Näthat och näthat mot kvinnor

Skribent
Näthat och näthat mot kvinnor

Jag skrev i mitt förra inlägg om näthat och då lite mer specifierat mot kvinnor som rör sig inom spelmediet. De flesta har vid det här lagat hört talas om Anita Sarkeesian. Hon blev ett levande exempel på vad som kan hända om man kommer in som fel kön och börjar ifrågasätta spelmediets kvinnonormer.

Anita Sarkessian som är en uttalad feminist och mediakritiker skapade genom kickstarter vloggen "Tropes Vs. Women". På ett sätt är Vloggserien kontroversiell, men på ett annat egentligen inte. Vad Sarkessian gör är att kritisera hur kvinnliga karaktärer framställs i spelmediet. Mycket är talande och stämmer rätt väl. Sedan kan jag tycka att i vissa saker så blir hennes teorier lite väl sökande. Men hon har poänger och även om det ibland ses lite onyanserat så är hennes verk viktigt i den mån att den belyser ett problem ingen annan direkt har tagit upp. Vlogg-serien är dessutom kickstartad så några i denna värld var sugen på att se hennes teorier.

Vad som hände var att Sarkessian fick smaka på ett näthat som jag inte trodde var möjligt. Saker man kan läsa om henne på nätet är rent otäckt och skrämmande. På många kommentarer låter det som hon var tvspelvärlds antikrist som måste förgöras till varje pris. Men sanningen är att hon bara fick för sig att lyfta ett problem inom spelvärlden som faktiskt existerar. Visst kan vissa åsikter som hon förde fram vara extrema, och som jag skrev tidigare så håller inte jag heller med om allt. Men man bör fråga sig; hade en man fått samma hatstorm över sig om denne hade fört samma kritik på samma vis?

Nästa fråga är; i vilken värld har Sarkeesian förtjänat att ta emot sådan skit som hon fick mottaga? Är hennes åsikter så horribla att hon förtjänade att få ta emot både sexuella trakasserier och mordhot?

Vi behöver egentligen bara gå till våra egna spelkritiker för att se liknande saker. Ta en titt på kommentarerna när @Kerstin Alex skrivit en recension på Aftonbladet. Det är kanske inga mordhot. Men likväl kommentarer som mer eller mindre aggressivt håller fram att hon inte har något att göra i spelmediet, eller är välkommen.

Vad gällande Sakressian så blir ironiskt nog de starka reaktionerna om att hon har fel, det som bevisar att hon egentligen har rätt om spelmediet. Inte alla detaljer kanske, men helheten.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

ZF
Medlem
Näthat och näthat mot kvinnor
Citat:

Men man bör fråga sig; hade en man fått samma hatstorm över sig om denne hade fört samma kritik på samma vis?

jag tror inte det skiljer. enda skillnaden är att formuleringar i det ändras. oftast:

sen får man ta med i tanken att även män med fel åsikter i vissa frågor får dela exakt samma attacker som kvinnor, det betyder att vad avsändaren attackerar främst är inte nödvändigtvis själva åsikten utan primärt var den upplevs komma ifrån för håll. det är i många gubbkretsar negativt att vara "en jävla kärring", så om man sen då dessutom är närmare en sån så kommer även de som egentligen inte var så intresserade i sakfrågan att höras av.

det är redan illa nog att du har en åsikt alls.

Medlem

Hur bevisar sexuella trakasserier och hot att hon har rätt i vloggen?
Hennes vlog handlar inte om hur 14 åriga pojkar på nätet behandlar kvinnor utan tillsyn från deras föräldrar, utan det handlar om hur kvinnor behandlas i spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag tror många spelare känner frustration över att dom får höra att deras hobby blir kritiserad (ibland på goda grunder och ibland på totalt felaktiga) där många resonemang är dåligt underbyggda och baseras på olika grunder som inte skulle hålla inom nån som helst vetenskap förutom genus.
Och samtidigt så blir dom tystade genom att inte få komma till tals genom censurering eller avstängda kommentarsfält och då tror jag att folk känner sig förtryckta om man ska hårdra det.

Men jag tror dom flesta personer och även spelare håller med om att man bör använda en saklig och trevlig ton när man ifrågasätter saker och ting. Men då blir problemet att många spelare aldrig lärt sig det och/eller är i den åldern att dom inte har en nog utvecklad hjärna och/eller kunskaper att kunna forma åsikter på ett konstruktivt sätt.
Tyvärr så har vi en generation som växer upp nu som inte får lära sig hemifrån att ta ansvar och dom får inte lära sig hur livet fungerar i skolan heller för att det finns inte tid att integrera med eleverna på ett bra och förberedande sätt i dagens skola utan det ska vara fokus på att så många som möjligt klarar godkänt och hur elever gör det spelar mindre roll.

Allt det tillsammans tror jag skapar åsikter som blir till hat när dom uttrycks.

Skribent
Skrivet av marcus8958:

Hur bevisar sexuella trakasserier och hot att hon har rätt i vloggen?
Hennes vlog handlar inte om hur 14 åriga pojkar på nätet behandlar kvinnor utan tillsyn från deras föräldrar, utan det handlar om hur kvinnor behandlas i spel.

Extensionen av dålig kvinnosyn i spelmediet sträcker sig utanför själva spelen till spelarna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sarkeesian är ingen personlig favorit, och ofta tycker jag själv att hennes exempel är lite hit & miss. Med det sagt märker man dock att då hennes vlog gick att kickstarta (med råge) och dessutom väckt så stora reaktioner så är det ju ett ämne som inte längre går att blunda för, och ett ämne som många idag har ett intresse utav. Och folk tenderar att reagera på de mest avskyvärda sätt när det uppdagas för dem att ett av deras största intressen innehåller brister. När spel, som för många är en verklighetsflykt, dessutom flyttas så mycket närmare verkligheten så känner nog många att en sorts trygghet spruckit, en trygghet där man får vara vem man vill och göra vad man vill utan att bry sig om verklighetens bojor. Och visst ska spel kunna få vara det, men kan inte den egenskapen få finnas utan att en hel könsgrupp särbehandlas?

Många verkar vara inskränkta nog att inte tycka det.

Medlem

Det jag finner intressant med din kommentar om Kerstins recensioner på Aftonbladet är att jag inte märkt av samma fenomen här på FZ. Visst ogillar vissa Kerstins Mobilsvep (I love it, BTW) men att tala om näthat i FZs kommentarstrådar vill jag inte göra. Nu har jag inte läst något Kerstin skrivit på Aftonbladet (Eftersom jag ogillar Aftonbladet) men på din ton låter det som hemska kommentarer förekommer ibland.

Så en del handlar helt klart om vilka forum näthatarna dras till. Och skit attraherar flugor, så det krävs bara en för att hela gänget ska komma fram ur sina hålor. Och med tillräckligt många flugor runt skiten så ger vi som faktiskt kan föra en vettig diskussion upp och vänder ryggen till vilket ytterligare ökar koncentrationen av hatare.

Näthat existerar, det vet alla, och det är ett problem. Feminism är dagens hackkyckling. Och när vi pratar genusfrågor så styrs näthatet ofta över mot områden som sexuella trakasserier och rena hot om våldtäkt. Men att specifikt kalla det för en genusfråga är fel. Näthat förekommer precis lika mycket man mot man eller kvinna mot kvinna.

Sen är det ibland så lätt att bli pessimist och bara se gråstenen att guldet som faktiskt glimmar går en förbi. Det finns mycket konstig kvinnosyn i spelmediet, som i all media, men det finns många starka kvinnokaraktärer att lyfta fram också som kan gå i bräschen.

Sen vill jag inte heller lägga all skuld på spelmediet. Jag har vuxit upp i en familj där jag fått lära mig att respektera andra människor, män och kvinnor. Så när jag spelar spel med konstiga genusroller (för det finns märkliga representationer av mansrollen, minst lika vanligt) har jag en annan syn på det än många andra. Så se till att uppfostra era barn till vettiga medborgare av vårt samhälle. Lär era barn värdet av att vi alla är olika. Och skyll inte allt på medias konstiga genusvärderingar.

Skribent
Skrivet av Bennii:

Det jag finner intressant med din kommentar om Kerstins recensioner på Aftonbladet är att jag inte märkt av samma fenomen här på FZ. Visst ogillar vissa Kerstins Mobilsvep (I love it, BTW) men att tala om näthat i FZs kommentarstrådar vill jag inte göra. Nu har jag inte läst något Kerstin skrivit på Aftonbladet (Eftersom jag ogillar Aftonbladet) men på din ton låter det som hemska kommentarer förekommer ibland.

Det finns en anledning varför jag valde FZ för att outa detta

Även hela resterade del av din kommentar är mer anledning till varför. Tack för att du är saklig


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Hur bevisar sexuella trakasserier och hot att hon har rätt i vloggen?
Hennes vlog handlar inte om hur 14 åriga pojkar på nätet behandlar kvinnor utan tillsyn från deras föräldrar, utan det handlar om hur kvinnor behandlas i spel.

Det bevisas genom att hennes argument (dvs exempel ur spel osv) inte bemöts, utan att hon istället förminskas med diverse påhopp.

Dessutom så tror jag att du förenklar och rationaliserar när du påstår att de som kommer med de värsta påhoppen skulle vara från 14-åringar utan tillsyn på nätet. Förvisso är det här landet fullt av bortskämda snorungar som kommer få det väldigt svårt här i livet när de måste ta sin första motgång, men näthatet i det här fallet skulle jag nog tillskriva betydligt äldre pojkar/män.

Medlem
Skrivet av Fnu Snu:
Skrivet av marcus8958:

Hur bevisar sexuella trakasserier och hot att hon har rätt i vloggen?
Hennes vlog handlar inte om hur 14 åriga pojkar på nätet behandlar kvinnor utan tillsyn från deras föräldrar, utan det handlar om hur kvinnor behandlas i spel.

Det bevisas genom att hennes argument (dvs exempel ur spel osv) inte bemöts, utan att hon istället förminskas med diverse påhopp.

Det fanns många sakliga argument bland kommentarerna, men hon tog bort dem. Hon sparade dock de icke-sakliga personliga påhoppen.

Det finns även mycket saklig kritik på youtube.

Medlem
Skrivet av Fnu Snu:
Skrivet av marcus8958:

Hur bevisar sexuella trakasserier och hot att hon har rätt i vloggen?
Hennes vlog handlar inte om hur 14 åriga pojkar på nätet behandlar kvinnor utan tillsyn från deras föräldrar, utan det handlar om hur kvinnor behandlas i spel.

Det bevisas genom att hennes argument (dvs exempel ur spel osv) inte bemöts, utan att hon istället förminskas med diverse påhopp.

Dessutom så tror jag att du förenklar och rationaliserar när du påstår att de som kommer med de värsta påhoppen skulle vara från 14-åringar utan tillsyn på nätet. Förvisso är det här landet fullt av bortskämda snorungar som kommer få det väldigt svårt här i livet när de måste ta sin första motgång, men näthatet i det här fallet skulle jag nog tillskriva betydligt äldre pojkar/män.

Snälla människa...Det är detta som är mest frustrerande när det gäller sperlares inställning till sarkeesian. Dom tittar på hennes videos och tänker att hon har massvis med poänger sen går man och tycker det.
När det man borde göra är att titta på alla klockrenasvar som finns på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=QJeX6F-Q63I
http://www.youtube.com/watch?v=cj29-hepBiA
http://www.youtube.com/watch?v=6Wm8nxLUdRo
http://www.youtube.com/watch?v=Ee8RgbS9ESE
http://www.youtube.com/watch?v=nhSi0mGELKM

Kolla igenom dom här så garanterar jag att du får en bättre bild av hur Sarkeesian använder massvis med felaktiga metoder för att komma fram till sina poänger.

Medlem

Jag har inte sett Sarkeesians vlog. Därför har jag inte sett motargumenten heller. Nu kan man tycka att det ogiltigförklarar mig i den här lilla debatten.... Men...

Jag behöver inte se någotdera för att konstatera att de som bemöter hennes argument med välgrundade argument inte är desamma som lämnar trakasserande kommentarer.

Det är den sistnämnda kategorin individer jag avser. Jag förstår att man i mitt ursprungliga inlägg kan tolka det som att ingen vettig debatt förs över huvud taget, men det var inte det jag försökte säga. Jag menade att det finns en stor del "debattörer" som inte bemöter argument, utan tar till påhoppen direkt.

Medlem
Skrivet av Johlor:
Skrivet av marcus8958:

Hur bevisar sexuella trakasserier och hot att hon har rätt i vloggen?
Hennes vlog handlar inte om hur 14 åriga pojkar på nätet behandlar kvinnor utan tillsyn från deras föräldrar, utan det handlar om hur kvinnor behandlas i spel.

Extensionen av dålig kvinnosyn i spelmediet sträcker sig utanför själva spelen till spelarna.

Så du menar att det är från spelen den dåliga kvinnosynen kommer och inte åt andra hållet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skribent
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Johlor:
Skrivet av marcus8958:

Hur bevisar sexuella trakasserier och hot att hon har rätt i vloggen?
Hennes vlog handlar inte om hur 14 åriga pojkar på nätet behandlar kvinnor utan tillsyn från deras föräldrar, utan det handlar om hur kvinnor behandlas i spel.

Extensionen av dålig kvinnosyn i spelmediet sträcker sig utanför själva spelen till spelarna.

Så du menar att det är från spelen den dåliga kvinnosynen kommer och inte åt andra hållet.

Både ja och nej, dålig kvinnosyn kommer av spelen men också utifrån till spelen. Det ena föder det andra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Johlor:
Skrivet av marcus8958:

Hur bevisar sexuella trakasserier och hot att hon har rätt i vloggen?
Hennes vlog handlar inte om hur 14 åriga pojkar på nätet behandlar kvinnor utan tillsyn från deras föräldrar, utan det handlar om hur kvinnor behandlas i spel.

Extensionen av dålig kvinnosyn i spelmediet sträcker sig utanför själva spelen till spelarna.

Så du menar att det är från spelen den dåliga kvinnosynen kommer och inte åt andra hållet.

Både ja och nej, dålig kvinnosyn kommer av spelen men också utifrån till spelen. Det ena föder det andra.

På vilket sätt påverkar kvinnosynen i spel den kvinnosyn vi har utanför spelen?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skribent
Skrivet av marcus8958:

På vilket sätt påverkar kvinnosynen i spel den kvinnosyn vi har utanför spelen?

Allting vi ser och gör påverkar oss. Spelmediet har ju dagens läge satt normer för kvinnosynen. Förekommer det bra kvinnliga karaktärer och bra kvinnosyn i mediet? visst gör det även det. Men det överskuggas av en långt mer rutten bild av kvinnor där de är mer bara något för ögonen, utan vidare substans. Detta påverkar ju även hur spelare ser på kvinnor då normen är skapad.

Märk väl dock, jag skyller inte allt på spelen, finns många andra saker i samhället som man också kan ta in i ekvationen. Men det hindrar ju inte att det behövs en uppryckning i hur kvinnor framställs. Ta film till exempel, där finns det många varianter av kvinnoporträtt. Inom spelvärlden finns det bara ett få tal.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:
Skrivet av marcus8958:

På vilket sätt påverkar kvinnosynen i spel den kvinnosyn vi har utanför spelen?

Allting vi ser och gör påverkar oss. Spelmediet har ju dagens läge satt normer för kvinnosynen. Förekommer det bra kvinnliga karaktärer och bra kvinnosyn i mediet? visst gör det även det. Men det överskuggas av en långt mer rutten bild av kvinnor där de är mer bara något för ögonen, utan vidare substans. Detta påverkar ju även hur spelare ser på kvinnor då normen är skapad.

Märk väl dock, jag skyller inte allt på spelen, finns många andra saker i samhället som man också kan ta in i ekvationen. Men det hindrar ju inte att det behövs en uppryckning i hur kvinnor framställs. Ta film till exempel, där finns det många varianter av kvinnoporträtt. Inom spelvärlden finns det bara ett få tal.

Du svarade aldrig på min fråga.

Det är en självklarhet att vi påverkas av allt vi ser och hör oavsett vad det är. Men vad i spel är det som påverkar våran syn på kvinnor utanför spelen?

Största problemet i vårat samhälle som förmodligen är roten till den kvinnosyn vi har idag ligger i religionen. Ändå är det ingen som vill förbjuda kyrkor eller lägga en 20 års gräns. Hur kommer det sig?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skribent
Skrivet av marcus8958:

Du svarade aldrig på min fråga.

Det är en självklarhet att vi påverkas av allt vi ser och hör oavsett vad det är. Men vad i spel är det som påverkar våran syn på kvinnor utanför spelen?

Största problemet i vårat samhälle som förmodligen är roten till den kvinnosyn vi har idag ligger i religionen. Ändå är det ingen som vill förbjuda kyrkor eller lägga en 20 års gräns. Hur kommer det sig?

Nog tycker jag att jag svarade på frågan. Men visst, dåligt skrivna kvinnoporträtt, sexualisering av kvinnliga karaktärer framför substans. På samma sätt som modellvärlden skapar en ohälsosamsyn på kvinnokroppen.

Religionen argumenterar jag inte emot. Men jag kan säga att religioner sinsemellan vill förbjuda varandra för diverse saker, bland annat olika syn på kvinnor. Tänker dock inte gå off-topic och diskutera religion. Men visst, religion har en stor del i det. Men det gör inte att spelmediet får en freepass.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:
Skrivet av marcus8958:

Du svarade aldrig på min fråga.

Det är en självklarhet att vi påverkas av allt vi ser och hör oavsett vad det är. Men vad i spel är det som påverkar våran syn på kvinnor utanför spelen?

Största problemet i vårat samhälle som förmodligen är roten till den kvinnosyn vi har idag ligger i religionen. Ändå är det ingen som vill förbjuda kyrkor eller lägga en 20 års gräns. Hur kommer det sig?

Nog tycker jag att jag svarade på frågan. Men visst, dåligt skrivna kvinnoporträtt, sexualisering av kvinnliga karaktärer framför substans. På samma sätt som modellvärlden skapar en ohälsosamsyn på kvinnokroppen.

Hur kommer min kvinnosyn förändras när jag tex. spelar Dead or Alive 5?

Eller hur kommer den förändras när jag räddar Zelda i Zelda?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Johlor:
Skrivet av marcus8958:

På vilket sätt påverkar kvinnosynen i spel den kvinnosyn vi har utanför spelen?

Allting vi ser och gör påverkar oss. Spelmediet har ju dagens läge satt normer för kvinnosynen. Förekommer det bra kvinnliga karaktärer och bra kvinnosyn i mediet? visst gör det även det. Men det överskuggas av en långt mer rutten bild av kvinnor där de är mer bara något för ögonen, utan vidare substans. Detta påverkar ju även hur spelare ser på kvinnor då normen är skapad.

Märk väl dock, jag skyller inte allt på spelen, finns många andra saker i samhället som man också kan ta in i ekvationen. Men det hindrar ju inte att det behövs en uppryckning i hur kvinnor framställs. Ta film till exempel, där finns det många varianter av kvinnoporträtt. Inom spelvärlden finns det bara ett få tal.

Tycker du att man blir våldsam av att spela spel, också?

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Johlor:
Skrivet av marcus8958:

På vilket sätt påverkar kvinnosynen i spel den kvinnosyn vi har utanför spelen?

Allting vi ser och gör påverkar oss. Spelmediet har ju dagens läge satt normer för kvinnosynen. Förekommer det bra kvinnliga karaktärer och bra kvinnosyn i mediet? visst gör det även det. Men det överskuggas av en långt mer rutten bild av kvinnor där de är mer bara något för ögonen, utan vidare substans. Detta påverkar ju även hur spelare ser på kvinnor då normen är skapad.

Märk väl dock, jag skyller inte allt på spelen, finns många andra saker i samhället som man också kan ta in i ekvationen. Men det hindrar ju inte att det behövs en uppryckning i hur kvinnor framställs. Ta film till exempel, där finns det många varianter av kvinnoporträtt. Inom spelvärlden finns det bara ett få tal.

Tycker du att man blir våldsam av att spela spel, också?

Jag tror inte en normal person blir våldsam av att spela spel. Men jag är säker på att en person med underliggande psykologisk sjukdom kan ha våldsamma spel som utlösande faktor.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Johlor:
Skrivet av marcus8958:

På vilket sätt påverkar kvinnosynen i spel den kvinnosyn vi har utanför spelen?

Allting vi ser och gör påverkar oss. Spelmediet har ju dagens läge satt normer för kvinnosynen. Förekommer det bra kvinnliga karaktärer och bra kvinnosyn i mediet? visst gör det även det. Men det överskuggas av en långt mer rutten bild av kvinnor där de är mer bara något för ögonen, utan vidare substans. Detta påverkar ju även hur spelare ser på kvinnor då normen är skapad.

Märk väl dock, jag skyller inte allt på spelen, finns många andra saker i samhället som man också kan ta in i ekvationen. Men det hindrar ju inte att det behövs en uppryckning i hur kvinnor framställs. Ta film till exempel, där finns det många varianter av kvinnoporträtt. Inom spelvärlden finns det bara ett få tal.

Tycker du att man blir våldsam av att spela spel, också?

Jag tror inte en normal person blir våldsam av att spela spel. Men jag är säker på att en person med underliggande psykologisk sjukdom kan ha våldsamma spel som utlösande faktor.

Jag instämmer, men frågan var riktad till Johlor

1
Skriv svar