Är det så här att vara spelade kvinna?

Skribent
Är det så här att vara spelade kvinna?

Detta blir mitt första trevande blogginlägg på FZ. Jag valde denna bloggplattform för att jag känner att, även jag kommer få ta emot kritik från många, så känns FZ som en bra plats. För ni som läst bloggbeskrivningen så förstår ni att det ämnen jag tar upp kan vara känsliga. Jag hoppas det kan tillföra något och väcka tankar hos er läsare. Nu har ni läst så här långt, tack för uppmärksamheten. Men det matiga kommer här under, så håll i er och fortsätt att läsa.

Klimatet på spelsidor och forum kan vara hårt. Det är lätt att dölja sig bakom ett användarnamn och slänga bajs på varandra. Jag tror alla fått sig en släng av sleven när de uttryckt sina åsikter. Internet kan helt enkelt ta fram den största idioten hos folk. Men det är en sak jag upptäckt och det är att tjejer oftast behandlas långt värre än vad killar gör, speciellt om de börjar ta plats. Jag huserade på en annan stor spelsite tidigare och fick där uppleva något riktigt otäckt. En ny kvinnlig bloggskribent började skriva, men även ordnade egna tävlingar där hon bland annat lottade ut en PS4a. Helt enkelt började ta lite plats. Det första som hände var att hon fick ta emot kommentarer om att hon trollade och inte alls var en tjej. Efter mycket om och men så bevisade hon genom bilder att hon visst var av det kvinnliga könet. Då börjar nästa anstormning, att hon bara var där för att få personlig publicitet och inte var spelintresserad egentligen. Det hela slutat egentligen med ren och skär nätmobbing där hon själv efter ett tag valde att sluta blogga. Stämmningen blev jätte konstig och jag själv kände mig väldigt obekväm även om jag inte själv var inblandad i detta.

Någon vecka efter så hörde jag @Kerstin Alex krönika i P3-spel där hon berättade hur det var för henne att växa upp som tvspelsintresserad tjej. Jag blev väldigt tagen av hur mycket hon faktiskt har gått igenom för att kunna behålla sitt intresse för spel. Det krävs att man skaffar sig mer skin på näsan än en T-Rex, själv hade jag bara get upp för länge sedan. Krönikan är en ögonöppnare och jag tycker alla borde lyssna på den. Men vad jag tyckte var mest intressant var hur hon egentligen hamnade mellan två stolar där hon inte tillhörde någon grupp alls. Alla som läst Kerstins recensioner på Aftonbladet vet att det alltid blir ramaskri när hon skriver något. Visst, de är inte de mest tekniska recensionerna vad gällande spelmekanik. Men jag tycker att det är viktigt att någon tar upp de ämnen hon gör. Ingående spelmekanik kan du läsa om på vilken spelsida som helst. Jag kanske inte håller med i allt hon skriver, men jag respekterar hennes åsikt och kan se även hennes syn på saker.

Vart vill jag komma med detta? Är det bara ett feministiskt rantande om genus? Jag älskar spelmediet och tycker alla ska få en chans att kunna ta del av det. Jag blir glad när jag ser att min 5-åriga dotter vill titta på när jag spelar Mario eller väljer att spela något IOS-spel på paddan. Det är fantastiskt och jag ser framemot när jag kan spela med henne. Men jag vill inte att hon ska möta samma motstånd som Kerstin har gjort för att hon råkar vara av kvinnliga könet. Jag vill att min flicka ska tas på allvar, men också behandlas för den hon är. Inte för könet hon bär. Spel har blivit mer mainstream men i många aspekter så har det aldrig tagit sig ur pojkrummet. Det krävs att någon vågar lyfta problematiken för att vi ska få någon förändring.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Är det så här att vara spelade kvinna?

Berättelsen om "den icke namngivne kvinnlige skribenten" lät ju inte särskilt rolig direkt...

Att man inte bör vara ett totalt rövhål mot folk och trakassera dem över sjukt kategoriska saker som hudfärg, kön etc ser jag som utgångspunkten för en mogen person.

Sen utöver det har jag få konkreta förslag till förändring. Jag ogillar personligen att lämna individuell nivå och tala för mycket om "grupper" och andra breda sorteringar (oavsett om de är offer eller förgripare). Men naturligtvis måste man ju försöka bevara eller skapa ett helhetsperspektiv om man vill ha just översikt.

Kort sagt så kan jag inte raljera för något annat än att det är upp till var och en själva att inte bete sig som svin, och ifall de gör det så har de säkert skäl (ofta mindre goda sådana) så som låg ålder och omogenhet eller olika neurotiska tillstånd till följd av otillfredsställande livshistorier.

Välkommen till FZ iallfall

Medlem

Varmt välkommen!

När jag gick på högstadiet och gymnasiet för månget år sedan så fanns det tjejer som gillade spel (kanske inte många men i alla fall). Det var inga problem för dem mer än att de blev uteslutna ifrån de andra tjejernas "gäng" (vilket borde varit en bra grej för dem). Att de sedan själva valde att inte umgås med oss nördar som var killar var deras val.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Skribent
Skrivet av KatOne:

Sen utöver det har jag få konkreta förslag till förändring. Jag ogillar personligen att lämna individuell nivå och tala för mycket om "grupper" och andra breda sorteringar (oavsett om de är offer eller förgripare). Men naturligtvis måste man ju försöka bevara eller skapa ett helhetsperspektiv om man vill ha just översikt.

Välkommen till FZ iallfall

Det är givetvis en grund, dvs att man slutar putta in folk i kategorier. Jag tror att börjar man där så har man kommit en bra bit på vägen.

Tack så mycket


signatur

"Writer and Fighter"

Testpilot

Välkommen , debattklimatet är lite mysigare på FZ och många av oss är lite äldre och hetsar inte upp oss så mycket (hoppas jag)

Det är tyvärr ganska trist att klimatet ser ut så att man som tjej är tvungen att använda neutrala nicknames och inte vara med i voicechat i olika spel och helt enkelt dölja vem man är för att bli likabehandlad .
Så fort det uppdagas att nån är tjej blir en del totalt skitnödiga och beter sig som svin.

Men stå på dig , i de guilds/communities jag varit med hos i diverse spel som EVE , WOW mfl så har alltid stämningen varit mysigare , trevligare och mer professionell då man har haft blandad kompott med spelare än i grabbiga guilds där saker lätt spårar ur och skiten börjar hagla.

Medlem

Ärligt talat förstår jag inte varför folk bryr sig om vilket kön man som Gamer har. Gamer som Gamer.

Larvigt.


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv

Man är alltid sårbar på internet men jag får känslan att det här fenomenet har famlats upp på senare år i och med att kommentarsfält och voip har blivit allt vanligare. I början av millenniet var det väl snarare coolt med tjejer som spelade CS och dylikt.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Var med om en intressant situation när jag spelade War Thunder häromveckan.

Hamnade i ett flertal dueller med en annan spelare, förlorade lite fler än hälften av dem och efter matchen fick jag ett meddelande i stil med "Haha you got beaten by a girl, mad? ;)"... Hon förväntade sig att jag skulle bli mer arg av faktumet att hon har ett annat kön än mig! Tycker det säger något om vad för individer gaming community:n skapar.

Svarade hursomhelst med att nej, jag var inte arg utan tyckte det var roliga dueller. Inte alltid folk spelar så duktigt som hon gjorde. Slutade med att vi nu lirar i lag regelbundet

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det är tyvärr ganska trist att klimatet ser ut så att man som tjej är tvungen att använda neutrala nicknames och inte vara med i voicechat i olika spel och helt enkelt dölja vem man är för att bli likabehandlad .
Så fort det uppdagas att nån är tjej blir en del totalt skitnödiga och beter sig som svin.

Sen ska man ju komma ihåg att inte dra allt och alla över en kam.

Finns gott om situationer jag har upplevt där det faktum att en tjej deltar i ett spel eller i communityn i övrigt möts av alla möjliga reaktioner - från neutralitet till rena ryggdunkandet (i uppmuntran) och allt däremellan.

Att det finns en bred trend i samhället i stort som man försöker utröna/definera via deduktion = / = att det händer alla, varje gång, ofelbart, likt en naturlag. Så det är alltför lätt att vara överdeterminerad (aka fördomsfull) mot stora grupper, vilket skapar ett vi-och-dom-tänkande.

Inte sagt att du säger något annat än det jag säger här. Men vad jag påpekar (även om jag bara "repeterar" din poäng i och med detta) är något du garanterat redan tänkt på. Så ja, jag håller absolut med dig.

Medlem

Välkommen till bloggosfären!

Skribent

Måste bara flika in och tacka för mottagandet och att diskussionen hålls på en bra nivå.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kan helt klart hålla med om att tjejer får "hat" oftare på internet om de tar plats.

Medlem

Det var ingen ögonöppnare för mig när jag hörde Kerstin Alex.. Jag är 80-talist, tyckte enbart det var coolt med tjejer som lirade spel. Står vid det fortfarande. Tycker det är skrämmande hur många män som har vidrigt kvinnoförnedrande ton när de talar...

Det här är för brett och allvarligt ämne för mig att skriva om tror jag. För lätt att missuppfattas i text. Håller med dig, Johlor och jag känner för Kerstin Alex på ämnet... Tragiskt. Förändring kan inte ske snart nog.

Skribent
Skrivet av Xstioph:

Det var ingen ögonöppnare för mig när jag hörde Kerstin Alex.. Jag är 80-talist, tyckte enbart det var coolt med tjejer som lirade spel. Står vid det fortfarande. Tycker det är skrämmande hur många män som har vidrigt kvinnoförnedrande ton när de talar...

Det här är för brett och allvarligt ämne för mig att skriva om tror jag. För lätt att missuppfattas i text. Håller med dig, Johlor och jag känner för Kerstin Alex på ämnet... Tragiskt. Förändring kan inte ske snart nog.

På ett sätt är det ingen ögonöppnare för mig heller. Men det kändes som mer påtagligt genom att höra hennes historia.

Sant att ämnet är brett och allvarligt. Men jag tror det är viktigt att vi killar sätter ned foten och visar att det inte är accepterat om någon förändrig ska ske. Så var inte rädd att uttycka dina åsikter


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Största vikten ligger ju ändå på marknaden och inte på äldre generationers samhällskritik. Det behövs fler kvinnor som köper "gamer" produkter och framförallt fler som faktiskt vågar synas. En stor eller tyst minoritet kommer alltid att få sitta på åskådarläktaren i vilket kategori som helst.

I övrigt är det ju ändå hundratals faktorer som spelar roll i vilket bemötande du får på internet och inte bara om du är man eller kvinna. Sen har vi ju det här med att män rent socialt har det enklare att ta mer utrymme än kvinnor och det hjälper inte att de senare inte finns i samma antal.

Sist men inte minst när det kommer till sexism i spel så börjar det bara bli löjligt, det är underhållning och det borde stanna där. Män är inte spartanska krigare och kvinnor slås inte i underkläder. Alla håller med? Klart slut. Det är underhållning och bör inte styras av någon moralisk samhällspiska.


signatur

The definition of insanity?

Jag tror många är lite förvirrade i kommentarerna. Bloggaren är en man

Välkommen till FZ, ju fler bloggare, desto trevligare.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skribent
Skrivet av walter_iego:

Jag tror många är lite förvirrade i kommentarerna. Bloggaren är en man

Välkommen till FZ, ju fler bloggare, desto trevligare.

Verkar lite så, tyckte jag var tydlig med bloggnamnet

Tack!


signatur

"Writer and Fighter"

En sida du kanske vill hålla koll på:

www.womeningamesinternational.org


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar