Kvinnliga karaktärer

Skribent
Kvinnliga karaktärer

Efter att ha nämnt Anita Sarkessian så är det väl kanske lämpligt att röra ämnet kvinnliga karaktärer i spel. Istället för att hitta dåliga exempel så tänkte jag ta upp några jag tycker är bra och varför.

Problemet med karaktärer av det kvinnliga könet är inte hur de är formgivna till utseende, utan snarare hur underutvecklade de flesta är. Jag har inget emot om en kvinnlig karaktär är snygg, dock måste det vara smakfullt och även passa in i spelet. Men det viktigaste är att det finns substans i karaktären. Det är här många spel faller platt. Nu är många spel utvecklade i Japan och kvinnosynen där är väldigt konstig. De gör spelmekaniskt jätte bra spel, men så fort de lägger in en kvinna så blir det bara fel. Detta är då sett från mina ögon som västerlänning. Men många västerlänska spel har också karaktärer som mest är ett skal med tuttar och rumpa.

Nu ska sägas att alla karaktärer behöver inte ha ett djup och likt filmmediet så finns det plats för alla former av karaktärer då spel är underhålling och fantasi. Men tyvärr så blir de flesta kvinnliga karaktärer rätt platta med mycket utsida. Det är mångfalden jag saknar, och ibland när spelutvecklarna till och med försöker så blir det fel. Måste bara pointera att detta inte är någon tio i topp-lista, utan bara exempel. Har ni andra karaktärer ni gillar så nämn dem gärna.

Samus Aran

Samus från Metroid-serien är en karaktär som jag ser som en bra kvinnlig karaktär. Det finns en bad-ass mystik bakom henne och förlitar sig inte på sex appeal då hon större delen av tiden är instoppad i en power armor. Faktum är ju att vi inte ens visste att hon var en kvinna i början. I manualen till NES-spelet så refereras ju Samus till som en "han". Men jag vet inte ärligt om det är ett fall av felöversättning? Dock gjorde det ju hela slutet så mycket bättre. Den här tvisten som får en att dra efter andan när man upptäcker vem som gömmer sig bakom hjälmen. Det som är lite synd är väl att även Samus blivit lite sexuellt exploaterad i sin tighta Zero Suit, men värre att hennes karaktär i Other M tog bort stora delar av de starka kvinnliga dragen som man anat i tidigare spel. Dock ska sägas att trots att det är Team Ninja som gjort spelet så är det fortfarande Sakamoto som skrivit storyn. Så frågan är om vi västerlänningar kanske missförstått Samus redan från början, trott att hon varit en helt annan karaktär än vad Sakamoto menat från första början? Så kanske Samus inte är en välskriven karaktär. Men fram till Other M så gjorde mystiken runt henne att vad hon gjorde på skärmen fick tala för sig själv, inte könet.

Faith

Faith från Mirror's Edge är en karaktär som egentligen inte heller har så mycket karaktärsutveckling. Likt Samus får hennes handligar tala för vem hon är och vad hon gör. Det jag gillade mest var att de aldrig fokuserades på hennes utseende när spelet marknadsfördes. Hon fick helt enkelt bara vara den där coola huvudpersonen som var jäkligt bra på att springa och ta sig runt. Det finns givetvis mer runt henne om man läser serien som Rihanna Pratchett har skrivit. Vad jag förstått så skulle mer ha kommit in i spelet om Rihanna själv velat, men spelutvecklarna hackade bort mycket av Faith's karaktär, men även story. On a sidenote så är det värt att läsa Rihanna's intervju i tidningen LEVEL om hur det är att vara manusförfattare i spelvärlden. Får se om tvåan gräver lite djupare i Faith's karaktär.

Elizabeth

Liz från Bioshock - Infinite har en välskriven story och dessutom så växer hon under spelets gång från att i stortsätt vara ett barn till en vuxen kvinna. I min mening så är hon huvudkaraktären och inte Boker, vilket gör det hela så intressant då man just spelar Boker. Men framförallt känns hon genuin och känns som en levande karaktär. Jag bryr mig om henne när jag spelar. Alyx från Half Life 2 är en liknande karaktär, någon du spelar tillsammans med snarare än bara släpar runt på. Tyvärr så finns det spelmekaniska problem i Bioshock - Infinite som bryter den fina illusionen av både världen och karaktärerna i den.

Glados

Glados är speciell. Hon är egentligen bara en röst. Men det gör det hela så mycket mer intressant. Du har inget som helst utseende att titta på och ändå känns Glados som en komplett karaktär. Det är ett lysande exempel på hur man kan skapa något med enkla medel och en bra röstskådis. Glados är en dator men känns ändå mer som en person än valfri kvinnlig karaktär i Dead or Alive. Man kan argumentera att Cortana i Halo är liknande, men där har du ändå den där fysiska hologrambilden (som dessutom fick en mer välsvarvad kropp till Halo 4). Glados är bara Glados, plain and simple yet awesome!

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Kvinnliga karaktärer

Har vi inget utseende att titta på med Glados?

http://natmdesign.files.wordpress.com/2013/04/glados.jpg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skribent
Skrivet av Stag:

Har vi inget utseende att titta på med Glados?

http://natmdesign.files.wordpress.com/2013/04/glados.jpg

Hmm, hade jag faktiskt inte uppmärksammat.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

<- Shodan tycker jag är ett bra exempel. Hon är mest en röst, likt Glados, men har också ett ansikte.

Medlem

Lara Croft från Tomb Raider 2013 -
En karaktär som verkligen fått mer djup i nystarten av serien. Ung, sårbar, rädd och ensam. Men målmedveten, hård som sten när tillfället kräver och lätt att älska.

Jade från Beyond Good & Evil -
En av mina absoluta favoritkaraktärer från ett spel. Kan beskrivas på ungefär samma sätt som Lara Croft ovan. Beväpnad med en kamera fångade hon mitt hjärta för drygt 10 år sen.

Alyx Vance från Half-Life 2 -
Underbart spel och en grym karaktär. Ingen mer förklaring behövs.

Medlem

Faith och GlaDOS är nog de enda jag gillar av dessa exempel.

Samus var som sagt bra innan, men sedan var japanerna som vanligt tvungna att "sexa till" henne. Då förstördes allt med Metroid.

Liz i Bioshock var visserligen välanimerad och sådär... men jag tyckte fortfarande att hela Infinite var av typiskt "mannen som måste beskydda kvinnan"-tema. Och att hon

sedan visar sig vara ens dotter

tycker jag inte ändrar på det. Även om jag till syvende och sist gillade spelet.

Förutom några av dem som nämnts bland kommentarerna tycker jag att det är skrämmande ont om bra, trovärdiga, kvinnliga spelkaraktärer. Och ska du dessutom leta protagonister, ja då blir listan väldigt kort. Tråkigt, men sant.

Medlem

I rollspel däremot kan man välja kön på sin karaktär i t,ex baldurs gate, TES, Mass effect, diablo och shadowrun returns. Det kan man även i vissa multiplayerspel och det finns även kvinnliga soldater i X-COM.

Värt att nämna är att det här året kommer det ut vissa indiespel med kvinnliga protagonister.

https://www.kickstarter.com/projects/robaato/cryamore-a-true-...

https://www.kickstarter.com/projects/jonaskaerlev/a-hat-in-ti...

https://www.kickstarter.com/projects/1596638143/cosmic-star-h...

http://store.steampowered.com/app/232790/?featured_app=1

https://www.kickstarter.com/projects/redthread/dreamfall-chap...

Dessutom håller ubisoft på med rollspelet Child of light som har en kvinnlig protagonist. och bastionskaparna håller på med ett nytt spel Transistor som också har en kvinnlig protagonist.

förresten hade inte fina fantasy VI kvinnliga protagonister.

Medlem

Varför glömmer altlid alla Imoen från Baldurs Gate? Finns även flera starka kvinnor där med djup story och karaktärsutveckling! Sen har vi Lady Aribeth från Neverwinter Nights som har en otroligt intressant story bakom sig och besitter rätt mycket intelligens. Tittar vi på de flesta tidiga western-RPGer finns det många starka kvinnor som är djupt involverade i storyn och inte porträtteras som sex-objekt. Andra exempel är alla Action-rpg med kvinnor som Amazon och Sorceress i Diablo 2 och inte minst Seraphim i Sacred som må ha rätt lite på kroppen men som absolut inte porträtteras som någon prostituerad bimbo utan innehåll.

Nej det finns många bara man orkar leta. Tyvärr gillar ju folk mer att läsa sensationsnyheter än att göra allt smutsgöra själv...

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Varför glömmer altlid alla Imoen från Baldurs Gate? Finns även flera starka kvinnor där med djup story och karaktärsutveckling! Sen har vi Lady Aribeth från Neverwinter Nights som har en otroligt intressant story bakom sig och besitter rätt mycket intelligens. Tittar vi på de flesta tidiga western-RPGer finns det många starka kvinnor som är djupt involverade i storyn och inte porträtteras som sex-objekt. Andra exempel är alla Action-rpg med kvinnor som Amazon och Sorceress i Diablo 2 och inte minst Seraphim i Sacred som må ha rätt lite på kroppen men som absolut inte porträtteras som någon prostituerad bimbo utan innehåll.

Nej det finns många bara man orkar leta. Tyvärr gillar ju folk mer att läsa sensationsnyheter än att göra allt smutsgöra själv...

Nu antar jag bara att du syftade på min kommentar.

Vare sig så är fallet eller inte kan jag säga att jag spelat åtskilliga spel (vilken FZ-medlem har inte det liksom), och enligt min erfarenhet så nej, det finns inte många. Som sagt, enligt min erfarenhet och uppfattning. Om du har en annan (vilket du uppenbarligen har), så grattis.

Jag kan t.ex. inte kalla Seraphim från Sacred för en "stark kvinnlig karaktär". Varför? Jo, för att hon faller på den (enligt mig) viktigaste anledningen till varför spelindustrin anklagas för så mycket sexism: Nämligen hennes utstyrsel. Du säger det själv, att hon inte har särskilt mycket på sig, och jag frågar mig alltid: Varför?

Om hon nu är så "stark" och självständig, varför var karaktärsdesignern likväl tvungen att sexualisera hennes yttre? Och kom inte med "det har med karaktärens bakgrund att göra" eller något i den stilen. Det är den lamaste ursäkten av dem alla och ger ingen som helst grund till varför hon är så lättklädd som hon är.

För mig läggs Seraphim helt klart i samma fack som Ivy fr. Soul Calibur, eller valfri kvinnlig karaktär i MMORPG: som t.ex. Tera Online. Om man nu ska lägga ner så mycket tid på välskrivna, välcastade och välanimerade karaktärer, så kan man väl lika gärna lägga ner tid på väldesignade och framför allt värdiga karaktärer.

För jag menar... lockar man fler kvinnor till att spela spel eller jobba med spel som det ser ut nu? Tror knappast det. Och varför tror spelskapare att jag, som man, måste ha tuttar och rumpor för att min grottmännisko-hjärna ska fungera? För så känner jag att de målar ut mig som, en kundmålgrupp vars enda motivation är sexdriften.

Och innan någon skriver "Men hallojsan, d00dz sexualizzzeras oxå jujje, kolla bara på *Insert Random Main Hero from Random Action Shooter* lixxxom!!1! LULZ" så:

1.) Mannen uppmålas här som aktiv, initiativrik och driftig i 9 fall av 10.
2.) Det är dock även det ett problem, för självklart målas vissa manliga protagonister upp som hjärndöda mördarmaskiner utan något som helst djup bakom de där hårda Mel Gibson-ögonen och den där 2-dagarsstubben.
3.) Male Power Fantasy. Googla det.

Medlem

Syftade inte på din kommentar utan på folk i allmänhet.

Förövrigt är min åsikt om Seraphim helt annan som du säger då hennes skal må vara för att attrahera, med det sagt så är hon en "Seraphim" vilket är en biblisk symbol för en ängel, och som vi vet så porträtteras dem rätt ofta nakna i kyrkokonst så det kan finnas en koppling där! Oavsätt vill jag minnas att hon hade rätt balla kommentarer om saker och ting och lät sig inte styras av någon annan vilket är varför jag ser henne som en stark kvinnlig karaktär.

Och förövrigt la du väldigt mycket energi på att kommentera en av de 5 exemplena jag gav dig. Kan för övrigt byta ut Seraphim mot Nana i Ice climbers om det är ok för dig!

Men mitt ställningstagande står kvar. Det finns MÅNGA starka kvinnor i spel bara man orkar leta. När det har varit en mansdominerande industri sen begynnelsen och fortfarande är kan man inte förvänta sig att varannat spel ska innehålla starka kvinnliga karaktärer så man får helt enkelt lyfta på de dammiga böckerna och föra fram dem!

Kan tänka mig att det inte finns speciellt många starka kvinnliga karaktärer i Arabisk populärkultur, men dem finns säkert och det är värt att föra fram till ytan!

Medlem

The last of us, beyond two souls och heavy rain har väldigt intressanta kvinnliga karaktärer också. Men dem duger väl inte heller?

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Syftade inte på din kommentar utan på folk i allmänhet.

Förövrigt är min åsikt om Seraphim helt annan som du säger då hennes skal må vara för att attrahera, med det sagt så är hon en "Seraphim" vilket är en biblisk symbol för en ängel, och som vi vet så porträtteras dem rätt ofta nakna i kyrkokonst så det kan finnas en koppling där! Oavsätt vill jag minnas att hon hade rätt balla kommentarer om saker och ting och lät sig inte styras av någon annan vilket är varför jag ser henne som en stark kvinnlig karaktär.

Och förövrigt la du väldigt mycket energi på att kommentera en av de 5 exemplena jag gav dig. Kan för övrigt byta ut Seraphim mot Nana i Ice climbers om det är ok för dig!

Men mitt ställningstagande står kvar. Det finns MÅNGA starka kvinnor i spel bara man orkar leta. När det har varit en mansdominerande industri sen begynnelsen och fortfarande är kan man inte förvänta sig att varannat spel ska innehålla starka kvinnliga karaktärer så man får helt enkelt lyfta på de dammiga böckerna och föra fram dem!

Kan tänka mig att det inte finns speciellt många starka kvinnliga karaktärer i Arabisk populärkultur, men dem finns säkert och det är värt att föra fram till ytan!

Okej, nåja alltid kul med lite diskussion, om den håller sig på en lugn nivå!

Nu skulle du gärna få byta ut Seraphim mot Nana, då det stycket i mitt inlägg i huvudsak berörde den visuella sexualiseringen av kvinnliga spelkaraktärer. Sedan måste du förstå att jag sätter listan med rimliga kvinnliga spelkaraktärer i relation till vad spelbranschen i övrigt har att erbjuda. Självklart finns det en del starka kvinnokaraktärer i spel, kanske till och med fler än i filmvärlden, men dessa överskuggas snabbt, inte bara av de mångt många fler manliga huvudrollerna, utan även (kanske i huvudsak) av den visuella framställningen av kvinnor i spel rent generellt.

Jag tycker att det ska få finnas sexiga kvinnokaraktärer likväl som att det borde finnas sexiga manliga sådana, men just nu står kvinnliga karaktärer för sexighet och manliga för handling i alltför stor grad. Vågskålen tippar över, och den har gjort det bra länge.

Och jodå, The Last of Us, Beyond: Two Souls och Heavy Rain duger finfint (fast jag själv inte är särskilt förtjust i Quantic Dreams spel). Skulle bara vilja se fler genrer och fler spel fyllas med välskrivna, icke-sexualiserade kvinnor i spel, och färre ringbrynje-bikinis.

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Morrigan från Dragons Age är en bra kvinnlig karaktär.

Morrigan är en riktigt bra kvinnlig karaktär som jag helt glömde bort när jag skrev mina förslag.

Morrigan har en intressant bakgrund och en hel del djup, samtidigt som hon på många sätt framhäver det sensuella med sin personlighet och sin frigjordhet.

Nu blev jag sugen på att spela Dragon Age igen.

Medlem

Bra att Alyx fick en mention...

Jag har alltid gillat Mona Sax från Max Payne-serien, perfekt integrerad i noir-universumet och på många sätt lika väl utbyggd som Max själv. Man spelar henne dessutom med stor framgång. Hon är självständig och kraftfull.

Sami Järvi kan skriva bra manus

Medlem

Vet inte om folk minns Primal till PS2. Men Jen kommer nog alltid vara min favorit.

http://images2.fanpop.com/image/photos/12100000/Jennifer-prim...


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Skribent

Många bra exempel här ser jag!

Morrigan är också ett bra exempel på både bra karaktär och frigjord kvinna med sex appeal.

Jag har spelat Primal, men det var länge sedan. Hade totalt glömt bort Jen.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar