Nvidia Geforce GTX 750 Ti

Medlem

1300 kr kallar inte jag budget

500 kr är billigt, 1-3000 mellan, 5-10 000 hi end = dyrt

Medlem

"Kräver ingen nätström" är väl ändå en felformulering?
Vad menas?

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av azeriath:

Slår detta kort gtx 650 tro? Isf ser jag en billig uppgradering från det sämsta kort jag ägt!

Ja GTX 750 Ti presterar bättre än 650 Ti men något sämre än GTX 660, så någonstans mellan dessa. Men med mycket lägre energikonsumtion och utan behovet av strömtillförsel från nätagget är detta en riktigt smutt lösning.

R7 265 ligger i samma prisklass som GTX 750 Ti men presterar mycket bättre.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/5929?k=10ef1f3141349...

Citat:

Överlägsen prestanda i prisklassen

Missat R7 265?

Vi har som sagt inte fått in 265 än, eftersom Amd helt enkelt inte har fått fram ett ex och deras partners verkar ovilliga att skicka produkter. Som Winzi är inne på här ovan är 750 Ti mycket mer energieffektivt än 265, som egentligen är ett överklockat 7850 (Amd har själva erkänt detta). Men vi ska så klart testa 265 så fort vi får in det och testa allt från prestanda till energieffektivitet, värmeutveckling med mera.

40W mer vid full load vilket är en skillnad på mellan 15%-20% högre förbrukning. Vilket egentligen inte är något för någon som är ute efter så billig prestanda per krona.

265 är inte ute på marknaden men har ett riktpris på 150 dollar vilket GTX 750 Ti också har.

Med tanke på att R7 265 bygger på 7850 kommer det inte ha samma utrymme för fabriksöverklockning som 750 Ti har tack vare Maxwell-arkitekturen, så jag misstänker att olika partnerkort baserade på 750 Ti kommer att vara överklockade så att de presterar lika bra eller bättre än ett 265 utan att ligga på galna temperaturer under belastning. Men, som sagt, vi har inte fått in ett ex av 265 än så jag väntar med konkret uttalande innan jag kört igenom testerna själv.

Finns tester på Techspot som visar att GTX 750 Ti är riktigt bra överklockare och att man kan nå upp till samma prestanda som ett R7 265 och ibland lite bättre. Men frågan är om man i budgetklassen kommer riskera att lägga ut sina pengar på ett GTX 750 Ti och leva på turen att man får upp frekvenserna med 25% och på så sätt kommer i klass med ett lika dyrt R7 265.

För den som inte klockar sina kort är R7 265 det självklara valet.

Skrivet av Zpartan:

1300 kr kallar inte jag budget

500 kr är billigt, 1-3000 mellan, 5-10 000 hi end = dyrt

Under 2000kr är rätt budget. 500kr är billigt men då är det inte heller för spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Soldier_Blue:

"Kräver ingen nätström" är väl ändå en felformulering?
Vad menas?

Det kräver ingen extraström från nätagget.

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Soldier_Blue:

"Kräver ingen nätström" är väl ändå en felformulering?
Vad menas?

Det kräver ingen extraström från nätagget.

Det låter mer rimligt.,,,

Skrivet av Loevet:
Skrivet av kalle.lindestrom:

funderat en del på detta kortet tror ni det slår mitt ati 6870 med eftermarknas kylare och klockat till 950 mzh klocka 1150

kortet ser ju så...menlöst ut

Ja det kommer prestera markant bättre än ditt 6870 och drar mindre ström, och kommer säkerligen att vara tämligen tystgående med effektiva eftermarknadskylare. Med tanke på att kretsen är så energieffektiv kommer olika partners att kunna överklocka sina produkter hyggligt mycket utan att behöva slänga dit högljudda kylare, så funderar du på att handla spelkort i budgetsegmentet är detta en grymt bra plattform.

en källa vore nice eller någon sorts gemförelse:D


signatur

New life, New hope

Medlem

jävlar va energisnålt det var

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av kalle.lindestrom:

funderat en del på detta kortet tror ni det slår mitt ati 6870 med eftermarknas kylare och klockat till 950 mzh klocka 1150

kortet ser ju så...menlöst ut

Ja det kommer prestera markant bättre än ditt 6870 och drar mindre ström, och kommer säkerligen att vara tämligen tystgående med effektiva eftermarknadskylare. Med tanke på att kretsen är så energieffektiv kommer olika partners att kunna överklocka sina produkter hyggligt mycket utan att behöva slänga dit högljudda kylare, så funderar du på att handla spelkort i budgetsegmentet är detta en grymt bra plattform.

en källa vore nice eller någon sorts gemförelse:D

Nu har jag inte dagsfärska tester eftersom det var tämligen länge sedan jag testade 6870-kort, men de presterar i regel sämre än 7790 som i sin tur presterar ungefär på samma nivå eller något sämre än R7 260X. GTX 750 Ti är alltså snabbare, om vi har ett 6870 på lager kan jag riva loss några tester för att visa konkreta bevis.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Inte mycket att fundera på, det förklaras ju i gpu-namnet... "MAX WELL".. till skillnad från förra lavaheta "cripple" ursäkta.. "Kepler".


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Tack för en mycket bra artikel!
Har varit småsugen på ett nytt grafikkort länge som ersättare till mitt GT 530, men varit begränsad till de kort utan extra strömtillförsel.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av kalle.lindestrom:

funderat en del på detta kortet tror ni det slår mitt ati 6870 med eftermarknas kylare och klockat till 950 mzh klocka 1150

kortet ser ju så...menlöst ut

Ja det kommer prestera markant bättre än ditt 6870 och drar mindre ström, och kommer säkerligen att vara tämligen tystgående med effektiva eftermarknadskylare. Med tanke på att kretsen är så energieffektiv kommer olika partners att kunna överklocka sina produkter hyggligt mycket utan att behöva slänga dit högljudda kylare, så funderar du på att handla spelkort i budgetsegmentet är detta en grymt bra plattform.

en källa vore nice eller någon sorts gemförelse:D

Nu har jag grävt fram och testat ett XFX HD 6870, 1GB GDDR5 och grafikklocka på 775 MHZ. Där hamnade resultatet i Bioshock Infinite på ca 60 fps och 22 fps i Crysis 3, att jämföra med 70 fps respektive 31-32 fps för Geforce GTX 750 Ti. Så med ditt kort på 950 MHZ skulle med andra ord komma ganska nära GTX 750 Ti i prestanda, men då ska du tänka på att det finns gott om utrymme för att överklocka 750 Ti. Att det dessutom är mindre än hälften så stort och drar avsevärt mindre ström är inte helt fel det heller.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Wille_3:

Tack för en mycket bra artikel!
Har varit småsugen på ett nytt grafikkort länge som ersättare till mitt GT 530, men varit begränsad till de kort utan extra strömtillförsel.

Tackar och bockar för de vänliga orden! Ja då är GTX 750 Ti en utmärkt ersättare, riktigt imponerande prestanda trots den minimala storleken. Tror du blir väldigt nöjd med resultatet, produkter med effektiva eftermarknadskylare och överklockningar kommer göra plattformen än mer attraktiv.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Zpartan:

1300 kr kallar inte jag budget

500 kr är billigt, 1-3000 mellan, 5-10 000 hi end = dyrt

0-1500 får anses vara budgetsegmentet, 1500-3000 mellansegmentet och allt däröver prestandasegmentet. Men visst är det en subjektiv fråga, för vissa är allt över 2500 tokdyrt medan andra ser 3500 som fullt rimligt i mellansegmentet.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Gen:

Vad sött med en hårdvarureview Fortsätt så.

Tack! Kul att det uppskattas, det blir definitivt mer av den (hård)varan framöver.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skrivet av Loevet:
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av kalle.lindestrom:

funderat en del på detta kortet tror ni det slår mitt ati 6870 med eftermarknas kylare och klockat till 950 mzh klocka 1150

kortet ser ju så...menlöst ut

Ja det kommer prestera markant bättre än ditt 6870 och drar mindre ström, och kommer säkerligen att vara tämligen tystgående med effektiva eftermarknadskylare. Med tanke på att kretsen är så energieffektiv kommer olika partners att kunna överklocka sina produkter hyggligt mycket utan att behöva slänga dit högljudda kylare, så funderar du på att handla spelkort i budgetsegmentet är detta en grymt bra plattform.

en källa vore nice eller någon sorts gemförelse:D

Nu har jag grävt fram och testat ett XFX HD 6870, 1GB GDDR5 och grafikklocka på 775 MHZ. Där hamnade resultatet i Bioshock Infinite på ca 60 fps och 22 fps i Crysis 3, att jämföra med 70 fps respektive 31-32 fps för Geforce GTX 750 Ti. Så med ditt kort på 950 MHZ skulle med andra ord komma ganska nära GTX 750 Ti i prestanda, men då ska du tänka på att det finns gott om utrymme för att överklocka 750 Ti. Att det dessutom är mindre än hälften så stort och drar avsevärt mindre ström är inte helt fel det heller.

wow tack för du kollade:D
strömen är gratis så det spelar ingen roll inte storleken heller och undrar jag om överklockningen på det kortet nja inte helt övertygad jag får la vänta ett tag till och se om det kommer nått skoj kort som dubblar krämen
tusen tack du tog dit ett sådant omständigt test för lilla mig


signatur

New life, New hope

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av kalle.lindestrom:

funderat en del på detta kortet tror ni det slår mitt ati 6870 med eftermarknas kylare och klockat till 950 mzh klocka 1150

kortet ser ju så...menlöst ut

Ja det kommer prestera markant bättre än ditt 6870 och drar mindre ström, och kommer säkerligen att vara tämligen tystgående med effektiva eftermarknadskylare. Med tanke på att kretsen är så energieffektiv kommer olika partners att kunna överklocka sina produkter hyggligt mycket utan att behöva slänga dit högljudda kylare, så funderar du på att handla spelkort i budgetsegmentet är detta en grymt bra plattform.

en källa vore nice eller någon sorts gemförelse:D

Nu har jag grävt fram och testat ett XFX HD 6870, 1GB GDDR5 och grafikklocka på 775 MHZ. Där hamnade resultatet i Bioshock Infinite på ca 60 fps och 22 fps i Crysis 3, att jämföra med 70 fps respektive 31-32 fps för Geforce GTX 750 Ti. Så med ditt kort på 950 MHZ skulle med andra ord komma ganska nära GTX 750 Ti i prestanda, men då ska du tänka på att det finns gott om utrymme för att överklocka 750 Ti. Att det dessutom är mindre än hälften så stort och drar avsevärt mindre ström är inte helt fel det heller.

wow tack för du kollade:D
strömen är gratis så det spelar ingen roll inte storleken heller och undrar jag om överklockningen på det kortet nja inte helt övertygad jag får la vänta ett tag till och se om det kommer nått skoj kort som dubblar krämen
tusen tack du tog dit ett sådant omständigt test för lilla mig

Det var så lite så, det är för läsare som dig som vi gör dessa test så om vi kan göra testet mer användbart på något sätt är det klart vi ställer upp.

Nej om ett rejält kliv upp i prestanda är din huvudsakliga prioritering ska du nog vänta på vad Nvidia gör med Maxwell i ett GTX 760 eller 760 Ti, när de inte behöver få plats inom 75 watts-spärren för PCI Express-bussen kan de nog öka på prestanda rejält utan att grafikkorten blir allt för varma. Amd kommer säkert att kontra detta med diverse prissänkningar, vilket innebär att du kan få väldigt mycket grafikkort för lite pengar när Amd börjar prispressa.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

"Ingen motsvarighet till AMD Mantle just nu"

Det kallas "DirectX", hört talas om det?

Medlem
Skrivet av kebbe:

"Ingen motsvarighet till AMD Mantle just nu"

Det kallas "DirectX", hört talas om det?

Ja, för det har nvidia nåt med att göra

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av kebbe:

"Ingen motsvarighet till AMD Mantle just nu"

Det kallas "DirectX", hört talas om det?

Ja, för det har nvidia nåt med att göra

Mantle är en konkurrent till DirectX alltså en motsvarighet oavsett om Nvidia ligger bakom eller inte.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av kebbe:

"Ingen motsvarighet till AMD Mantle just nu"

Det kallas "DirectX", hört talas om det?

Ja, för det har nvidia nåt med att göra

Mantle är en konkurrent till DirectX alltså en motsvarighet oavsett om Nvidia ligger bakom eller inte.

Men vad har artikeln med Microsoft att göra? Ingenting. Det som menas är självklart en motsvarighet från Nvidia.

Medlem

Ingen motsvarighet till mantle ser jag som ett plus. Vi behöver inte fler api som fragmenterar marknaden

12
Skriv svar