Nybörjarens guide till Dayz

Medlem
Skrivet av nostatement:
Skrivet av Mats Nylund:
Skrivet av Lerner:

Igår blev jag skjuten inne i ett hus av en (möjligtvis rädd/förvånad) spelare men då sa jag "Stop shooting, are you russian or something". Det ville han ju inte va så han lät mig leva Tips från coachen.

Jag dog av en tokig ryss... Hade en M4 och han en yxa, så jag sade åt honom att stå stil medan jag backade ut ur huset vi var i och täckte honom med geväret. Han sprang mot mig, och fick in en smäll, men jag sköt honom. Sedan blödde jag till döds eftersom han lyckats hugga sönder ALLA mina bandage!

Det här med att bandagen går sönder skapar ett jävla problem med att bli skjuten. Det samma hände mig igår men jag lyckades hitta en first aid kit, såsdär 2 sekunder innan jag skulle ha dött. Imponerande av skytten att skjuta sönder alla bandage och min konservöppnare dock.

Fördelen är att de prylar som går sönder när du blir skjuten absorberar skada, så det kan löna sig att ha en skorta full av bönburkar. Nackdelen är som sagt att om bandagen går sönder och börjar blöda, är det i regel kört.

Medlem
Skrivet av Loltron:

" Alt-tabba ut och kolla kartan på dayzdb.com," skulle säga att det är 5 gånger smidigare att ha kartan i steam browsern på shift tabb, då slipper man skutta ut från spelet och slösa tid på svart skärm.

Bra tips! Själv har jag SSD och en hyfsat snabb dator, så jag slipper den svarta skärmen när jag alt-tabbar :).

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av SWEBarb:

Men om man ser nån som är nära och man inte vill dö och avsluta, hinner man göra det så ens karaktär inte hinner dö eller?

Ja det hinner man, det är inte 10 sekunders disconnect tid då man klickar på det. Sett många som disconnectat rakt framför mig,det finns även att man får veta varför man kan se zombies slå hej vilt omkring sig i luften ibland,och det är för att den har jagat någon som sedan lämnat och då har inte zombies uppfattat det utan fortsätter slå som att någon står där.

Det där är fixat nu. När du loggar ut sätter sig din karaktär ner och sitter still i 30 sekunder. Så combat loggers som tror att de räddar sig själva genom att logga ut, blir i själva verket bara lättare att döda...

Medlem

Min dummaste död, för övrigt, var när jag tog fram geväret samtidigt som jag sakta gick mot en stege på ett tak. Plocka-fram-animationen fick mig att kasta mig fram 5-6 meter, rakt över kanten på taket... Oops! Stå still om ni ska göra något på ett tak :).

Inaktiv
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av SWEBarb:

Men om man ser nån som är nära och man inte vill dö och avsluta, hinner man göra det så ens karaktär inte hinner dö eller?

Dessvärre ja, jag gör det aldrig, combat logging är fegt. Som jag har förstått det kommer det komma en timer som gör att man inte kan avsluta direkt, utan vänta någon minut.

Fegt? så om jag springer där utan vapen och en med automat karbin skjuter på mig. Ska jag förväntas lyfta nävarna och boxa ner honom?
Att springa och gömma sig är ju inte det bästa alternativet då dom alltid hittar en, man får ett försprång att klara sig men inte länge alls

Det finns sätt att ta sig undan eller överlista en galning med m4, har lyckats boxa ned folk med vapen flera gånger, få dom att tömma magasinen och sedan ge sig på
.
Och ja, det är fegt att köra alt-f4 så fort det hettar till och mest en rent utsagt irriterande mekanik i ett spel, varför spela ens om man är så rädd för att dö ? Det är en del av dayz, och det händer.

På många privata hives i modden så kunde man bli bannad ifall man gjorde det, och det är fan rätt approach.

Men buhu, om du tar så illa vid dig för att folk gör så sluta spela då.

Inaktiv
Skrivet av Mats Nylund:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av SWEBarb:

Men om man ser nån som är nära och man inte vill dö och avsluta, hinner man göra det så ens karaktär inte hinner dö eller?

Ja det hinner man, det är inte 10 sekunders disconnect tid då man klickar på det. Sett många som disconnectat rakt framför mig,det finns även att man får veta varför man kan se zombies slå hej vilt omkring sig i luften ibland,och det är för att den har jagat någon som sedan lämnat och då har inte zombies uppfattat det utan fortsätter slå som att någon står där.

Det där är fixat nu. När du loggar ut sätter sig din karaktär ner och sitter still i 30 sekunder. Så combat loggers som tror att de räddar sig själva genom att logga ut, blir i själva verket bara lättare att döda...

jaså är det fixat? det är då inte vad jag kan skåda då jag jagat någon som försökt spöa mig. Dom har loggat ut rakt framför mig

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Bamia:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Bamia:

jag har detta jag älskar detta spel...har nu levt i 1 vecka med min gubbe utan att dött

Levde lite över en månad med min, sedan när jag skulle ner för trappan i ett höghus och skulle gå över skrot som låg i vägen så hoppade han istället för att gå över så jag råkade flyga ut genom ett öppet fönster mitt emot så jag hade kanske några hundra meter ner till backen, sen var det bara att börja om svärandes då man hade hittade någorlunda vettiga grejer.
Tog mig någon månad innan jag ens lyckades hitta en hagelbössa.

ouch vilken otur...ja tog mig evigheter o hitta en vettig bössa att jaga med och massa amunition

ammunition brukar jag ha inte problem att hitta, i alla alla inte när det kommer till pistoler. Då har jag istället bekymret att hitta en pistol som kulorna passar till Men men jag får tänka mig att spelet är riktigt tidigt i sitt stadie ännu så mycket kan gå snett när det kommer till att man dör eller har svårt att hitta vapen

jasså jag hittar massa gevär o sånt men aldrig nogon amunition..men det kan jo bero på att jag bara smyger i små byar men hittils har jag alltid hittat ammo så jag klarar mig flera flera dagar i skogen o jaga

Medlem

Spelar friskt sedan jag köpte det i måndags:), älskar det!

Medlem

Först så vill jag bara säga att detta spelet är sjukt roligt och skrämmande samtidigt +1 för det . Första gången jag och min brossa lootade en bas kom det in en kille och skrämde oss så vi sköt han tvärt av rädslan hahah

Jag var helt skakig efter hahahh det var länge sedan ett spel gav mig den känslan .

Sen så har jag en fråga dock HUR zoomar man in med ett sikte ?? har lirat cirka 30 timmar och har fortfarande inte fattat hur man gör vore snällt och någon visste hur .

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av SWEBarb:

Men om man ser nån som är nära och man inte vill dö och avsluta, hinner man göra det så ens karaktär inte hinner dö eller?

Dessvärre ja, jag gör det aldrig, combat logging är fegt. Som jag har förstått det kommer det komma en timer som gör att man inte kan avsluta direkt, utan vänta någon minut.

Fegt? så om jag springer där utan vapen och en med automat karbin skjuter på mig. Ska jag förväntas lyfta nävarna och boxa ner honom?
Att springa och gömma sig är ju inte det bästa alternativet då dom alltid hittar en, man får ett försprång att klara sig men inte länge alls

Det finns sätt att ta sig undan eller överlista en galning med m4, har lyckats boxa ned folk med vapen flera gånger, få dom att tömma magasinen och sedan ge sig på
.
Och ja, det är fegt att köra alt-f4 så fort det hettar till och mest en rent utsagt irriterande mekanik i ett spel, varför spela ens om man är så rädd för att dö ? Det är en del av dayz, och det händer.

På många privata hives i modden så kunde man bli bannad ifall man gjorde det, och det är fan rätt approach.

Men buhu, om du tar så illa vid dig för att folk gör så sluta spela då.

Jag tar inte så illa upp, tycker bara att det är fegt som fan som jag sa. Det kommer ju fixas senare.
Du verkar ju ta illa upp, så jag kan väl bara anta att du är en av alla fegisar.

Inaktiv
Skrivet av Bamia:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Bamia:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Bamia:

jag har detta jag älskar detta spel...har nu levt i 1 vecka med min gubbe utan att dött

Levde lite över en månad med min, sedan när jag skulle ner för trappan i ett höghus och skulle gå över skrot som låg i vägen så hoppade han istället för att gå över så jag råkade flyga ut genom ett öppet fönster mitt emot så jag hade kanske några hundra meter ner till backen, sen var det bara att börja om svärandes då man hade hittade någorlunda vettiga grejer.
Tog mig någon månad innan jag ens lyckades hitta en hagelbössa.

ouch vilken otur...ja tog mig evigheter o hitta en vettig bössa att jaga med och massa amunition

ammunition brukar jag ha inte problem att hitta, i alla alla inte när det kommer till pistoler. Då har jag istället bekymret att hitta en pistol som kulorna passar till Men men jag får tänka mig att spelet är riktigt tidigt i sitt stadie ännu så mycket kan gå snett när det kommer till att man dör eller har svårt att hitta vapen

jasså jag hittar massa gevär o sånt men aldrig nogon amunition..men det kan jo bero på att jag bara smyger i små byar men hittils har jag alltid hittat ammo så jag klarar mig flera flera dagar i skogen o jaga

hittar aldrig till den där populära flygplatsen bara till den lilla där man knappt hittar något och hittar inte heller till någon av militär baserna. slutar aldrig att jag lyckas komma så långt bort att det varken finns träd eller hus där jag är så då måste jag vända tillbaka :/

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Bamia:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Bamia:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Bamia:

jag har detta jag älskar detta spel...har nu levt i 1 vecka med min gubbe utan att dött

Levde lite över en månad med min, sedan när jag skulle ner för trappan i ett höghus och skulle gå över skrot som låg i vägen så hoppade han istället för att gå över så jag råkade flyga ut genom ett öppet fönster mitt emot så jag hade kanske några hundra meter ner till backen, sen var det bara att börja om svärandes då man hade hittade någorlunda vettiga grejer.
Tog mig någon månad innan jag ens lyckades hitta en hagelbössa.

ouch vilken otur...ja tog mig evigheter o hitta en vettig bössa att jaga med och massa amunition

ammunition brukar jag ha inte problem att hitta, i alla alla inte när det kommer till pistoler. Då har jag istället bekymret att hitta en pistol som kulorna passar till Men men jag får tänka mig att spelet är riktigt tidigt i sitt stadie ännu så mycket kan gå snett när det kommer till att man dör eller har svårt att hitta vapen

jasså jag hittar massa gevär o sånt men aldrig nogon amunition..men det kan jo bero på att jag bara smyger i små byar men hittils har jag alltid hittat ammo så jag klarar mig flera flera dagar i skogen o jaga

hittar aldrig till den där populära flygplatsen bara till den lilla där man knappt hittar något och hittar inte heller till någon av militär baserna. slutar aldrig att jag lyckas komma så långt bort att det varken finns träd eller hus där jag är så då måste jag vända tillbaka :/

ush håll dig borta från militär baserna och flygplatsen du kommer nog bli dödad på engång...
prova o rensa småbyar först du kommer bli förvånad över hur mycket du kan hitta där för att 90% av spelarna håller jo till i stor städerna och där det finns mycket lot tror jag...hitills har jag bara träffat på en annan person i en liten by..men satt o titta på han från en buske tills han drog därifrån

Medlem
Skrivet av Zkitz0:

Först så vill jag bara säga att detta spelet är sjukt roligt och skrämmande samtidigt +1 för det . Första gången jag och min brossa lootade en bas kom det in en kille och skrämde oss så vi sköt han tvärt av rädslan hahah

Jag var helt skakig efter hahahh det var länge sedan ett spel gav mig den känslan .

Sen så har jag en fråga dock HUR zoomar man in med ett sikte ?? har lirat cirka 30 timmar och har fortfarande inte fattat hur man gör vore snällt och någon visste hur .

Högerklicka för att titta igenom siktet, eller håll in högerknappen för att zooma in utan att göra det. Vissa sikten har extra zoom, då högerklickar du för att sikta, och håller sedan in knappen för att zooma in ännu mer.

Just nu är det dock bara 14x-siktet som har den funktionen, och ett sådant har jag hittat exakt EN gång på över 100 timmar spelade :).

Medlem
Skrivet av Loltron:

" Alt-tabba ut och kolla kartan på dayzdb.com," skulle säga att det är 5 gånger smidigare att ha kartan i steam browsern på shift tabb, då slipper man skutta ut från spelet och slösa tid på svart skärm.

Vi kör med http://www.izurvive.com eller dess appar till Android eller IOS. Där har du kartan antingen i webbläsaren, mobilen eller surfplattan. Du kan skapa en grupp som resten av dina kompisar kan joina och sätta ut markerningar var i världen ni är, sätta ut mötesplatser m.m.
Kör det på min surfplatta medan jag spelar, smidigt som fan och lätt för kompisar att se sen när dom loggar in var man är eller var vi ska träffas.

Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av SWEBarb:

Men om man ser nån som är nära och man inte vill dö och avsluta, hinner man göra det så ens karaktär inte hinner dö eller?

Dessvärre ja, jag gör det aldrig, combat logging är fegt. Som jag har förstått det kommer det komma en timer som gör att man inte kan avsluta direkt, utan vänta någon minut.

Fegt? så om jag springer där utan vapen och en med automat karbin skjuter på mig. Ska jag förväntas lyfta nävarna och boxa ner honom?
Att springa och gömma sig är ju inte det bästa alternativet då dom alltid hittar en, man får ett försprång att klara sig men inte länge alls

Combat logging är väldigt fegt, det är ett överlevnadsspel/simulator. Man ska överleva i denna värld som skapats, med de förutsättningarna som finns. Möter man sin överman så ska man vara man nog att ta den smällen, inte fega ur för att man inte vill dö. Då tycker jag man ska spela något annat istället.
Många är väldigt anti mot just combat logging.


signatur
Medlem
Skrivet av Mats Nylund:
Skrivet av Zkitz0:

Först så vill jag bara säga att detta spelet är sjukt roligt och skrämmande samtidigt +1 för det . Första gången jag och min brossa lootade en bas kom det in en kille och skrämde oss så vi sköt han tvärt av rädslan hahah

Jag var helt skakig efter hahahh det var länge sedan ett spel gav mig den känslan .

Sen så har jag en fråga dock HUR zoomar man in med ett sikte ?? har lirat cirka 30 timmar och har fortfarande inte fattat hur man gör vore snällt och någon visste hur .

Högerklicka för att titta igenom siktet, eller håll in högerknappen för att zooma in utan att göra det. Vissa sikten har extra zoom, då högerklickar du för att sikta, och håller sedan in knappen för att zooma in ännu mer.

Just nu är det dock bara 14x-siktet som har den funktionen, och ett sådant har jag hittat exakt EN gång på över 100 timmar spelade :).

Tackar , jag hade bara hittat PU sikte ännu och trodde att man skulle kunna zooma in mer med det än vad jag redan kunde men jag hade visst fel .

12
Skriv svar