Nybörjarens guide till Dayz

Robot
Nybörjarens guide till Dayz

Erfarna Dayz-spelare tar en dag i sänder, för de vet att livet är bräckligt. Med FZ:s nybörjarguide ökar dina chanser att klara de första kritiska timmarna. Så här överlever du i DayZ.

#dayz


Medlem
Nybörjarens guide till Dayz

Säg till om nån är sugen på att spela ihop. Vi kan forma ett FZ gäng

Skicka pm lr liknade till mig om ni vill starta en grupp. Mitt steam namn är för krångligt att leta på.

Medlem

jag har detta jag älskar detta spel...har nu levt i 1 vecka med min gubbe utan att dött

Medlem

Vågar inte spela nu, har skit bra gear på min gubbe.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag har också bra skit på min gubbe, man blir så jävla nojjig o rädd för andra. Nästan så man utvecklar rädsla/fobi för människor

Medlem

Lär er att inte älska era prylar, så kommer ni att möta döden med ett leende på läpparna och ha mycket roligare i DayZ :).

Avstängd

Har spelat sedan en månad av första alla släppet så dayz bara var en mod. Man har gjort allt som går men nu för tiden så hjälper jag nybörjare med grejor så behöver ni hjälp att komma upp på fötterna så hör av er

Medlem

Alla är "friendly" tills dom får en pistol/gevär med ammo. Det är väl den mest gyllene regeln jag har lärt mig. Nummer två är att inte bli för fäst vid sin karaktär då döden aldrig är längre ifrån än runt hörnet.

Medlem

Igår blev jag skjuten inne i ett hus av en (möjligtvis rädd/förvånad) spelare men då sa jag "Stop shooting, are you russian or something". Det ville han ju inte va så han lät mig leva Tips från coachen.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Vågar inte spela nu, har skit bra gear på min gubbe.

skogen är din vän..djuren e din mat vatteb finns överalt i skogen...

så har jag överlevet går bara till små städer/byar

Medlem
Skrivet av Bamia:
Skrivet av rmpyro:

Vågar inte spela nu, har skit bra gear på min gubbe.

skogen är din vän..djuren e din mat vatteb finns överalt i skogen...

så har jag överlevet går bara till små städer/byar

Funkar tyvärr inte i Standalone än, de enda djur som finns är zombie-kaniner som inte går att döda. Men det kommer det också.

Medlem
Skrivet av Lerner:

Igår blev jag skjuten inne i ett hus av en (möjligtvis rädd/förvånad) spelare men då sa jag "Stop shooting, are you russian or something". Det ville han ju inte va så han lät mig leva Tips från coachen.

Jag dog av en tokig ryss... Hade en M4 och han en yxa, så jag sade åt honom att stå stil medan jag backade ut ur huset vi var i och täckte honom med geväret. Han sprang mot mig, och fick in en smäll, men jag sköt honom. Sedan blödde jag till döds eftersom han lyckats hugga sönder ALLA mina bandage!

Skägg.
10 Chambers

Dog vid airbase idag, gubbe med cirka 15 timmar speltid i ryggan. Klantade mig när jag och Tompa gick in från norr, via tälten. Råkade bränna av en salva i backen, så han som var där inne tvekade inte en sekund när vi sprang på varandra något minut senare. Tompa kom undan dock, vilket var tur då han glömt att ladda geväret


signatur
Medlem
Skrivet av Mats Nylund:
Skrivet av Lerner:

Igår blev jag skjuten inne i ett hus av en (möjligtvis rädd/förvånad) spelare men då sa jag "Stop shooting, are you russian or something". Det ville han ju inte va så han lät mig leva Tips från coachen.

Jag dog av en tokig ryss... Hade en M4 och han en yxa, så jag sade åt honom att stå stil medan jag backade ut ur huset vi var i och täckte honom med geväret. Han sprang mot mig, och fick in en smäll, men jag sköt honom. Sedan blödde jag till döds eftersom han lyckats hugga sönder ALLA mina bandage!

Det här med att bandagen går sönder skapar ett jävla problem med att bli skjuten. Det samma hände mig igår men jag lyckades hitta en first aid kit, såsdär 2 sekunder innan jag skulle ha dött. Imponerande av skytten att skjuta sönder alla bandage och min konservöppnare dock.


signatur

In a world gone mad only a lunatic is truly insane

Medlem

Hoppas spelet blir bättre för just nu är det slöseri på pengarna. Innan det är klart lär det redan finnas många bättre på marknaden inom överlevnad. Som det här: http://www.youtube.com/watch?v=KwImGYR2rwg

Ser gärna en artikel om det här på FZ

Medlem
Skrivet av miche:

Hoppas spelet blir bättre för just nu är det slöseri på pengarna. Innan det är klart lär det redan finnas många bättre på marknaden inom överlevnad. Som det här: http://www.youtube.com/watch?v=KwImGYR2rwg

Ser gärna en artikel om det här på FZ

Det där är single player och där kommer med stor säkerhet inte finnas moderna vapen etc.. Surivival horror, det är inte dayz direkt

Inaktiv

Här är mitt tips: Skjut först, fråga sedan Sist jag hälsade glatt på någon fick jag en brandyxa i skallen.

Inaktiv
Skrivet av Bamia:

jag har detta jag älskar detta spel...har nu levt i 1 vecka med min gubbe utan att dött

Levde lite över en månad med min, sedan när jag skulle ner för trappan i ett höghus och skulle gå över skrot som låg i vägen så hoppade han istället för att gå över så jag råkade flyga ut genom ett öppet fönster mitt emot så jag hade kanske några hundra meter ner till backen, sen var det bara att börja om svärandes då man hade hittade någorlunda vettiga grejer.
Tog mig någon månad innan jag ens lyckades hitta en hagelbössa.

Inaktiv
Skrivet av eatem:

Här är mitt tips: Skjut först, fråga sedan Sist jag hälsade glatt på någon fick jag en brandyxa i skallen.

Har jag börjat göra med, även om folk säger dom är friendly så har dom en ond avsikt efter dom lyckats finna sig ett vapen.
Minns att jag såg ett gammalt torn uppe på ett berg, när jag började vandra upp för att se om man skulle hitta någon där så börjar någon skjuta vilt omkring sig i skogen, helt galen var personen som jagade mig i kanske en kvart-tjugo minuter innan jag lyckades gömma mig och feg logga ut för att komma tillbaka senare.

Man stöter på fler som gärna dödar före innan dom kollar om man verkligen var friendly än vad det finns friendly som gärna hjälper en eller bara teamar upp med en.

Medlem

Lirade day z igår med kompisar (totalt 7st) i grupp, i 6h. Vi är verkligen inte några elite spelare, vem som helst hade kunnat skjuta ner oss direkt, ( mycket kort tagning och fjanteri). men till poängen, så lönar det sig att vara i grupp. Sprang runt stora flygplatsen öppet och i städerna. Vi träffade inte på någon annan spelare under spelandet, fast servern var full.

Medlem

Skulle också vilja tillägga att prioriteringen efter vatten/mat är att se över kontrollerna så man så tidigt det går vet hur man kommunicerar med andra spelare.

Det är givetvis självklart för de flesta, Men är man ny i Arma spelen så är kontrollerna ganska mastiga att lära sig till en början. Så kommunikationen kan hamna på efterkälken

Medlem

" Alt-tabba ut och kolla kartan på dayzdb.com," skulle säga att det är 5 gånger smidigare att ha kartan i steam browsern på shift tabb, då slipper man skutta ut från spelet och slösa tid på svart skärm.

Inaktiv
Skrivet av Loltron:

" Alt-tabba ut och kolla kartan på dayzdb.com," skulle säga att det är 5 gånger smidigare att ha kartan i steam browsern på shift tabb, då slipper man skutta ut från spelet och slösa tid på svart skärm.

det har du rätt i, jag gjorde det misstaget när jag skulle titta på kartan, då tänkte jag själv med att köra med steams egna browser skulle spara en hel del tid

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Bamia:

jag har detta jag älskar detta spel...har nu levt i 1 vecka med min gubbe utan att dött

Levde lite över en månad med min, sedan när jag skulle ner för trappan i ett höghus och skulle gå över skrot som låg i vägen så hoppade han istället för att gå över så jag råkade flyga ut genom ett öppet fönster mitt emot så jag hade kanske några hundra meter ner till backen, sen var det bara att börja om svärandes då man hade hittade någorlunda vettiga grejer.
Tog mig någon månad innan jag ens lyckades hitta en hagelbössa.

ouch vilken otur...ja tog mig evigheter o hitta en vettig bössa att jaga med och massa amunition

Inaktiv
Skrivet av Bamia:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Bamia:

jag har detta jag älskar detta spel...har nu levt i 1 vecka med min gubbe utan att dött

Levde lite över en månad med min, sedan när jag skulle ner för trappan i ett höghus och skulle gå över skrot som låg i vägen så hoppade han istället för att gå över så jag råkade flyga ut genom ett öppet fönster mitt emot så jag hade kanske några hundra meter ner till backen, sen var det bara att börja om svärandes då man hade hittade någorlunda vettiga grejer.
Tog mig någon månad innan jag ens lyckades hitta en hagelbössa.

ouch vilken otur...ja tog mig evigheter o hitta en vettig bössa att jaga med och massa amunition

ammunition brukar jag ha inte problem att hitta, i alla alla inte när det kommer till pistoler. Då har jag istället bekymret att hitta en pistol som kulorna passar till Men men jag får tänka mig att spelet är riktigt tidigt i sitt stadie ännu så mycket kan gå snett när det kommer till att man dör eller har svårt att hitta vapen

Medlem

Men om man ser nån som är nära och man inte vill dö och avsluta, hinner man göra det så ens karaktär inte hinner dö eller?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Men om man ser nån som är nära och man inte vill dö och avsluta, hinner man göra det så ens karaktär inte hinner dö eller?

Dessvärre ja, jag gör det aldrig, combat logging är fegt. Som jag har förstått det kommer det komma en timer som gör att man inte kan avsluta direkt, utan vänta någon minut.

Inaktiv
Skrivet av SWEBarb:

Men om man ser nån som är nära och man inte vill dö och avsluta, hinner man göra det så ens karaktär inte hinner dö eller?

Ja det hinner man, det är inte 10 sekunders disconnect tid då man klickar på det. Sett många som disconnectat rakt framför mig,det finns även att man får veta varför man kan se zombies slå hej vilt omkring sig i luften ibland,och det är för att den har jagat någon som sedan lämnat och då har inte zombies uppfattat det utan fortsätter slå som att någon står där.

Inaktiv
Skrivet av Loltron:
Skrivet av SWEBarb:

Men om man ser nån som är nära och man inte vill dö och avsluta, hinner man göra det så ens karaktär inte hinner dö eller?

Dessvärre ja, jag gör det aldrig, combat logging är fegt. Som jag har förstått det kommer det komma en timer som gör att man inte kan avsluta direkt, utan vänta någon minut.

Fegt? så om jag springer där utan vapen och en med automat karbin skjuter på mig. Ska jag förväntas lyfta nävarna och boxa ner honom?
Att springa och gömma sig är ju inte det bästa alternativet då dom alltid hittar en, man får ett försprång att klara sig men inte länge alls

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av SWEBarb:

Men om man ser nån som är nära och man inte vill dö och avsluta, hinner man göra det så ens karaktär inte hinner dö eller?

Dessvärre ja, jag gör det aldrig, combat logging är fegt. Som jag har förstått det kommer det komma en timer som gör att man inte kan avsluta direkt, utan vänta någon minut.

Fegt? så om jag springer där utan vapen och en med automat karbin skjuter på mig. Ska jag förväntas lyfta nävarna och boxa ner honom?
Att springa och gömma sig är ju inte det bästa alternativet då dom alltid hittar en, man får ett försprång att klara sig men inte länge alls

Det finns sätt att ta sig undan eller överlista en galning med m4, har lyckats boxa ned folk med vapen flera gånger, få dom att tömma magasinen och sedan ge sig på
.
Och ja, det är fegt att köra alt-f4 så fort det hettar till och mest en rent utsagt irriterande mekanik i ett spel, varför spela ens om man är så rädd för att dö ? Det är en del av dayz, och det händer.

På många privata hives i modden så kunde man bli bannad ifall man gjorde det, och det är fan rätt approach.

12
Skriv svar