Vila i frid, Irrational Games

Medlem
Medlem
Medlem

Det är svårt att vara kreativ om man inte söker nya vägar och Irrational var en väldigt gammal väg.
Jag tycker själv att Bioshock markerade vändpunkten då lågan började slockna. Även om det inte var dåligt så var det långt från kreativt.

Medlem
Skrivet av Xstioph:

SWAT 4!

Ja!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Personligen tyckte jag Bioshock 1 var helt lysande, ett av de bättre spel jag har spelat. Bioshock 2 ser jag nog som den absolut sämsta uppföljaren som skapats om man relaterar den till hur dålig den är jämfört med originalet. Infinite orkade jag inte ens klara. Snygg miljö men striderna var ju extremt enformiga. (Fast smaken är ju delad).

Men spelskaparna finns ju kvar. De går ju inte och dör för att studion lägger ner. Så hellre det än att de släpper Bioshock 4, 5 och 6 som är skit.

Medlem

förstår inte hur man kan rösta bioshock infinate.....

Medlem
Skrivet av purjo:

Så vi kommer aldrig få se SWAT 5? Denna studio producerade två av mina absoluta favorittitlar i SWAT 4 och Bioshock, två väldigt olika FPS men ack så bra båda två.

SWAT 3 var storfavorit. Fyran så tyckte jag dom hade tagit bort professionalismen och den coola dispatch kommunikationen och annan voiceover som jag älskade så mycket.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

förstår inte hur man kan rösta bioshock infinate.....

BIOSHOCK INFINITE ÄR ETT MÄSTERVERK UTAN DESS LIKE!

Medlem

:<


signatur

Nämen!

Medlem

Det hade varit intressant att se någon form av statistik över de som har röstat. Jag skulle vilja se hur de som är i min egna ålder röstat.

FM-guru
F.d. Sisyr

SWAT 4 är det enda spelet jag ens varvat (och fler än en gång , där till), så det var ett rätt enkelt val.

Medlem

SWAT 4! Åh, hade så gärna sett ett SWAT 5.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

förstår inte hur man kan rösta bioshock infinate.....

Gameplay var lite väl standard, Vigours var nedbantade sen innan och vapnen kändes mesiga, gameplay hade helt enkelt inte samma kvalité som den fantastiska storyn och miljön, vilket krävs för att jag ska rösta på det.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Javas:

För övrigt så förvånar det här beslutet mig, tar Bioshock slut nu? Känns orimligt med tanke på hur bra serien säljer samt hur stor fanbase den har

Jag tror det är ganska många som överskattar hur mycket pengar en del spel tjänar in. Om Bioshock hade varit en vinstmaskin så hade studion överlevt oavsett om Levine valt att göra något annat eller inte.

Med den design och det arbete som krävs för att skapa världar som de i Bioshock-spelen så är nog produktionskostnaderna rätt höga jämfört de flesta andra spel.

Jag tror absolut inte att Bioshock gjort dåliga pengar. Det är väl en av ett fåtal varumärken som står direkt under 2k som faktiskt säljer. Ponera att Bioshock Infinite haft en budget på kanske 50 miljoner dollar. Säljer det 1 miljon kopior så är man uppe i drygt 50 miljoner dollar. Nu hade Infinite sålt mer än 4 miljoner kopior efter ca. 3 månader så detta har nog inte så mycket med pengarna att göra.

Skrivet av LVX156:

Bra. Bioshock Infinite var en urtråkig korridorshooter. Förhoppningsvis leder detta till roligare, mer intressanta spel.

Första Bioshock var ju mycket mer korridorshooter än Infinite i så fall. Infinite erbjöd ju ändå lite intressanta resvägar och sätt att ta sig runt på.

Det finns inget som säger att korridorshooters är dåliga. Oftast blir det lättare att kontrollera storyn om man gör på detta sätt. Men i jämförelse med CoD känns ju både Bioshock och Infinte som GTA.

Skrivet av FuzioN:

förstår inte hur man kan rösta bioshock infinate.....

Jag funderade länge på huruvida Infinite är lika bra, sämre, eller bättre än originalet. Valet föll till slut på Infinite av ett antal anledningar.

Jag föredrar helt klart tonen och atmosfären i första Bioshock, men storyn i Infinite är så mycket bättre och så mycket bättre berättad. Det är ett av ytterst få spel som verkligen frammanat en starkt känslomässig koppling.

Kontrollerna i Infinite är galet mycket bättre. I mångt och mycket väldigt likt upplägg som första Bioshock, med den stora skillnaden att man försöker mappa till så få knappar som möjligt medan Bioshock försökte mappa funktioner till så många knappar samtidigt som bara gick. Allting är bara simplifierat utan att dummas ner. Att ge krafterna alternativa attacker var ju det bästa som hänt serien i princip och det förenklade valen man gjorde.

Sedan funkar Infinite som en shooter vilket Bioshock aldrig riktigt gjorde. Det var mer rollspel än shooter trots att mekaniken skrek shooter. Action-sekvenserna kan mäta sig med de bästa i genren utan att man försakar krafter eller att samla olika delar, osv.

Överlag så känner jag att det är en finputsning av Bioshock i en om något ännu häftigare miljö som speglar en aningen ljusare ton, och jag tycker nog helt ärligt att det rakt av är ett bättre spel. Men det är en hårfin balans. De är väldigt lika på så många sätt men också så olika.

Medlem

Får feelingen att det här kommer bara bli bra faktiskt.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

"Då Looking Glass Studios gick i konkurs såldes rättigheterna till System Shock. Men istället för att sälja hela System Shock blev segment och delar sålda. Den som idag äger mest av System Shock är Electronic Arts. Electronic Arts har utövat detta genom att skickat ut varningsmeddelanden till personer och fans som försökt skapa sina egna moddar till andra spelmotorer, anledningen är så klart att de inte har tillstånd för sådant.

Irrational Games, har utvecklat spelet BioShock, ett slags "fortsättning i samma anda" på System Shock-idén. Spelet i sig har ingen direkt koppling till System Shock. Dock har spelet ett liknande upplägg som System Shock 2, samt en blandning mellan RPG och FPS. "

Star Insurance Company fixa rättigheterna från Irrational games för att kunna släppa SS2 till Steam och GOG

Precis. Det där var ett rent helskotta att reda ut, men en snubbe (läs: hjälte) gjorde det. Tack vare detta finns nu (äntligen!) SS2 tillgängligt igen.

Skrivet av Nosnos:

Sen så måste jag bara säga att de som inte röstat på #System Shock 2 måste vara de som inte haft det fantastiskt nöjet att spela det

Jag skulle precis skriva detsamma. Blev nästan lite irriterad när jag läste resultaten hehe.

De som inte röstat på System Shock 2 kan knappast ha lirat det.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

SWAT 4. Jävlar vilket bra spel, jävlar vilket FPS, jävlar vilket omspelningsvärde det har.

Ingenting Irrational har gjort kommer i närheten av SWAT 4.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av jonis:
Skrivet av Jinxswe:

"Då Looking Glass Studios gick i konkurs såldes rättigheterna till System Shock. Men istället för att sälja hela System Shock blev segment och delar sålda. Den som idag äger mest av System Shock är Electronic Arts. Electronic Arts har utövat detta genom att skickat ut varningsmeddelanden till personer och fans som försökt skapa sina egna moddar till andra spelmotorer, anledningen är så klart att de inte har tillstånd för sådant.

Irrational Games, har utvecklat spelet BioShock, ett slags "fortsättning i samma anda" på System Shock-idén. Spelet i sig har ingen direkt koppling till System Shock. Dock har spelet ett liknande upplägg som System Shock 2, samt en blandning mellan RPG och FPS. "

Star Insurance Company fixa rättigheterna från Irrational games för att kunna släppa SS2 till Steam och GOG

Precis. Det där var ett rent helskotta att reda ut, men en snubbe (läs: hjälte) gjorde det. Tack vare detta finns nu (äntligen!) SS2 tillgängligt igen.

Skrivet av Nosnos:

Sen så måste jag bara säga att de som inte röstat på #System Shock 2 måste vara de som inte haft det fantastiskt nöjet att spela det

Jag skulle precis skriva detsamma. Blev nästan lite irriterad när jag läste resultaten hehe.

De som inte röstat på System Shock 2 kan knappast ha lirat det.

Jag har lirat det. SWAT 4 är bättre.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Vad jag förstår så skär dom bara ner lite personal för att ägna sig åt mindre projekt/ha en längre designfas? Alltså att dom inte lägger ner helt.

Medlem

System Shock 2 är ett av mina favoritspel. Fastnade tyvärr aldrig för Bioshock, kanske borde ge det en ny chans någon dag.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Jag föredrar att spelstudios försvinner pga starka drivkrafter att förbättra sitt spelskapande, än olönsamhet. Så i det stora hela är det här en positiv nyhet.

I'm sorry, what? Kapitalism regerar, och det där är ett politiskt uttalande. Intala dig inte något annat. :/

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Sen så måste jag bara säga att de som inte röstat på #System Shock 2 måste vara de som inte haft det fantastiskt nöjet att spela det

Eller så är det för att huvuddelen av användarna på FZ inte är pensionärer

Medlem

Lika bra, de har ju inte exakt innoverat marknaden på ett tag. Önskar sem lycka till, hoppas de bygger lite mer innovativt produkter i framtiden.

Medlem

Freedom Force!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Nosnos:

Sen så måste jag bara säga att de som inte röstat på #System Shock 2 måste vara de som inte haft det fantastiskt nöjet att spela det

Eller så är det för att huvuddelen av användarna på FZ inte är pensionärer

Hörrö, grabben. Vi pensionärer (som röstar på SS2) förtjänar lite respekt!

Medlem
Skrivet av monark:
Skrivet av StrongBad:

Jag föredrar att spelstudios försvinner pga starka drivkrafter att förbättra sitt spelskapande, än olönsamhet. Så i det stora hela är det här en positiv nyhet.

I&#039;m sorry, what? Kapitalism regerar, och det där är ett politiskt uttalande. Intala dig inte något annat. :/

Så i din drömvärld sitter vi och spelar cod 59 och candy crush saga, medans alla kvalitetsspel dött ut.

Efter regn kommer sol. Nu har vi fler fantastiska spel att vänta i framtiden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

ingen större förlust i mina ögon, de gjorde bara tråkiga spel enligt mig, nu kanske de gör bättre. Fastnade inte för deras spel o kan inte fatta hur de kan få full pott i betyg osv men smaken är som baken...

Medlem
Skrivet av monark:
Skrivet av StrongBad:

Jag föredrar att spelstudios försvinner pga starka drivkrafter att förbättra sitt spelskapande, än olönsamhet. Så i det stora hela är det här en positiv nyhet.

I'm sorry, what? Kapitalism regerar, och det där är ett politiskt uttalande. Intala dig inte något annat. :/


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

De bör finnas en röstning till:

"Hur gammal är du?"

Korsa resultaten:

System Shock 2 : 25 < X
Bioshock: Z < 25

123
Skriv svar