Medlem
Duger hårdvaran?

Hejsan fz!

Tänkte sätta ihop en dator till lite spelande, inget monster direkt, men duglig vill jag helst att den ska vara, men har ingen aning om vad som är bra vad gäller delar, så skulle vara grymt tacksam om någon som vet vad den pratar om kunde säga vad den tror.

MSI 970A-G43, Socket-AM3+ (https://www.komplett.se/msi-970a-g43-socket-am3/773523#!tab:i...)
AMD FX-4300 Black Edition (https://www.komplett.se/amd-fx-4300-black-edition/766050#!tab...)
4x2gb minnen
Och en GeForce GTX 480/Radeon HD 4870 eller bättre, det bästa jag kan få tag på för det billigaste priset helt enkelt ^^

Varför just dom sakerna vet jag väl inte riktigt varför jag kom fram till, kollade lite på specs på Tomb Raider, som jag tror är det mest krävande spelet jag hoppas på att kunna köra. Skulle dom där sakerna räcka, och om inte vad skulle ni rekommendera? Skulle man kunna få ut samma eller liknande prestation billigare så tar jag också tacksamt emot tips.

Tack på förhand ^^

Medlem

Skriv din budget och vilka spel du vill spela, samt krav på grafik/FPS, så ska jag försöka sätta ihop något
Just rekommendationer på specs från spelen själva brukar vara rätt missvisande.

Testpilot

Precis som Svanberg säger , en budget samt även info om du har låda / nätagg ocn andra tillbehör hjälper oss att ge bra tips.

Medlem

Ja helst hade man ju hållit en budget på max 4-4.5k för att få det gjort på en månad, men har tolv månader på mig att sprida ut det på, så så lite pengar som möjligt helt enkelt.

Behöver en skärm också, hade tänkt mig ungefär [https://www.komplett.se/philips-23-led-233v5lhab/800157#!tab:...] , mest för priset, och ca 3-3.5 k för processor, moderkort, grafikkort och kanske minnen (vet inte om dom jag har duger xD ) kanske är lite snålt ^^

Har en svärfar med en stor samling datordelar som vill bidra med det han har, så chassi och antagligen nätagg finns, ovanstående delar är allt jag behöver köpa. Jag har också ett par 2.5 tums hdd på 500gb var och en på 320gb, som jag tänkte använda om 5400 rpm duger?

Spelen jag tänkte spela är Tomb raider, left 4 dead 2, dead island + riptide, skyrim, rome 2, guild wars 2.. och så en hög mindre krävande spel som lär fungera om resten av spelen gör det, swtor, medieval 2 och så vidare, och grafiken, ja om inte högsta går någorlunda billigt så kanske högt går? Kräver heller inte mer fps än att det inte ska hacka när man spelar, runt 30 fps brukar folk prata om va?

Vet att sambons dator klarade av tomb raider finfint, med en amd fx 6100 six core 3.30GHz och en geforce gt 640, i och för sig med 16 gb, men har fått höra att minnet inte ska ha så stor skillnad i spel?

Medlem

AMD FX-Series FX-6300 3,5Ghz Socket AM3+ Box
925:- Processor

Asus M5A97 R2.0
669:- Moderkort

Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
689:- DDR3-minnen

Gigabyte Radeon R9 270X OC HDMI DisplayPort Dual-DVI 2GB
1 590:-Grafikkort

3 873:-
Något sådant skulle jag väl satsa på. Inget nätagg, chassi eller HDD.
Ifall du vill lägga mer pengar kan du köpa en FX8320 istället för FX6300.
Vill du lägga mindre pengar så kan du byta ut 270X mot ett 750Ti.
I regel är dom flesta billiga skärmar rätt tråkiga. Benq GL2450E går för 990 kr på Dustin just nu.

Medlem

Kan du lägga ner typ 1500:- mer på cpu/mobo?

Gör det isåfall och flytta till Intel.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Tack så mycket för hjälpen, då vet man vad man ska satsa på Tror varken att jag satsar på mindre eller mer pengar, det du föreslog först ser riktigt bra ut för en inte allt för elak summa

1
Skriv svar