och ngt annat bolag äger namnet system shock 2.

Medlem
Skrivet av hastapan:
Skrivet av Jinxswe:

Utan Irrational inget nytt System Shock

Kan inget annat företag göra systemshock nu när dom inte finns längre? tex köpa rättigheterna lättare osv?

Jag tvivlar faktiskt på att vi fått se ett nytt System Shock även om Irrational hade funnits kvar :/ Så himmla synd med tanke på hur grym 2an var och att den slutade med en cliffhanger (värsta sättet att "avsluta" en serie på imo)

För övrigt så förvånar det här beslutet mig, tar Bioshock slut nu? Känns orimligt med tanke på hur bra serien säljer samt hur stor fanbase den har


signatur

Game long and prosper

Medlem

Gud va trist så synd att flera bra spel tillverkare går i graven snart e det väl bara EA kvar

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Jag föredrar att spelstudios försvinner pga starka drivkrafter att förbättra sitt spelskapande, än olönsamhet. Så i det stora hela är det här en positiv nyhet.

Tråkiga är att spelen som skapas för lönsamheten blir enkla mobilspel som oftast är av mycket dålig kvalitet i jämförelse med just motsvarande högbudgetspel.

Ta Plants vs Zombies tex. som i grunden är ett förenklat och mycket dåligt tower defence. Men just enkelheten har gjort spelet populärt medans vi som gillar tower defence fortfarande måste sitta med WC3.

Det ser jag som något mycket negativt då allt fler utvecklare lägger mer fokus på mobilspel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Geeks Gaming
Skrivet av Zappa:
Skrivet av hastapan:
Skrivet av Jinxswe:

Utan Irrational inget nytt System Shock

Kan inget annat företag göra systemshock nu när dom inte finns längre? tex köpa rättigheterna lättare osv?

Det är inte Irratonal som äger/ägde det Ip't ändå. EA äger trademarket och ngt annat bolag äger namnet system shock 2.

Irrational Games äger storyn och EA äger märket.

Medlem

Hoppas och tror att detta är för det bättre. Blir nog till slut väldigt svårt att hålla fokus när man ska göra ett AAA-spel med skyhög produktions budget. Där ens vision ska nå ut till dussintals eller hundratals olika personer, samtidigt som man inte ska trampa någon utgivare på tårna med något för vågat eller oprövat.

Sen hjälper det nog knappast heller att spelen ska sammtidigt utvecklas till diverse olika plattformar och måste fungera till olika system och kontroller. Sätter alldels för många begränsningar till slut.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av hastapan:
Skrivet av Jinxswe:

Utan Irrational inget nytt System Shock

Kan inget annat företag göra systemshock nu när dom inte finns längre? tex köpa rättigheterna lättare osv?

Det är inte Irratonal som äger/ägde det Ip't ändå. EA äger trademarket och ngt annat bolag äger namnet system shock 2.

Irrational Games äger storyn och EA äger märket.

Nej det är inte Irrational. Det är Star Insurance Company som äger Ip't.

Medlem
Skrivet av Javas:

För övrigt så förvånar det här beslutet mig, tar Bioshock slut nu? Känns orimligt med tanke på hur bra serien säljer samt hur stor fanbase den har

Jag tror det är ganska många som överskattar hur mycket pengar en del spel tjänar in. Om Bioshock hade varit en vinstmaskin så hade studion överlevt oavsett om Levine valt att göra något annat eller inte.

Med den design och det arbete som krävs för att skapa världar som de i Bioshock-spelen så är nog produktionskostnaderna rätt höga jämfört de flesta andra spel.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Hoppas och tror att detta är för det bättre. Blir nog till slut väldigt svårt att hålla fokus när man ska göra ett AAA-spel med skyhög produktions budget. Där ens vision ska nå ut till dussintals eller hundratals olika personer, samtidigt som man inte ska trampa någon utgivare på tårna med något för vågat eller oprövat.

Sen hjälper det nog knappast heller att spelen ska sammtidigt utvecklas till diverse olika plattformar och måste fungera till olika system och kontroller. Sätter alldels för många begränsningar till slut.

Jepp jag tror Ken blivit trött på att styra gigantiska projekt som tar evigheter att ro i land. Han är en kreatör och vill koncentrera sig på det. Blir intressant att se vad han kommer hitta på nu.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Sapiens:

Hoppas och tror att detta är för det bättre. Blir nog till slut väldigt svårt att hålla fokus när man ska göra ett AAA-spel med skyhög produktions budget. Där ens vision ska nå ut till dussintals eller hundratals olika personer, samtidigt som man inte ska trampa någon utgivare på tårna med något för vågat eller oprövat.

Sen hjälper det nog knappast heller att spelen ska sammtidigt utvecklas till diverse olika plattformar och måste fungera till olika system och kontroller. Sätter alldels för många begränsningar till slut.

Jepp jag tror Ken blivit trött på att styra gigantiska projekt som tar evigheter att ro i land. Han är en kreatör och vill koncentrera sig på det. Blir intressant att se vad han kommer hitta på nu.

Gissar på mobilspel.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Sapiens:

Hoppas och tror att detta är för det bättre. Blir nog till slut väldigt svårt att hålla fokus när man ska göra ett AAA-spel med skyhög produktions budget. Där ens vision ska nå ut till dussintals eller hundratals olika personer, samtidigt som man inte ska trampa någon utgivare på tårna med något för vågat eller oprövat.

Sen hjälper det nog knappast heller att spelen ska sammtidigt utvecklas till diverse olika plattformar och måste fungera till olika system och kontroller. Sätter alldels för många begränsningar till slut.

Jepp jag tror Ken blivit trött på att styra gigantiska projekt som tar evigheter att ro i land. Han är en kreatör och vill koncentrera sig på det. Blir intressant att se vad han kommer hitta på nu.

Gissar på mobilspel.

Det är tveksamt. Nog lite för begränsat med tanke på vad han gjort tidigare.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Utan Irrational inget nytt System Shock

Det har ju inte direkt varit någon brist på Thief-spel utan Looking Glass Studios.

Geeks Gaming
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av hastapan:
Skrivet av Jinxswe:

Utan Irrational inget nytt System Shock

Kan inget annat företag göra systemshock nu när dom inte finns längre? tex köpa rättigheterna lättare osv?

Det är inte Irratonal som äger/ägde det Ip't ändå. EA äger trademarket och ngt annat bolag äger namnet system shock 2.

Irrational Games äger storyn och EA äger märket.

Nej det är inte Irrational. Det är Star Insurance Company som äger Ip't.

"Då Looking Glass Studios gick i konkurs såldes rättigheterna till System Shock. Men istället för att sälja hela System Shock blev segment och delar sålda. Den som idag äger mest av System Shock är Electronic Arts. Electronic Arts har utövat detta genom att skickat ut varningsmeddelanden till personer och fans som försökt skapa sina egna moddar till andra spelmotorer, anledningen är så klart att de inte har tillstånd för sådant.

Irrational Games, har utvecklat spelet BioShock, ett slags "fortsättning i samma anda" på System Shock-idén. Spelet i sig har ingen direkt koppling till System Shock. Dock har spelet ett liknande upplägg som System Shock 2, samt en blandning mellan RPG och FPS. "

Star Insurance Company fixa rättigheterna från Irrational games för att kunna släppa SS2 till Steam och GOG

Medlem

Undrar om tredje DLCn till Bioshock Infinite fortfarande kommer?

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Undrar om tredje DLCn till Bioshock Infinite fortfarande kommer?

Ja den är klar och kommer släppas strax.

Flakmonkey

Trist eftersom det är en av de studios som i princip alltid levererar spel av hög kvalitet. Knappast förvånande dock, det är ju så branschen fungerar, men man får helt enkelt önska alla inblandade lycka till på deras nya äventyr.

Sen så måste jag bara säga att de som inte röstat på #System Shock 2 måste vara de som inte haft det fantastiskt nöjet att spela det

Medlem

Det här kom som blixt från klar himmel. Väldigt tråkigt

Medlem

Bra. Bioshock Infinite var en urtråkig korridorshooter. Förhoppningsvis leder detta till roligare, mer intressanta spel.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Trist eftersom det är en av de studios som i princip alltid levererar spel av hög kvalitet. Knappast förvånande dock, det är ju så branschen fungerar, men man får helt enkelt önska alla inblandade lycka till på deras nya äventyr.

Sen så måste jag bara säga att de som inte röstat på #System Shock 2 måste vara de som inte haft det fantastiskt nöjet att spela det

Agreed


signatur

Game long and prosper

123
Skriv svar