Vad är egentligen en gejmer?

Skribent
Vad är egentligen en gejmer?

Det drar sig mot helgen så jag tänker lämna de jobbiga debattämnena och gå på något lite roligare. Sen så vill jag även säga inte jag inte bara kommer blogga om genus och orättvisbehandlandet av kvinnor inom spelmediet. Utan jag kommer att försöka blanda upp bloggen med annat som kan vara läsvärt. Finns mycket annat kul, och möjligen mindre kul att ta upp.

Satt och funderade på jobbet idag. Har själv en Wii-U och egentligen alltid gillat Nintendos produkter. Men får ständigt kastat på mig att det är för barn eller inte för riktga gejmers (alternativt inte för hardcore-spelarna). Så vad definerar egentligen en hardcore-spelare och en riktigt gejmer? Visst, jag kan inte spela så mycket som jag gjorde under mina yngre år då jag har barn och familj. Får möjligen lös några timmar varje kväll om jag har tur. Men intresset för spel är ju likväl där och jag har rätt bra koll (om jag får säga det själv) på vad som händer i spelvärlden. Bara det att jag kanske inte spelar lika mycket. Sen så spelar jag kanske inte alla spel som släpps heller utan väljer vad jag vill fokusera på. Dessutom så är jag ingen stor multiplayerspelare heller, spelar inte mycket CoD eller BF. Har alltid köpt BF-spelen men spelar rätt sporadiskt online. Nu spelar jag ju gärna vad som kallas causual-spel. Men samtidigt så har jag spelat spel sen NES-eran och jag kan lova att några av de spelen som jag varvade (vet inte ens om man använder det uttrycket längre när man talar om att klara ett spel?) då skulle få många av dagens självutnämda gejmers att gråta blod. Min största achivment där är nog Ninja Gaiden (NES-versionen och inte Team Ninjas nya med bröstfysik). Minns att på mellanstadiet hade vi sovmorgon på tisdagarna till 11, så jag brukade gå upp tidigare så jag skulle hinna varva Ninja Gaiden innan jag gick till skolan. Har insett idag att många sätter det på listan som ett av det svåraste spelet man kan spela tillsammans med Battletoads. Nog tycker jag det borde kvalificera mig som gejmer, men vad vet jag?

Så för att summera ihop det? Vad är en riktig gejmer? Kan jag få kriterierna?

P.S Jag kan även koden till Mike Tyson i Punch-Out! utantil. I den mån att om du skulle väcka mig mitt i natten så skulle jag kunna repetera den för dig.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Vad är egentligen en gejmer?

För mig, är en gamer helt enkelt en person som engagerat spelar spel av något slag.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Om något så tycker jag att "hardcore-spelarna" är dom som inte är riktiga gamers, att limitera sig till seriösa militärspel är ju bara tråkigt, have a open mind och prova annat också!

Medlem
Skrivet av Luftman:

Om något så tycker jag att "hardcore-spelarna" är dom som inte är riktiga gamers, att limitera sig till seriösa militärspel är ju bara tråkigt, have a open mind och prova annat också!

För mig är inte en hardcore-spelare någon som spelar en speciell genre, utan snarare bara en som lägger ned flera timmar per dag på spel.

Medlem

En gamer är en person som spelar spel såpass att det blir en smula socialt oacceptabelt. Detta är dock, tack o lov, på väg att ändras.

Den ultimata definitionen på en gamer är väl egentligen en person som spelar och aktivt försöker förbättra sig i sitt spel, till skillnad ifrån casual gamers som är nöjd och glad med vad som.

Detta ger vid handen att en skitkass, men entusiastisk spelare kan klassas som gamer, medans en riktigt bra, men likgiltig spelare kan klassas som casual.
Det blir ju lite konstigt, men jag tror entusiasm är en nyckelkomponent i det hela.

E-sport och sådant, men det är i sin linda än. Gaming är underhållning i första hand. Och i synnerhet underhållning för sitt eget höga nöjes skull.

Dock känns det som allmänheten totalt missat att gaming innehåller en stor bit social kontakt.
Det blir oftast roligast när man spelar tillsammans. Om det är online eller "couch-coop" spelar mindre roll.
Gaming är väldigt socialt om man vill. Både på en väldigt enkel amatör nivå ända upp till avancerad klan/guild nivå eller till och med e-sport.

Gejmande är på god väg att bli en bred folksport.
Hög tid för det, jag har legat i hårdträning sedan 80 talet

Medlem

En gamer är en person som spelar spel för att han eller hon tycker det är roligt och har det som intresse. Mer kriterier än så krävs inte.

För övrigt tycker inte jag man skall göra politik/genusdebatt av spel om man är en gamer imho - Då handlar det alltid om att hitta de "onda som sticker ut" och generalisera det till att alla beter sig så.

Idioter, oavsett kön uppför sig som idioter mot alla, och inte bara mot tjejer/kvinnor, det glöms alltid bort i den debatten.

Om man måste lära folk "sunt förnuft" umgås man med fel folk - och det har inte med "kön" att göra

Det är en pseudo debatt som ingen tjänar på att lägga in extrema genus perspektiv på.

Det är en komersiell marknad som kommer att självreglera sig när samhället i stort gör det.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

någon som tar sitt spelande på allvar och ser det som mer än bara tidsfördriv.

Medlem

Tycker gamer är ett sånt krystat begrepp. Känns som det är något tolvåringar självutnämner sig till.
Jag spelar spel, MYCKET, men skulle aldrig kalla mig själv för en gamer.

Medlem

Ännu ett fack att placera sig i, tror jag avstår.
Nog för att jag spelar en herransjävla massa spel, intresserad av hårdvara, prestanda osv.

Känns mest att "facket" blir till för saker som.
-jag är en äkta gamer! Du är inte det, för att *blablabla*
Som om det vore en cool-hetsfaktor involverat, men vem som helst vet ju att ifall en person självutnämner sig som cool så är dennes personlighet 99 % av fallen, inte speciellt cool, utan vill vara.

Medlem

Du är en gamer i samma mån som du är filmtittare. Och både begrepp är lika krystade som Svanberg påbekat över.

Vem är de som säger att du inte är en "riktigt gamer"? Kanske är de så att dom är spel-nördar och vill särskilja sig från dig utan att gå så långt som att kalla sig själv för nörd?

Tror vad du borde undersöka är dem inte dig.

KoP
Medlem

Spelar det ens något roll vad mad definierar sig som? Varför måste allting delas in i fack ständigt och jämt?

Medlem

gajmer= nån som spelar digitalt spel dvs pc/konsol.

Vilket är en term som jag använt sen 87 på mig själv.

Sen finns det dom som delar in det ytterligare.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

phi
Medlem

Jag har sagt det tidigare men jag säger det igen.

Jag tror att anledningen till att det finns förvuxna och osäkra tonåringar (generalisering så klart) som hävdar att man inte är en ”riktig gamer” såvida man inte spenderar störren delen av sin fritid till spel och spelar främst på PC, har mycket att göra med att dessa personer har blivit fråntagen deras identitet som ”gamer”.

Förut var tv- och datorspel ett väldigt nischat och nördigt intresse och något som bara den där introverta och konstiga killen i tjocka glasögon i klassen sysslade med. I samband med att internet blev allt vanligare i hemmen så hittade dessa ”nördar” varandra på internet, man spelade med eller mot varandra, senare föddes esporten och +10 år senare så har spelandet eskalerat totalt så att en majoritet av åtminstone den svenska befolkningen har spelat något någon gång oavsett ålder eller kön.

Vad som då har hänt är ju att begreppet ”gamer” har urvattnats och är inte alls längre lika nischat och det är snarare konstigt om man inte spelar eller har en konsol, pc eller smartphone i dagsläget.

Hur uppfattas detta av de nördar som tidigare kunde känna någon form av tillhörighet med andra likasinnade nördar som älskar spelmediumet? De blir så klart bittra över att deras identitet som ”gamer” numera gäller för så gott som varenda människa, barn som vuxna, som sitter med en konsol eller smartphone. De tillhör numera helt plötsligt en majoritet och de är inte på något sätt ”speciella” över att ha ett intresse för spel eller dess medium.

Så dessa nördar har nu i stället tagit fram begreppet ”riktig gamer” som är synonymt med ”the glorious pc master race”. Återigen så kan dessa osäkra nördar känna en form av elitism igen över att de spelar på PC och de spelar bara spel som anses som ”svåra” eller djupa. Här det finns det minsann ingen plats för casualspel som angry birds, candy crush saga eller liknande. Det är ju bara korkade och dåliga spelare som spelar de spel. De är inga ”riktiga gamers”.

Och gud (allah, tor, det flygande spagettimonstret eller vilken gud du nu än föredrar…) förbjude om du spelar ett FPS på konsol med handkontroll för alla vet ju att det inte går att aima lika bra med en handkontroll som med en mus, så därför är även du som spelar på konsol både en korkad och dålig spelare som föredrar konsol före PC. De är inte heller några ”riktiga gamers”.

Detta är så klart mina egna åsikter och spekulationer men de bygger på mina egna erfarenheter från att själv ha varit den där konstiga killen i klassen som hellre smög in på rasterna och spelade Quake än att hänga ute på fotbollsplanen med klasskompisarna, till att i stället behöva dela mitt största intresse med hela världen. Gissa om det störde mig.

Men jag växte så småningom upp och insåg att jag var en jävla tönt som nedvärderade folk som spelade dessa casualspel och i stället för att gnälla på forum och posta ”the glorious pc master race”-bilder överallt så gick jag från PC-spelare till konsolspelare och spelar även en hel del mobilspel i dagsläget. Och vet ni vad? Jag har faktiskt roligare nu som ”gamer” än vad jag hade tidigare som ”riktig gamer”. Fantastiskt, inte sant?

Spelar du - oavsett plattform eller skicklighetsnivå - så är du en ”gamer”. Sen kan jag bara hålla med ovanstående kommentarer om att begreppet ”gamer” är oerhört krystat och det finns egentligen ingen anledning till att använda det.

Jag spelar.

Medlem

Heter det inte Gamer? Varför ska man ändra stavningen på engelska ord bara för att man får för sig att använda dom i en svensk mening? Är det bara för att man inte kan böja orden i en svensk mening utan att få det att låta som att man exempelvis har rovfåglat(gamat)? Gamer för övrigt en person som är intresserad av spel till Android / IOS / MAC / Nintendo / PC / PS / Xbox och spelar sånt på fritiden medans en hardcore-spelare är en person som mer elller mindre lever för spelandet.

Medlem

Man skriver gamer som det låter varav gejmer, Sen finns det flera tappningar på varianter av ordet gamer i textad form.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av phi:

Jag har sagt det tidigare men jag säger det igen.

Jag tror att anledningen till att det finns förvuxna och osäkra tonåringar (generalisering så klart) som hävdar att man inte är en ”riktig gamer” såvida man inte spenderar störren delen av sin fritid till spel och spelar främst på PC, har mycket att göra med att dessa personer har blivit fråntagen deras identitet som ”gamer”.

Förut var tv- och datorspel ett väldigt nischat och nördigt intresse och något som bara den där introverta och konstiga killen i tjocka glasögon i klassen sysslade med. I samband med att internet blev allt vanligare i hemmen så hittade dessa ”nördar” varandra på internet, man spelade med eller mot varandra, senare föddes esporten och +10 år senare så har spelandet eskalerat totalt så att en majoritet av åtminstone den svenska befolkningen har spelat något någon gång oavsett ålder eller kön.

Vad som då har hänt är ju att begreppet ”gamer” har urvattnats och är inte alls längre lika nischat och det är snarare konstigt om man inte spelar eller har en konsol, pc eller smartphone i dagsläget.

Hur uppfattas detta av de nördar som tidigare kunde känna någon form av tillhörighet med andra likasinnade nördar som älskar spelmediumet? De blir så klart bittra över att deras identitet som ”gamer” numera gäller för så gott som varenda människa, barn som vuxna, som sitter med en konsol eller smartphone. De tillhör numera helt plötsligt en majoritet och de är inte på något sätt ”speciella” över att ha ett intresse för spel eller dess medium.

Så dessa nördar har nu i stället tagit fram begreppet ”riktig gamer” som är synonymt med ”the glorious pc master race”. Återigen så kan dessa osäkra nördar känna en form av elitism igen över att de spelar på PC och de spelar bara spel som anses som ”svåra” eller djupa. Här det finns det minsann ingen plats för casualspel som angry birds, candy crush saga eller liknande. Det är ju bara korkade och dåliga spelare som spelar de spel. De är inga ”riktiga gamers”.

Och gud (allah, tor, det flygande spagettimonstret eller vilken gud du nu än föredrar…) förbjude om du spelar ett FPS på konsol med handkontroll för alla vet ju att det inte går att aima lika bra med en handkontroll som med en mus, så därför är även du som spelar på konsol både en korkad och dålig spelare som föredrar konsol före PC. De är inte heller några ”riktiga gamers”.

Detta är så klart mina egna åsikter och spekulationer men de bygger på mina egna erfarenheter från att själv ha varit den där konstiga killen i klassen som hellre smög in på rasterna och spelade Quake än att hänga ute på fotbollsplanen med klasskompisarna, till att i stället behöva dela mitt största intresse med hela världen. Gissa om det störde mig.

Men jag växte så småningom upp och insåg att jag var en jävla tönt som nedvärderade folk som spelade dessa casualspel och i stället för att gnälla på forum och posta ”the glorious pc master race”-bilder överallt så gick jag från PC-spelare till konsolspelare och spelar även en hel del mobilspel i dagsläget. Och vet ni vad? Jag har faktiskt roligare nu som ”gamer” än vad jag hade tidigare som ”riktig gamer”. Fantastiskt, inte sant?

Spelar du - oavsett plattform eller skicklighetsnivå - så är du en ”gamer”. Sen kan jag bara hålla med ovanstående kommentarer om att begreppet ”gamer” är oerhört krystat och det finns egentligen ingen anledning till att använda det.

Jag spelar.

Antar jag är en sådan ja för jag vill ta och droppa 1 ton stor blykula på folk som säger dom spelar massor med riktiga spel när dom sitter på sin smartphone och spelar angry birds. Och jag tror varför jag känner så är för dels t,ex så vet jag ej varför någon skulle spela angry birds, och sen som du sa jag vill inte kunna identifiera mig som en "spelare" med någon som inte spelar djupa riktiga spel på en satans mobil, det är typ som om Magnus 10 år spelar sin första pingis match och han kallas sig för pingis proffs eller nått, så känns det i alla fall i mig när någon säger dom är en gamer men har aldrig rört några för mig "riktiga" spel. Det låter fel jag vet det själv, men som du sa i ditt inlägg, jag känner vad jag känner.

Medlem

spelar du pc eller konsoll spel är du en gamer. spelar du dom 1h per dag är du casual över låt säga 7-8h per dag hardcore

1
Skriv svar